Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkö tosiaan saa mistään rahaa kun kotihoidontuki loppuu?

Vierailija
06.01.2013 |

Olen siis 20-vuotias ilman mitään koulutusta. Pelkästään peruskoulu on suoritettuna ja lukio jäänyt kesken. Työvoimakoulutukseen en pääse kun olen alle 25-vuotias ja työkkäritukea en saa kun ei ole ammatillista koulutusta.

Tällä hetkellä siis mies on työttömänä, minä kotihoidontuella ja loput rahat saadaan sossusta. Miten sitten käy kun mun kotihoidontuki loppuu?

Töihin menisin, mut en saa mitään ilman koulutusta ja opintolainaa en halua ottaa kun on miehen opintolainatkin vielä maksamatta. Puhelinmyyntiä yritin mutta meinasin joutua psykoosiin kun en kestänyt sitä, muuta duunia en saa.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista. Mieluiten odottaisin siihen, että olen 25-v ja pääsisin aikuiskoulutukseen päivärahalla, ei tarviisi perheen elää puoliksi opintotuen varassa.

Mites, jos en hakemisesta huolimatta saa opintopaikkaa amiksesta, saanko sitten työkkäritukea?

En kyllä uskaltaisi laskea mitään sen varaan, että tulevaisuudessa yleensä maksetaan aikuiskoulutuksessa oleville jotakin päivärahaa.

Vierailija
22/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli varastohommissa ennen kun tuli työttömäksi, siellä ei ole nyt enempää töitä.

Lävistysten takia en pääse terveydenhoito- tai elintarvikealalle, minne kannattaisi siis hakea? Missä olisi töitä? Kauhean hyvä en ole kielissä...

Nyt mä oikeasti ymmärrän, miksi meitä nuoria äitejä haukutaan niin paljon ja ollaan ennakkoluuloisia. On se hyvä, että menin takaisin koulun penkille, sain ammatin ja pääsin töihin. Hävettäis olla noin avuton, oikeasti :(

Vaikutat siskoltani, jolla ei ole lapsia. Yhtä hyviä tekosyitä siihen, miksei tarvitse mennä minnekään kun valtio elättää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti ajattele näin!

Mut mikä ihmeen logiikka olisi olla seuraavat viisi vuotta minimituloilla ja sitten opiskella muutama vuosi hyvin pienellä rahoilla, kun nyt voi valmistua ammattiin 2-3 vuodessa ja tienata oma elantonsa ja maksaa se opintolainakin pois.

Vierailija
24/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kysyisin työkkäristä sellaisia töitä minne voi päästä ilman koulutusta esim siivoustyö tai kaupan kassalle.

sitten jatkossa hakisin opiskelemaan taikka hakisin oppisopimuskoulutukseen.

Vierailija
25/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksen voisi odottaa 5 vuotta jos jostain saan sen ajan rahaa? Miksi pitäisi ottaa lainaa jos voin selvitä ilman, siksikö että kaikki muut on ottaneet lainaa?

Eikö se oma ja lapsen elätys ole kuitenkin sun ja miehes asia, ei yhteiskunnan?

Vierailija
26/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoamaan pääsee. Ihan pakko olla provo ja naurettava sellainen mut totta toinen puoli, näitä tulevaisuuden toivoja on tämä maa pullollaan. Hae ihmeessä viel ilmainen hoitopaikka lapselle kun on tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus...

Vierailija
27/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksen voisi odottaa 5 vuotta jos jostain saan sen ajan rahaa? Miksi pitäisi ottaa lainaa jos voin selvitä ilman, siksikö että kaikki muut on ottaneet lainaa?

Vierailija
28/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon ja tiedänkin tällaisia nuoria olevan Suomi pullollaan.

Ei silti, itsekin 14v ajattelin, että työkkärin rahoilla voi elää koko elämän. Harkitsin kyllä Ruotsiinkin muuttoa, mutta kun en osannut puhua sitä kieltä, meni sekin haave pieleen.

Jotenkin sitten sain ajatukset kasaan ja lopulta minulla onkin jo 2 ihan kunnon ammattia takataskussa ja elämä hymyilee.

Nuorena vain aivot ei taida oikein pelata?!

Vierailija
29/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae tänne ja esitä hakiessas reippaampaa kuin ootkaan, palkaa maksetaan heti, etkä tartte sitä lainaa... töitäkin on loppuelämäksi.

http://www.hel.fi/hki/Rekry/fi/Ajankohtaista/Hae%20l_hihoitajan%20oppis…

Vierailija
30/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin pitää olla työkokemusta ja työtaustaa että sitä suurempaa tukea maksetaan.

Vierailija
31/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko ap että se laina ei ole kovin iso ja se on helppo maksaa pois.

Itse otin 12 000 e lainaa 6v aikana, kotoa en ole saanut penniäkään ja lainan ottaminen on ihan normaalia. Suoritin 6v kestävän korkeakoulutukinnon. Valmistumisen jälkeen laina oli noin 2 vuodessa maksettu, alkupalkka oli 2400e brutto. Nykyään, kun olen 38v niin palkkani on 4900e brutto.

