Minkä käytännön asian hoitaminen olisi sinulle hankalaa jos miehesi kuolisi nyt?
siis nyt ei mitää surua tms oteta huomioon, vaan käytännän kotihommia.
Kaikkea sitä alkaakin pohtia, kun mies joutui pariksi päiväksi sairaalaan..
Kommentit (76)
Ei auton tankkaaminen mitään ylivoimaista ole. En jaksa uskoa, ettei osata tankata. Kuinka sujuu autoilu? Itse tarkistan tankkauksen lisäksi nestemäärät, öljyn, käyttöhihnan kunnon, vaihdan polttimot, renkaat.
- laskujen maksaminen netissä
- Auton tankkaaminen ja muut huoltotyöt sekä renkaiden vaihto
- tietokoneen korjaus/ ohjelmien asennus/lataus
- polttopuiden teko
- Ruohonleikkurin käyttö
- kodinkoneiden korjaus
- Polkupyörän ketjujen vaihto
On varmaan monia muitakin juttuja mutta ei tule mieleen juuri nyt:)
Leskenä oloa nyt 3 v. Ei kauheasti ole auttanut jäädä tuleen makaamaan. Kannattaako teidän muuten kauheasti tollaista etukäteen pohtia?
Kun on ollut kerran yksinhuoltajana, niin on kyllä aika itsenäinen ja kaikki käytännön hommat kyllä osaa.
Pahinta olisi lasten kasvattaminen yksin, kun ei voisi kysyä toiselta mielipidettä asioihin. Erotilanteessakin voi keskustella lapsen kasvatuksesta, mutta mun taidoilla ei keskustella kuolleen kanssa.
Kannattaako teidän muuten kauheasti tollaista etukäteen pohtia?
Jos en mieti etukäteen miten toimin miehen kuollessa ja siat jää sitten tilanteessa hoitamatta, niin minä syyllistyn eläinsuojelurikokseen. Ei auta itkeä, että kun minä en osaa ja kun mieskin kuoli. Vastuu on silloin minulla.
kuitenkin tiedän, että jos yksin jäisin, niin olisi pakko vaan opetella (no joku lasinpesunesteen lisäys tai öljyjen tarkistus ei ole iso homma). Auton korjaukset ja talon isommat rempat hoitaisi (hoitaa / hoitaisi nytkin) ammattilainen. Itse osaan kyllä pikkukorjaukset tehdä (porakone, saha ja vasara pysyy kädessä).
Tietotekniikan jne. hoidan minä jo nykyäänkin. Samoin telkkarin jne. laitteet.
Imuroimaan pitäisi totutella, on miehen hommia meidän talossa.
Isoimmaksi ongelmaksi varmaan tulisi omien ja lapsen harrastusten yhteensovittaminen kun ei ole toista vanhempaa.
On sitä ennen miestäkin yksin pärjännyt, joten käytännnön hommat sujuisivat kyllä. Mutta yksinäistä ja raskasta olisi.
Leskeytykää vitun horoperseet ja kokeilkaa miltä se tuntuu. On meinaan hienoo olla leski.
aika hullua että jotkut mainitsi raha-asiat. Eikö ihmiset ole ottaneet henkivakuutuksia ym. toisen kuoleman varalta. Aika riskiä touhua.
Meillä mies hoitaa autoon liittyvät asiat eli niistä paljonkaan ymmärrä. Kaikki elektroniikkaan liittyvä on mulle vierasta. Lisäksi en osaa vaihtaa lamppua enkä paistaa lihoja/pihvejä. Moni mun tekemä ruoka on pahaa.
Itseltä remonttihommat onnistuu niin kauan kun voi käyttää käsikäyttösiä vempeleitä. Eli vasara ja saha pysyy kädessä. Mutta mikään koneellisesti toimiva ei. En osaa käyttää esim. porakonetta ilman apua. Sen sijaan osaan tapetoida ja maalata paljon taidokkaammin kuin mieheni.
Uskon että kaikesta selviytysin pakon edessä, olisi vain pakko oppia. Onneksi on muitakin auttavia miehi ympärillä. Eniten varmasti kaipaisin miestä tukevana kumppanina ja lapsen isänä kuin missään teknisessä asiassa.
