Muistathan pysyä seurakunnan jäsenenä!
Et ole ensi vuonna tähän aikaan sen rikkaampi vaikka eroaisit!
Seurakunnat tekee arvokasta työtä heikompien ja hätää kärsivien eteen!
Kommentit (45)
kiinnosta seurakunnan/kirkon touhut paskan vertaa.
Siksi olemme eronneet kirkosta.
...tai maksaisin turhien kirkkojen rakentamisesta, valtavan organisaation pyörittämisestä tai sellaisen asian edistämisestä, jossa ei minusta ole mitään hyvää? "Laupeudentyöhön" menee kirkollisverosta erittäin pieni osa, ja senkin varjolla tyrkytetään aina uskontoa. Mieluumimn annan sen rahan johonkin OIKEASTI toimivaan ja hyvään tarkoitukseen.
Komppaan aloittajaa. Tuen mielelläni kirkon tekemää työtä.
En maksa palkaa papeille yms. Niihin ne verot myös menee. Avustuksia keräillään mm. kolehdeilla.
Miksi maksaisin kirkkoon kuulumisesta, kun en usko Jumalaan enkä Jeesukseen enkä kannata sitä eriarvoistamista ja syrjintää, jota kirkko julistaa, vaikka jokainen ihminen on muka yhtä arvokas? Ristiriitaista paskaa, ei kiitos.
ei siellä mitään uskonta tuputeta!
Kyllä se usko tulee tuputtamatta jos on tullakseen
...tai maksaisin turhien kirkkojen rakentamisesta, valtavan organisaation pyörittämisestä tai sellaisen asian edistämisestä, jossa ei minusta ole mitään hyvää? "Laupeudentyöhön" menee kirkollisverosta erittäin pieni osa, ja senkin varjolla tyrkytetään aina uskontoa. Mieluumimn annan sen rahan johonkin OIKEASTI toimivaan ja hyvään tarkoitukseen.
veroa maksamalla tuetaan sitä kirkon arkista työtä heikompiosaisten hyväksi
Miksi maksaisin kirkkoon kuulumisesta, kun en usko Jumalaan enkä Jeesukseen enkä kannata sitä eriarvoistamista ja syrjintää, jota kirkko julistaa, vaikka jokainen ihminen on muka yhtä arvokas? Ristiriitaista paskaa, ei kiitos.
vaikka erosinkin vuosi sitten kirkosta. Mutta, mieleni on niin hyvä, kun sain itse valita hyväntekeväisyyteni kohteen. Verorahoillani, jotka ennen menivät esim. papin palkkaan, seurakuntasalien rakenteluun ja ylläpitoon, ehtoollisviinien ja leipien osteluun ymsyms. (ja josta vain 10 prosenttia meni tuohon avustamistyöhön) tein jotain oikeasti hyödyllistä.
Miksei kirkko tee enempää hyväntekeväisyyttä? Voisin liittyä takaisin siinä vaiheessa kun kirkko realisoi jättiomaisuuttaan ja lahjoittaa hädänalaisille, kuten Jeesus Kristus opetti. Tällainen ulkokultainen liikelaitos ei todellakaan kiinnosta, en halua olla missään muodossa mukana tuollaisessa bisneksessä.
ei siellä mitään uskonta tuputeta!
Kyllä se usko tulee tuputtamatta jos on tullakseen...tai maksaisin turhien kirkkojen rakentamisesta, valtavan organisaation pyörittämisestä tai sellaisen asian edistämisestä, jossa ei minusta ole mitään hyvää? "Laupeudentyöhön" menee kirkollisverosta erittäin pieni osa, ja senkin varjolla tyrkytetään aina uskontoa. Mieluumimn annan sen rahan johonkin OIKEASTI toimivaan ja hyvään tarkoitukseen.
Jeesusta siellä tyrkytetään joka helvetin välissä, jopa lapsille. Ja lähetystyössä saarnan kuunteleminen on edelleen edellytys leivän saamiselle.
Kyllä te uskovaiset kuljette laput silmillä. Ette pysty hyväksymään tosiasioita edes omasta instituutiostanne.
