SYYSKUISET 2013
Kommentit (488)
Täällä uusi keskustelija/syysmamma ilmoittautuu ja esittäytyy lyhyesti!
Raskausviikkoja nyt 24+2, eli laskettu aika on 3.9. Ensimmäinen lapsi on kyseessä, minä nyt 30v. ja mies 33v. Kaikki on tähän asti mennyt hienosti, mitä nyt alussa oli asiaankuuluvaa pahoinvointia ja muutama viikko sitten kunnon hormonimyrskyjä... :D Mutta nyt on saanutkin sitten elää ihanaa keskiraskauden auvoa jo jokusen viikon.
Rakenneultra oli pari viikkoa sitten ja tytöltä tulokas vaikuttaa. Tyttöolo mulla olikin alusta asti. En tosin ole uskaltanut tästä juuri sanoa muille, kun tytöt tunnetusti saattavat yllättää.
Töiden osalta on ollu aika stressaavaa viime aikoina, siksipä jo lapsen parhaaksi iloitsen ensi viikolla koittavasti reissusta Kroatiaan! :) Töissä pitäisi kuitenkin jaksaa heinäkuun loppuun saakka.
Tervetuloa Hellie ja onnea sullekin tyttöaavistuksesta, taidetaan kahdestaan tyttäriä toistaiseksi täällä odotella :) Ellei sitten tosiaan satu ylläriä matkan varrelle..
Ja ihanaa matkaa sulle ja myös Minisportille, nauttikaa!
Ja Jääsydämelle jaksamisia, viime rutistus ja lomailemaan :) Mullakin viikon päästä kokonaiset 11pvää kesälomaa :/ mutta siksi jo tässä vaiheessa jos vaikka pikku reissu voitaisiin tehdä. Ihan vaan laivalle olisi tarkoitus..Ensi viikon keskiviikkona lääkäri joka kertoo päästäänkö matkaan :)
Jillukka rv tasan 22 :)
Toivottavasti Jillukka reissusi onnistuu!
Mä tein tänään ekan ison hankinnan, nimittäin ostin vaunut! Brio Happyt tulee meille pitkälti ystävän (jolla viime vuoden syysvauva) kehujen ja edullisen tarjoushinnan myötä.
Tänään tulikin hauska kommentti naapurin mieheltä: "Sitä aletaan pyöristyä somasti!" Joltensakin hämmentävää, mutta tottahan se on! :D
Aurinkoista viisuviikonlopun jatkoa kaikille!
Hellou vielä ennen reissua! Mekin ostettiin just rattaat: Löydettiin tori.fi:stä britaxin matkarattaat. Rattaat oli tosi hyvässä kunnossa, ostettu tämän vuoden tammikuussa, eli takuutaki vielä jälellä. Mukaan tuli käyttämätön sadesuoja + adapteritki on mukana :). Löydettiin about kk sitten britaxin turvakaukalo eli kävi tosi hyvä säkä että löydettiin nuo rattaat.Väriltään ne on punamustat, mut käy silti pojalle hyvin (: ja se mikä parasta nii kokoominen oli helppoo ja menivät pieneen kasaan, ei tarttee hermota kasaamisessa :D. Kädensija ei ollu säädettävä, mut hyvällä korkeudella onneks nii ei haittaa :).
Tänään käytiin kattomassa ekaa kertaa tulevaa hääjuhla paikkaa ja ooo, se oli vielä parempi mitä kuvittelin :). Tehtiin alustava varaus, lopullisen saa sit tehtyy ku kirkko on varattu. Se saadaan varattuu 3.6 :).
Taavi vaaviki on ruvennu useemmin potkimaan silleen että tunnen ne. Mieheke tunsi eilen ekan kerran mahan päältä ku vauva pyörähti masussa :). se on niin oottanu että sais jotenki tunnettuu vauvan, nii sille tuli kyllä hyvä mieli (:
Huomenna alkaa reissu joten sillä aikaa hiljenen ja lässyilen miehekkeen kanssa Turkin lämmössä :). palaan sitte linjoille kuha kotiudutaan. Hyviä vointeja kaikille!
Heippa!
