Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Just. Kiva. Tarjoan koko suvulle sitten ilmaiseksi jouluruoat.

Vierailija
12.12.2012 |

Vietetään ensimmäistä kertaa joulua meillä, kun muutettiin isoon taloon ja meille mahtuu. Meille tulee vanhempani, tätini, isoäiti ja sisarukseni perheineen. Syöjiä on 22.

Alkusyksystä jo juteltiin, että kaikki tuovat sitten jotain joulupöytään. Sanoin, että voin tehdä laatikot ja kinkun ja muut tuovat sitten muut leivistä viineihi ja juustoista rosolleihin.

Soittelin jo viikko sitten, että mitäs kukin tuo. Ei osannut kukaan vielä sanoa mitään. Minulla on laatikot ja kinkku jo pakkasessa, ollut jo marraskuun lopulta lähtien.

Laitoin eilen sähköpostia, että meiltä löytyy laatikot ja kinkku ja voitaisiin yhdessä sopia, mitä kukin tuo. Yksi veli vastasi, ettei tarvitse muuta kuin laatikot ja kinkun. Yksi täti vastasi siihen, että 'samoin!'.

Soitin illalla äidilleni, että toisivatko ne vaikka viinit, kaksi varmasti riittää, kun on autollisia tulossa? 'En mä usko, että kukaan viiniä tarvitsee', sanoi äiti. Öh?? 'No toisitteko vaikka jotain juustoa?' 'No pitää katsoa ehtiikö tässä kauppaan..'.

Eikö kukaan meinaa tuoda mitään!?!

Mä en sitten mielenosoituksellisesti tarjoa muuta kuin ne laatikot ja kinkun ja astiat. Vettä saa hanasta, muuta ruokaa en laita näytille. Piilotan jääkaappiin ja pakastimeen.

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kinkun ja laatikon ystäville, ettet ole varma riittääkö pelkät laatikot ja kinkku kaikille. Et millään ehdi tekemään enempää laatikoita, eikä uuniin mahdu isompaa kinkkua. Toisivatko mukanaan laatikoita ja kinkkua, niin sinä tekaiset rosollin kaveriksi.

Vierailija
122/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johon erittelet kaikki mitä tarvitset

- rosollia 1 kg

- suklaakonvehteja 2 rasiaa

- riisipuuroa 3 litraa

- juustoa 500 g

- kraavilohi 500 g

(Älä välitä mitoista tai painoista, mieti itse)

Ja laitat, että jokainen laittaa nimensä sen perään mitä tuo tullessaan ja lähettää kaikille muille tiedoksi.

Voit kokeilla myös signupgenius -ohjelmaa. Se lähettää kutsut ja määrität siihen samoin, että mitä tuodaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kutsujalla olisikin varaa laittaa joulupöytä koreaksi 22 vieraalle tuntuu oudon tylyltä olla tarjoutumatta auttamaan. Kaikilla tietty tapansa ja tottumuksensa, mutta silti.

"Mitä voin tuoda?" "Tarvitsetko kokkaus- tai muuta apua?" Jouluhan on perheen tai suvun juhla, jonka onnistumiseen on mun mielestä luonnollista osallistua. Toisissa juhlissa on sitten toiset systeemit.

Ja olen 43-vuotias helsinkiläinen.

Vierailija
124/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kutsujalla olisikin varaa laittaa joulupöytä koreaksi 22 vieraalle tuntuu oudon tylyltä olla tarjoutumatta auttamaan. Kaikilla tietty tapansa ja tottumuksensa, mutta silti.

"Mitä voin tuoda?" "Tarvitsetko kokkaus- tai muuta apua?" Jouluhan on perheen tai suvun juhla, jonka onnistumiseen on mun mielestä luonnollista osallistua. Toisissa juhlissa on sitten toiset systeemit.

Ja olen 43-vuotias helsinkiläinen.

että jos ei pöydässä ole kuin kinkkua, laatikoita ja vettä, niin mitä lyödään vetoa, että ne, jotka on sanoneet noiden riittävän ihan hyvin (ja jotka siis eivät halua jouluna joulupöytää), niin nämä tyypit istuvat sitten happamina ja pettyeinä pöydässä ja pilaavat muiden tunnelman. Ja ap:lle tulee epäonnistunut tai marttyyriolo. Hyvää joulua, totisesti!

Tee lista ja jaa tuotavat, muistuta että syöjiä tosiaan on yli 20. Voihan sitä vähän mitoittaa. Juustojen tuoja(t) ei tuo muuta, koska hyvät juustot ovat kalliita (ei mitään 5 e/ kg-edamia). Kiireiseksi tiedetty, joka ei ehdi tehdä itse, tuokoon juotavat tai konvehdit jne.

