No just. Anoppi osti joululahjaksi synnytyslakin
Anoppi on puhunu jo monta kuukautta hankkivansa mulle, ja aina on sanottu että hankitaan itse. Viimeksi pari viikkoa sitten sanoin että on jo synnytyslakki, ostin lomareissulla. Huippusuunnittelijan mallistoa, samaa suosii myös mm. Euroopan kuninkaalliset. Ja nyt se ämmä on raahaamassa mulle jotain halppis wt-lakkia! Hermot menee, tekis mieli jättää sukujoulu kokonaan väliin.
Kommentit (108)
siitä mistä te täällä puhutte. Siis merkkihattuja synnytykseen? Voi tsiisös! :O
Itselläni on nyt menossa rv 38 ja ajattelin pärjätä mummon vanhalla alumiinisella kahvinsuodattimella jossa tupsu (joulua varten) ja kulkunen (että muistettaisiin että ilman miestä ei tässäkään oltaisi) ja luulin että tuo kävisi. Totta kai siis siihen päälle olen huovuttanut luomuvillaa, kun luin aiemmasta ketjusta että sitten ei tarvitse kivunlievitystä.
Nyt en sitten tiedä että kehtaanko tuota ollenkaan laittaa päähän jos muilla on Marimekkoa ja muuta fantsua. Nehän nauraa mulle siellä osastolla. Mistä minä nyt tähän hätään enää mitään muotilakkia löydän, ei oo siihen varaakaan. :'' (
itsellänne ois ollut synnytyslakki; todennäköisesti kätilöt on jossain vaiheessa synnytystä laittaneet sen lakin päähänne, koska se nyt vaan ois hyvä olla. Ei sitä siinä hötäkässä ehdi huomata. Se on vähän sama juttu kuin epparin leikkaaminen, ei sitä ehdi huomata kun miettii vaan että mitä hittoa tässäkin tapahtuu ja kunpa tää loppuis jo. On se lakki ollut teilläkin päässä, se vaan otetaan sitten pois kun lapsi on syntynyt.
kiität kauniisti ja käytät sitä sun itse hankkimaa. Kuvia synnytyksestä näytätte rajoitetusti. So simple.
Anoppi on puhunu jo monta kuukautta hankkivansa mulle, ja aina on sanottu että hankitaan itse. Viimeksi pari viikkoa sitten sanoin että on jo synnytyslakki, ostin lomareissulla. Huippusuunnittelijan mallistoa, samaa suosii myös mm. Euroopan kuninkaalliset. Ja nyt se ämmä on raahaamassa mulle jotain halppis wt-lakkia! Hermot menee, tekis mieli jättää sukujoulu kokonaan väliin.
oli tehnyt ensimmäisen lapsenlapsenlapsensa syntymää varten mulle kahvipaketeista sen synnytyslakin. Mutta oli vaan Juhla Mokan pakkauksia, vähänkö nolotti olla synnyttämässä se päässä. Olisi ollut edes jotakin parempaa kahvia. Mies lohdutteli, että hyvä ettei ollut Saludoa. No, hyväähän se vanhaa ihminen tarkoitti. Toisen lapsen synnytin kyllä sellainen huovutettu okranvärinen lakki päässä, siinä oli kiva antennitupsukin.
ei auttanut ja mulla oli sitä villaa varmaan kilo päässä! Hirveet tuskat ja pakko oli pyytää epiduraalia. Eikä se estä sitäkään ettei pasko alleen ponnistusvaiheessa, vaikka sitäkin luvattiin. Se mua tässä eniten riepoo.
eli joissain tapauksissa on synnytslakki KIRISTYNYT synnyttäjän pään ympärille niin että on tullu pysyvät VAURIOT, ei siis tukka kasva enää siihen kohtaan en todellakaan suosittele synnytys lakkia käyttäkää järkeänne!!
www.magneettimedia.com
Eikö ilman irtoa:DD
Voi helevetti, en ymmärrä!!!
tulla nauramaan tänne. Kuitenkin puhutaan vakavasta asiasta!!!
