Pennin venytys-tammikuu alkaa! Kaikki mukaan! :)
Täällä on nyt ollut paljon ketjuja nuukailusta ja säästämisestä. Heitänpä nyt sitten haasteen kaikille asiasta kiinnostuneille: penninvenytys-kuukausi!
Jokainen halukas ilmoittautukoon mukaan omalla nimimerkillä. Ekassa viestissä voi vähän kertoa perheestään, omasta rahankäytöstään, säästötavoitteistaan, jne.
Ja mitä erilaisimpia osallistujia saadaan mukaan, niin sen parempi. Nyt olisi tarkoitus haastaa itsensä, eikä kilpailla muiden kanssa.
Jokainen voisi sitten pitää pientä kirjaa omasta kulutusestaan ja antaa väliraporttia, kuinka tavoite etenee. Samalla voitaisiin jakaa säästövinkkejä muillekin inspiraatioksi. :)
Kuka tulee? :)
Kommentit (82)
Ja huomasin, että siinä missä suomalainen nuukailija säästää nimenomaan ruoasta, amerikanserkkunsa ei tahdo säästää siinä vaan sitten vaikka vaan lopettaa muun kulutuksen käytännössä kokonaan tai myy itsetekemiään juttuja jossain. Ero johtuu varmaan siitä, että Suomessa ei arvosteta ruoan terveysvaikutuksia ja koska terveydenhuolto on käytännössä ilmaista, mitäpä sitä välittämään turhista. Amerikassa ei ole samanlaista systeemiä ja ruoka nähdään paitsi keinona pysyä terveenä, mutta myös minimalistisen kulutuksen "herkkuna"; jos vyön vetää liian kireälle, kenelläkään ei ole hauskaa.
Pakko sanoa, että ehkäpä nyt ymmärrän miksi köyhäillessä (pakon edestä tällä hetkellä, ettei tarvitse ystävystyä ulosottomiehen kanssa) ärsyttää vahtia ruokakaupan kuittia ja vertailla kaiken kilohintoja. Okei, onhan se ihan järkevää jossei sitä ole aiemmin tehnyt- mutta kuinka montaa euroa sitä säästää esim. kahdessa viikossa, jos valitsee pari senttiä halvemman mehutölkin (nyt joku tulee sanomaan että mehut eivät kuulu köyhän ruokavalioon..)? Tässäkin pitäisi muistaa pitää järki kädessä, ettei tarvitse iltaisin ahdistua jopa niistä mehuista tai parempilaatuisesta kahvista.
amerikkalaiset, maailman lihavin kansa,kannattais säästää vaan ruoassa.
Vuosi on lähtenyt liikkeelle aika tavallisissa merkeissä. Keskiviikkona meni 50 euroa ruokaan ja huomenna täytyy mennä kauppaan myös. Tulee ruokavieraita tänä viikonloppuna. Ruokakeskusteluun sen verran, että terveellisestä tai muuten maukkaasta ruoasta en tingi, mutta herkuteltua on tullut liikaakin ja on kaikin puolin hyvä karsia niistä. Satsasin kalliimpaan teehen, mutta pihistin kahvissa ja ostin Juhla Mokkaa.
Olin tehnyt tilauksen nettikaupasta ennen joulua ja noin satasen lasku tuli maksettavaksi tässä kuussa.
Vuosi on lähtenyt liikkeelle aika tavallisissa merkeissä. Keskiviikkona meni 50 euroa ruokaan ja huomenna täytyy mennä kauppaan myös. Tulee ruokavieraita tänä viikonloppuna. Ruokakeskusteluun sen verran, että terveellisestä tai muuten maukkaasta ruoasta en tingi, mutta herkuteltua on tullut liikaakin ja on kaikin puolin hyvä karsia niistä. Satsasin kalliimpaan teehen, mutta pihistin kahvissa ja ostin Juhla Mokkaa.
Olin tehnyt tilauksen nettikaupasta ennen joulua ja noin satasen lasku tuli maksettavaksi tässä kuussa.
- uudenvuodenlupaus
Lähtötilanteessa 31pvä tilillä oli 725€, lompsassa 45€.
Aattona kaupassa meni 159€ kun tuli vieraita.
Sain huutonetistä vihdoin pitkään etsiskelemäni pöydän -125€.
Pojan pelipassi ja vakuutus -28€.
