Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
Ihan hyvältä tuo musta kuulostaa.. Jos mun vaimo osaisi/jaksaisi kokata noin olisi meilläkin hauskempi joulu
Entä sitten!?
Ei ne liity oikeasti millään tavalla siihen, paasaako joku jo sivistyneen juomisen takia.
Omat vanhempani repivät RÄKÄKÄNNEJÄ! Ap:n juomista ei sellaiseen tilaan pääse, missä tilassa omat vanhemmat oli vähän väliä.
Ja muutenkin, MISSÄ ap on sanonut, että jokainen vetää sen verran alkoholia nassuun? No ei missään, suuremmalla todennäköisyydellä nuo määrät on varattu henkilöä kohti. On nähkääs hyvä sekin ajatella etukäteen. Ja jos joku kysyy, voi kertoa miten paljon on varattu ja mihinkin väliin.
pari lasillista - eli alkumaljat, vähän viiniä, snapsit, konjakit. Jos juot yhden alkumaljan, yhden lasin viiniä, yhden snapsin ja yhden konjakin niin se tekee jo neljä annosta - kun snapseja menee muutama ja viinejä samaten - niin sehän onkin ihan sivistyneesti.
En minäkään veisi lapsia noin kosteisiin bileisiin. Mutta eiköhän se ole ok, että te heilutte kännissä keskenänne - sivistyneesti siis, koska kalliit juomat tarkoittavat, ettei kyseessä ole dokaus.
Otan siis itsekin lasin tai ehkä kaksi viiniä koko illan aikana. Mutta ap:n kuvaamat määrät alkavat jo näkymään käytöksessä. Mutta erona veljen vaimoon on, etten olisi alunperinkään ilmoittautunut samaan paikkaan lasten kanssa. Meidän jouluun ei alkoholi kuulu. Jokainen juhlikoon tavallaan.
Pakko sanoa, etten itsekään jaksaisi tuollaista joulua viettää lasten kanssa, että istuttaisiin 4 tuntia pöydässä juomassa jaloja juomia ja siihen väliin syömässä, ettei alkoholi menis päähän. Eikö helpompaa olis ihan reilusti vetää suomalaisittain lärvät ja jättää tuo ruokapöydäthöpötys pois :D
Tämä mullakin tuli mieleen, että aika "sivistynyt" seurue pitää olla, että saa lapset istumaan tuntitolkulla hienossa pöydässä, jossa ei taatusti tarjota mitään nauravia nakkeaja ranskanperunoiden kanssa. Ap:lla ei taida olla omia lapsia? Eikä kovin paljon kokemusta lasten kanssa ruokailemisesta... Minä luulen, että siinä porukassa olisi alkoholin "sivistynyt" nauttiminen paljon pienempi riesa kuin parkuvat kakarat. Ajatelkaa nyt itse, tuon ikäiset lapset joulaattona pitkän kaavan mukaisella sukupäivällisellä! Ei onnistuisi meillä. Vaatisi vähän perusteellisemman harjoittelun ja perintötekijät vähintään 1700-luvun aatelissuvusta. Oikeasti, muitakin vaihtoehtoja on kuin kaikkien omien suunnitelmien ja ruokalistan muuttaminen alkoholittomiksi, sillä taatusti siinä hommassa palaa päreet jollakin jo alkupalojen jälkeen. Eli lapsille (ja absolutisteille) eri kattaus. Pitäähän alkoholittomia juomia olla joka tapauksessa tarjolla.
Tiedossa ei ole suvussa olevia aatelisia 1700-luvulta; 1600-luvulla kylläkin liippaa läheltä. Oma nimi ei kuitenkaan löydy aateliskalenterista, vaikka suvun historia onkin tiedossa 1500-luvulle saakka. Vankkaa talonpoikais- ja yrittäjäsukua.
Ei meillä ole lapsilla ollut koskaan ongelma viihtyä sukupäivällisillä muiden seurassa.
Ei siinä tosiaankaan tarvita muuta kuin kasvatusta syntymästä lähtien, niin muutamat ovat jo todenneet.
Nauravat nakit ja ranskalaiset. :) :) :) Yrittäisittepäs tarjota niitä meidän viisivuotiaalle samalla kun aikuisille olisi tarjolla mätiä ja gaarvilohta. Ei onnistuisi sellainen vaihtokauppa.
Tottakai lapset kuuluvat saamaan kattaukseen aikuisten kanssa, miten muuten ne muka oppivat tavoille.
Sen absolutistin voisi sitten pistääkkin omaan pöytäänsä, varsinkin jos on sellainen ettei osaa pitää omaa erinomaisuuttaan omana tietonaan.
Hyvin yksinkertainen sääntö. Jos et voi ajaa autoa, niin et kyllä voi huolehtia lapsistakaan. Esimerkiksi terveydenhuollon viranomaiset tekevät lastensuojeluilmoituksen jos hoitoon lasta vievä aikuinen on päihtynyt. On toki pariskunnan keskinäinen asia sopia, että kumpi milloinkin on vastuussa lapsista tai hankitaanko lapsille hoitopaikka, jos tekee mieli juoda.
