Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
sun pari lasia viiniä oli kyl et heti otetaan kuohuvaa sit viiniä ja snapseja siitä määrästä mä ainaki humallun jo vähä, et kyl ihan ymmärrettävää miksei halua. Voitte illalla ryypätä. Pilat koko perheen joulun kun pidät päästäsi kiinni veljesi perhe ja lapset ovat varmasti tärkeitä muille perheenjäsenille vaikkei sinulle olisikaan. Voithan ottaa rauhoittavan jos on vaikea olla ihmisten kanssa?
Te päätätte koska teidän koti, mutta totta on, että et ole oikein lapsia tainnut huomioida. Eli tuntuu tulevan aikuisten juhltat (ei viinin takia vaan muu mitä olet järjestänyt).
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:29"]
Te päätätte koska teidän koti, mutta totta on, että et ole oikein lapsia tainnut huomioida. Eli tuntuu tulevan aikuisten juhltat (ei viinin takia vaan muu mitä olet järjestänyt).
[/quote]
Luepa tuo viestini, nro 464. Eivät lapsetkaan halua päätöntä kaahotusta ja hotkittua ateriaa maidon kanssa vaan juhlan ja arjen eron ja hitaudesta nauttimista.
Nyt mä vähän loukkaannut... no en oikeasti, mutta yritän parhaani mukaan tehdä samanlaisen joulun kun mutsi teki aikoinaan.
Joulu on siis ekaa kertaa mun luona. Äitini menehtyi kesällä 2011. Viime joulu oli aika ankea. Yritän nyt herättää henkiin meidän perheen joulua niin kuin se on aina aikaisemmin ollut.
Ei ole tarkoitu brassata millään, vaan tehdä samalainen joulupöytä kuin meillä on aina ennenkin ollut. Ennen siitä huolehti mun äiti, nyt mä olen ottanut vastuun. Osa noista ruuista on sellaisia, että en itse niitä välttämättä pöytääni haluaisi, mutta ne ikään kuin kuuluvat meidän suvun jouluun. Joten olen kaivanut mutsin reseptikirjat esille ja päättänyt kokata niitä (esim. tuo munakashässäkkä, vai mikä piru sen nimi nyt onkaan..., teen sen lähinnä siksi, että mun isä tykkää siitä kuin hullu puurosta).
Viinit meillä on aina kuuluneet olennaisena osana joulupöytää. No, niistä on kai puhuttu jo paljon. En ole aikaisemmin ollut pääjärjestelyvastuussa suvun joulusta, mutta teen parhaani.
ap
ja uuden pullon aikoi korkata.
on kysytty moneen kertaan. Ap vastasi luettelemalla juomat, ne oli varmaan tärkein juttu. Kertoo paljon...
Ap ei ole näemmä ollut linjoilla enää pitkään aikaan, joten ei ole voinut muuta menyytä kertoa. SUN ilkeilysi kertoo sinusta muuten paljon....
Niin joo, jos joku on miettinyt, niin ikää mulla on 26. Sisko on 32.
ap
niin, systerin ikä ei varmaan ketään kiinnostanut. Veljeni on siitä väliltä eli 28, sen vaimo 34.
ap
miniälleen, että mene hoora vittuun, ei tarvii tulla meidän joulubileisiin.
On sinun asiasi jatkaa jouluperinteitä ja selittää kälylle, ettei hänellä ole asiaa typerine absolutistimielipiteineen teidän perinteiseen joulujuhlaan.
Hyvää joulua teidän perheelle ja tosiaan, ilmoita veljellesi, että pitää sen hooran pois kuvioista.
Nyt mä vähän loukkaannut... no en oikeasti, mutta yritän parhaani mukaan tehdä samanlaisen joulun kun mutsi teki aikoinaan. Joulu on siis ekaa kertaa mun luona. Äitini menehtyi kesällä 2011. Viime joulu oli aika ankea. Yritän nyt herättää henkiin meidän perheen joulua niin kuin se on aina aikaisemmin ollut. Ei ole tarkoitu brassata millään, vaan tehdä samalainen joulupöytä kuin meillä on aina ennenkin ollut. Ennen siitä huolehti mun äiti, nyt mä olen ottanut vastuun. Osa noista ruuista on sellaisia, että en itse niitä välttämättä pöytääni haluaisi, mutta ne ikään kuin kuuluvat meidän suvun jouluun. Joten olen kaivanut mutsin reseptikirjat esille ja päättänyt kokata niitä (esim. tuo munakashässäkkä, vai mikä piru sen nimi nyt onkaan..., teen sen lähinnä siksi, että mun isä tykkää siitä kuin hullu puurosta). Viinit meillä on aina kuuluneet olennaisena osana joulupöytää. No, niistä on kai puhuttu jo paljon. En ole aikaisemmin ollut pääjärjestelyvastuussa suvun joulusta, mutta teen parhaani. ap
Minustakin tuntui tutulta. Saattoi olla av:lla vappuna tai juhannuksenakin.