Näetkös ap, että jos et ota lainaa niin kituutat ikuisesti sssuntuella. Jos otat lainan ja opiskelet niin valmistut nopeasti, menet töihin ja maksat pikana sen laian takas!!!!

Vierailija
32/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista. Mieluiten odottaisin siihen, että olen 25-v ja pääsisin aikuiskoulutukseen päivärahalla, ei tarviisi perheen elää puoliksi opintotuen varassa.

Mites, jos en hakemisesta huolimatta saa opintopaikkaa amiksesta, saanko sitten työkkäritukea?

puhuessaan oleskeluyhteiskunnasta.

Vierailija
33/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkoavustus

Korkoavustuksella tarkoitetaan sitä, että Kela maksaa valtion takaaman opintolainan erääntyvät korot kokonaisuudessaan ilman takaisinmaksuvelvollisuutta. Korkoavustukseen ovat oikeutettuja pienituloiset.

Vierailija
34/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiot loisia viisi vuotta toisten kustannuksella? Kuvitteletko että viiden vuoden tyhjä väli ansioluettelossa näyttää hyvältä?

Vierailija
35/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain työpaikalta, työvoimasta maksetaan työmarkkinatukea sen aikana. Moneen paikkaan ottavat mielellään ihmisen, joka näin tutustuu työhön ja on apuna. Tyuöharjoittelun jälkeen on helpompi päästä työvaoimakoulutukseen.

Vierailija
36/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin ei kannata mennä koska sinulla ei ole koulutusta. Terveysalalla tulee olemaan jatkossa töitä joten sekään ei ole mikään tyhmä asia kouluttautua sinne. Sinusta voi tulla mikä tahansa mutta jos menet töihin ilman koulutusta niin loppuelämä ei näytä niin ruusuiselta. Kouluttaudu, kouluttaudu ja kouluttaudu.

muutama vaihtoehto: - myy munuaisesi tai muita elimiä ns. pimeästi. Nyt vaan reippaasti ottamaan yhteyksiä alamaailmaan. - mieskin voi myydä vaikka spermaansa ja verenluovuttamisestakin saa ainakin syödä vatsansa täyteen. Ja mieskin pärjää yhdellä munuaisella. - huoraaminen ei vaadi koulunkäyntiä. Miehes voi olla parittajasi ja pitää pahimmat häiriköt kurissa. - miten olisi tuottava ura huumemuulina? - nettipokeri! Otat nyt sitä pikavippiä reippaasti ja rupeat pelaamaan. - läähätyslinjoilla työskentely ei sekään vaadi kovin paljoa ponnistelua. Liksaakin tulee sen mukaan kun jaksaa roikkua langalla, ainaskii euro per minuutti. - niin, joku jo ehdottikin ahkeraa lastentekoa. Etköhän sä näillä pääse alkuun. - ja vielä: jos nyt sit joudut linnaan huumeiden tai elinten myynnistä, niin siellähän sua pidetään kuin kukkaa kämmemellä! Win-win!

Vierailija
37/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin ei kannata mennä koska sinulla ei ole koulutusta. Terveysalalla tulee olemaan jatkossa töitä joten sekään ei ole mikään tyhmä asia kouluttautua sinne. Sinusta voi tulla mikä tahansa mutta jos menet töihin ilman koulutusta niin loppuelämä ei näytä niin ruusuiselta. Kouluttaudu, kouluttaudu ja kouluttaudu.

muutama vaihtoehto: - myy munuaisesi tai muita elimiä ns. pimeästi. Nyt vaan reippaasti ottamaan yhteyksiä alamaailmaan. - mieskin voi myydä vaikka spermaansa ja verenluovuttamisestakin saa ainakin syödä vatsansa täyteen. Ja mieskin pärjää yhdellä munuaisella. - huoraaminen ei vaadi koulunkäyntiä. Miehes voi olla parittajasi ja pitää pahimmat häiriköt kurissa. - miten olisi tuottava ura huumemuulina? - nettipokeri! Otat nyt sitä pikavippiä reippaasti ja rupeat pelaamaan. - läähätyslinjoilla työskentely ei sekään vaadi kovin paljoa ponnistelua. Liksaakin tulee sen mukaan kun jaksaa roikkua langalla, ainaskii euro per minuutti. - niin, joku jo ehdottikin ahkeraa lastentekoa. Etköhän sä näillä pääse alkuun. - ja vielä: jos nyt sit joudut linnaan huumeiden tai elinten myynnistä, niin siellähän sua pidetään kuin kukkaa kämmemellä! Win-win!

Vierailija
38/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis 20-vuotias ilman mitään koulutusta. Pelkästään peruskoulu on suoritettuna ja lukio jäänyt kesken. Työvoimakoulutukseen en pääse kun olen alle 25-vuotias ja työkkäritukea en saa kun ei ole ammatillista koulutusta.

Tällä hetkellä siis mies on työttömänä, minä kotihoidontuella ja loput rahat saadaan sossusta. Miten sitten käy kun mun kotihoidontuki loppuu?