AP heittää hyvää provoa, on saanut aikaiseksi mielenkiintoisen jouluketjun. Tosi hyvä, kiitos!
Vastaukset kertovat suomalaisisten lapsiperheiden tilasta paljon. Kun vaikka aikaisemmin perheissä mies joikin, niin äidit olivat niitä, jotka olivat selvänä ja huolehtivat lapsista. Kuinka moni lukija muistaa nähneensä äitinsä jouluna tai muulloinkaan kännissä (sillä noista määristähän nainen tulee tosi juopuneeksi)?
Itsekin provosoin. Niin... ja olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä.
Jos vedät tyhjään mahaan, oot muuten varmasti humalassa!
Mutta kun joka lasillisen aikana syö koko ajan jotakin, voi sanoa, ettei sitä ole niin kännissä kuin täällä osa kuvittelee.
(Minä olen muuten nähnyt MONTA kertaa äitini humalassa. Joi paljon enemmän kuin tuon määrän)
Hyvin yksinkertainen sääntö. Jos et voi ajaa autoa, niin et kyllä voi huolehtia lapsistakaan. Esimerkiksi terveydenhuollon viranomaiset tekevät lastensuojeluilmoituksen jos hoitoon lasta vievä aikuinen on päihtynyt. On toki pariskunnan keskinäinen asia sopia, että kumpi milloinkin on vastuussa lapsista tai hankitaanko lapsille hoitopaikka, jos tekee mieli juoda. AP heittää hyvää provoa, on saanut aikaiseksi mielenkiintoisen jouluketjun. Tosi hyvä, kiitos! Vastaukset kertovat suomalaisisten lapsiperheiden tilasta paljon. Kun vaikka aikaisemmin perheissä mies joikin, niin äidit olivat niitä, jotka olivat selvänä ja huolehtivat lapsista. Kuinka moni lukija muistaa nähneensä äitinsä jouluna tai muulloinkaan kännissä (sillä noista määristähän nainen tulee tosi juopuneeksi)? Itsekin provosoin. Niin... ja olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä.
Elä viitti puhua paskaa lastensuojeluilmoituksista. Kukaan mitään ilmoituksia tee, ellei tuoja ole aivan tolkuttomassa kunnossa. Eikä välttämättä sittekään. Tilanne ratkaisee.
kuulostaa ihan hienolta ja nautittavalta. Ihmettelen vaan, miksi tuosta alkoholista on tehty niin keskeinen asia, että sitä pitää joko karttaa kaikin keinoin tai keskittyä siihen kaikin keinoin. Sivistysmaissa nautitaan viinistä ruuan kanssa lasi-pari tai ollaan nauttimatta, jos siltä tuntuu. Kukaan ei kysele kenenkään juomisista tai juomattomuuksista. Aina on tarjolla myös alkoholittomia vaihtoehtoja. Fiksut aikuiset ei niistä parista lasillisesta humallu ja kenenkään käytöksestä ei humala näy mitenkään. Kaduilla ei näy oksentavia kännisiä lapsia eikä päivystyksessä istu 2/3 potilaista viinan takia kompuroituaan tai sairastuttuaan. Tätä "normaalia" alkoholinkäyttöä harvemmin näkee viinatraumatisoituneessa Suomessa, jossa sekä juomisesta että juomattomuudesta tehdään valtava numero.
Kerropa vielä ap, onko miehesi veli perheineen osallistunut teidän jouluunne ennen tätä? Onko heillä ikäviä kokemuksia menneistä jouluista, jolloin ne teidän ehkä aikuisten mielestä kivat juhlat ei ehkä lapsiperheen mielestä enää niin kivat olleetkaan?
Ei toki ole vieraan asia määrätä tarjottavia mutta fiksu emäntä miettii kyllä myös ruokailun vieraitaan ajatellen. Lapsiperheiden joulujuhlaan ei kyllä kovin pitkän kaavan mukaan syöminen ja esi-keski-jälkipaukut ja erilaiset viinit joka ruokalajille ei ehkä ihan kuulu asiaan. Jos tällainen ei oikein veljen perheelle enää sovi, heillä on toki oikeus pitää omanlaisensa juhlat. Ei pahalla mutta ap:n tyyli kertoa asioista kertoo kyllä aika paljon juhlan hengestä: paikalle mennään ihailemaan ap:n saavutuksia, omaisuutta ja aherrusta ja kaikkien on syytä suureen ääneen kiittää ja ihailla illan emäntää. Keskeistä on, miten paljon mikäkin maksaa ja miten erikoisesta paikasta mikäkin on vaivalla hankittu ja miten ihmeellistä tämä ruoka ja juoma nyt onkaan. Todella vaivaannuttavaa vähän tavallisemmille ihmisille.
eihän kukaan tule toisen kotiin määräilemään. Jos tapanasi on ottaa pienet niin siitä vain, mitä se kenellekään toiselle kuuluu
Jokainen voi olla juomatta jos tahtoo, mutta ei ole kutsujien asia alkaa paapomaan vieraita kuin pikkulapsia. Jokainen aikuinen on vastuussa vain omasta juomisestaan. Ja lasten olisi nimenomaan syytä oppia näkemään sivistynyttä ruokajuomailua, eikä tottua alkoholiin suurena peikkona ja tabuna, jota sitten tietenkin murrosiässä rikotaan ihan innolla.
vaan Jeesuksen syntymäpäivät! On ihan ok, että aikuiset juhlistaa Jeesuksen synttäreitä nauttimalla alkoholia ruokapöydässä. Niitä lastenjuhlia voi järjestää muulloinkin kuin jouluna.
