No just. Anoppi osti joululahjaksi synnytyslakin
Anoppi on puhunu jo monta kuukautta hankkivansa mulle, ja aina on sanottu että hankitaan itse. Viimeksi pari viikkoa sitten sanoin että on jo synnytyslakki, ostin lomareissulla. Huippusuunnittelijan mallistoa, samaa suosii myös mm. Euroopan kuninkaalliset. Ja nyt se ämmä on raahaamassa mulle jotain halppis wt-lakkia! Hermot menee, tekis mieli jättää sukujoulu kokonaan väliin.
Kommentit (108)
Lakitta synnyttämisestä on kerrottu karmaisevia tarinoita jo vuosisatojen ajan. Lakiton synnyttäjä on saattanut synnyttää esimerkiksi kolmipäisen kanan, miehensä peniksen, liekehtivät lampaan tai itse kuoleman. Näitä tarinoita voidaan kuitenkin pitää vain synnyttäjien pelotteluksi sepitettyinä satuina. Kenties juuri näiden satujen vuoksi luterilainen kirkko ei saanut yrityksistä huolimatta kitkettyä synnytyslakkiperinnettä.
Aika ajoin on kuitenkin ilmestynyt synnytyslakin vastaisia aatteita tai ryhmittymiä. Ne ovat onneksi jääneet vain ohimeneviksi ilmiöiksi. Mutta surullisiltakaan seurauksilta ei ole vältytty: Yhdysvalloissa käydään parhaillaan oikeutta lakittoman synnytysklinikan vastuusta äidin ja vauvan kuolemaan johtaneessa synnytyksessä.
Synnytyslakkien historia on meidän naisten yhteistä historiaa, mikä valitettavasti jää miesten sotahistorian jalkoihin. Nämä asiat pitäisikin ehdottomasti sisällyttää kätilöiden koulutukseen.
Hoksasin vasta sairaalaan lähtiessä, että eihän se minun lakki varmasti pysy päässä. Olin näet lihonut edellisestä synnytyksestä eikä lakki enää kunnolla sopinut päähäni. Mies etsi kuminauhaa ja liimaa eikä kumpaakaan meiltä löytänyt. No, mies kuitenkin löysi niittaajan ja meinasi iskeä minulle lakin niiteillä päähän. Onneksi ehdin kiljaista ja siirtää pääni sivuun, niitti teki minulle vain uuden reiän korvista varten korvaan.
Mutta olipahan miehellä hommaa siellä synnytyssalissa, kun joutui pitämään kaksin käsin lakkia minun päässä. Kätilökin kehui miestä, että oli harvinaisen osallistuva isä :)
Entisaikoina synnytyslakkia pidettiin päässä heti avioitumisen jälkeen. Sen uskottiin lisäävän hedelmällisyyttä. Aviovuoteeseen nuorikolla ei ollut asiaa ilman tätä lakkia.
Synnytyslakin materiaalit vaihtelivat sian kuivatusta keuhkosta kaarnaan. Rikkailla saattoi olla pitsisiä tai silkkisiäkin lakkeja.
Entisaikoina synnytyslakkia pidettiin päässä heti avioitumisen jälkeen. Sen uskottiin lisäävän hedelmällisyyttä. Aviovuoteeseen nuorikolla ei ollut asiaa ilman tätä lakkia.
Synnytyslakin materiaalit vaihtelivat sian kuivatusta keuhkosta kaarnaan. Rikkailla saattoi olla pitsisiä tai silkkisiäkin lakkeja.
Että missä tunnelmissa ap:n joulu meni tuon synnytyslakkijupakan takia?
Eikö ilman irtoa:DD
Voi helevetti, en ymmärrä!!!
Ja erittäin hämmästyneenä... Enkä voi olla varma, onko synnytyslakki joku oikea asia vai joku vitsi, mihin nyt en vain pääse sisälle... Juuri kun omaa synnytystä mietin, niin ei, minulla ei ollut mitään lakkia päässä, joten kallistuisin siihen, että tämä on jonkun aloittama vitsi, mihin nyt vaan en pääse sisälle, koska olen avmammaillut aivan liian vähän aikaa... Jos joku viitsii valaista siis, mihin tämä vitsi juontaa juurensa? :)
Ja aivan varmasti sinullakin on ollut synnytyslakki, luultavasti sitten se sairaalan oma! Et vain muista asiaa, koska todennäköisesti olet ollut niin vauvahuuruissa. Vai väitätkö muka muistavasi KAIKEN synnytyksestäsi?