Huomenna pitää ostaa kaverisynttärilahja -15€. Koitan selvitä viikonlopun ruokaostoksisra 40 eurolla.
Tämän pöytäepisodin takia ajattelin käyttäää S-tiliä, jota pidän ns. bonustilinä ja laskennan ulkopuolella olevana rahana. Minulla ei ole S-pankkitunnuksia eikä se ole perinteisessä käytössä, joskus vaan ostan ruuat siltä.
Lompsassa on vielä 20€ seteli..
Eli tämän hetken rahat olisi 443..kai..
Tili tulee 17pvä, joten vielä ollaan jotenkin kurssilla..
193€ jäljellä käyttöön..
Ensi tili tulee olemaan haasteellinen, koska edessä on riehakas laivareissu, joka ei tule halvaksi. Voihan noi lapset imeskellä vaikka luita viikon pari niintulee laivakeikka kuitattua?
Jaana
ollaan lähinnä vietetty perheen kanssa aikaa edullisesti kotosalla, (oltu sisällä ja ulkona, ja vieraitakin kävi) eikä olla lähdetty esim. kauppoja kiertelemään "ajanvieton nimissä" ja ostelemaan kaikenlaisia turhia heräteostoksia. Valitettavasti niinkin on tullut joskus aiemmin toimittua...
t. opiskelijaäiti
Eilen meni ruokakauppaan 90e sekä lahjaan 37e. Nyt siis rahaa tullut 753e ja mennyt 442e. Käyttörahabudjetista jäljellä 733e.
ei hyvältä näytä tässä vaiheessa, kun nyt on vasta 4. pv, mutta toisaalta oli tiedossa, että tämä ensimmäinen viikko on kallis (autonhuolto ja juhlat)
t. Hellu
[/quote]
Tällä välin olen tuhlannut 100e kehystystyöhön, 32e muuhun sisustusprojektiin, 18e ruokaan, 13 apteekkiin ja ostettu 18e bensaa ruohonleikkuriin (sillä tehdään myös lumityöt, jos joku ihmettelee).
Rahaa siis tähän mennessä tullut 753e, käytetty 623e. Käyttörahabudjetista jäljellä 552e...
Tarttis skarpata nyt...
t. Hellu
Rahaa on mennyt kuun alusta näin
- ruokaostoksia en ole laskenut. Vähän enemmän kuin tavallisesti, olen kerännyt vähän varastoa kun kokkaan useammin. Peruselintarvikkeita, ei mitään kallista.
- herkut 3 euroa
- hyväntekeväisyys 30 euroa
- lasku viime kuun nettishoppailusta 100 euroa
Se onkin piste FI ! t. Sivustaseuraaja
Eilen meni ruokakauppaan 90e sekä lahjaan 37e. Nyt siis rahaa tullut 753e ja mennyt 442e. Käyttörahabudjetista jäljellä 733e.ei hyvältä näytä tässä vaiheessa, kun nyt on vasta 4. pv, mutta toisaalta oli tiedossa, että tämä ensimmäinen viikko on kallis (autonhuolto ja juhlat)
t. Hellu
Tällä välin olen tuhlannut 100e kehystystyöhön, 32e muuhun sisustusprojektiin, 18e ruokaan, 13 apteekkiin ja ostettu 18e bensaa ruohonleikkuriin (sillä tehdään myös lumityöt, jos joku ihmettelee).
Rahaa siis tähän mennessä tullut 753e, käytetty 623e. Käyttörahabudjetista jäljellä 552e...
Tarttis skarpata nyt...
t. Hellu
Uusia väliaikatietoja:
apteekkiin on mennyt 60e, ruokaan 60e ja noutoruokaan 32e.
Lisäksi olen havainnut, että esikoinen tarvitsee ainakin uudet monot, ehkä myös luistimet. Mietin myös, että pitääkö ostaa koko suksisetti uusi. Kumminkin settinä halvempi ja viimeistään ensi vuonna pitäisi uusia kaikki.
Eli summa summarum: tähän mennessä käytetty 775e, rahaa tullut 753e, käyttörahaa jäljellä tonnista 225e...
Ei todella näytä hyvältä tässä vaiheessa. Rahaa vaan valuu. Toisaalta tähän mennessä ei ole tullut mitään yllättäviä ja isoja laskuja. Joten voi olla, että säästöön jää silti tonni. Ehkä.