Ja erittäin hämmästyneenä... Enkä voi olla varma, onko synnytyslakki joku oikea asia vai joku vitsi, mihin nyt en vain pääse sisälle... Juuri kun omaa synnytystä mietin, niin ei, minulla ei ollut mitään lakkia päässä, joten kallistuisin siihen, että tämä on jonkun aloittama vitsi, mihin nyt vaan en pääse sisälle, koska olen avmammaillut aivan liian vähän aikaa... Jos joku viitsii valaista siis, mihin tämä vitsi juontaa juurensa? :)
Ja erittäin hämmästyneenä... Enkä voi olla varma, onko synnytyslakki joku oikea asia vai joku vitsi, mihin nyt en vain pääse sisälle... Juuri kun omaa synnytystä mietin, niin ei, minulla ei ollut mitään lakkia päässä, joten kallistuisin siihen, että tämä on jonkun aloittama vitsi, mihin nyt vaan en pääse sisälle, koska olen avmammaillut aivan liian vähän aikaa... Jos joku viitsii valaista siis, mihin tämä vitsi juontaa juurensa? :)
Ja aivan varmasti sinullakin on ollut synnytyslakki, luultavasti sitten se sairaalan oma! Et vain muista asiaa, koska todennäköisesti olet ollut niin vauvahuuruissa. Vai väitätkö muka muistavasi KAIKEN synnytyksestäsi?
Todella sääli ettei jotkut pidä synnytyslakkia tärkeänä osana odotusta, synnytystä ja ensikuukausia vauvan kanssa..
Jos joku voisi kirjoittaa mistä synnytyslakki juontaa juurensa? Itse en viitsi alkaa kirjoittamaan, koska siitä on aikaa kun luin lakkien historiasta etten vahingossa sitten kirjoita ihan puutaheinää!
Synnytyslakkiperinteen uskotaan juontavan juurensa antiikin ajoilta, jolloin nuoren naisen ensimmäinen tehtävä naimisiin mentyään oli ommella itselleen synnyttäneen naisen päähine ensimmäisen lapsen syntymää odotellessa. Sittemmin päähineen käyttöaika on vaihdellut aivan raskauden alkuajoista lapsen syntymän jälkeiseen aikaan.
Myös päähineiden koko ja koristelu on vaihdellut huomattavasti. Yksinkertaisimmillaan synnytyslakki on ollut köyhien naisten nelikulmainen kangaspala, joka on sidottu pään ympärille kapealla nauhalla. Ylimysnaisilla oli ienemmän aikaa ja varoja päähineensä suunnitteluun ja koristeluun. Ei ollut lainkaan tavatonta, että aatelisnainen käytti synnytyspäähineensä koristeluun kokonaisen maakartanon arvosta koruja ja nauhoja. Synnytysperinteen tutkimuksessa on tullut ilmi, että 1457 paavi Calixtus III määräsi erään venetsialaisen ylimysnaisen kirkonkiroukseen liian koristeellisen synnytyspäähineen vuoksi.
Suomessa synnytyslakin käyttö oli pitkään kielletty luterilaisen kirkon toimesta, mutta kiellosta luovuttiin vähin äänin kansannaisten jatkaessa synnytyslakkiperinnettä. Kirkonkirjoista löytyy tietoja, joissa synnytyslakin käytöstä kiinni jääneitä on istutettu jalkapuussa.
Kuten monissa muissakin asioissa, idän ja lännen perinteet kohtaavat juuri Suomessa. Niinpä Suomessa tunnetaan läntisen, ennemminkin koristautumiseen suuntautuneen synnytyslakkiperinteen lisäksi myös ns. itäinen synnytyslakkiperinne.
Itäisen synnytyslakkiperinteen juuret ovat samoilla seuduilla kuin läntisenkin, mutta siinä painoarvo on ollut lapsen ja äidin suojaaminen pahalta silmältä. Itäinen synnytyslakkiperinne on ottanut paljon vaikutteita mm. Siperian alueelta. Pahalta silmältä suojautuminen on riippunut paljon synnyttäjän taloudellisesta asemasta. Rikkaan ylimyksen vaimolla ei raskausaikana välttämättä ollut muuta tekemistä kuin pahalta silmältä suojautuminen, joten hän saattoi pukeutua koko vartalon peittävään synnytyslakkiin. Tällaiset suuret synnytyslakin olivat varsinaisia käsityötaidon mestarinäytteitä. Valtava suuren jalokivin kirjaillun synnytyslakin alle mahtui myös pari kolme lapsenpäästäjää. Työtä tekevällä alempiarvoisella naisella ei tähän ollut tietenkään mahdollisuutta.
Kuten monissa muissakin asioissa, idän ja lännen perinteet kohtaavat juuri Suomessa. Niinpä Suomessa tunnetaan läntisen, ennemminkin koristautumiseen suuntautuneen synnytyslakkiperinteen lisäksi myös ns. itäinen synnytyslakkiperinne.