Jouluaatto on suuri juhla ja meillä ainakin juhlistetaan sitä hyvällä juomalla.
Olen suunnitellut, että saan aattona ottaa aamulla terästettyä glögiä ja saunassa oluen. Ruoan aikana juon muutaman lasin viiniä ja illalla ehkä jotain hyvää.
En tule olemaan humalassa, koska syön koko ajan samaan aikaan kun maistan viiniä. Tyhjään mahaan on eri asia.
eikä kukaan ole koskaan humalassa, eikä kaatuile ja kaatele kuusia. Lapset eivät ole ikinä sanoneet mitään, että kärsisivät kun vanhemmat nauttivat omasta joulustaan.
Lasten pitää oppia, ettei maailma pyöri heidän ympärillään.
olen samaa mieltä. Mielestäni teet hienon työn kun otat noin nuorena vastuullesi ison sukujoulun rakentamisen. Jos veljesi ämmä ei tajua teidän tapojen päälle, niin ei ansaitse. Olen itse todella käsi ruuanlaitossa, joten respectit sulle tuosta urakasta, jonka olet ottanut.
Aika ankeaa olisi jos joutuisi kotikaljaa vain juomaan lanttulaatikon kanssa. Hyvä punaviini tuo lanttulaatikon hivelevän maun kitalakeen ja saa ruoan nautittavammaksi.
Ja onhan se kiva kun hiukan posket polttaa ja alkaa naurattamaan ja olotila rentoutuu. Miksi pitäisi vain jäykistellä limsalasin ääressä.
juhliini. Toivottavasti veljesi pääsee ämmästä äkkiä eroon, ennen kuin se aiheuttaa enemmän eripuraa sukuunne.
Sano kälylle, ettei tule pilaamaan jouluanne istumalla naama norsunvitulla kun muilla on hauskaa viinilasin ääressä.
Ärsyttäviä tuollaiset tiukkapipot. Tamppooni tosiaan vitussa poikittain, kuten ap kälyään kuvaili.
olen samaa mieltä. Mielestäni teet hienon työn kun otat noin nuorena vastuullesi ison sukujoulun rakentamisen. Jos veljesi ämmä ei tajua teidän tapojen päälle, niin ei ansaitse. Olen itse todella käsi ruuanlaitossa, joten respectit sulle tuosta urakasta, jonka olet ottanut.
Arvasin jotenkin tätä ketjua lukiessani, että tuo sun veljen vaimo on sitä vanhempi. Tosin kuvittelin teidän kaikkien olevan yli kymmenen vuotta vanhempia :)
Itse olen kahden lapsen äiti enkä todellakaan jaksaisi lähteä tuollaista ruokapöytää yksin rakentamaan. Saatko keneltäkään apua? Mistä olet oppinut kokkaamaan?
Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama tuleeko se nainen lapsineen vai ei. Mulle tärkeintä on se, että mun veli pääsisi tulemaan. En ole tyhmä, ja veljeni tuntien se kuitenkin valintatilanteessa jää oman perheensä kanssa (eikö kaikki toimisi noin?). En haluaisi laittaa sitä siihen tilanteeseen, että joutuu valitsemaan perheensä ja sukunsa väliltä, mutta en todellakaan ole sen vaimokkeelle antamassa periksi siitä, millainen meidän suvun joulupöydän kuuluisi olla.
Taidan ottaa yhden CeeBeen vitutukseen,
ap
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:03"]
Eipä tuosta räkäkänniin tule jos syö samalla eikä huido viinaa tyhjään mahaan. Mukavan nousuhumalan saa aikaiseksi, mutta kontrolli pysyy, se maaginen 0,7 promillea. Ja tietenkin aikuinen ihminen osaa lopettaa sen alkon ottamisen jos tuntuu menevän liian tukevan päihtymystilan puolelle.
[/quote]
Näin juuri, kukaan ei ole kännissä eikä tarjottuja juomia ole pakko juoda.
Itselleni lapsena oli ihanaa kun sai istua pöydässä pitkään ja syödä arjesta poikkeavia, hyviä jouluruokia(eikä mitään kinkkua ja lanttulootaa ja lipeäkalaa...) ja syönnin jälkeen sai leikkiä serkkujen kanssa ja napsia konvehteja ja pähkinöitä kun aikuiset vielä istuivat ja keskustelivat pöydässä. Viiniä, kuoharia ja konjakkia oli aina tarjolla mutten koskaan huomannut kenenkään humaltuvan. Älkää siis olettako että kaikki lapsetkaan haluaisivat vetää masun täyteen nauravia nakkeja ja katsoa kun aikuiset vetää piimää ja keitettyjä perunoita hiljaisuuden vallitessa.
(Meistä serkuksista tuli muuten aikuisena kaikista ihan kohtuukäyttäjiä, ketään sukulaistani en ole koskaan nähnyt humalassa kuten monissa junttisuvuissa on tapana..)