Minkä käytännön asian hoitaminen olisi sinulle hankalaa jos miehesi kuolisi nyt?
siis nyt ei mitää surua tms oteta huomioon, vaan käytännän kotihommia.
Kaikkea sitä alkaakin pohtia, kun mies joutui pariksi päiväksi sairaalaan..
Kommentit (76)
Myisin varmaan isomman veneen ja siirtyisin käyttämään pientä (sen kanssa pärjään, ison en).
Myös korjaushommat (talon, mökin yms.) tuottaisi ongelmia. Puita varmaan osaisin pilkkoa.
Mutta ylipäänsä koko talon ylläpito ilman miestä olisi liian hankalaa, myyntiin menisi. Ja autokin pitäis päivittää viattomampaan, koska ykkösautosta pitäisi luopua.
Eli korjaa ja huoltaa kaikki kodinkoneet, telkkarit, tietokoneet ym.
Tekee sähköhommat, putkityöt.
Meillä on vanha omakotitalo jonka olemme remontoineet täysin eikä yhtään ainutta "ammattilaista" ole palkattu töihin, ainoastaan sukulaiset ovat auttaneet.
Mies tietää öljylämmityssysteemistä ja pattereista.
Oikeasti olisin aivan pulassa jos jäisin lasten kanssa yksin, vaikka osaan vaihtaa autoon renkaat, kaataa puun ja tehdä siitä halkoja ja lämmittää takan.
Osaan avata tukkeutuneen viemärin ja porata reikiä seinään, toki osaan myös paikata niitä reikiä ;)
Selviäisin toki jos mulla olis rahaa, soittaisin vaan oikeanlaisen henkilön korjaamaan asiat :)
koska korjaamot ym on keksitty. Itse arjen pyöritys olisi huomattavasti nykyistä haasteellisempaa, mutta kyllähän yh:kin pärjää, että siihenhän elämä olisi sitten rinnastettavissa. Tosin talon teknisen tilan laitteisiin pitäisi tutustua hieman tarkemmin. Pankki/vakuutusasiat hoidan minä nykyiselläänkin, talonmiehen hommat käyttää, mutta kauanko yksin jaksaisi (palkattua apua?) ja auto käytetään huollossa muutoinkin huoltotaulukon mukaan. Tankata, katsastaa ym osaan kyllä.
Varmasti illat lasten mentyä nukkumaan olisivat ne kaikista haasteellisimmat, kun tulisi yksinäisyys. Sen opettelu olisi haastavinta.
Eikö kaikilla aviopareilla pitäisi olla lainaturva ja henkivakuutus?
mutta käytännön asioista ekana mieleen tulee lasten hoitaminen ja niiden kanssa ulkoilu, imurointi, auton käyttäminen huollossa, tankkaaminen ja peseminen...
Siitä on muodostunut meillä "miestentyö", jonka mies hoitaa lähes poikkeuksetta. En tietenkään tarkoita, etten osaisi imuroida, mutta inhoan sitä ääntä.
Muuten kodin sisä- ja ulkotyöt hoidetaan yhdessä. Pihatöistä räystäiden siivoaminen on ollut yleensä miehen homma, minä kun en viihdy niin korkealla.
Mies hoitaa meillä pikkuvauvaa kotona ja minä töissä. Olis kamalaa, en halua ees ajatella!
Mies hoitaa meillä pikkuvauvaa kotona ja minä töissä. Olis kamalaa, en halua ees ajatella!
Ainoa tunnettu yh-lisä on 47e / kk korotus lapsilisään.
Muut ovat tulosidonnaisia, eivät siis riipu huoltajien määrästä.
Ihan samat kuin muillakin yksihuoltajilla,
Kun ei pelkällä kotihoidontuella kauaa eläisi...
niin kiivaasti ovat sitä mieltä, että leskeneläke joutaa pois...
Kasvimaan kunnossapito, rannan siistiminen.. Monia raskaita ulkohommia.
