Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyperemesis gravudarum muilla?

Vierailija
18.12.2012 |

Sain tänään tuon diagnoosin kun kotiuduin sairaalsta vuorokauden nesteytyksestä, rv 14+1 nyt. Kaikki kysyy no onko nyt hyvä olo, helpottiko... Täytyy sanoa että kylllähä tuo 4litraa nestettä vähän piristi ja jopa ruoka pysy sisällä siellä saikus mut nyt muutaman tunnin päästä alkoi jo paha olo, yököttää ja päätä särkee... Joten nyt en huomaa mitää eroa siitä olinko tipukkses va ei, yhtä paska olo. Hoh hoijaa miten tän jaksaa loppuu asti? Tietenki pientä ihmettä miettiessä mutt silti...itkettää..

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 15:42"]

Inkiväärivalmisteet ja inkivääritee saattavat auttaa. Em. B6-vitamiini myös. Mehujäät, pähkinät, suolainen, pakastetut marjat ja hedelmät. Kanakeitosta tms. tehdyt jääpuikot, pakastettu liha. Osa syömisistä on hyvä murskata morttelilla, että jotakin ehtisi imeytyä ennen oksentamista. Kylmät kääreet auttoivat itseäni. Huonelämpötilan mahdollisimman viileäksi. Primperan suppoina.

Tila on kamala ja suurin osa vähättelee oireita, koska eivät voi ymmärtää. Siitä ei kannata välittää. Tiputukseen heti kun olo sitä vaatii. Voimia selviytymiseen.

Ei inkivääriä! Niissä on varoituskin nykyään, että ei raskaana oleville. ( yhdessä kaupassa ei ollut varoitustekstiä, myyjä pelästyi tuli puheeksi) Tiesi kyllä asian, oli vaan unohtunut.

Tsemppiä. Tuo on hirveetä kärsimystä!

Vierailija
22/40 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin tutkimuksessa oli saatu viitteitä siitä, että naiset jotka kärsivät normaalia voimakkaammasta raskauspahoinvoinnista saivat lapsia jotka suoriutuivat ikäkausiseurannoissa erilaisista älykkyyttä mittaavista testeista paremmin kuin muut :)

Ei taida paljoa lohduttaa... Menet vaan uudelleen sairaalaan nesteytykseen kun tuntuu ettet taas jaksa kotona, jotkut joutuvat hyppäämään siellä alvariinsa lääkityksistä huolimatta. Meillä tuo vaiva kulkee kanssa suvussa, äitini oksensi myös minua ja veljeäni odottaessaan täydet 9 kk kummassakin. Minä jouduin sen vuoksi alle vuoden ikäisenä päivähoitoonkin, koska äiti ei kyennyt toisen raskauden aikana juuri hoitamaan edes itseään tuon takia.

T: kaksi keskenmenoa 3:lla kuukaudella ja kummassakin vaikea hyperemesis.

Vierailija
24/40 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP ja muut voimakkaasta pahoinvoinnista kärsivät.Toi on niin kamalaa ja masentaa ja lamauttaa täysin.Vaatikaa lääkkeitä!Mulle Ruotsissa määrättiin posthaven,matkapahoinvointilääke.Auutoi nukkumaan pahimpien öiden yli jotenkuten.Molemmissa raskauksissa jatkuva pahoinvointi ja oksentelu kestänyt jonnekkin viikolle 18asti,sitten helpottanut.Tosin nyt kun viikkoja30oksentelu palannut sietämättömän närästyksen kera.Mutta tääkin on parempaa kuin alkuajan pahoinvointi.Voimia kanssasisarille!

Vierailija
25/40 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho nyt vasta huomasin et APn viesti jo vuoden takaa joten eiköhän ole selvinnyt.Mutta tsemppiä kaikille jotka hyperemeesistä kärsivät.t.39

Vierailija
26/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiiriissä ei käytännös kukaan, ei kukaan ole oksennellut raskausaikana eikä ole kuullutkaan noin rajusta oireista. Ollaan vissiin onnekaita sitten. Tuo 1% on kyllä ihan etsittyä faktaa ilmeisesti ainakin minä sain googlettamalla myös tuon luvun, joten eise nyt kauhan yleistä voi olla. Vrt raskausmyrkytys tulee 5-10 % odottajista .