-Hellu-
Niin, tammikuussahan olisi huomattavasti fiksumpaa ostella juuri talvivaatteita jne. kuin venyttää penniä, mutta tyhmästä päästä kärsii koko ruumis: elin viime kuussa yli varojeni joulun tähden, joten nyt on pakko ottaa kurinpalautus. Mulla on toki säästöjä hoitovapaan varalle, mutta tavoitteeni on, ja niistä maksoin mm. mätkyni. Mutta toivon kuitenkin, ettei mun tarvitsisi käyttää säästöjäni liikaa, siksi pennin venytystä nyt.
Ja ajattelen myös, että menojen kirjaaminen jne. auttaisi mua muuttamaan kulutustottumukseni parempaan suuntaan.
Mulla ei jatkunut tää säästäväisyys kovin hyvin. Tuli ostettua aleista jo välttämättömiä (?) vaatteita.
Itselle ostin -30%--50% alesta alushousuja, miehelle pyjaman 12 e, pojalle -50% sukkia ja pikkupojalle -30% ja -50% alesta hanskat.
Lisäksi meni bussilippuihin noin 60 e. Niin ja kahvillakin käytiin ja sinne meni 13 e.
Taloudessa 2 aikuista, 5 lasta ja koira. Pankin kanssa tein joulukuussa sopimuksen 30€/kk säästämisestä, mutta tarkoitus on nyt säästää enemmänkin. Mies on opiskelija (opintotuki+laina), minä vanhempainrahoilla toukokuun loppuun, jonka jälkeen toivottavasti töissä. muina tuloina lapsilisät noista viidestä + elatustuki neljästä, ja asumistuki.
Pitkäntähtäimen tavoitteena saada säästettyä rahat isomman asunnon takuuvuokraan + kuukauden vuokraan (=5000€), autoon (n. 15 000€) ja viimeistään 1,5v kuluttua lapin reissuun (=1000€).
Varsinaisia kituutustoimenpiteitä en kulutuksellemme tee (se kun on valmiiksi melkolailla minimiin laskettu, eli tulot kattaa menot just eikä melkein), mutta seuraan mihin meidän kortti ja käteisostot oikein menevät, josko vielä joku tinkimisen paikka löytyisi.
Tammikuussa on tähän mennessä mennyt rahaa n. 120€ lähinnä ruokaan. Auton huolto tulee tammikuun riemuksi ja vielä helmikuullekin... ja tankata pitäisi varmaan huomenna. Yhdelle muksulle hommata silmälasit, omatkin olisi uusintaa vailla.
nimimerkiksi äitix5 :)Enköhän mäkin tästä jotain blogimerkintää tule tekemään, mutta todennäköisemmin vasta joskus maaliskuulla, kun kirjanpidostani pystyn tekemään yleistyksiä pitemmän aikavälin pohjalta.
Kurkkimassa voi käydä http://sekalaistasakkia-sankari.blogspot.fi/
Mukana myös. Tänään syötiin pihvejä (tarjouksessa, euron kappale) ja huomenna lopusta salaatista tulee minulle lounas kun lisään siihen jotain proteiinia sekä kastikkeen.
Omalla kohdallani kyse oli todellakin tuosta asenteenmuutoksesta ruokaostoksiin; rahaa uppoaa väkisinkin eikä sille voi mitään. On fiksua katsoa, mitä ostaa, mutta jos pinna kiristyy siksi kun Arkijuusto ei olekaan tarjouksessa...no juu.
Tammikuulle ajattelin n. 400€ ruokabudjettia, tästä on mennyt nyt 40€.
# henkinen perhe ja 10e /2 pv ruokakulut... nyt mietitään jo saisko sitä venytetty 3:n päivään
3 henkinen perhe :P ja masuasukki masussa
Kuntosalilla (lahjakortilla) kävin auton sijasta busilla (bensat säästyi ja työnantaja kustantaa bussimatkan). Harmiksi tuli selattua Stokkan kantislehtinen ja sieltä tulee hankittua tässä kuussa uimapuku ja meikkivoide. Ne tosin pitäisi ostaa muutenkin, joten voisiko laskea säästöksi. Huomenna kauppaan hakemaan viikonlopun ruuat.
Tiistaina työmatkalla Lidlin kautta, jossa alkuviikosta tarjouksessa kaurahiutaleet, jalopenot ja nestesaippua (2,75 e /3 l).