Joulu on skandinaavinen talvipäivänseisauksen ja uudenvuoden juhla. Syödään sikaa ja juodaan olutta. Nykyisi ripustamme joulukuuseen palloja, mutta ennen Upsalan joulupuussa roikkui hevosia ja miehiä.
Olisiko sitten niin, että veljesi vetää vaimonsa mielestä itsensä vähemmän imartelevaan kuntoon, ja sitä on kamala lasten kanssa katsella. Tai ei veli sitten jurrissa katso lasten perään ja kaikki kaatuu yksin vaimolleen.
Jos itse olisin ko. veljen vaimo, niin varmaan tekisin niin, että joko kävisin vain kompaktisti ruokaosuuden pääruuan osalta ja sitten takaisin kotiin ns. lasten joulua viettämään, olettaen ettei välimatka ole pitkä. Toinen vaihtoehto olisi että nämä selkeästi aikuisille suunnatut joulunvietot saavat surutta jäädä pikkulapsiperheiltä väliin.
Tuollaiset asiat riippuvat niin kokonaisuudesta, onko seurueessa monia muita lapsiperheitä, ovatko välimatkat pitkät, jos on vain osan juhlaa paikalla. Onko veljellä alkon kanssa ongelmaa jne.
Myös seurueen luonne vaikuttaa asiaan, ovatko ihmisiä, jotka osaavat ottaa ns. sivistyneesti ja onko iso suku paikalla "vauvasta vaariin", vai onko paikalla joku valikoitunut mukahieno pikusievä ns. paremman porukan ryyppyremmi.
Minusta kuulostaa, että olet oikein hienon tarjoilun järjestänyt aikuisten joulunviettoa silmällä pitäen, mutta voi olla ihan totta ettei se sovi oikein lapsille. Asiat voisi kuitenkin ilmaista aina korrektisti ja hienotunteisesti loukkaamatta toisia.
Aika urveloa alkaa päsmäilemään mitä toisen kotona tehdään ja ei tehdä. Jospa veljen vaimon menneisyydessä ei ole otettu alkoholia sivistyneesti vaan ollaan oltu ns. pöydän alla, eihän semmoinen tajua että on ihan järkevääkin alkoholin käyttöä joka sopii lapsperheelle jopa jouluna. Eikä ne lapset saa traumoja siitä,että kyläpaikassa otetaan viiniä ruuan kanssa. Har har har
Up!
Joko on tämän vuoden kielto tullut? ;)
Mä olisin jo ihan humalassa noista kolmesta protokollaan suunnitellusta drinksusta.
Eipä tuosta räkäkänniin tule jos syö samalla eikä huido viinaa tyhjään mahaan. Mukavan nousuhumalan saa aikaiseksi, mutta kontrolli pysyy, se maaginen 0,7 promillea. Ja tietenkin aikuinen ihminen osaa lopettaa sen alkon ottamisen jos tuntuu menevän liian tukevan päihtymystilan puolelle.
ja pahoittelut siitä, etten hetkeen vatkannut. leivon tuossa samaan aikaan, ja kädet taikinassa on huono kirjoittaa:=
Juomat tuossa tuli jo osin lueteltua. Tää menu elää vielä hieman kun pääsen huomenna Kauppahalliin, mutta pääpiirteittäin näin
Alkupalat:
Siian- ja muikunmädit, saaristolaisleipää, vaaleaa leipää, ankanmaksapateeta (miehen tuomaa Strassbourhista), rosollia, landella kasvatettuja etikkakurkkuja, myöhäisen sadon perunoita, sellainen mummon reseptillä tehty "munakokkelihässäkkä", toisen mummon sipulipiirasta, graavilohta (Perämeren), graavisiikaa (kaupasta), torvisienikastike, konjakkikastike, vihreä salaatti, tomaattisalaatti
Pääruoat:
Routahirveä (eli pakkasesta suoraan uuniin, serkun ampuma), poropaisti, riekkopata, hirvilihapullia
Juustot:
Haen huomenna Kauppahallin Paalaselta. Mutta varmaan 5-7 sorttia
Jälkiruoka:
Jäätelökoneella veivattua kotijäätelöä, mausteena mökiltä poimittuja mustikoita ja vadelmia (tänä vuonna oli tosi huonosti vadelmia)
Kahvit ja taatelikakkua (jos jaksan leipoa)
Ja sitten konut päälle
ap