Vierailija
27/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, toi on niin KAMALAA!!! Olen itse kanssa käynyt tuon läpi kahdessa raskaudessa, ja ihan helvettiähän se oli. Varsinkin ekssa raskaudessa iski myös tosi kurja olo henkisesti (en sano masennus, koska ei mulla sellaista ole diagnosoitu), koska mitään ei voinut tehdä, koko elämä vaan valui käsistä.

Mulla pahoinvointi kesti loppuun saakka, ja jos mulle alussa joku olisi sen kertonut, olisin varmaan tehnyt abortin. Mutta itse asiassa vaikka se paha olo jatkui, se kyllä vähän helpotti jossain vaiheessa, vaikka mä oksentelinkin ihan päivittäin edelleen, en vaan niin usein enää.

Kyllä sen kestää, ei kyllä muuten kuin sisulla vaan ja sillä tiedolla, että ainoa keino päästä eroon on abortti, mikä tarkoittaa sitten sitä, ettei ehkä koskaan saa lapsia. Ja sekin helpotti ainakin mua, että on siitä muutkin kärsineet ja selvinneet.

Koeta kuitenkin syödä ja juoda ihan vähän päästä ja ihan mitä vaan (mä rouskutin jääpalan kerrallaan aina), mitä mieli tekee, niin vältät tiputuksen, eikä olokaan ole ihan pahimmillaan. Lisäksi lepää mahdollisimman paljon, se on ainoa, joka vähän helpottaa.

Mitä lääkettä käytät? Niitä on myös erilaisia, itsellä auttoi VÄHÄN eräs antihistamiini, muut ei ollenkaan.

JAKSAMISTA!!!

Vierailija
28/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska äidin puolelta serkkuni ovat myös kärsineet raskausaikoinaan rajusta oksentelusta. Itse olisin voinut miettiä enemmänkin lapsia, jos tuota pahoinvointia ei olisi.

nro 3

Vierailija
29/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan pahoinvointi on hyvinkin tavallista. Joillakin pahempaa kuin toisilla. Jospa sinullakin alkaisi pian helpottaa.

Vierailija
30/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut tuon kahdesti ja pahoinvointi kesti molemmilla kerroilla raskauksien alusta loppuun. Yritin käydä raskausaikana töissäkin mutta eihän siitä mitään tullut, kun palavereja ei voinut hoitaa vessasta käsin.

Se oli muuten pysäyttävä tunne, kun synnytyksen jälkeen sai ruokatarjottimen eteensä eikä yrjöttänyt yhtään.

Vierailija
31/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin itketti koko raskauden ajan masennuksen takia.

Toivottavasti sulla alkaa pahoinvointi helpottaa pian.

Vierailija
32/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt mitään niin tavallista ole, tuo diagnoosi on odottajista vain 1% ja se ei ole mitään tavallista raskausajan pahoinvointia vaan

Vaikeasta raskauspahoinvoinnista käytetään nimitystä hyperemesis gravidarum eli hyperemeesi. Hyperemesis gravidarum on latinaa ja tarkoittaa sananmukaisesti raskauteen liittyvää (gravidarum) runsasta (hyper) oksentelua (emesis).

Noin prosentti raskaana olevista kärsii niin voimakkaasta pahoinvoinnista, että se diagnosoidaan hyperemeesiksi. Voimakaskaan oksentelu ei ole vaarallista sikiölle, mutta äidille se voi aiheuttaa komplikaatioita kuten elimistön kuivumista, painonlaskua, vitamiinipuutoksia, elektrolyytti- ja happoemästasapainon muutoksia, maksan toimintahäiriön, ruokatorven tulehduksen tai hampaiden kiillevaurioita.

Hyperemeesiä hoidetaan ensisijaisesti suonensisäisellä nesteytyksellä kuivumisen estämiseksi ja lääkkeillä pahoinvoinnin vähentämiseksi. Joskus hyperemeesi voi jatkua raskauden loppuun saakka ja vaatia useampia sairaalakäyntejä.

T. Saman kokenut ja meitä ei kauheesti ole

Vierailija
33/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu näin kuulinki että tuo ihan diagnoosi vaatii muutakin kuin norm.raskausajan pahoinvointia joka loppuu n13 viikolla. Tämä saattaa kestää vaikka loppuun asti ei edes vesi ei pysy aina sisällä. Eilen söin 2omenaa joista toise oksensin joten mun eilinen kalorimäärä oli tasan 1omena kun vedetkin oksensin pois. Sain nyt pahoinvointi lääkettäkin ,rupeen niitä ottaa nyt joka päivä ,ja suppoina sain koska muuten oksentaisin tabletot pois.

