Pennin venytys-tammikuu alkaa! Kaikki mukaan! :)
Täällä on nyt ollut paljon ketjuja nuukailusta ja säästämisestä. Heitänpä nyt sitten haasteen kaikille asiasta kiinnostuneille: penninvenytys-kuukausi!
Jokainen halukas ilmoittautukoon mukaan omalla nimimerkillä. Ekassa viestissä voi vähän kertoa perheestään, omasta rahankäytöstään, säästötavoitteistaan, jne.
Ja mitä erilaisimpia osallistujia saadaan mukaan, niin sen parempi. Nyt olisi tarkoitus haastaa itsensä, eikä kilpailla muiden kanssa.
Jokainen voisi sitten pitää pientä kirjaa omasta kulutusestaan ja antaa väliraporttia, kuinka tavoite etenee. Samalla voitaisiin jakaa säästövinkkejä muillekin inspiraatioksi. :)
Kuka tulee? :)
Kommentit (82)
Perheen raha-asiat ovat hyvällä tolalla, mutta henkilökohtainen rahankäyttöni kaipaa kurinpalautusta. Otan siis tavoitteeksi selvitä tammikuusta käyttämällä vain 150e omiin menoihini eli esim. pakolliset harrastusmaksut, liikkuminen ja syöminen töissä. Ongelmani on shoppailuterapian harrastaminen, vaatteisiin ja kosmetiikkaan menee ihan liikaa rahaa kuukaudessa.
olen laskenut, että viikkoruoka/perusostokset maksavat noin 100 euroa. Käyn kaupassa 3 kertaa viikossa ja todella kertakauppasumma on n. 30-33 euroa! Mielstäni jopa syömme hyvin ja terveellisesti (kaksi lämmintä ruokaa salaatteineen päivässä ja normivälipalat). Edullista on, ei tupakkaa, suklaata /pullamössöä tai alkoholia. Viikonloppusin menemme sitten erikseen karkkiostoksille, jos lapset halauavat, sitä ei tuossa budjetissa ole.
Mitä te sitten syötte? Mikä oli koulussa matematiikan arvosana?
Mukavaa, jos sait iloa viestistäni :)
Kuten tuossa avauksessani sanoinkin, niin toivoisin että mukaan tulisi mahdollisimman erilaisia ihmisiä. Ja kilpailemaan itsensä kanssa, ei muiden :)
Meillä menee paljon rahaa autojen kuluihin ja päivähoitomaksuihin. Lisäksi meille menee rahaa myös ulkonasyömiseen. Siitä voisi tässä kuussa tinkiä. Kuitenkin toisen auton huolto on tulossa ja todennäköisesti katsastus tammikuulle. Niistä tulee jo 300e. Ja tällaisia "pakollisia" kulueriä sattuu melkein joka kuukaudelle.
Meille on ihan hyvä tavoite se 1000e/kk. Jos oikein innostuu, niin voihan seuraavalle kuukaudelle laittaa suuremman tavoitteen :)
t. Hellu
ps. Kuinkahan monta meitä jo on? :)
Tavoitteena maksaa kanarian matka sitten helmikuun alussa.
Lisäksi tarkoitus olisi ostaa myöhemmin koira.
2 + 2 perhe, tulot nyt kaikkinensa 3 400 €, mutta saattavat romahtaa aika tavalla nyt. Pakollisia menoja 990 € + ruoka + bensat (tässä säästämiseen tarvitsee miehenkin mukaan).
Säästökohteita on mm. -ei mene laskettelurinteeseen, ostaa samppanjan tilalle kuoharia...jättää vaatteita ostamatta. Lehtiä meille ei tule muutenkaan...
-EnOstaMitäänKuukausi
Se on kyllä aika kova tavoite, kun miehestäkin asia riippuu (uudet silmälasit kyllä pitäisi ostaa + auton akku)
-EnOstaMitäänKuukausi
en ala mihinkään tällaiseen, jossa asiaankuulumattomat kirjoittaa että ovat rikkaita jo. Ja jotkut vaihtaa vaan shampanjan kuohariin :( Sellaisten kanssa en halua olla missään tekemisissä.
jo. Ja jotkut vaihtaa vaan shampanjan kuohariin :(
olisi pitänyt kirjoittaa "uuden vuoden samppanja".. Meillä juodaan tosi vähän!!!, joten alkoholi on vara ostaa samppanjana eli siitäkin vielä säästetään.