Itäisen synnytyslakkiperinteen juuret ovat samoilla seuduilla kuin läntisenkin, mutta siinä painoarvo on ollut lapsen ja äidin suojaaminen pahalta silmältä. Itäinen synnytyslakkiperinne on ottanut paljon vaikutteita mm. Siperian alueelta. Pahalta silmältä suojautuminen on riippunut paljon synnyttäjän taloudellisesta asemasta. Rikkaan ylimyksen vaimolla ei raskausaikana välttämättä ollut muuta tekemistä kuin pahalta silmältä suojautuminen, joten hän saattoi pukeutua koko vartalon peittävään synnytyslakkiin. Tällaiset suuret synnytyslakin olivat varsinaisia käsityötaidon mestarinäytteitä. Valtava suuren jalokivin kirjaillun synnytyslakin alle mahtui myös pari kolme lapsenpäästäjää. Työtä tekevällä alempiarvoisella naisella ei tähän ollut tietenkään mahdollisuutta.
Oletko ihan tosissasi? :) Hahahaaa
Suojaava foliolakki edustaa ehdottomasti itäistä perinnettä. Lisäksi siinä näkyy myös itäsuomalainen näppäryys ja taito luoda käyttöesineitä arkisista ja edullisista materiaaleista.
kiitos noista historiikeista, todella tärkeää tietää juurensa myös tässä.
otin juuri esille oman lakkini, se tuo muistoja mieleen. kaikilla meillä on historiamme ja juuri synnytyslakki tiivistää sen hyvin.
mun tukka olisi ollut niin sekaisin ilman lakkia.
olisi niin hienoa järjestää synnytyslakkikulkue läpi lumisen kaupungin. kuka lähtee mukaan?
kiitos noista historiikeista, todella tärkeää tietää juurensa myös tässä.
otin juuri esille oman lakkini, se tuo muistoja mieleen. kaikilla meillä on historiamme ja juuri synnytyslakki tiivistää sen hyvin.
mun tukka olisi ollut niin sekaisin ilman lakkia.olisi niin hienoa järjestää synnytyslakkikulkue läpi lumisen kaupungin. kuka lähtee mukaan?
Mä oon ehdottomasti lakkini kanssa mukana!
Miten muuten ne joilla useampi lakki? Kun on siis useampi lapsikin... Saako ne valita mitä lakkia käyttää vai onko siihen joku juttu että esikoislakki, kuopuslakki...?
Toivottavasti moni innostuisi lakkikulkueesta!!
Ihanaa, että joku asiaan perehtynyt jaksoi kirjoittaa näin asiantuntevasti synnytyslakkien historiasta!
Synnytyslakkeja on hiljattain tarkasteltu myös nykykulttuurintutkimuksen näkökulmista (Mutter, 2009). Nykyperinteessä on havaittavissa läntisen ja itäisen tradition yhteensulautumista, joka tässäkin viestiketjussa on näkyvissä: synnytyslakkiin liitetään sekä suojautumisen että esteettisyyden mielikuvia. Niille, joille synnytyslakin suojaava funktio on ensisijainen, ei lakin materiaalilla, värillä tai merkillä ole yhtä suurta merkitystä kuin niille, joista synnytyslakin ennen kaikkea oltava kaunis. (Vrt. ne, joille kelpaa kirpparilakki vs. ne, jotka haluavat joka synnytykseen uuden, mielellään merkkilakin).
Synnytyslakkiperinne kertoo kulttuurintutkijalle paljon muustakin kuin lakista objektina. Entisaikain käsityöperinteiden ja taikauskon väistyessä korostuvat mm. sosiaaliset syyt ylläpitää vuosisataista perinnettä. Kuinka moni virpoja osaa selittää perinteen taustat juurta jaksain tai tehdä eroa läntisen ja itäisen perinteen tapojen välillä? 2000-luvulla perinteen yhteys sen alkuperään on jo monin paikoin niin hämärtynyt, että uusille tulkinnoille ja sovellustavoille on tilaa, ja jokainen voi rakentaa oman, henkilökohtaisen suhteensa perinteeseen. Synnytyslakkitraditio on erityisen elinvoimainen, koska liittyy ihmiselämän kannalta erityiseen siirtymään, syntymään ja äidiksi tulemiseen. Oma näkemykseni on, että juuri tästä syystä se myös herättää meissä kaikissa niin paljon tunteita.
et vaan muista kun olet ollut niin höyryissä ja vauvahuuruissa! Hoitaja sitten ilmeisesti napannut sen sun päästä ennenkuin kuva otettiin.