Meidän joulumeny, mitä mieltä? Pitäiskö jotain vielä vaihtaa?
Viime hetken paniikki.
Joulurauhan aikaan riisipuuro. Iltapäivällä kahvi ja joulutorttuja.
Ja sitten jouluateria eli alkuun:
-vihersalaatti melonilla ja paahdetuilla pinjansiemenillä
-avocadosalaatti
-rosolli
-saaristolaisleipää, muikun ja siian mätiä,smetanaa, punasipulia ja tilliä
-katkarapukimara
-graavilohi
-savustettu siika
-liekitettyä lohisushia
-keitetyt perunat (+lapsille pieni uunilohi smetanalla)
-alkuun lasit sampanjaa, alkuruuan kanssa valkoviiniä, virjokkeita, lapsille mehua, maitoa tai vettä
Pääruoka:
-kevyesti savustettu kalkkunan file (ja bearnaise-kastike?)
-poron sisäfilettä punaviinikastikkeella
-pieni perinteinen kinkku dijon-kastikkeella kuorrutettuna + kermainen pippurikastike
-imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko ja punajuuri-aurajuustolaatikko
-lihapullia (pääasiassa lapsille)
Jälkiruoka:
-luumurahka
Kahvin kanssa suklaakakku (lastentoivomus), banaanikakku, Tiramisu
Illalla paljon erilaisia juustoja, hedelmiä, pipareita, ja suolakeksejä, lapsille karjalanpiirakkaa + munavoita tai joululimppua jne.
Panostamme alkuruokiin, kun kaikki pitää niistä eniten. Pitäisikö pääruuan kanssa laittaa vielä uunijuureksia tai muuta?
Kääk. Ensimmäinen kerta kun miehen vanhemmat ja sisarukset perheineen ja omat vanhemmat tulevat kaikki meille syömään ja aattoa viettämään! Ennen ollaan oltu vanhemmilla ja nyt olis ns. näyttämisen paikka, että minäkin osaan :)
Kommentit (71)
En aio kyllä karsia mitään pois ja ne sillit jätän pois, koska nyt se on meidän näköinen joulupöytä. En olisi halunnut kinkkua itse lainkaan, mutta se kuulunee osalle tärkeänä joulupöytään. Savukalkkunan halusin ehdottomasti ja poron sisäfile on mun herkku. Uunijuurekset saa jäädä, koska onhan tuossa porkkana-, lanttu- ja perunalaatikoissa niitä juureksia kerrassaan.
En keksi mitä karsia pois alkuruokapöydästä. Kaloja on vain ne 3 aikuisille, mätiä on kahta sorttia ja ne nyt kuuluu niihin perinteisimpiin jouluruokiin ikinä smetanan, sipulin ja saaristolaisleivän kanssa. 2 salaattia 12 aikuiselle ei ole paljon. Katkarapukimara on ihanaa sen avokadosalaatin kanssa. Ja lapset, joita on 7 ottavat sitä mitä haluavat. Eli 19 syöjää yhteensä! Lapsille tehdään ruokasalin viereen oma pöytä, koska muutn tulisi tosi ahdasta. Ruokasalin pöytä on juuri 12 hengelle. Glögiä tosiaan tarjolla kahvin sijasta kanssa! Olen itse niin kova juomaan kahvia, että se tulee aina ekana mieleen ;)
En aio kyllä karsia mitään pois ja ne sillit jätän pois, koska nyt se on meidän näköinen joulupöytä. En olisi halunnut kinkkua itse lainkaan, mutta se kuulunee osalle tärkeänä joulupöytään. Savukalkkunan halusin ehdottomasti ja poron sisäfile on mun herkku. Uunijuurekset saa jäädä, koska onhan tuossa porkkana-, lanttu- ja perunalaatikoissa niitä juureksia kerrassaan.