Mitenkäs kaikilla on mennyt? Osa näyttää olevan etelänlämmössä tällähetkellä :) itsellä on mennyt hyvin. Tänään oli neuvola niin siellä muuten kaikki hyvin, mutta hemoglobiini, sokerit ja verenpaineen yläpaine oli hirmu alhasia. Rautakuurille ja kuulemma ei haittaa vaikka hiukan salmiakkia söisi :D
Hei te joilla on jo sisaruksia, mitä olette mieltä hoitopöydästä? Onko käytännöllinen, onko tullut tarpeeseen? Olen kuullut nyt paljon puolesta ja vastaanpuhujia. Meillä on 60neliöinen rivarikaksio niin joutuu hiukan miettiä, mitä kaikkea hankkii ja mitä jättää hankkimatta. Oon harkinnut semmosta, et ostais ihan nokulipaston ja siihen hoitoalustan päälle. Siihen sitte viel se muovinen alusta päälle. Jos tulee tarvetta on sellanen ja jos ei oo käyttöä niin alusta irti ja siitä jää lipasto. Kuulostaako ihan kaukaa haetulta?
Heips..
Täällä Tinde kanssa rautakuurille jouduttiin.. Ja siis lääkärissä käytiin tänään, kaikki oli hyvin!! Ehdin miettiessä taas viettää unettomia öitä muutaman ja tehdä kotona asioita vakmiiksi, jos vaikka joutuu lepoon. Onneksi ei, pääsen siis laivalle :)
Me tuossa kotimatkalla sitten innostuttiin lastehuoneen sisustustakin pohtimaan, käytiinpä maalikaupassa astikin jo. Katsotaan koska uskaltaa projektin aloittaa ja mitä siitä tulee :)
Terkut etelästä! :)
TIN-DE, meille on kylläkin tulossa vasta esikoinen mut mulle on monet suositellu hoitopöytää jo ergonomiasyistä. Tällaiseen http://www.vauvatalojohanna.fi/hoito_poyta.php törmäsin Vauvatalo Johannassa, meille harkinnassa valkoisena. Siitä tosiaan saa tuon hoitotason irti, joten toimii sitten lipastonakin. Mitoiltaan on siroimpia hoitopöytiä mitä oon nähny, sitä en sit osaa sanoa onko jotain huonoja puolia käytännössä.
aurinkoisen päivän iltaa! Jopas onkin nättejä kelejä ollu :) Välillä sais vähän vettäki sataa, ettei tarvi jatkuvasti nuita kukkia kastella.
Ja mullahan alkoi se KAUAN odotettu loma :D Oon niin mielissäni, mikä tunne! kun ei tarvi aamulla laittaa kelloa soimaan ja lähtä töihin. Jospa tästä pikkuhiljaa toipuis työväsymyksestä ja jaksas kotonakin sitte tehdä kaikenlaista. Toivon niitä viileitäkin päiviä, jos on kova helle niin se vetää voimattomaksi eikä saa mitään aikaseksi.
Tin-De kyseli hoitopöydästä. Meillä ei oo koskaan ollu hoitopöytää, ainoastaan se pehmustettu alusta joka on sitten ollut pienemmissä asunnoissa pyykkikoneen päällä. Nyt laitan sen samaisen alustan kodarin pöydälle, ajaa hyvin saman asian. Ne hoitopöydät vie niin hirveesti tilaa ja toiseksi mun mielestä on kätevää, kun taso jossa vauva huolletaan on vesipisteen vieressä. Välillä kun ne kakkendeelit on kainaloon asti, ei huvittais makuuhuoneesta tms. roikottaa kakkasta lasta läpi talon kylppäriin- ellei sitten hoitopöytä mahdu just johonkin kodariin tms. Mutta jos tilaa on niin mikä jottei :) Itellä tulee kyllä paljon vaihdettua vaatteita ja vaippoja ihan sohvalla tai sängyn päällä, varsinkin sittenkun lapsi on vähän isompi. Onhan se hoitopöytä varmasti ergonomisemmalla korkeudella, mutta kuitenki aika mitä hoitopöydällä vauvaa pidetään on suhteellisen lyhyt ja pieni osa päivästä niin ei mitenkään välttämätön.
Mä aattelin ens vkolla heti repästä ja siivota ja raivata vauvan vaatteille kodinhoitohuoneeseen vaatekaappiin tilaa. Joudun varmaan järjestämään kaikki kaapit uudelleen, mutta ei auta jos aikoo saada pikkusen vaatteet johonkin mahtumaan. Kauheen vaikeeta (muka) vaan nyt kun ei tiedä kumpi tulee, kun ei tiedä mitä vaatteita sitä rupeis hankkimaan ;) Ei se ennen ole ongelma ollu vaikken ole tienny kumpi tulossa, mutta nyt ku oli asennoitunu siihen että haluaa tietää niin se yhtäkkiä tuntuu jotenki niiiin hankalalta :D
Mutta, hyviä lomailuja lomaileville ja töissä käyville jaksuja!