Ap

Vierailija
34/40 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on ylipäätään?

En ymmärrä. Jos haluaa lapsen, hankkiutuu raskaaksi, niin sitten kantaa myös siitä aiheutuneet kuormitukset. Yksikertaista.

Paljon on äitejä jotka eivät voi ylettömästi pahoin, ovat pirteitä ja iloisia, eivät liho tai masennu. Mutta myös paljon valittajajia ja masentujia ja lihovat suorastaan silmissä...

Tulevaa lasta ajatellen kannattaisi harjoitella jo nyt positiivista elämänasennetta ja reipasta esimerkkiä kaikessa... pahoinvointia kestää pahimmillaan vain 9kk, vastuuta ja hommaa riittää siitä vielä ainakin 18 v. eteenpäin.

NOT! Et varmaan oo koskaan ollut itse raskaana (mies?) tai jos olet raskautesi on olleet helppoja. Kuinka joku voi olla niin aivoton että kuvittelee että se on asenteesta kiinni oksentaako kymmenen kertaa päivässä vai onko pahoinvointia ollenkaan?

Ootko kuullut raskaushormoneista? Niitä on erilaisia ja niillä on eri tarkoituksia (kaikkia ei kai tunnetakaan) ja niiden määrä eri naisilla on eri. Ei siis pitäisi olla mikään ihme että joku saa nauttia lähes oireettomasta raskaudesta ja joku toinen saa kärsiä helvetin tuskat. Tämä vaihtelee jopa samalla naisella eri raskauksissa. Itselläni on ollut vain hyvin lievää pahoinvointia mutta en tosiaan kuvittele että siitä on kiittäminen vain tahdonvoimaani. Jos sillä olisi jotain vaikutusta niin en vastaavasti kärsisi lähes invalidisoivasta liitoskivusta. (Joka varmaan myöskin on jonkun mielestä asennekysymys vaikka onkin hormoneista johtuvaa.)

Huoh. no menin varmaan helppoon provoon mutta oikeesti oon kyllä huomannut että kaikki naisetkaan ei ymmärrä näitä ongelmia kun "eihän raskaus oo sairaus".

AP:lle tsempit, koita jaksaa!

Vierailija
35/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useamman, jotka ovat oksennelleet itsensä tiputukseen. Ihan normaali raskauskomplikaatio siinä missä kuten vaikkapa raskausmyrkytys.

Ei nyt mitään niin tavallista ole, tuo diagnoosi on odottajista vain 1% ja se ei ole mitään tavallista raskausajan pahoinvointia vaan Vaikeasta raskauspahoinvoinnista käytetään nimitystä hyperemesis gravidarum eli hyperemeesi. Hyperemesis gravidarum on latinaa ja tarkoittaa sananmukaisesti raskauteen liittyvää (gravidarum) runsasta (hyper) oksentelua (emesis). Noin prosentti raskaana olevista kärsii niin voimakkaasta pahoinvoinnista, että se diagnosoidaan hyperemeesiksi. Voimakaskaan oksentelu ei ole vaarallista sikiölle, mutta äidille se voi aiheuttaa komplikaatioita kuten elimistön kuivumista, painonlaskua, vitamiinipuutoksia, elektrolyytti- ja happoemästasapainon muutoksia, maksan toimintahäiriön, ruokatorven tulehduksen tai hampaiden kiillevaurioita. Hyperemeesiä hoidetaan ensisijaisesti suonensisäisellä nesteytyksellä kuivumisen estämiseksi ja lääkkeillä pahoinvoinnin vähentämiseksi. Joskus hyperemeesi voi jatkua raskauden loppuun saakka ja vaatia useampia sairaalakäyntejä. T. Saman kokenut ja meitä ei kauheesti ole

Vierailija
36/40 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin jälkimmäisessä raskaudessa en joutunut sairaalaan enää. Kyllä se tiputus jonkin aikaa auttaa mutta valitettavasti tilanne palaa ennalleen, itsellä alkoi helpottaa 4kk jälkeen. Käyt sairaalassa niin kauan ja usein kun tuntuu tarpeelliselta.

Jaksamista, kyllä se viimeistään synnytykseen loppuu.