"Kirkollisverot menee pappien palkkoihin ja kirkkojen rakentamiseen". Jepjep, sitä on katsottu kerran Da Vinci -koodi tai joku muu "dokumentti" ja sit tiedetään niin hyvin, mihin ne kirkollisverorahat menee :D
"Kirkollisverot menee pappien palkkoihin ja kirkkojen rakentamiseen". Jepjep, sitä on katsottu kerran Da Vinci -koodi tai joku muu "dokumentti" ja sit tiedetään niin hyvin, mihin ne kirkollisverorahat menee :D
Jumalaan uskominen ei velvoita maksamaan
veroa maksamalla tuetaan sitä kirkon arkista työtä heikompiosaisten hyväksiMiksi maksaisin kirkkoon kuulumisesta, kun en usko Jumalaan enkä Jeesukseen enkä kannata sitä eriarvoistamista ja syrjintää, jota kirkko julistaa, vaikka jokainen ihminen on muka yhtä arvokas? Ristiriitaista paskaa, ei kiitos.
Ei uskon puuttuminen ollut pääsyy eroamiseeni. Mikset sinä ole muslimi?
No kirkko itse sanoo, että palkkoihin menee n. 66% kirkon menoista:
http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/1822CDF7E88AECE2C22572E5003AFD03?OpenDocument…
Ja kirkkoja ei ole Suomeen juuri rakenneltu viime vuosina....
Ja kirkkoja ei ole Suomeen juuri rakenneltu viime vuosina....
Valtavien rakennusten ylläpitokustannukset, korjaukset ja sun muut tulevat helvetin kalliiksi. Ja tyhjilläänhän ne ovat. Aivan järjetöntä! Vois vetää maan tasalle ja rakentaa niiden asuntoja!
kuin maksamalla kirkollisveroa.. Itse teen vapaaehtoistöitä ja lahjoitan rahaa säännöllisesti hyväntekeväisyyteen (itse valitsemiini kohteisiin kotimaassa).
Ei minulla mitään kirkkoa vastaan ole, mutta minusta syynä kuulua kirkkoon tulisi olla kirkon oppiin uskominen ja opin mukaan eläminen, ei mikään muu. Itse en usko, joten luonnollista on, että en kuulu ko. instituutioon.
Historiallisia, ainutkertaisia rakennuksia. Siitä, ja parin papin palkasta kirkollisveroni on pieni raha.
Ennemmin vähentäisin veroistani avun Kreikalle ja muille vastaaville tahoille.
Arvostan kirkon tekemää työtä ja kirkko tarjoaa sellaista yhteisöllisyyttä, joka tuo iloa ja elinvoimaa monen arkeen. Kirkko tarjoaa palveluita ja rauhaa ja on ihmisläheinen avun tarjoaja. Itse käytän muita palveluita. Mielelläni myös maksan kirkon kiinteistöjen ylläpidosta, sllä kirkot ja pappilat tuovat oman visuaalisen lisänsä kaupunkin/maaseutukuvaan ja voivat olla rakennustaiteellisesti ja esineistöltään -mm. kirkkotekstiilien osalta - vaikuttavia ja laadukkaita. Haluan tukea siis myös esineellistä kulttuuria ja kulttuurihistoriaa.
Vaikka siis aika harvoin missään kirkossa käynkään...
No kirkko itse sanoo, että palkkoihin menee n. 66% kirkon menoista:
No jos ei kirkkojakaan rakenneta Pyhällä hengellä, niin ei ne seurakunnan lukuisat papit, diakoniatyöntekijät, perhetyöntekjät, lastenohjaajat, hautausmaatyöntekijät ym., joiden palveluja niin monet meistä arvostavat, elä Pyhällä hegellä. Ihan ansaitusti saavat (pienehköt) palkkansa kirkollisveroista.
Sellainen jännä juttu on pistänyt nyt ensimmäisen lapsen myötä silmään, että kun käymme seurakunnan kerhoissa, mehut, kahvit, leivät, pullat ja näin joulunaikaan riisipuurot ovat ihan ilmaisia niin lapsille kuin aikuisillekin, mutta kunnan vastaavassa kerhossa kahvista/mehusta pitää pudottaa kolikko kuppiin. Ei sillä, että mun talouttani kaataisi viikottainen euro tai kaksi, mutta jollekin toiselle ilmainen lounas voi olla iso juttu.
Olet ihan oikeassa. Evl.seurakunta tekee todella arvokasta työtä varsinkin lasten ja vanhusten parissa. Ei todellakaan ole järkeä erota kirkosta jonkun uskomattomuusperiaatteen vuoksi. Kyllä niitä palveluita muutkin ja itsekin voi tarvita. Joulukirkko esimerkiksi oli hieno kokemus.