Talvella pärjäisin. Jos siis sitä surua ei laskettaisi.
Toivottavasti näitä ei tarvitse miettiä vakavasti vielä kymmeniin vuosiin.
en ymmärrä autoista mitään, ajan vain niillä. En myöskään tajua mitään talomme teknisen tilan vempaimista, en osaa edes säätää lämpötiloja :) enkä ymmärrä mitään laina-asioista, vakuutuksista (joita miehellä on miljoona, minulla ei yhtään) sekä axioixta jotka liittyvät omakotitalon ylläpitoon. Kerrostalossa pärjäisin hyvin. Osaan asentaa kattolamput, käyttää tietokoneita ym.
En ole ihan varma saisinko käyttää meidän yhteisiä tilejä ja kortteja. Jos en, niin sitten loppuisi aika äkkiä rahat, kun hautajaiset söisivät oman käyttötilini.
Ettekö te edes kontrolloi omia rahojanne? Miten avuttomia palstamammat on?
en ymmärrä autoista mitään, ajan vain niillä. En myöskään tajua mitään talomme teknisen tilan vempaimista, en osaa edes säätää lämpötiloja :) enkä ymmärrä mitään laina-asioista, vakuutuksista (joita miehellä on miljoona, minulla ei yhtään) sekä axioixta jotka liittyvät omakotitalon ylläpitoon. Kerrostalossa pärjäisin hyvin. Osaan asentaa kattolamput, käyttää tietokoneita ym.
Mä oon itseasiassa aina aavistellut että jään nuorena leskeksi ja tarkoituksella haluan järjestää asiat niin, että arjessa pärjäisin.
vaikka joutuisin joka päivä sekä viemään lapset hoitoon että hakemaan ne sieltä. Tulisi lapsille kamalan pitkät hoitopäivät. :(
Mutta normaalipituisen työpäivän tekemisestä tulisi varmaan mahdotonta, koska työmatkoihin menee niin kauan aikaa ja lapset pitäisi viedä ja hakea hoidosta.
Kaikesta selviäis, mut keskeneräinen raksa olis pahin. Mä oon itseasiassa aina aavistellut että jään nuorena leskeksi ja tarkoituksella haluan järjestää asiat niin, että arjessa pärjäisin.
Mistähän tuo johtuu? Minulla on sama ajatus jossain mielen taustalla. Joka kerta kun joku vaihe saadaan tässä talonrakennuksessa valmiiksi, olen huojentunut: en joudu yksin selviytymään tuosta. Onneksi on jo ulkovuori paikallaan, samoin välikaton villat ja ilmastointiputket. Listat varmaan saisin yksinkin laitettua, mutta kaikki ne rakentamisen sähkötyövälineet ja niiden käyttö ja huolto ovat täysin vieraita minulle.
Paitsi talon valmiiksi saaminen myös tietotekniikka on hankalaa. Jos tietsikka tilttaa, olen avuton. Meillä on kaikki kuvatkin jossain ihme ulkoisessa asemassa, joka on jotenkin liitetty nettiboksiin, enkä osaa avata sitä. Auton huolto hoituu nyt hyvin, mutta ilman miestä saisin maksaa pitkän pennin, kun en osaa edes polttimoita autooni vaihtaa. Saati vaihtaa renkaita. Klapeja saan kyllä halkaistua kotosalla pienellä halkaisukoneella, mutta sen puun saaminen metsästä kotipihaan olisi jo mahdotonta.
Mut pitäis opetella peruuttamaan peräkärryllä että arki sujuisi.
miten voi olla noin ettet tiedä käyttöoikeuksiasi tileihin? hopi hopi pankkiin laittamaan kuntoon tuo puoli.
taitaisin pärjätä huomattavasti paremmin ilman miestä. Hallitsen paljon asioita - niin "naisten kuin miestenkin töitä" ja olen asunut vuosia yksin ennen tätä suhdetta.