Vierailija
37/40 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä voi ymmärtää kuin muut saman kokeneet.. Kun rajua pahoinvointia ja oksentelua on jatkunut jo useamman viikon ajan eikä helpotusta saa mistään niin kyllä se mielen vetää aika matalaksi. Vaikka aiemmin olisi ollutkin aurinkoinen ja positiivinen ihminen, niin monen viikon kidutus tekee tehtävänsä. Eikä tuollaista pahoinvointia voi varsinaisesti ennustaa etukäteen.

Vierailija
38/40 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku joskus lukee näitä ketjujs, perustin fb-ryhmän aihepiirin ympärille Hyperemesis Gravidarum Finland. Samanlainen ryhmä löytyy myös Ruotsista, Norjasta, Briteistä ja USAsta.

Vierailija
39/40 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin rv 4-40. Tiputus tuli tutuksi kyllä. Sairaslomalla koko tuo aika. Se helpotus kun synnytys oli ohi ja pahoinvointi loppui!

Vierailija
40/40 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse 3 kertaa akupunktiossa, mutta ei auttanut pahoinvointiin lainkaan. Muuten kyllä olen saanut akupunktiosta apua esim issiaskipuihin jne.

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, miksei akupunktiosta puhuta enemmän!!! Se on turvallinen ja useimmiten vie kokonaan pahoinvoinnin pois - koko loppuraskaudeksi.

Akupunktiosta apu raskauspahoinvointiin

Jos kotikonstit eivät auta raskausajan pahoinvointiin, kannattaa kokeilla akupunktiohoitoja. Monet ovat löytäneet avun akupunktiosta ja pahoinvointi on lakannut muutaman hoitokerran jälkeen.

Raskauspahoinnissa akulääkäri pyrkii lieventämään tai jopa hävittämään pahoinvoinnin ja oksentelun.

- Hoidossa ranteen sisäsivulta etsitään akupiste, jonka kiinalainen nimitys on neiguan. Siitä pisteestä stimuloidaan ranteen hermoja. Tällä on osoitettu olevan pahoinvointia lieventävä vaikutus, kertoo akupunktiolääkäri Jyrki Sihvonen.

- Oikeastaan neiguan-pisteen hoito vaikuttaa moneen muuhunkin pahoinvointiin kuten syöpähoidoista saatuun pahoinvointiin tai migreenissä esiintyvään pahoinvointiin.

Sihvonen kertoo, että nimenomaan pahoinvoinnin ja oksentelun hoitoa akupunktiolla on tutkittu paljon maailmalla.

- Tutkimustulokset ovat sen verran luotettavia, että niiden perusteella voidaan sanoa, että akupunktion vaikuttavuudesta pahoinvointiin on tieteellistä näyttöä. Pahoinvoinnin hoito on niitä ainoita asioita, missä akupunktio on saanut tiedemaailman hyväksynnän.

Kun raskaana oleva nainen saapuu Sihvosen tai jonkun muun akulääkärin vastaanotolle, hänelle laitetaan molempiin ranteisiin neulat neiguan-pisteisiin. Neulojen kanssa ollaan paikallaan 20-30 minuuttia.

- Hoito tehoaa aika hyvin. Harva pääsee eroon pahoinvoinnista yhdellä kerralla, mutta jo toisen kerran jälkeen olo alkaa helpottaa. Useita hoitokertoja ei tarvita.

- Hoito soveltuu hyvin raskaana oleville, koska siinä ei käytetä mitään lääkeaineita, Sihvonen täsmentää.

Sihvonen kertoo myös hoitokeinosta, jota voi kokeilla kotona.

- Hankkii pienen helmen ja laittaa sen siteellä kiinni ranteeseen neiguan-pisteen kohdalle. Tästäkin voi olla apua.

» Suomen lääkäreiden akupunktioyhdistyksen lääkärit

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1236.html?genre=ter…

FAKTAA AKUPUNKTIOSTA

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, joka muodostaa hyvin tärkeän osan kiinalaista lääketiedettä.

Akupunktio eli akupunktuuri juontaa latinan sanoista 'acus' = neula ja 'puncture' = pistää.

Akupunktiolla tarkoitetaan erityisten ihopisteiden, akupisteiden, stimuloimista pistämällä niihin neuloja. Akupunktiolla stimuloidaan hermoja.

Akupunktioneulat ovat teräksisiä ja hyvin ohuita. Ne läpäisevät kudoksen kivuttomasti. Neulat ovat kertakäyttöisiä, hygieenisiä ja siksi turvallisia.

Suomessa akupunktio on hyväksytty virallisen lääketieteen hoitomenetelmien rinnalle.