Pennin venytys-tammikuu alkaa! Kaikki mukaan! :)
Täällä on nyt ollut paljon ketjuja nuukailusta ja säästämisestä. Heitänpä nyt sitten haasteen kaikille asiasta kiinnostuneille: penninvenytys-kuukausi!
Jokainen halukas ilmoittautukoon mukaan omalla nimimerkillä. Ekassa viestissä voi vähän kertoa perheestään, omasta rahankäytöstään, säästötavoitteistaan, jne.
Ja mitä erilaisimpia osallistujia saadaan mukaan, niin sen parempi. Nyt olisi tarkoitus haastaa itsensä, eikä kilpailla muiden kanssa.
Jokainen voisi sitten pitää pientä kirjaa omasta kulutusestaan ja antaa väliraporttia, kuinka tavoite etenee. Samalla voitaisiin jakaa säästövinkkejä muillekin inspiraatioksi. :)
Kuka tulee? :)
Kommentit (82)
Ketju on unohtunut, mutta asia ei.
Olen seurannut koko tammikuun tuloja ja menoja. Mulla tavoitteena oli saada säästöön 1000e. Tähän ei päästy, vaan lopputulos oli 620e.
Olen ihan tyytyväinen tähän, sillä tammikuussa meni auton huoltoon ja korjaukseen iso summa rahaa ja ostettiin yhdet lapsen ja yhdet aikuisen suksipaketit. Näistä kuluista huolimatta silti jäi säästöön. (nuo hankinnatkaan ei harkita, koska auto on pakollinen ja uusilla suksilla on hiihdetty jo paljon)
Joten ihan hyvä kuukausi :) Jatkosta ajattelen, että parempi tavoite olisi saada tasaisesti joka kuukausi säästöön 500e sen sijaan, että tiettyinä kuukausina tähtäisi tonniin.
t. ap
Meillä on 4hlö perhe. Mulla tavoitteena saada 1000e säästettyä n. 3600e kk-tuloista (jossa siis perheen kaikki tulot myös lapsilisä)
t. ap alias Hellu :)
ps. Mikäs nro 2:n nimimerkki on? tuo 10e/päivä on siis ruokakuluja ja muita pikkuostoksia? Tuskin asumiskulut tai muut?
Olemme rikkaita ja raha tulee aina rahan luo.
linkissä voi olla jollekin inspiraatiota :)
http://smallnotebook.org/2012/07/01/no-spend-month-start-here/
t. Hellu
Kolmehenkisessä perheessä päiväbudjetti on nyt 10 euroa/päivä kuun loppuun.
Mietin, että jaksaisinko alkaa samaan. Meillä 7 henkeä, mikä tarkoittaisi 24 euron päiväbudjettia. Huh!
Mietin, että jaksaisinko alkaa samaan. Meillä 7 henkeä, mikä tarkoittaisi 24 euron päiväbudjettia. Huh!
Ja silloin päiväbudjetti oli 30 euroa kun haluttiin säästää kunnolla esimerkiksi matkaan. Mutta ei tuota kauaa jaksa, kokeile kuitenkin vaikka kuukausi. Äläkä stressaa jos ylittyy kuitenkin :)
Ai, mutta sitähän oli jo tämä kuluvakin vuosi. Ollaan mukana silti.
t. ikuinen venyttäjä
Ja silloin päiväbudjetti oli 30 euroa kun haluttiin säästää kunnolla esimerkiksi matkaan. Mutta ei tuota kauaa jaksa, kokeile kuitenkin vaikka kuukausi. Äläkä stressaa jos ylittyy kuitenkin :)
vaan jaksamaan:) Meille siis ihan normaali arki tuo.
laskeskelin meidän päiväkulutusta ja vertasin omaan tavoitteeseeni. Tulin siihen tulokseen, että 1000e ruokaan, bensaa ja muuhun pikkuostoksiin riittää saamaan meidän perheen meidän tavoitteeseen, eli 1000e säästöön tammikuulta.
Se tekee 32,25e/päivä. Meillä menee aika paljon rahaa bensaan. Tammikuulla meidän täytyy myös järjestää synttärijuhlat.
t. Hellu
vielä 1500 euron mätkyt lankeaa helmikuussa..... onneksi on vaatteita, kosmetiikkaa ja ruokaa kaapit täynnä hamstrattuna. kuitenkin, ajattelin käydä säästämässä henkkamaukan alessa..... :))
Olen kotihoidontuella helmikuusta alkaen ja sentit venyy niin, että paukkuu :)
2 lasta (pian 2v ja 8kk) ja 2 aikuista. Meillä mies maksaa asumismenot, mutta ruoka ja lasten hankinnat jäävät siis minulle. Tämä ihan tietoinen ratkaisu, erillisen rahan perhe siis ollaan. Maksan tosin netin, veden ja muuta pientä jos jää rahaa... Meidän "avioehto", ei haittaa minua koska ei käteen jäisi kuitenkaan mitään minulla kotihoidontuesta ja jos ero tulee, niin omaisuus on helppo jakaa :D (Töihin palatessani osallistun tietysti asumiskuluihin ja mies maksaa taloa. Miehellä keskipalkka 2600€/kk.
