Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
Itse ainakin pidän siitä kun mies on ollut jossain firmaillanvietossa ja tulee puku päällä ja pikku tuiskeessa kotiin. Kestää meinaan tosi paljon kauemmin kun normaalisti. Mies kutsuu sitä puukulliksi, mutta mulle ihan sama. ihanaa kun joku salkuttaa oikein kunnolla
Jos kännisen kanssa naiminen on sinusta hyvää seksiä niin et sitä koskaan ole saanutkaan.
Itse ainakin pidän siitä kun mies on ollut jossain firmaillanvietossa ja tulee puku päällä ja pikku tuiskeessa kotiin. Kestää meinaan tosi paljon kauemmin kun normaalisti. Mies kutsuu sitä puukulliksi, mutta mulle ihan sama. ihanaa kun joku salkuttaa oikein kunnolla
Jos kännisen kanssa naiminen on sinusta hyvää seksiä niin et sitä koskaan ole saanutkaan.
Todellakin ISO peesi.
Veljesi vaimo on väärässä. Voisi vähän avartaa käsityksiään alkoholista.
Onhan kahvi huume, liikunta on monelle pakkomielle ja mikä kellekin ja joku pärjää normaalisti näiden kaikkien kanssa.
Tipattomuuskin voi olla pakkomielle ja monelle se onkin.
Ap.n joulu kuulostaa hyvältä. Heillä on opittu siihen, että lapset istuvat sievästi pöydässä, eivätkä riehu ja määräile aikuisia. Ap haluaa samanlaisen joulun isälleen ja siskolleen ja veljelleen kuin kotonaan on ollut. Käly ei voi määrätä, että joulu pitäisi olla samanlainen rento riehuntajoulu, kuten käly on varmaan wt-perheessään oppinut.
siis nuorimmat on 2kk ja 1,5v. Eivät vielä jaksa istua kahta tuntia nätist. Pitäisi varmaan kasvattaa paremmin, mutta ollaan kai otettu turhan rennosti :)
Edelleenkin, ap:n joulu kuulostaa kivalta. Mutta jos on kälyn kanssa noin eri "aatteet", niin kannattaa ehkä viettääkin joulu eri paikassa. Ei tarvi kummankaan kiristellä hampaita.
Mä olen ollut myös joskus lapseton maailmanmatkaaja. Nyt 4 lasta, vietän suurimman osan ajastani kotona ja nautin elämästäni enemmän kuin koskaan :)
Mutta kivalta sun juomat kuulostaa, itseäni tosin kiinnostaisi enemmän muu menu. Siis kun joku kysyi menua, niin vastasit vaan luettelemalla juomat.
Minäkään en silti tulisi teille jouluillalliselle. En alkoholin takia, vaan koska kotona/mummolassa on rennompaa. Meidän lapset ei ole niin hyvinkasvatettuja, että jaksaisivat montaa tuntia ruokailla nätisti. Ja emännän ei tarvitse kärsiä mekastuksesta :)
Hyvää joulua!
ja ei jäänyt traumoja. Olen mieheni kanssa samankaltaisista perheistä ja olemme oppineet siihen, että lapsena oli sukujouluja, missä oli isoja päivällisiä. Istuttiin monta tuntia joulupöydässä ja emme koskaan riehuneet. Meillä ei kyllä saanut juosta pöydästä pois ja pelaamassa, kuten joidenkin perheissä. Mutta ei meillä kyllä koskaan tylsää ollut. Oli hyvä, että opimme sen, että ruokapöydästä ei laukota katsomassa telkkaria tai pelaamassa. Omat lapsemme nauttivat myös samanlaisista jouluista ja me aikuiset otamme viiniä ja konjakkia ja snapsia. Samoin kuin rapujuhlissa. Lapset ovat matkasa ja nauttivat iloisesta hälinästä ja tunnelmasta kun istumme iltaa ja otamme snapsia ja laulamme juomalauluja ja nautimme hyvästä ruoasta. Tausta toki merkitsee paljon, onko sivistyskodsta vai ei. Ja todellakin, kasvatus täytyy aloittaa ajoissa. Parempi olisi jos samantaustauset lisääntyisivät keskenään. Eli ap.n veli olisi hakenut tasoisensa vaimon, eikä mitään työläistaustaista ja sivistymätötä vaimoa itselleen
Sivistynyt ei juo alkoholia. Sivistynyt ja älykäs ihminen osaa pitää hauskaa ilman päihteitä. Pelkkä älykäs keskustelu ihmisen kanssa riittää ertiiäin mukavaan päivään.
vaikka viime jouluna:
-tervetuliaisglögi klo 15
-lasi viiniä ja 1 snapsi ruuan kanssa klo 17-19
-calvadosta kahvin kanssa kun lahjoja jaettiin klo 20-21
alkoholilaskurin mukaan promilleja oli max 0,5 (painan 58 kg) ja annoksia meni 4 kpl 6 h aikana.
pari lasillista - eli alkumaljat, vähän viiniä, snapsit, konjakit. Jos juot yhden alkumaljan, yhden lasin viiniä, yhden snapsin ja yhden konjakin niin se tekee jo neljä annosta - kun snapseja menee muutama ja viinejä samaten - niin sehän onkin ihan sivistyneesti.
En minäkään veisi lapsia noin kosteisiin bileisiin. Mutta eiköhän se ole ok, että te heilutte kännissä keskenänne - sivistyneesti siis, koska kalliit juomat tarkoittavat, ettei kyseessä ole dokaus.
ja ei jäänyt traumoja. Olen mieheni kanssa samankaltaisista perheistä ja olemme oppineet siihen, että lapsena oli sukujouluja, missä oli isoja päivällisiä. Istuttiin monta tuntia joulupöydässä ja emme koskaan riehuneet. Meillä ei kyllä saanut juosta pöydästä pois ja pelaamassa, kuten joidenkin perheissä. Mutta ei meillä kyllä koskaan tylsää ollut. Oli hyvä, että opimme sen, että ruokapöydästä ei laukota katsomassa telkkaria tai pelaamassa. Omat lapsemme nauttivat myös samanlaisista jouluista ja me aikuiset otamme viiniä ja konjakkia ja snapsia. Samoin kuin rapujuhlissa. Lapset ovat matkasa ja nauttivat iloisesta hälinästä ja tunnelmasta kun istumme iltaa ja otamme snapsia ja laulamme juomalauluja ja nautimme hyvästä ruoasta. Tausta toki merkitsee paljon, onko sivistyskodsta vai ei. Ja todellakin, kasvatus täytyy aloittaa ajoissa. Parempi olisi jos samantaustauset lisääntyisivät keskenään. Eli ap.n veli olisi hakenut tasoisensa vaimon, eikä mitään työläistaustaista ja sivistymätötä vaimoa itselleen
Sivistynyt ei juo alkoholia. Sivistynyt ja älykäs ihminen osaa pitää hauskaa ilman päihteitä. Pelkkä älykäs keskustelu ihmisen kanssa riittää ertiiäin mukavaan päivään.
Argumentoinnistasi päätellen et itse kykene älykkääseen keskusteluun...
Ei niitä viinejä juoda, jotta tultaisiin humalaan. Vaan koska ne täydentävät ruuan makua ja tuovat juhlan tuntua.
Mutta tätä toki on vaikeaa selittää ihmiselle, jolla on ilmeisesti omasta lapsuudestaan rankkoja kokemuksia kännijuomisesta.
Voisitko laittaa koko menun tänne, juomineen? Ateria kuullostaa mielenkiintoiselta!
alkoholi kuuluu meille jokapäiväiseen elämään ja osaamme nauttia laatuviinejä sivistyneesti ruokajuomana ja elämän ilostuttajana. Kaikki eivät vedä laatikkovinkkua juomalaseittain, kuten sinä.
Etelä-europpassa ei tulisi kuulonkaan, että lapset saisivat määrätä sen, saako aikuiset ottaa alkoholia. Suomessa on lapsille annettu jo ihan liian suuri valta päättää aikuisten asioista. Joulu on myös aikuisten juhla ja alkoholi kuuluu aikuisten juhlaan.
Alkoholi kuuluu idioottien juhlaan. Kuka haluaa kunnella juopunutta? Mistä sellaisen kanssa juttelee? Mistä juopunut voi edes jutella? Mitä järkevää juopunut voi edes tehdä? Ei sellaisesta ole älykkääseen keskusteluun eikä seksiin.
On naurettavaa väittää että et tule humalaan. Jos juot niin paljon että sinun veressäsi on 0,5 promillea niin olet jo juonut liikaa.Älykäs ihminen juo vain niin vähän että hänen ajatus ja fysiikkansa toimii aivan normaalisti. Että hän voisi vaikka pitää tiedeluennon jos siltä tuntuu. Ei siinä että tarvitsee mutta kuka haluaa puhua ihmisen kanssa joka ei ole täysissä valoissa?
Ei suomijuopot tätä tajua. Pää on saatava sekaisin myös jouluna, hinnalla millä hyvänsä. Tällä kertaa mies saa kärsiä. Turhaa ei telkussa pyöri mainos Anna lapselle raitis joulu, mutta vaikeaa tämä aikuisten ihmisten asennekasvatus on. Alkoholi muuttaa käytöstä, halusi sitä tai ei. Äänenvoimakkuus ja puheliaisuus lisääntyy, mielipiteet kovenevat, itsevarmuus kasvaa... Pienen lapsen silmissä tuo muutos on kuitenkin pelottavaa.
Ihmettelen miksi miehen sisaren perhettä ylipäätään kutsuttiin, jos kerran tarkoitus on juoda? Pitäisi olla itsestään selvää, että lapset ja alkoholi eivät kuulu yhteen.
Varsinkaan jouluna.
Argumentoinnistasi päätellen et itse kykene älykkääseen keskusteluun...Ei niitä viinejä juoda, jotta tultaisiin humalaan. Vaan koska ne täydentävät ruuan makua ja tuovat juhlan tuntua.
Mutta tätä toki on vaikeaa selittää ihmiselle, jolla on ilmeisesti omasta lapsuudestaan rankkoja kokemuksia kännijuomisesta.
jos juot AP:n verran alkoholia.
on kysytty moneen kertaan. Ap vastasi luettelemalla juomat, ne oli varmaan tärkein juttu. Kertoo paljon...
Kyllä kun tämän ketjun kirjoituksia lukee niin kovin on ilkeitä ihmisiä paikalla.
Hyvää joulua teille vaan. Epäilen kyllä, että mitkään hienot ruuat ja juomat eivät maistu kuin kitkeriltä paloilta ja liemiltä noin pahojen ihmisten suissa.
Jaakko Kolmonen sanoi juuri telkkarissa että vihassa tehty ruoka tuottaa vain vihaa, mutta rakkaudella tehty ruoka ja kattaus tuottaa rakkautta.
alkoholi kuuluu meille jokapäiväiseen elämään ja osaamme nauttia laatuviinejä sivistyneesti ruokajuomana ja elämän ilostuttajana. Kaikki eivät vedä laatikkovinkkua juomalaseittain, kuten sinä.
Etelä-europpassa ei tulisi kuulonkaan, että lapset saisivat määrätä sen, saako aikuiset ottaa alkoholia. Suomessa on lapsille annettu jo ihan liian suuri valta päättää aikuisten asioista. Joulu on myös aikuisten juhla ja alkoholi kuuluu aikuisten juhlaan.
Alkoholi kuuluu idioottien juhlaan. Kuka haluaa kunnella juopunutta? Mistä sellaisen kanssa juttelee? Mistä juopunut voi edes jutella? Mitä järkevää juopunut voi edes tehdä? Ei sellaisesta ole älykkääseen keskusteluun eikä seksiin.
On naurettavaa väittää että et tule humalaan. Jos juot niin paljon että sinun veressäsi on 0,5 promillea niin olet jo juonut liikaa. Älykäs ihminen juo vain niin vähän että hänen ajatus ja fysiikkansa toimii aivan normaalisti. Että hän voisi vaikka pitää tiedeluennon jos siltä tuntuu. Ei siinä että tarvitsee mutta kuka haluaa puhua ihmisen kanssa joka ei ole täysissä valoissa?