Oikeasti piti miettiä aika pitkään. No, autosta varmaan luopuisin kokonaan. Mulla ei ole ajokorttia ja pärjäisin mainiosti julkisilla ja pyörällä/kävellen (menen nytkin omiin menoihini aina julkisilla tai sumplin kimppakyydit, mies ei koskaan kuskaa, samoin lapset menevät itsenäisesti harrastuksiin). Mökillä tuskin kävisin sielläkään, koska se on appivanhempien, joten siihenkään en sitä autoa tarttisi. Lapset varmaan menisivät mummin ja vaarin kanssa sinne. Talossa osaisin kaikki asiat hoitaa. Joku fyysistä voimaa tai korkealle kiipeämistä vaativa homma voisi olla vaikeaa, mutta osaisin kyllä. Voi kyllä olla, että haluaisin muuttaa pois tästä talosta jos mies kuolisi. Tykkään enemmän kerrostalo-, kuin omakotitaloasumisesta. Lapset kyllä varmaan haluaisivat jäädä tänne.
Raha olisi kyllä ongelma. Mies on meillä se päätienaaja. Varmaan joka tapauksessa olisi se muutto halvempaan edessä, en pystyisi omilla tuloillani tähän samaan elintasoon.
Olin vuosikausia täysin itsenäinen ennen miehen kanssa yhteen muuttamista ja olen myös pyörittänyt huushollia paljon yksin miehen työn takia, joten uskoisin kyllä selviäväni ilman miestäkin, noin muuten kuin rahallisesti. Osaan kyllä myös elää erittäin tiukalla budjetilla, se ei olisi ongelma sinänsä, mutta joistain asioista pitäisi kyllä luopua.
Joku täällä kertoi, että on aavistanut jäävänsä nuorena leskeksi. Minäkin olen paljon ajatellut sitä, varsinkin kun mieheni on minua aika paljon vanhempi. Toivottavasti en kuitenkaan pitkään aikaan jäisi leskeksi. Se yksinäisyys ja ikävähän siinä olisi ihan hirveää ja se kun ei voisi jakaa arkea ja lasten asioita toisen aikuisen kanssa.
Kaikki muu jotenkin sujuis, mutta mä en saa paalipihtejä traktoriin. Ja nyt ne on irti lumiauran takia.
on ihana, mullakin jäis lumityöt tekemättä ja sonnit ruokkimatta tai sitten hakisin tarikolla ja kottikärryillä rehua siilosta, pankkiasiat ja tietokonehommat olis miehelle utopiaa jos minä kuolisin, niin ja ottoautomaatilta rahan ottaminen ;D
näin sinkkunaisen näkökulmasta. Eipä mulla tosin ole mitään maataloa, yritystä tai asuntolainaakaan.
siis nyt ei mitää surua tms oteta huomioon, vaan käytännän kotihommia.
En pystynyt tätä ketjua lukemaan edes puoliväliin, ihan tajutonta lällyä, argh!
NYT tajusin, miksi naisen euro Suomessa on jotain 80 senttiä - mitä watun hillereitä olette joka taavitsa??
T. Onnellinen ulkosuomalaisnainen, jonka saama panoaika ei ole pois jostain miehen energialämpölampun säätämisestä...
Jos en mieti etukäteen miten toimin miehen kuollessa ja siat jää sitten tilanteessa hoitamatta, niin minä syyllistyn eläinsuojelurikokseen. Ei auta itkeä, että kun minä en osaa ja kun mieskin kuoli. Vastuu on silloin minulla.
Meillä seisoisi ori aika pitkään tallissa, jos mies olisi poissa kun kaikki maatalouslomittajatkaan ei osaa/uskalla sitä taluttaa.
Onneksi eläintenhoitoon ja muihin maatilan töihin saa lomittajan (jos saa...), eikä tarvitse syyllistyä eläinsuojelurikokseen.
Todella kummallista, että näinkin moni jättää sekä auto- että raha-asiat miehen huoleksi, sekä kaikki tietokone- ja talotekniikan.
Tässä perheessä jo kouluikäiset tytöt ovat osanneet auton perusjutut, tehdä tulet uuniin puulämmitteisessä talossa, ym.
niin ei mikään, mihin saisi rahalla apua/ ammattilaisen hoitamaan. Ja rahaa mulla on.
Talon voisin pitää, lastenhoitajaan joutusin varmaan turvautumaan, että saisin oman palkkatyöni asiallisesti hoidettua.
Anopin miellyttäminen ja hänen asioillaan juokseminen ja hommien teko jäisi sitten pois.
Surevalta leskeltä.
auton tankkaaminen ja monta muutakin asiaa