Töihin menisin, mut en saa mitään ilman koulutusta ja opintolainaa en halua ottaa kun on miehen opintolainatkin vielä maksamatta. Puhelinmyyntiä yritin mutta meinasin joutua psykoosiin kun en kestänyt sitä, muuta duunia en saa.

Joko töihin, koulunpenkille tai sitten loisit kotona ilman tuloja. Se on vain valintakysymys ja jos sinä et jostakin tykkää tai et jotakin halua niin se on sitten voivoi ja lämmin leipä. Valinnoilla on seurauksensa, kyllä kai 20-vuotiaskin jo sen tajuaa. Mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista, eikä pidäkään olla. Olet terve nuori ihminen, siis kouluun tai työhön.

Vierailija
39/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko vanhempasikin samanlaisia pummeja? Eikö enää ole häpeä elää sossun rahoilla?

Vierailija
40/110 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin pelkosi ottaa lainaa. Silloin kun olin sinun ikäisesi omat vanhemmat olivat kumpikin 90-luvun laman johdosta velkajärjestelyssä, toinen fyysisesti työkyvyttömänä ja toinen kouluttamattomana hieman mielenterveysongelmaisena pienpalkkaisissa töissä ja lopulta päätyen sitten työttömäksi. Oli vain velkaa muttei enää ansaintakeinoja.

Elettyäni ja katseltuani tällaista velkahelvettiä, koettuani lapsuuden jossa ainoastaan epävarmuus oli varmaa ja tiedostettuani sen että monet asiat kuten pienet tulot, työttömyys, sosiaaliset ongelmat ja mielenterveysongelmat periytyvät niin sosiaalisesti kuin geneettisestikin mielestäni oli sosiaalipoliittisesti aivan järkyttävä idea että maassa jossa ihmiset jatkuvasti velkaantuu, tippuu yhteiskunnan rattaista ja syrjäytyy ehdotellaan alle kaksikymppiselle tuollaisen taustan omaavalle nuorelle velan ottamista koulutukseen joka ei edes työllistä. Kenelläkään muulla kuin minulla ei tullut tuossa prosessissa mieleenkään miettiä että millä olisin ne velat maksanut takaisin. Ja kannattaisiko ehkä tukea tuon rankan vaiheen yli ilman pakkovelkaa niin että nuori saisi perusasiat kuntoon omassa elämässä ja voisi sitten siltä pohjalta ponnistaa.

Kuten sinäkin olen 'herkkis' joka ei valitettavasti vain pärjää kaikissa töissä. Eli pahin mahdollinen yhdistelmä, duunaritaustainen huono-osainen ja 'liian laiska' tekemään niitä 'oikeita töitä' joita 'saa' silloin kun ei ole koulutusta, verkostoja yms. Kannattaa siis jättää omaan arvoonsa nämä 'et sinä nyt töistä psykoosiin vajoa' huutelijat.

Nyt vähän vanhempana kuitenkin näkisin että koulutus ja oma aktiivisuus on kuitenkin kutakuinkin ainoa tie sosiaaliseen nousuun. Koulutuksen myötä olen päässyt kiinni hieman parempiin töihin joista paremmin selviän joten kuten aina jonkin aikaa kuin vaikka puhelinmyynnistä selviäisin. En myöskään koskaan luopunut niiden asioiden tekemisestä jotka kiinnostavat minua ja noista intohimoista on ollut apua myös töiden saantiin, koulutukseen pääsyyn jne, jaksamista on myös helpottanut että sitä kautta työt on sitten usein liittynyt edes jotenkin johonkin mikä motivoi. Harvat edes huomaavat CV:stäni että taustani on hieman erikoinen. Päinvastoin usein kutsuvat haastatteluun ja palkkaavatkin.

Vähän vaikeaa CV:n muotoilu voisi valitettavasti olla jos olisi viisi vuotta ollut tyhjää. Ja pakko todeta myös että mitä vanhemmaksi tulee niin sitä työläämpää kouluttautuminen saattaa olla. Alkaa huomata että muut tienailevat jo hyvin, ostavat asuntoja, ovat vakitöissä jne ja itse roikkuu koulun penkillä ja palkattomissa työharjoitteluissa vaikka on jo ihan aikuinen.

Sanoisin siis että sinulle varmaan parasta olisi että löytäisit nyt koulutuksen alalle joka työllistää ja joka sopii sinulle niin että pystyt työstä selviytymään. Ei siis tosiaan 'ihan mitä vaan' vaan jotain mikä oikeasti vie sinua ettenpäin. Ja jos sinulla on mielenterveysongelmia, vaikeuksia pärjäämisessä jne niin ne olisi myös hyvä kartoittaa, tutkia ja hoitaa, muutoin ne tulevat aina vaikeuttamaan kaikkeen mitä teet.

Työkkärissä tai sossussa en ole itse sen parinkympin iän jälkeen käynyt, jos mitenkään taloudellisesti vain pärjään niin en mene sinne kokeilemaan enää kuinka lyötyä lyödään. Muutoin minua ei häiritse mikään yhteiskunnan tuilla elely tms, olen nähnyt kuinka kuka vaan voi tässä hteiskunnassa romahtaa ja tipahtaa eikä se ole mitään laiskuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän