Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
Tossa pari joulua sitten otettiin appiukon kanssa vähän liikaa konjamiiniä. Tai siis meillä oli helvetin hauskaa, mutta anoppi ei lämmennyt yhtään. Murjotti puoli vuotta. Paikalla ei siis ollut yhtään lasta tai teiniä. Kunhan periaatteesta murjotti vaikka kaikki muut oli nukkumassa siinä vaiheessa kun puhuttiin syntyjä syviä. Opin siitä kerrasta.
Nykyisin otan tasan yhtä paljon kuin anoppi, niin ei tule vittuilua. Sitten menen kotiin ja avaan pullon grappaa ihan omissa neliöissä.
pari lasillista - eli alkumaljat, vähän viiniä, snapsit, konjakit. Jos juot yhden alkumaljan, yhden lasin viiniä, yhden snapsin ja yhden konjakin niin se tekee jo neljä annosta - kun snapseja menee muutama ja viinejä samaten - niin sehän onkin ihan sivistyneesti.
En minäkään veisi lapsia noin kosteisiin bileisiin. Mutta eiköhän se ole ok, että te heilutte kännissä keskenänne - sivistyneesti siis, koska kalliit juomat tarkoittavat, ettei kyseessä ole dokaus.
ne ei kyllä ole kovin kosteat bileet eikä normaalipainoinen terve aikuinen tuosta känniin tule.
ruoan kanssa pitää voida ruokajuomana viiniä ottaa, ja snapsit ja vastaavat on ainakin meidän suvussa kuuluneet jouluateriaan. Itse en juo oikeastaan ollenkaan, mutta en kyllä menisi muilta sitä kieltämään. Sen sijaan humalassa ei minusta lasten seurassa pidä olla, eikä kyllä muutenkaan jos haluaa antaa itsestään fiksun kuvan...
"Jos juot yhden alkumaljan, yhden lasin viiniä, yhden snapsin ja yhden konjakin niin se tekee jo neljä annosta - kun snapseja menee muutama ja viinejä samaten - niin sehän onkin ihan sivistyneesti."
ne ei kyllä ole kovin kosteat bileet eikä normaalipainoinen terve aikuinen tuosta känniin tule.
[/quote]
1 alkumalja, 1 lasi viiniä, 1 snapsi, 1 konjakksi = 4 siihen LISÄKSI snapseja muutama ja viiniä, kun ei se yksi molempia riitä. Riippuen siitä, montako "muutama" on, mutta jos edes kaksi lisää snapsia ja viinilasillista, niin siitä tulee 4 lisää, eli yhteensä 8. Kyllä siitä jo alkaa humalassa olla.
veljen hoora vain 0n vainoharhainen tampooni vitussaan poikittain.
Ap on sivistynyt ja osaa ottaa laadukkaita juomia sivistyneesti, eikä koskaan ole joulukuusta kaatanut. Ja se veljen hoorahan oli vain kateellinen kotiäiti.
"Jos juot yhden alkumaljan, yhden lasin viiniä, yhden snapsin ja yhden konjakin niin se tekee jo neljä annosta - kun snapseja menee muutama ja viinejä samaten - niin sehän onkin ihan sivistyneesti." ne ei kyllä ole kovin kosteat bileet eikä normaalipainoinen terve aikuinen tuosta känniin tule.
1 alkumalja, 1 lasi viiniä, 1 snapsi, 1 konjakksi = 4 siihen LISÄKSI snapseja muutama ja viiniä, kun ei se yksi molempia riitä. Riippuen siitä, montako "muutama" on, mutta jos edes kaksi lisää snapsia ja viinilasillista, niin siitä tulee 4 lisää, eli yhteensä 8. Kyllä siitä jo alkaa humalassa olla.
Hah! Taiteilin tässä seuraavanlaisen mailin koko suvulle:
Hei kaikki,
ja kiva kun olette tulossa viettämään luoksemme joulua. Olen yrittänyt suunnitella ruuat, juomat ja ohjelman sen mukaisesti kuin XXXXXXXn pöydässä aina oli! Kokoonnutaan klo 17 alkukuohuville, josta siirrytään pöytään. Illallinen päättyy n. klo 20, jonka jälkeen tulee pukki kylään. Alaoven koodi on vaihtunut (uusi on XXXX). Sydämellisesti tervetuloa, MXXXX
Eikö tuosta pitäisi tyhmemmänkin tajuta mikä on homman nimi?
Pitäähän sitä nyt ehtiä lahjoista nauttia ennen nukkumaan menoa! :)
ei pysty aloittamaan ennen viittä. Menee kokkaukseen koko päivä, eli ihan mahotonta.
ap
muistellen kuollutta äitiänne. Isäsi vaimoke varmaan myös nauttii saadessaan osallistua miehensä kuolleen vaimon muistoaterialle kuo´huviinin ja muiden ihanien juomien kera.
Lisää siihen, että nipot voi pysyä pois juhlasta. Äitinne on tykännyt aina juhlajuomista ja nyt kun on kuollut, olisi häpäisyä jos joku alkoholivatainen tulisi häpäisemään hänen muistoaan-
Tsemppiä sinulle ap. Voimahaleja läpi nettiavaruuden.
Hah! Taiteilin tässä seuraavanlaisen mailin koko suvulle: Hei kaikki, ja kiva kun olette tulossa viettämään luoksemme joulua. Olen yrittänyt suunnitella ruuat, juomat ja ohjelman sen mukaisesti kuin XXXXXXXn pöydässä aina oli! Kokoonnutaan klo 17 alkukuohuville, josta siirrytään pöytään. Illallinen päättyy n. klo 20, jonka jälkeen tulee pukki kylään. Alaoven koodi on vaihtunut (uusi on XXXX). Sydämellisesti tervetuloa, MXXXX Eikö tuosta pitäisi tyhmemmänkin tajuta mikä on homman nimi?
Pitäähän sitä nyt ehtiä lahjoista nauttia ennen nukkumaan menoa! :)
Arvasin jotenkin tätä ketjua lukiessani, että tuo sun veljen vaimo on sitä vanhempi. Tosin kuvittelin teidän kaikkien olevan yli kymmenen vuotta vanhempia :)
Itse olen kahden lapsen äiti enkä todellakaan jaksaisi lähteä tuollaista ruokapöytää yksin rakentamaan. Saatko keneltäkään apua? Mistä olet oppinut kokkaamaan?
arvasin ap:n iän suht oikein, sellaisesta tietysta kypsymättömyydestä ja ehdottomuudesta. Tietää viineistä, mutta suhteellisuudentaju puuttuu :)
ei pysty aloittamaan ennen viittä. Menee kokkaukseen koko päivä, eli ihan mahotonta.
ap
Ei se alkoholi ja muut ole ongelma, mutta kulkeminen väsyneiden lasten kanssa on yhtä h*lvettiä :)
mä olen 34v, yksi pieni lapsi, mun mielestä lasten nähden ei todellakaan sovi olla kännissä, ja en olisi ikinä uskonut, että kukaan kehtaa toimia kuten ap:n käly. Ihan järjetöntä ja uskomattoman kontrolloivaa, jos on totta.
Mikäs ongelma niissä väsyneissä lapsissa on? Pistää vetämään tirsoja kirjaston sohvalle ja kantaa taksiin lähtiessään?
ap
lasten kanssa voi mennä. Alkoholista viis, mutta pukki tulee liian myöhään. Mullakin meni ennen ruuanlaitossa koko päivä, ihme nysväämistä, sitten sain lapsia, ja jo alkoi sujumaan. Miksei pukki voi tulla ennen ruokaa? Voisivat sitten ne lapselliset alkottomat lähteä kotiin.
Hyvin yksinkertainen sääntö. Jos et voi ajaa autoa, niin et kyllä voi huolehtia lapsistakaan. Esimerkiksi terveydenhuollon viranomaiset tekevät lastensuojeluilmoituksen jos hoitoon lasta vievä aikuinen on päihtynyt. On toki pariskunnan keskinäinen asia sopia, että kumpi milloinkin on vastuussa lapsista tai hankitaanko lapsille hoitopaikka, jos tekee mieli juoda. AP heittää hyvää provoa, on saanut aikaiseksi mielenkiintoisen jouluketjun. Tosi hyvä, kiitos! Vastaukset kertovat suomalaisisten lapsiperheiden tilasta paljon. Kun vaikka aikaisemmin perheissä mies joikin, niin äidit olivat niitä, jotka olivat selvänä ja huolehtivat lapsista. Kuinka moni lukija muistaa nähneensä äitinsä jouluna tai muulloinkaan kännissä (sillä noista määristähän nainen tulee tosi juopuneeksi)? Itsekin provosoin. Niin... ja olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä.
Elä viitti puhua paskaa lastensuojeluilmoituksista. Kukaan mitään ilmoituksia tee, ellei tuoja ole aivan tolkuttomassa kunnossa. Eikä välttämättä sittekään. Tilanne ratkaisee.
Jos ei tee niin rikkoo lakia. Lain mukaan lapsen vastuussa olevan pitää olla täysin selvä
Mikäs ongelma niissä väsyneissä lapsissa on? Pistää vetämään tirsoja kirjaston sohvalle ja kantaa taksiin lähtiessään?
ap
Sori, mutta aikataulu mättää tuon suhteen :)
Eihän sitä kyllä tiedä, vaikka veljes perheelle tuo sopisikin, mutta ei kaikille :)
Tuo viinilista on suoraan googlattu alkon sivuilta. Siellä on nuo juomat vuosilukuineen, muuta kuin kopioi ja liitä :D
Hauska jouluprovo ja porukka meni retkuun sen, minkä ehti :D
Arvasin jotenkin tätä ketjua lukiessani, että tuo sun veljen vaimo on sitä vanhempi. Tosin kuvittelin teidän kaikkien olevan yli kymmenen vuotta vanhempia :) Itse olen kahden lapsen äiti enkä todellakaan jaksaisi lähteä tuollaista ruokapöytää yksin rakentamaan. Saatko keneltäkään apua? Mistä olet oppinut kokkaamaan?
arvasin ap:n iän suht oikein, sellaisesta tietysta kypsymättömyydestä ja ehdottomuudesta. Tietää viineistä, mutta suhteellisuudentaju puuttuu :)
Hei, tää on keskustelu palsta! Keskustellaan sitten vaikka keksitystä jutusta :)
voisko nämä moralistit käsittää että joissakin perheissä on vieraanvaraisesti juomia tarjolla, muttei kellään ole tarvetta tintata itseään känniin?? Esim. meidän perheessä ei ole alko-ongelmaa, ei myöskään appivanhempien perheessä. Kuitenkin sen lasillisen, kaksi juhlan kunniaksi yleensä kaikki ottaa, paitsi ne jotka eivät pidä viinistä tms. Kukaan ei kännää. Mä en myöskään tajua miten pitkä ateria sulkee pois lapsiperheen; ei kai koko porukan tarvitse niiden taaperoiden perässä tarpoa- siihen riittää yksi ihminen kerrallaan.