Vierailija
125/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just, ja varmaan ne viinitkin maistuu siinä vaiheessa kun sinä tarjoat. Tosi tökeröä toimintaa. Vaikka ei itse söisikään kuin laatikkoa ja kinkkua, JOKU MUU voi syödä. Jestas mitä törttöjä. Laita vaan kaikille viesti että "kuten aiemmin on sovittu, jokainen osallistuu joulupöydän kattamiseen jollain tavoin. Olkaa hyvä ja sopikaa keskenänne, kuka tuo mitäkin. Talo tarjoaa kinkun ja laatikot mutta pöydässä kaivataan myös juustoa, viiniä, limppuja ym jouluisia herkkuja." ja sitten jätät asian heidän hoidettavakseen. Melko nolona saavat olla jos ilmestyvät tyhjin käsin.

En mene koskaan edes normivierailulle kylään tyhjin käsin enkä ymmärrä miten joku voi käyttäytyä noin moukkamaisesti.

Vierailija
126/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se sisko, kenet on nyt kutsuttu perheineen siskoni kuningasidean takia viettämään sukujoulua ja keräämään kerrankin meidän suku yhteen.

Meillä ei halua lähteä lapset ja mies kaikkein vähiten. Ei minuakaan kiinnosta. Raahata lahjoja ja ruokaa siskon luo. En ole tätieni kanssa missään tekemisissä. Äitini ja isäni ovat viettäneet joulun Saariselällä jo 10 vuotta. Ei heitäkään haluta menettää totuttu joulunsa.

Mutta kun kukaan emme voi kieltäytyä kun sisko on niin innoissaan ja niin nostalginen. Kun kerrankin me koko suku saamme kokoontua nyyttäreille hänen luo ja viettää tunnelmallinen joulu.

Arghhh.....

edellisinä jouluina on toimittu? Onko sukua kokoontunut jonkun muun luokse ja onko silloinkin ollut nyyttikestit-tyyppinen ratkaisu?

Olet varmasti syönyt monen monta jouluateriaa ainakin vanhemmillasi, jollet ole ollut huostaanotettu tai jotain. Olisiko nyt aika tehdä vastapalvelus ja tarjota koko joulu? Varsinkin jos tämä on ensimmäinen teillä vietetty joulu.

Ei nyt millään pahalla, mutta jos minä kutsun meille ihmisiä kylään, tarjoan heille kyllä montaa eri sorttia ruokia, enkä oleta vieraiden tuovan ruokaa. Ja kun vastavuoroisesti menen jonnekin kylään, oletan siellä olevan pöydän koreana.

No, sukuja ja tapoja on tietysti erilaisia.

ja äiti on viimeiset 15 vuotta ollut jossain Thaimaassa joulun isän kuoleman jälkeen. Olen sisarussarjan nuorin ja sisaruksilla oli jo puolisot siinä vaiheessa, kun isä kuoli. Minä olin juuri alkanut seurustella nykyisen mieheni kanssa.

Sinä jouluna menin siis miehen suvun jouluun, äiti lähti lomalle ja sisarukset puolisoiden perheiden luo. Näin on eletty viimeiset 15 vuotta.

Muutetiin keväällä isoon omakotitaloon, johon mahtuu paljon ihmisiä jouluksi. Siksi sain tämän kuningasidean, että pidetäänkin meidän suvun joulu vaihteeksi. En tiedä, mitä muissa joulupöydissä on ollut, mutta lapsuudenkodissani isän eläessä ja miehen suvussa on pöydät notkuneet herkuista. Ei todellakaan ole eletty laatikoilla ja kinkuilla.

Ehkä omaa tyhmyyttäni kuvittelin, että suurin piirtein samantyyppisiä joulupöytiä on kaikilla vähän eri variaatioilla. Ja ajattelin, että kun minulta tulee ne perinteisimmät ja "pakolliset" kinkku ja laatikot, kukin saa oman mielen ja halun mukaan tuoda yhteiseen joulupöytään kaikkea muuta. Oletin, että yhdelle on tärkeää juustot, toiselle kala, kolmannelle rosolli.. Mutta ei. Ovatko sitten pizzoilla eläneet tähän asti, en tiedä.

Tyhmää olisi minultakaan lähteä vaatimaan heitä tuomaan sitä rosollia, jos sitä ei kukaan aio syödä.

Ehkä nielen tappioni ja laitan JOTAIN vähän pientä näiden laatikoiden kylkeen ja veden lisäksi maitoa, ei ole niin ankean tyhjä pöytä. Mutta muut herkut piilotan sukulaisilta ja syödään sitten itse myöhemmin.

ap

No, tämän viestin jälkeen ap voikin pyyhkiä ainakin osan vieraista pois listalta!

Tuliko nyt hyvä mieli siskolle - et kehdannut aikaisemmin kieltäytyä kutsusta, mutta siskon suunnitelmat voikin sitten kivasti lytätä nettikeskustelupalstalla tyhmäksi?

Ja ikää oli?

Ei tuo ole ap:n sisko, jos molemmat vanhemmat elossa. Ja Thaimaa ei ole Saariselka.