Ei suomijuopot tätä tajua. Pää on saatava sekaisin myös jouluna, hinnalla millä hyvänsä. Tällä kertaa mies saa kärsiä. Turhaa ei telkussa pyöri mainos Anna lapselle raitis joulu, mutta vaikeaa tämä aikuisten ihmisten asennekasvatus on. Alkoholi muuttaa käytöstä, halusi sitä tai ei. Äänenvoimakkuus ja puheliaisuus lisääntyy, mielipiteet kovenevat, itsevarmuus kasvaa... Pienen lapsen silmissä tuo muutos on kuitenkin pelottavaa. Ihmettelen miksi miehen sisaren perhettä ylipäätään kutsuttiin, jos kerran tarkoitus on juoda? Pitäisi olla itsestään selvää, että lapset ja alkoholi eivät kuulu yhteen. Varsinkaan jouluna.
on kysytty moneen kertaan. Ap vastasi luettelemalla juomat, ne oli varmaan tärkein juttu. Kertoo paljon...
Ap ei ole näemmä ollut linjoilla enää pitkään aikaan, joten ei ole voinut muuta menyytä kertoa.
SUN ilkeilysi kertoo sinusta muuten paljon....
Argumentoinnistasi päätellen et itse kykene älykkääseen keskusteluun... Ei niitä viinejä juoda, jotta tultaisiin humalaan. Vaan koska ne täydentävät ruuan makua ja tuovat juhlan tuntua. Mutta tätä toki on vaikeaa selittää ihmiselle, jolla on ilmeisesti omasta lapsuudestaan rankkoja kokemuksia kännijuomisesta.
Meillä juodaan suht saman verran. Enkä ole kännissä ollenkaan.
Puolilta päivin joulurauhan julistuksen aikaan juodaan kuoharia lasi ja syödään jotain suolaista (en ole vielä päättänyt, mitä)
Sitten käydään saunassa ja juodaan saunaolut.
Päivällisellä juon valkoviiniä lasillisen kalojen kera ja punaviiniä lihojen. Calvadoksen espresson kera jälkiruuan kanssa.
Tuosta tulee yhteensä viisi annosta, eli saman verran kuin ap:lla. Kun sen jakaa tuolle about kahdeksalle tunnille, olen ihan ajokunnossakin vielä.
..taitaa veljen vaimo hiukan ylireagoida... Laita vaan kaikki niin kuin olit suunnitellutkin ja ilmoita että teillä aikuiset osaa pöytätavat ja tietävät miten ruokaviiniä juodaan sekä otetaan lapset samalla huomioon. Epänormaalimpaa on se että koskaan ei voi edes sitä lasillista punkkua ottaa pihvin kera tai saunakaljaa ottaa kun lapset on paikalla. Minusta se antaa kumman kuvan alkoholista, tekee vaarallisen ja kiehtovankin kun kerran on niin ihmeellistä ettei voi lasten nähden lasillista ottaa. Meillä aikuiset juo tosi vähän ja tosi harvoin, mutta jos klaitan kunnon ruuat, esim. silloin jouluna, kyllä siihen kuuluu viinikin. Ja joskus jopa snapsikin. Ei täällä silti kukaan kännissä ole. Sinun koti, sinä päätät :)
Alkoholi on huumaava myrkky. Mitään hyötyä siitä ei ole. Vain haittaa. Miksi sellaista pitää opettaa lapselle?
kiinnosta kuunnella kun ei sillä oo ongelmaa
Ap nauraa Siitähän vasgsta joulushow saadaan kun laitan bvrpodille viestiä, että "jätä se hoora"... :)
No, jokainen tyylillään. Mä oon jo leppynyt, päätin avata tuon hyllyltä huutelevan chateau lalanden ja laatia akaikkien aikojen juomamenun jouluksi. Ehkä ihan piruuttani laitan erikseen lastenmenuun kotikaljan, jotta pikkurouva saa kunnon kierrokset :))
Mutta ot, mun mielestä on todella junttia millä tahansa brassailu. Jopa alkoholeilla.
Argumentoinnistasi päätellen et itse kykene älykkääseen keskusteluun... Ei niitä viinejä juoda, jotta tultaisiin humalaan. Vaan koska ne täydentävät ruuan makua ja tuovat juhlan tuntua. Mutta tätä toki on vaikeaa selittää ihmiselle, jolla on ilmeisesti omasta lapsuudestaan rankkoja kokemuksia kännijuomisesta.