En keksi mitä karsia pois alkuruokapöydästä. Kaloja on vain ne 3 aikuisille, mätiä on kahta sorttia ja ne nyt kuuluu niihin perinteisimpiin jouluruokiin ikinä smetanan, sipulin ja saaristolaisleivän kanssa. 2 salaattia 12 aikuiselle ei ole paljon. Katkarapukimara on ihanaa sen avokadosalaatin kanssa. Ja lapset, joita on 7 ottavat sitä mitä haluavat. Eli 19 syöjää yhteensä! Lapsille tehdään ruokasalin viereen oma pöytä, koska muutn tulisi tosi ahdasta. Ruokasalin pöytä on juuri 12 hengelle. Glögiä tosiaan tarjolla kahvin sijasta kanssa! Olen itse niin kova juomaan kahvia, että se tulee aina ekana mieleen ;)
Kerros tarkemmin avokadosalaatista ja katkaravuista, mitä niihin tulee?
Oletko ap päättänyt, ettei sitä tule, kun et kommentoi?
Ja ota rennosti, kaikki ovat varmasti enemmän kuin tyytyväisiä! Nauti itsekin :)
Eiköhän sitä kuitenkin kutsuta MENU:ksi :) eikä menY:ksi
Myös miehen sisaruksella 2 nirsoa lasta. Siksi lapsille se uunilohi ja ne lihapullat, että saavat mahansa täyteen. Uunilohen valmistukseen menee sen verran, että kippaa lohen vuokaan ja laittaa mausteet ja smetanan päälle, eli n. 2 minuuttia. Mies tekee huomenna lihapullat eikä siinäkään kauaa nokka tuhise. Meidän 7v. sitten taas rakastaa lohisushia, poroa, katkarapukimaraa ja avocadoa. Lapset ovat erilaisia.
No kyllä mulla toki paineet onnistumisesta on, koska miehen vanhemmilla on ollut aina niin viimeisen päälle ihan kaikki. Samoin omat vanhemmat panostavat aina jouluun niin kuin minä nyt. Mutta rentoa, hauskaa ja välitöntä porukkaa ovat kaikki ja jos joku ei onnistu, niin sitten siitä ei välitetä!
Mussa on kyllä kontrolllifriikiin vikaa, eli en halunnut, että muut tuovat tullessaan ruokia vaan haluan, että me miehen kanssa tehdään ne itse. Sitten ainakin tietää mitä tarjoaa!
Mun kodissa on aina syöty noin!
Nyt ongelmana on, että olen raskaana ja alkupalojen kanssa vähän vaikeaa kun rakastan raakoja kaloja ja mätiä!
Eli toivo ap ettei joulupöydässä ole salaraskauksia.
Meillä aina on se lanttulaatikko, mutta kukaan ei syö sitä. Tänä vuonna jää pois.
Mutta kiitos kaikille kommentoijille! Tulen vielä myöhemmin katsomaan, tuliko teiltä lisää ideoita. Se porkkanalaatikko oli kyllä siellä ihan alkuperäisessä listassa perunalaatikon kanssa ja nyt siis tulee pöytään vielä lanttulaatikkokin. Laatikoista ei meidän lapset välitä, mutta syövät mielellään keitettyjä perunoita eli siksi alkuun keitety perunat. Tarkoitus on, että salaatit ovat esillä myös pääruuan kanssa. Katkarapukimara on maailman perinteisin majoneesipohjainen sellainen. Avocadosalaattiin tulee paseerattua tomaattia, sipulia, tuoretta mozzarellaa ja versoja.
Mukavaa iltaa!
AP
sienisalaattia tosin jäisin kaipaamaan, se on minun suurinta herkkuani... :)
pidän aika outona sitä, että lapsille on oma pöytä. Kovin vanhanaikainen idea, että aikuisilla ja lapsilla on omat pöytänsä. Olisin aika pettynyt jos menisin illalliselle ja lapset olisi laitettu omaan pöytäänsä, mielestäni illalliseen nimenomaan kuuluu _yhteinen_ ruokailu, lapset voivat toki poistua leikkeihin ja aikuiset jatkavat pitemmän kaavan mukaan. Kovin moukkamaista tuo suunnitelmasi, onko se joku suomalainen tapa?