Jääsydän rv 23+1 (jouduin eilen laskemaan viikot, kun olin ihan menny laskuissa sekaisin :D )
Heikunkeikun!
Jääsydämelle ihanaa ja rentouttavaa lomaa! :) Minä vielä aherran töidenparissa tämänviikon ja aloitan myöskin kesälomani tämän jälkeen. Eli viisi päivää aherrettavana, sen jälkeen minäki rentoudun ja nautin tuosta "kellottomuudesta" :)
Tuossa lueskelin muita keskustelupalstoja. Siellä kun mietitään, oliskohan tikussa plussa vai negatiivinen, onkohan sitä nyt raskaana, miltä ensioireet raskaana tuntuu. Miettikää, siitä on jo 4,5kk kun omaan tikkuun tuli selkeä viiva.. Ihan kuin se olis tapahtunut viimeviikolla! Jotenkin hurjaa ajatella :)
Ihanaa viikkoa kaikille!
Holaa, päk in pisnes. Reissusta kotiuduttiin tänään :). Ei se istanbul iha ollu meidän paikka, iha liikaa ihmisiä ja meteliä joka paikassa. Lämpöö kyllä riitti, muutamana päivänä sellaset +36 astetta suunnilleen. Seura oli parasta,kaupunki ei :D. Päätettiin ett' seuraava reissu on kunnon rantaloma löhnäily kohde. Ihmeen hyvin jaksoin reissussa, jalat kyllä kipeyty lahjakkaasti ja viimenen päivä levättiin melkein kokonaan hotellilla ku olin niin poikki.
Pikkunen tykkää selvästi herkuista, monta kertaa alko monottelemaan ku syötiin jotain hyvää :D. Oon jonkinverran ostanu Taaville merkki vaatteita ja mies vähä napisee siitä ku se kasvaa niin nopeesti niistä ulos, mut omatpaha on rahaniki :). Käytiin myös helsingissä stockmannilla nii just ku menin kattomaan tommy hilfigerin sukkia, nii vauva monotti :Sanoinki miehekkeelle,että nonni, Taaviki haluu merkkivaatteita :D. Tää viikko vielä lomaa ja ens viikolla takas töihin.
Tuosta hoitopöytä jutusta, ite ei aiota hankkii erillistä hoitopöytää ku kylppärissä on pesukoneen päällä valmiiks sellanen taso mihin mahtuu hyvin vaihtelee vaippoja. Edellisillä asukkailla oli 2 lasta ja kerkesivät rempata kämpän lapsi ystävälliseks :).
piitkästä aikaa tännekin kuulumisia. Muutama viikko sitten käytiin rakenneultrassa, kaikki oli hyvin ei otettu selvää sukupuolesta mutta mies oli ihan varma että poika on tulossa kun oli näkevinään "jotain" mutta nyt noista teidän keskusteluista rupean epäilemään että ei sitä pientä peliä sieltä välttämättä pysty näkemään.. :D tyttö toivoa siis on.
voi kun mullakin alkais jo loma, olis 8vk vielä jaksettava ja sitten sais nostaa jalat ylös.. sitä odotellessa.
me ei olla ostettu vielä yhtään mitään tavaraoita, polte olis kyllä kova. Onko kukaan ostanut tai saanut käytettynä tuon turvakaukalon? netistä oon kahtonut niin olis vaikka millä mitalla kuin uusia käytettyjä niitä.. Ykkösen kanssa oli hoitopöytä mutta nyt ajattelin että ostetaan vaan tavallinen lipasto ja hoitoalusta, paljon kätevämpi :)
Edi, meillä ei oo vielä turvakaukaloa hankittuna, mutta mitä perheneuvolakäynnillä kuunneltiin kun aiheena oli liikenneturvallisuus niin päädyttiin miehen kanssa, et ostetaan uutena. Olis kyl miljoonasti järkevämpää kierrättää ja säästäis rahaa, mut turvallisuudessa tuossa en enää uskallakaan aatella säästöä ja kierrättämistä. Nähtiin video siellä niin kylläpä se jäi odottavan ensisynnyttäjän korvien väliin :D
Tiedän kyllä monia jotka on saanu tutuiltaan tai ostanut käytettynä eivätkä oo siitä huonoa löytänyt. Onneksi myöskään eivät oo kolareissakaan ollut. :)
Minisport: muistanko oikein, et sua häiritsi peräpukamat? Jos oli niin pääsitkö niistä eroon? Jos niin miten? Mulle tullut ekan kerran elämässä rautakuurinseurauksena.. Kiusallisia on.