Todella sääli ettei jotkut pidä synnytyslakkia tärkeänä osana odotusta, synnytystä ja ensikuukausia vauvan kanssa..Jos joku voisi kirjoittaa mistä synnytyslakki juontaa juurensa? Itse en viitsi alkaa kirjoittamaan, koska siitä on aikaa kun luin lakkien historiasta etten vahingossa sitten kirjoita ihan puutaheinää!
Tämähän on selkeä vitsi, nyt se tuli varmaksi :D Ja kyllä juu, muistan joka hetken synnytyksestä. Nautinkin jokaisesta hetkestä :) Ja alkoi ärsyttää, että minulle oltiin valehdeltu, että supistukset sattuvat :( Mutta jos joku siis voisi kertoa nyt, että KUKA tämän vitsin synnytyslakista on keksinyt?
Eikö ilman irtoa:DD
Voi helevetti, en ymmärrä!!!
Ja erittäin hämmästyneenä... Enkä voi olla varma, onko synnytyslakki joku oikea asia vai joku vitsi, mihin nyt en vain pääse sisälle... Juuri kun omaa synnytystä mietin, niin ei, minulla ei ollut mitään lakkia päässä, joten kallistuisin siihen, että tämä on jonkun aloittama vitsi, mihin nyt vaan en pääse sisälle, koska olen avmammaillut aivan liian vähän aikaa... Jos joku viitsii valaista siis, mihin tämä vitsi juontaa juurensa? :)
Ja aivan varmasti sinullakin on ollut synnytyslakki, luultavasti sitten se sairaalan oma! Et vain muista asiaa, koska todennäköisesti olet ollut niin vauvahuuruissa. Vai väitätkö muka muistavasi KAIKEN synnytyksestäsi?
Todella sääli ettei jotkut pidä synnytyslakkia tärkeänä osana odotusta, synnytystä ja ensikuukausia vauvan kanssa..Jos joku voisi kirjoittaa mistä synnytyslakki juontaa juurensa? Itse en viitsi alkaa kirjoittamaan, koska siitä on aikaa kun luin lakkien historiasta etten vahingossa sitten kirjoita ihan puutaheinää!
Tämähän on selkeä vitsi, nyt se tuli varmaksi :D Ja kyllä juu, muistan joka hetken synnytyksestä. Nautinkin jokaisesta hetkestä :) Ja alkoi ärsyttää, että minulle oltiin valehdeltu, että supistukset sattuvat :( Mutta jos joku siis voisi kertoa nyt, että KUKA tämän vitsin synnytyslakista on keksinyt?
Ja historiaa synnytyslakeista joku tähän on kirjoittanutkin jo, lue siitä. Mitään "vitsi" juttuja et siitä löydä koska tämä ei ole vitsi.
Mammat, auttakaas nyt!
minkä VITSIN?
oletko jotenkin sekaisin kun tunnet tarvetta tulla tänne höpisemaan tollasia, häh?
nyt lähti ylläpidolle viestiä.
minkä VITSIN?
oletko jotenkin sekaisin kun tunnet tarvetta tulla tänne höpisemaan tollasia, häh?
nyt lähti ylläpidolle viestiä.
Tämä aihe on kuitenkin monille läheinen, rakas, herkkä ja kipeäkin... Joitakin ei ole siunattu hienoilla synnytyslakeilla (syystä tai toisesta) ja joutuvan käyttämään sairaalan omaa lakkia... Itkettää kun ajattelenkin tuota tilannetta...
Rikkaan ylimyksen vaimolla ei raskausaikana välttämättä ollut muuta tekemistä kuin pahalta silmältä suojautuminen, joten hän saattoi pukeutua koko vartalon peittävään synnytyslakkiin. Tällaiset suuret synnytyslakin olivat varsinaisia käsityötaidon mestarinäytteitä. Valtava suuren jalokivin kirjaillun synnytyslakin alle mahtui myös pari kolme lapsenpäästäjää. Työtä tekevällä alempiarvoisella naisella ei tähän ollut tietenkään mahdollisuutta.
Tämän valossa sen ymmärtää hyvin. Hämmästyttäviä yhtymäkohtia eri kulttuurien välillä!
Nauhalliset mallit ovat tosi kivoja. Huomasin muuten, että uutuutena on myös tullut mallisto miehille. Paljon kivoja eri kuoseja ja materiaaleja, joista valita mieleisensä. Taitaa olla ensi vuoden trendi.
Niihin on törsätty järjettömästi rahaa. Mun yks tuttu on synnytyslakki-insinööri AMK ja se suunnitteli just sen eniten ostetun miestenmallin jossa on kiinni rillit 3D-synnytyskokemusta varten. Kaikki äijät hehkuttaa että istukka 3D:nä on tajunnanräjäyttävä näky. Miksi tavallinen synnytyskokemus ei enää riitä nykymiehelle?