EnOstaMitäänKuukausi
Mä oon kyllä muutenkin jo nuuka ja tarkka rahoistani ja ostamisistani, tietyllä lailla olen myös minimalisti tai ainakin pyrin siihen. Säästäminen on ollut mulla vähän niinkuin verissä aina, se on mulle jopa hauska harrastus :P
Osaksi nuukailu on nykyään myös pakollista (vaikka ei tunnu pakolta eikä varsinkaan pakkopullalta, enimmäkseen hauskalta haasteelta!) koska olen opiskelija. (Mies käy töissä, meillä 2 lasta) Tällä hetkellä saan kyllä sen verran rahaa opintoihin, että mitään mahdotonta kituutusta tämä ei ole. Saamani raha kyllä loppuu ensi syksynä ja tipun pelkän toisen asteen opintotuen varaan (ja opintoja vielä senkin jälkeen noin vuosi jäljellä) joten mä olin ajatellut jo muutenkin elää extra-säästeliäästi sinne ensi syksyyn saakka, jospa saisin nyt (lisää) rahaa säästöön, jolloin ensi syksystä opintojen loppuun ei tarvitsisi kituuttaa sillä pelkällä opintotuella.
Olen jo kartoittanut, mihin mulla (vielä, säästeliäisyydestäni huolimatta) tuppaa menemään rahaa turhaan. Niitä ovat: 1. omat vaatteet (olen kyllä tähänkin asti ostanut niitä vain postimyyntialennuksista ja kirpputoreilta, mutta olen juuri käynyt vaatekaappini läpi ja tajunnut, että mulla on ihan tarpeeksi käypäisiä vaatteita, pärjään niillä kyllä, ja osaa voisin tuunailla enemmän mieleisiksini itse) sekä 2. erinäiset sisustusturhakkeet (yllätin itseni esim. toissapäivänä selailemasta uusinta Elloksen luetteloa ja jo melkein tilasin olohuoneen sohviin uudet sohvanpäälliset.. kunnes tajusin, että aivan turha ostos, olisi mennyt n. 150 € ja meidän sohvat eivät ole siis edes mitenkään kovin vanhat eivätkä kuluneet, päällisten "hyötynä" olisi ollut vain sohvien värin muuttaminen.. joka taas ei ole mitenkään oikeasti tarpeellista :D nykyisessäkään värissä ei ole mitään vikaa. Päätin tyytyä vaihtelunhalussani siihen, että joulun jälkeen vaihdan verhot ja sohvatyynynpäälliset toisenvärisiin, ja niitähän löytyy jo kaapista ennestään)
Olen säästänyt viime vuoden kaikki laskut, ja ajattelin huvikseni käydä läpi kaikki postimyynnistä tulleet, ja laskea, paljonko mulla on viime vuoden aikana mennyt rahaa vaatteisiin ja sisustusjuttuihin.
Nämä kun jätän tänä vuonna ostamatta/ihan minimiin, uskon säästäväni useita satasia ainakin.
t. ...äh, minkähän nimimerkin sitä keksisi... no olkoon vaikkapa niinkin mielikuvituksekas kuin "opiskelijaäiti"
seurata jos porukka laittaisi ilmaiselle blogipohjalle kuukauden blogin jonne päivittäisi väliraporttia, budjetti-suunnitelmia, tai jopa kauppareissujen ostoksia ja ruokalistoja, ihan miten kullakin olisi aikaa ja energiaa :D Laittaisi hyvät säästövinkit jakoon.
tiedä sitten, saisinko siitä kovinkaan kiinnostavaa (muille luettavaksi) mutta itseä kiinnostaisi blogin pito tästä aiheesta, vähän niinkuin asioita säästämisestä itsellekin muistiin sekä lisämotivaatiota.
Ainut vaan, etten osaa mitään blogia perustaa (tai en ole koskaan kokeillut?) osaisko joku vinkata jotain hyvää, helppoa ja ilmaista "blogipohjaa"?
t. opiskelijaäiti
Meitä on 7 henkeä, mä jäin työttömäksi eikä hajua koska korvaukset rupee juoksemaan. Mieheltä jää alle tonni kuussa käteen ja se menee enimmäkseen laskuihin ja velkoihin heti nyt kuun alussa. Mies sano että "muutama satanen" jää tilille laskujen jälkeen, mitä sitte käytännössä tarkoittaa. Joka tapauksessa niillä rahoilla pitäis selvitä tää kuukausi ja pitää yhden lapsen synttäripirskeet sekä suvulle että kavereille. Kuun lopulla tulee sitten lapsilisät neljästä lapsesta, yksi on jo niin vanha ettei enää saada hänestä muuta kuin menoja...
ja esimerkiksi säästää jouluksi, kun muutama ylimääräinen meno tekee teistä ihan persaukisia???
seurata jos porukka laittaisi ilmaiselle blogipohjalle kuukauden blogin jonne päivittäisi väliraporttia, budjetti-suunnitelmia, tai jopa kauppareissujen ostoksia ja ruokalistoja, ihan miten kullakin olisi aikaa ja energiaa :D Laittaisi hyvät säästövinkit jakoon.
tiedä sitten, saisinko siitä kovinkaan kiinnostavaa (muille luettavaksi) mutta itseä kiinnostaisi blogin pito tästä aiheesta, vähän niinkuin asioita säästämisestä itsellekin muistiin sekä lisämotivaatiota.