Tavoitteena on että selvittäs 200€:n ruokakuluilla kuukausi. Tosin meillä on pakasteessa lihaa, kalaa, marjoja yms. luonnon antimia lisäksi. Vaipat vie melkosen osan budjetista, niistä jos pääsis eroon esikoisella...
Ajattelin aloittaa säästämisen ostamalla mahdollisimman isot ja edulliset putelit saippuaa, pesuaineita yms. viimeisen täyden vanhempainrahakuukauden rahoilla. Lisäksi ostin pesupähkinöitä :) Ja kuiva-ainekaapit täyteen, pääsee leipomaan!
-VisaEIvingu-
mutta vielä tammikuun loppuun lankeaa Visa-lasku joulukuusta.
Tavoitteena ei ole säästää varsinaisesti mitään summia vaan yrittää tulla toimeen vähemmällä, koska meidän tulomme romahtavat rajusti parin kuukauden päästä. PItää alkaa siis harjoitella. :)
Tuittu
vielä tällainen inspiksen lähde:
http://www.tarkkamarkka.com/ostokset-ja-kuluttaminen.html
:)
t. Hellu
Meillä on 4hlö perhe. Mulla tavoitteena saada 1000e säästettyä n. 3600e kk-tuloista (jossa siis perheen kaikki tulot myös lapsilisä)
t. ap alias Hellu :)
ps. Mikäs nro 2:n nimimerkki on? tuo 10e/päivä on siis ruokakuluja ja muita pikkuostoksia? Tuskin asumiskulut tai muut?
Anteeksi mutta rupesi kyllä pirusti naurattamaan. Kyllähän tuon kokoisista tuloista pitäisikin helposti jäädäkin se 1000 euroa säästöön, vaikka asumiseen menisi yli tonni. Sitten jos oikein pihistelisi niin voisit laittaa tavoitteeksi vaikka 1500 euroa =)
olen laskenut, että viikkoruoka/perusostokset maksavat noin 100 euroa. Käyn kaupassa 3 kertaa viikossa ja todella kertakauppasumma on n. 30-33 euroa! Mielstäni jopa syömme hyvin ja terveellisesti (kaksi lämmintä ruokaa salaatteineen päivässä ja normivälipalat). Edullista on, ei tupakkaa, suklaata /pullamössöä tai alkoholia. Viikonloppusin menemme sitten erikseen karkkiostoksille, jos lapset halauavat, sitä ei tuossa budjetissa ole.
Olemme venyttäbneet penniä niin monta vuotta, että nyt kun lainat on maksettu ja kummallakin hyvä palkka, niin haluamme hiukan nauttiakin elämästä.
En aseta mitään määrällisiä tavoitteita vaan haluaisin vähentää kulutusta koko vuoden. Olen parisuhteessa elävä lapseton.
Tammikuun tavoittteen on, että en käy ulkona lounaalla vaan vien omat eväät, en osta muuta kuin ruokaa, vessapaperia jne.
Saan ostaa uuden shampoon, sillä se on melkein loppu. Tummaa suklaata ostan herkutteluun, sitä menee vain pala tai kaksi. Muuten jätän herkut ja mm. alkoholin kauppaan.
Yritän olla heittämättä mitään ruokaa pois, se on kompastuskiveni. Pakastinta syödään tyhjäksi jotta saadaan se sulatettua tässä kuussa.
Kuun lopussa laitan satasen hyväntekeväisyyteen.
- uudenvuodenlupaus
3,5 v on penniä venytetty, kk ei tunnu siinä missään.
Perheessä äiti, isä ja kolme kouluikäistä (vanhin 116v). Olen jo lapsille sanonut, että vietetään älä osta mitään helmikuuta. Ajattelin, että alesta voi tulla jotain ostettua.
Tavoitteena on pärjätä aikaisempaa vähemmällä. Tammikuussa ruokaan varaan 500 euroa, mitään ylimääräistä en osta.
Vinkkejä tarvitsisin siitä mistä edullisimmin wc-paperit? Onko Lidl:in voittanutta?
Tein jo exeliin pohjan, johon merkkaan kulutukset.
Ruokakauppaan on mennyt n. 80€/vko.
Tein viikonloppuna makaroonilaatikkoa ja kun normaalisti laitan 400g naudan paistijauhelihaa / 5dl makaroonia ja annos riittää yhteen ruokailuun, nyt tein laatikon 400g nauta-sikajauhelihaa/8dl makaroonia lisäksi raastoin reilusti porkkanaa ja laitoin sulatejuuston jämiä sekaan, riitti kolmelle aterialle ja lapsetkin tykkäsi.
Minun on pitänyt ostaa säilytyskori lasten pipoille ja kinttaille mutta sentin venytyksen vuoksi en ole raskinut ostaa sitä, nyt sain korin ilmaiseksi töistä :) säästin ainakin 40€.
Olen haalinut lisätöitä töistä, nyt on kasassa jo 14h. Kun olen tiiviimmin töissä ei ole mahdollisuutta edes tuhlata :).
Pitäisi katsoa paljonko tilillä oli rahaa vuoden vaihteessa niin voisi verrata sitten loppukuusta tilannetta.