Muutenki lopetin rautakuurin syönnin, paino lähti tippumaan jatkuvan vessassaravauksen takia, poltti vatsaa jatkuvasti ja ruokahalu lähti. Kiitoksena vielä kaupanpäälle tuo ärsyttävä pukama :D 2viikon päästä on lääkäri niin pitää miettiä siellä jotain ratkasua huonoihin arvoihin. Ruokavalio olis kova, mut oon pirun nirso, oksennan tosi helposti jos en pidä ruuasta :/
mulla alkoi nyt kesäloma! Lähdetään miehen kanssa ruotsiin viikoksi. Eli minä hiljenen hetkeksi, mutta yritän päästä välillä aina tänne höpöttää. Puhelimella onneks pääsee nettiin, tietokone tuskin aukeaa seuraavan kuukaudenaikana kovinmontaa kertaa.
jaksamisia kaikille! :)
täällä kans yks plussannu edellisviikon torstaina, oireeton ollut täysin viimeviikon maanataina ultra ja hirmuinen yllätys oli kun näytti viikkoja olevan jo 24 5 raskaus neljäs synnytys, yks km takana... kaks ensimmäistä poikaa entisest suhteesta 6v ja 3v kolmas kihlatun täyttää 23.6 1v ja masuasukki la 15.9
minä -88, kihlattu -91
pojat 10/07, 09/10, 06/12 + kisumisut♡
Tin-de: joo muistit oikein :D. sillo ku ne oli pahimmillaan nii käytin sellasta apteekista ostettavaa voidetta. Nyt ei oo pitkään aikaan sitä ongelmaa ollu,ei oo ainakaa kipeenä ollu. Saisivat pysyyki poissa :P.
Facebookissa on ryhmä syyskuisille jossa oon kirjotellu, täällä on taas hiljentynyt :/.
Muuten ei mitään kummempia. Loma loppu ja paluu arkeen alko. Neuvola oli viime viikolla ja paino oli noussu 600g/viikossa ja sanovat ettei iha nii paljoo sais herkkuja syyä. Vähä laitto vituttamaan, ku katoin painoindeksin eli vaikka en ois paksuna nii oisin silti vielä normaalipainonen. Karkkii ja jätskii annan itteni syyä,mut venhälöllöt, keksit,suklaa jne on karsittu. Juhlissa annan itteni syyä, esim. nyt vkl on kummipojan 2v synttärit :)
Mini: millä nimellä se FBn ryhmä on jossa kirjottelet? Onko se salainen vai julkinen? :)
Tin-de: Syyskuiset 2013, ylläpitäjänä Emilia Iida Josefina. Mukaan pääsee ku laittaa hänelle kaveripyynnön ja yv:n jossa pyytää liittyä ryhmään. Profiilista pitää käydä selville että on raskaana
:)
Tin-De: mulla kans piti alkaa rautaa syödä. söin ensin jotain tabletteja mutta niistä tuli jotenkii huono olo niin nyt sitte kävin ostaan sitä nestemäistä floralix vai mikä se nyt olikaa... sitä oon muistaakseni aiemmin syöny ja siitä ei tullu niin huono olo. Ja kannattaa aina illalla ottaa se, niin ei ehkä niin paha kuin jos ottas aamulla.
Mulla on kohta lomaa takana jo 3vko!! Kamalan nopeeta menee... heinäkuun 1 pvä pitäis palata töihin mutta aion kyllä kädet kyynärpäitä myöden ristissä pyytää lääkäriä kirjottaan saikkua.. Oon jaksanu niin paljon paremmin nyt ku saa olla kotona ja levähtää sillon ku väsyttää ja nyt varsinki ku hemppa alhaalla, kilppariarvotkaa ei oo mitkää parhaat lääkkeistä huolimatta ja huonosti nukutut yöt niin tarvin ehottomasti päivällä lepohetkiä. Vaikka ei tämä 4 lapsen kanssa kotona oleminenkaa mitenkää lepposaa aina ole.. tappeluiden selvittelyä ja sotkujen siivousta, mutta toisaalta ku ne kaikki olis sitte vielä työpäivän päätteeksi niin tuntuu että pelkästään tää kotielämä vie ne voimat mitä mulla tällä hetkellä on. Mutta ku välillä saa hengähtää pitkällään niin taas jaksaa vähän aikaa :) Oli se eritoista odottaa ensimmäistä ku tätä viidettä ;)
Tervetuloa äippä 88 kirjotteleen.