Ainut vaan, etten osaa mitään blogia perustaa (tai en ole koskaan kokeillut?) osaisko joku vinkata jotain hyvää, helppoa ja ilmaista "blogipohjaa"?
t. opiskelijaäiti
No nythän on hyvä hetki aloittaa koska voit kokeilla tuon Tammikuun ja jos alkaa tuntua omalta jutulta niin jatkaa sitten. Siinähän sitä oppii kun harjoittelee eikä ole liian ankara itselleen.
Bloggerissa on hyvät ja helpot, selkeät suomenkieliset blogipohjat. Sähköposti osoitteen tarvit tuon blogin luomiseen.
Linkkaa ihmeessä tänne jos saat tuollaisen tehtyä. Uskoisin että tuosta voisi saada ihan mielenkiintoisen :D
nyt missasit tämän ketjun idean totaalisesti!
Ja tosiaan, kenenkään ei ole pakko osallistua :)
t. ap/Hellu
Olen pitkään haaveillut sijoittamisesta ja säästäminen on olennainen osa sitä.
Perheeseemme kuuluu yrittäjä mies, 3 5-7v lasta. Itse olen osa-aikaisena myyjänä hypermarketissa.
Perheemme nettotulot ovat n.3.500€.
Asuntolainaan menee vajaa 800€/kk
T: Justiina
Jos kokeilisin, että tammikuun lopulla mun tilillä ois 120€ :)
Perhe 2 aikuista+ 2 lasta
olemme miehen kanssa töissä, tulot pienet, ja kaksi autoa työmatkojen vuoksi, autot on meillä pakolliset rahasyöpöt. Lapset hoidossa.
nimimerkillä tuikku ilmottautuu
vielä 1500 euron mätkyt lankeaa helmikuussa..... onneksi on vaatteita, kosmetiikkaa ja ruokaa kaapit täynnä hamstrattuna. kuitenkin, ajattelin käydä säästämässä henkkamaukan alessa..... :))
shoppasin uuden hameen (alesta), korvikset (samoin) ja ripsivärin, joka oli pakollinen hankinta.
eilen meni uuden vuoden juhlintaan baarissa 60 euroa, siis alkoholiin!!!!! enkä ole käynyt vuosiin baarissa juhlimassa :(
laskut kyllä maksettu eikä yhtään piikissä
t. mmä
Miksi pitää venyttää senttiä juuri tammikuussa? Nythän on parhaat alet joka paikassa. Tammikuussa ostan ainakin talvivaatteita itselle ja lapselle, varmaan sisävaatteitakin, sekä hamstraan kosmetiikkaa. Samoin jahtaan aleista kaikenlaista tarpeellista kotiin: pyyhkeitä, pussilakanoita, täydennystä astiakaappiin... Ja huom. en shoppaile shoppailun vuoksi, vaan keskitän hankintoja juuri vuoden alkuun ja alennusmyynteihin. Täytyy vaan pitää pää kylmänä, ettei sorru turhuuksiin!
Eli en mielelläni säästä tammikuussa, koska silloin on parhaimmat alet. Talouteni on tiukka, mutta ei joulun takia vaan alennusmyyntien, sinne kaikki rahat on menny. En mielestäni ole ostanut turhaa, mutta.lapsille talvovaatteet ensivuodeksi ja joitakin sisävaatteita tullut alesta ostettua, näihin mennyt jo 200 e. Lisäksi ostin ensijouluksi jo lahjoja... Mutta toki yritän muista ostoksista säästää, siispä luen innolla ketjuanne ja omiakin vinkkejä voin antaa. Olen kotihoidontuella, nyt tammikuulle rahaa käytössä 551 e, josta pitäs ostella ruokaa, yhet synttärikemutlin on tiedossa eli rahaa menee tarjottaviin...
Mä teen tämän viikon kokeilua, kuinka paljon (vähän) menee ruokaan rahaa viikossa, jos suunnittelee syömiset suht hyvin etukäteen.
Alustavasti perheemme viikon ruokiin meni kauppaan 65 euroa (!) mutta saa nähdä viikon lopulla, riittivätkö hankinnat, vai menikö kuinka paljon metsään. Blogiini kirjoittelin lisää tästä ja viikon ruokalistastamme.
t. opiskelijaäiti