Nyt on siis menU lyty lukkoon. Lapsille on siinä ruokasalin vieressä oma pöytä kun 12 hengen pöytään ei mahdu 12 aikuista ja 7 lasta. Lasten pöytä katettu ja koristeltu. Omassa lapsuudessakin on välillä ollut näin enkä ole nitä pitänyt mitenkään moukkamaisena. Lapset (3v. - 12v.) kyllä ovat ihan yhtälailla osallisenä tätä joulua kuten aikuisetkin.
Nyt vielä silittämään lautasliinat ja sitten kiillotan vielä pöytähopeat. Ihana jouluinen fiilis alkaa jo olla. Aina kun otan mummoltani perimäni pöytähopeat esille niin tulee haikea olo, kun muistan lapsuuden joulut isovanhempien luona, jolloin syötiin juhlissa samoista aterimista... Astiasto on taas miehen isovanhemmilta, jotka hekin ovat jo edesmenneitä. Perinteet jatkuu vaikka sukupolvi vaihtuu...
Nyt on siis menU lyty lukkoon. Lapsille on siinä ruokasalin vieressä oma pöytä kun 12 hengen pöytään ei mahdu 12 aikuista ja 7 lasta. Lasten pöytä katettu ja koristeltu. Omassa lapsuudessakin on välillä ollut näin enkä ole nitä pitänyt mitenkään moukkamaisena. Lapset (3v. - 12v.) kyllä ovat ihan yhtälailla osallisenä tätä joulua kuten aikuisetkin.
Nyt vielä silittämään lautasliinat ja sitten kiillotan vielä pöytähopeat. Ihana jouluinen fiilis alkaa jo olla. Aina kun otan mummoltani perimäni pöytähopeat esille niin tulee haikea olo, kun muistan lapsuuden joulut isovanhempien luona, jolloin syötiin juhlissa samoista aterimista... Astiasto on taas miehen isovanhemmilta, jotka hekin ovat jo edesmenneitä. Perinteet jatkuu vaikka sukupolvi vaihtuu...
sekavalta ja hieman liioitellulta kuulostaa.
-yksi juttu kuitenkin, eli säräjuurekset tarjolle pääruoilla.
Lautasliinoissa ja pöytähopeissa ei ole mitään kummaa.
jos se on ollut perheessäsi ja suvussasi normaali toimintatapa :)
Ihan vinkkinä kuitenkin: se on moukkamaista ja moni saattaa jopa siitä loukkaantua jos yrität tunkea lapsia erilliseen pöytään.
Meillä mieheni isoisoisoisä harmistui sikarileikkurin tylsyydestä viime jouluna niin kovasti, että heitti tupakkatakkinsa kirjastohuoneen lattialle ja se sinkosi siitä ruokasalin kattoon ja Pietarin hovista ruhtinaalta joululahjaksi saatu kattokruunu putosi marmolattialle jättäen ikävän jäljen.
Nyt vielä silittämään lautasliinat ja sitten kiillotan vielä pöytähopeat.
Meillä mieheni isoisoisoisä harmistui sikarileikkurin tylsyydestä viime jouluna niin kovasti, että heitti tupakkatakkinsa kirjastohuoneen lattialle ja se sinkosi siitä ruokasalin kattoon ja Pietarin hovista ruhtinaalta joululahjaksi saatu kattokruunu putosi marmolattialle jättäen ikävän jäljen.
Mutta tämä on tätä, koko ajan pitää olla vahtimassa että kaikki tulee tehdyksi.
heitti lusikan nurkkaan juuri ennen joulua. Ja varmaan tiedätte, kuinka vaikea luotettavaa palvelusväkeä on löytää. Huoh:(
Joulu on ylihuomenna jo, ala rauhoittua ja valmistautua kivojen vieraiden tuloon. Kaikki on hyvin ja menee hyvin. Hauskaa joulua!
Mutta minua jotenkin pisti silmään se että on noin kova näyttämisen tarve ja stressi jos kyseessä kuitenkin vain lähisuku. Meilläkin toki tykätään syödä hyvin ja juhlavasti eri juhlapyhinä, mutta emäntä voi ottaa ihan rennosti ilman mitään näyttämisen tarvetta.