Rikkaan ylimyksen vaimolla ei raskausaikana välttämättä ollut muuta tekemistä kuin pahalta silmältä suojautuminen, joten hän saattoi pukeutua koko vartalon peittävään synnytyslakkiin. Tällaiset suuret synnytyslakin olivat varsinaisia käsityötaidon mestarinäytteitä. Valtava suuren jalokivin kirjaillun synnytyslakin alle mahtui myös pari kolme lapsenpäästäjää. Työtä tekevällä alempiarvoisella naisella ei tähän ollut tietenkään mahdollisuutta.
Tämän valossa sen ymmärtää hyvin. Hämmästyttäviä yhtymäkohtia eri kulttuurien välillä!
Aikamoista... Itse en ole tunnut ajatelleeksikaan! Ja olen niin vähän lukenut synnytyslakkien historiasta ettei tämä ole tullut missään vastaan!
toisaalta kun tietää tän synnytyslakki-asian vakavuuden ja sen kuinka kipeä ja arka aihe se monelle on, ymmärtää tarpeen kieltää lakin olemassaolon.
hienoa että monet uskaltaa puhua asiasta.
ja sulle vitsi-huutelijalle sanoisin, että omakin olosi helpottuu kun myönnät itsellesi että lakki oli päässä, muistat tai et.
tää on osa naisten vaiettua historiaa.
t. pitsilakki-äippä
Nauhalliset mallit ovat tosi kivoja. Huomasin muuten, että uutuutena on myös tullut mallisto miehille. Paljon kivoja eri kuoseja ja materiaaleja, joista valita mieleisensä. Taitaa olla ensi vuoden trendi.
Niihin on törsätty järjettömästi rahaa. Mun yks tuttu on synnytyslakki-insinööri AMK ja se suunnitteli just sen eniten ostetun miestenmallin jossa on kiinni rillit 3D-synnytyskokemusta varten. Kaikki äijät hehkuttaa että istukka 3D:nä on tajunnanräjäyttävä näky. Miksi tavallinen synnytyskokemus ei enää riitä nykymiehelle?
Joissain asioissa vaan ei pitäisi mennä kehityksen mukana... Mielestäsi synnytyslakkiasia on kuitenkin ihanan "alkukantainen" juttu että siihen ei pitäisi sotkea mitään 3D-wouhwiuh-tekniikkoja...
Aikamoista... Itse en ole tunnut ajatelleeksikaan! Ja olen niin vähän lukenut synnytyslakkien historiasta ettei tämä ole tullut missään vastaan!
vaikuttavia valokuvia esihistoriallisista synnytyslakkilöydöistä jotka on jäljitetty ajanjaksolle 130 000 eaa. – 40 000 eaa. Tiesittekö ensimmäiset löydetyt synnytyslakit ovat täsmänneet neandertalinihmisten kallonmuotoon!
Miten on, saako myös keisarinleikkauksessa pitä synnytyslakkia, vai onko se vaan alatiesynnyttäjille? Tiedän, että kysymys on arka ja voi loukatakin jotakuta. Mutta kun molempia mielipiteitä esiintyy, niin ajattelin nostaa aiheen täälläkin avoimesti esille. Kommentteja?
toisaalta kun tietää tän synnytyslakki-asian vakavuuden ja sen kuinka kipeä ja arka aihe se monelle on, ymmärtää tarpeen kieltää lakin olemassaolon.
ja sulle vitsi-huutelijalle sanoisin, että omakin olosi helpottuu kun myönnät itsellesi että lakki oli päässä, muistat tai et.tää on osa naisten vaiettua historiaa.
t. pitsilakki-äippä
sektiopipo on leikkurimammoille.
Miten on, saako myös keisarinleikkauksessa pitä synnytyslakkia, vai onko se vaan alatiesynnyttäjille? Tiedän, että kysymys on arka ja voi loukatakin jotakuta. Mutta kun molempia mielipiteitä esiintyy, niin ajattelin nostaa aiheen täälläkin avoimesti esille. Kommentteja?
ja sulle vitsi-huutelijalle sanoisin, että omakin olosi helpottuu kun myönnät itsellesi että lakki oli päässä, muistat tai et.tää on osa naisten vaiettua historiaa.
t. pitsilakki-äippä
Ihan vaan erottamaan näitä kahta. Sektiopipoko se oli? En ole nähnyt näitä, taitaa olla aika uusi juttu ja mallisto.
Lakkikulkueessa?