Jääsydän: Huh, en kyllä kadehdi sua! :D Teillä voi olla kotona pieni tohina kun neljä temmeltää pitkin ja poikin. Mitenkä ovat ottaneet tulevan sisarus-uutisen vastaan?
Itsellä myös työt odottaisi jälleen 1.7. alkaen. Oon henkisesti valmistautunut, että heinäkuun teen vielä reippaasti töitä ja elokuussa katselen omia tuntemuksiani ja mietteitä töitä kohtaan. Masuasukki on aika vipeltäjä vatsassa, nyt on ollut sellaset sambatunnit parina yönä, että hyvä kun on saanut nukutuksi. Tänään kävin hierojalla ja ihana tunne kun selkä jälleen toimii!
Mini: Mä en löydä jostain syystä sitä ryhmää :/ Ja muutenkin se taitaa jäädä mun osalta, koska oon päättäny et fb ei oo mulla sellanen paikka josta ihmiset sais tietää mun raskaudesta. Eli profiilista ei tuu selviämään meidän perheenlisäyksestä mitään. Ne tietää joiden kuuluuki, fb:ssä on joitakin jotka voi sitte vastaankävellessä nähdä, mitä mun elämääni kuuluu. :)
No voi höh! mä kirjotin pitkät sepustukset ja nyt ne katos taivaan tuuliin ku vähän sähläsin. Phöh!
Mutta ehkä tärkein että sain sitä sairaslomaa ja saan ottaa kotona rauhassa eikä tarvi mennä töihin rehkimään! Esimies ei ilahtunu, soitti aika kipakan puhelun mutta soitelkoot, mulle tärkeintä on vauvan ja mun hyvinvointi.
Kohdunkaula oli lyhentyny ja pehmentyny ja kun meinaa supistella ja olla rytmihäiriöitä niin parempi näin.
En nyt jaksa uudestaan alkaa kirjottaan mitä äsken vuodatin, mutta nautinnollista ja rentouttavaa juhannusta teille kaikille mammoille :) Naattikaa lämmöstä ku sitä kerran on luvattu ja syökää mansikoita ja uikaa :)
Jääsydän rv 26+3
Täällä kans rakenneultrakuulumisia :) Kaikki oli oikeinki hyvin, mutta vesseli vekkuli ei halunnu näyttää sukupuoltaan- ja niinku minä nyt kerranki päätin sen selvittää :D Voi voi, no se pitää sitte varautua yllätykseen sitte vaan. Muutenki oli vaaveli vähän hankalassa asennossa ultraamista varten, joutu tosi paljon venkslaamaan laitteella että sai selkärangan näkyviin kokonaan ja muutki osat. Ei ihme, jos ei th saanu viimeksi sydänääniä kuulumaan :P
Meinasivat nyt jo antaa sektioajan, mutta kyselin sitten vähän että eikö tosiaan tarvi 3 sektion jälkeen, varsinki ku edellisessä oli jo vähän havaittavissa kohdussa ohentumaa, niin tarkistaa arpea ennen synnytystä? tuumas sitten, että ehkä se on parempi kattoa ja anto uuden ajan rv 35. Sillon saan sen sektioajanki. Se on sitte 19.8 eli vielä piiiiitkä aika sinne. Miten minusta tuntuu että tuonne syyskuulle on aikaa nii hirveesti, että ei ikinä mihinkää?? :D
Vähän kyllä jänskättää ja hirvittääkin, että mitenkähän pieni vauva se sitten on kun joudutaan aiemmin leikkaamaan.. meillä kun on aina muutenkin ollut pieniä vauvoja, ja nytki vaikka oli siirretty jo laskettua aikaa niin suurin osa mitoista vastas 20+ viikkoja vaikka niitä on 21+. Siinä ku aina se riski että pieni vauva joutuu sokeritippaan tms. seurantaan niin ei haluais... esikoinen joutu olemaan vuorokauden, ei ollu kivaa!
Mulla enää 8 työpäivää, sitten alkaa se lomalomaloma :) Sitä odotellessa...
Jääsydän rv 21+3