Meillä juodaan suht saman verran. Enkä ole kännissä ollenkaan.Puolilta päivin joulurauhan julistuksen aikaan juodaan kuoharia lasi ja syödään jotain suolaista (en ole vielä päättänyt, mitä)
Päivällisellä juon valkoviiniä lasillisen kalojen kera ja punaviiniä lihojen. Calvadoksen espresson kera jälkiruuan kanssa.
Tuosta tulee yhteensä viisi annosta, eli saman verran kuin ap:lla. Kun sen jakaa tuolle about kahdeksalle tunnille, olen ihan ajokunnossakin vielä.
Meillä juodaan suht saman verran. Enkä ole kännissä ollenkaan.Puolilta päivin joulurauhan julistuksen aikaan juodaan kuoharia lasi ja syödään jotain suolaista (en ole vielä päättänyt, mitä)
JOULU EIKÄ MIKÄÄN JOS EI SIIHEN VIINAT KUULU!
MÄ AJAN IHAN MINNE HALUUN JA VAIKKA OTTASIN MITÄ, TURHA ESTÄÄ!
TE ETTE MULTA VIINAN JUONNIN OIKEUTTA VIE!
ETTEKÄ AUTOLLA AJAMISEN - OON TÄYSIN AJOKUNNOSSA!
kuulu jouluun. Entä jos tällä sun veljen vaimolla on hyvä syy inhota tuollaista. Jos hänen lapsuuden joulut menivät katsoessa vanhempien juomista? Mulla kyllä kilahtais tuo alkoholimäärä jo nuppiin. Skumppa, viinit, snapsit ja konjakit. No olenkin nykyisin absolutisti, ja minun lapseni saavat raittiin joulun jossa ei viinipullot pöydässä näy. Onko se viina nyt niin tärkeetä?? Onkos sulla omia lapsia?
ja ostin pari pulloa punaviiniä. Mitä pahaa siinä on? Jos teillä on traumoja alkkisvanhemmistanne, ei kaikilla ole. Meillä on osattu ottaa kotona viiniä sivistyneesti.
Jos teillä on osattu ottaa sivistyneesti kotona. Meillä ei. Mikä ihme siinä on, että nykyään pitää syyllistää "alkkisten lapsia" niistä traumoista, jotka VANHEMMAT ovat aiheuttaneet. Kyllä, minä itse valitsin vanhemman, jolla on alkoholiongelma ja halusin trauman, jolla voin kerätä säälipisteitä aikuisena.
Ja ei, en ole absolutisti enkä alkkis. Osaan ottaa alkoholia sivistyneesti. Silti en tykkää katsoa järjetöntä kännäämistä, varsinkaan jos olen itse selvä. Tulee liikaa huonot muistot mieleen. Minkäs teet, minunko vika se on? Olen kyllä työstänyt asiaa, mutta monen vuoden paska ei ihan yhdessä yössä unohdu, vaikka muut miten ulisisivat "alkkisten lasten traumoista".
ja ei jäänyt traumoja.
Olen mieheni kanssa samankaltaisista perheistä ja olemme oppineet siihen, että lapsena oli sukujouluja, missä oli isoja päivällisiä. Istuttiin monta tuntia joulupöydässä ja emme koskaan riehuneet. Meillä ei kyllä saanut juosta pöydästä pois ja pelaamassa, kuten joidenkin perheissä. Mutta ei meillä kyllä koskaan tylsää ollut. Oli hyvä, että opimme sen, että ruokapöydästä ei laukota katsomassa telkkaria tai pelaamassa.
Omat lapsemme nauttivat myös samanlaisista jouluista ja me aikuiset otamme viiniä ja konjakkia ja snapsia. Samoin kuin rapujuhlissa. Lapset ovat matkasa ja nauttivat iloisesta hälinästä ja tunnelmasta kun istumme iltaa ja otamme snapsia ja laulamme juomalauluja ja nautimme hyvästä ruoasta.
Tausta toki merkitsee paljon, onko sivistyskodsta vai ei. Ja todellakin, kasvatus täytyy aloittaa ajoissa.
Parempi olisi jos samantaustauset lisääntyisivät keskenään. Eli ap.n veli olisi hakenut tasoisensa vaimon, eikä mitään työläistaustaista ja sivistymätötä vaimoa itselleen