On muuten toisaalta joskus vaikeaa olla oikealla tavalla vieraanvarainen ja reilu, jos itsella hieman tiukkaa. En ihmettele, etta ihmiset erakoituvat mieluummin kuin seurustelevat muiden kanssa. Sotkut eivat ole kivoja, jouluna tai muulloinkaan.

Vierailija
127/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunyyttärit olisivat todella kivat mutta nyt tuo juhla vesittyy täysin. En pitäisi itsekään mitään juhlia jos muut eivät osallistu.

Vierailija
128/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen tapakasvatus ja sosiaalinen toiminta on aina ollut todella heikkoa. Siispä äidit,yritetään muistaa tämä omien lasten kasvatuksessa että he aikanaan osaisivat pitää joulunyyttäreitä ja toimia muutenkin yhdessä. Oma suku on voimavara esimerkiksi Etelä-Euroopassa. Miten he sen tekevät. Yritetään ottaa mallia ja päästä itse nauttimaan joskus vanhana perhejuhlista jossa kukaan ei riitele.

Vierailija
129/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia sinä hössötät kaikenmaailman viinien sun muiden kanssa, jos kukaan muu ei niitä halua?

Ei se ole mitään mielenosoitusta vaan JÄRJEN käyttöä.

Olen samaa mieltä, että sellaisissa juhlissa ei viiniä tarvita, joissa lapsia on mukana.

Vierailija
130/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli häät viime kesänä ja kutsuttuja oli 180. Kutsukorteihin laitoin, että

-te tuotte salaatit

-tuotte matkassanne 12 pulloa valkkaria

-tuokaa matkassanne leikkeleet

Törkeää odottaa, että ap maksaisi kaikki ruoat.

Ap on vähän itsekseen sopinut kaikkien tuovan pöytään jotain ja muut eivät ole ollet siitä innoissaan, ovat vaan vähän myötäilleet muodon vuoksi.

Minusta vieraiden ei koskaan tarvitse tuoda ruokatarvikkeita, tai sitten on turha kutsua ketään.

Äitini järjestää isälleni 60-vuotis juhlat tarjoiluineen. Sinne tulee lähemmäs sata ihmistä ja kenenkään ei todellakaan tarvitse tuoda ruokia ja juomia!

Vierailija
131/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vetäisitte ne herneet pois sieltä nenukoidta niiden nyyttäreiden vuoksi ja miettisitte asetelmaa.

Ap on itse keksinyt hienon ja ison talon rakennettuaan, että nyt kaikki rikkovat entiset jouluperinteet ja tulevat nyyttäreille hänen luo.

Onko nyt kyse siitä, että kaikki ovat itse ehdottaneet ja innoissan pyytäneet pääsevänsä ap.n uuteen taloon nyyttikesteille?

Onko hän syksyllä jutellut kaikkien kanssa ihan oikeasti ja ovatko he suunnitelleet, että ensi joulu vietetään heillä ja kaikki haluaa ja kuka tuo mitäkin.

Vai onko kyse sellaisesta, että on äidilleen ja jollekin sukulaiselleen sanonut, että ensi jouluna tulette meille ja tehdään joulu yhdessä. Kertokaa siitä puolisoillenne ja lapsillenne ja muille sukulaisille.

Kun on juttu levinnyt, että joulusuunnitelmat ovat muuttuneet ja mies on ehtinyt luvata jo siskolleen, että sinne mennään. Mitä sanoo vaimo, kenen vanhempien luona on edelliset 10 vuotta oltu. Onko häneltä kysytty. No ei tietenkään. Sisko vain olettaa, että koko veljen perhe on aivan innoissaan tulossa hänen luo nyyttäreille.

Voin kuvitella, että monessa perheessä on tullut hankalia tilanteita. Miten nyt selitetään niiden puolisoiden vanhemmille, että emme voi teille tulla tänä jouluna lastenlasten kanssa viettämään joulua kun miehen sisko on keksinyt nyyttärijoulut ja ei kehtaa enää kieltäytyä. Puolison vanhemmilla on joulu pilalla kun joutuvat nyt viettämään sen keskenään.

Tähän päälle nyt ap lähettelee listoja, että mitä tuotte.

Joulupöydässä saattaa olla ankea tunnelma kun on sotkettu niin monien suunnitelmat.

Oletko siis ap ihan oikeasti jutellut jokaisen puolison kanssa, että he ovat oikeasti innoissaan tulossa luoksenne joulun viettoon, eivätkä olisi silti mieluummin menneet vanhemmilleen, kuten ennen.

Vai oletko vain omien sisarusten kanssa keksinyt, että jee, nyt kaikki ihailemaan mun uutta taloa. Välittämättä, mitä heidän puolisot sanoisi.

Ehkä veljesi on kuvitellut, että käyvät vain pikaisesti teillä ja ehtivät vielä viettämään vaimon perheen luo kunnon joulua, kuten ennen. Ehkä he eivät ole todellakaan ymmärtäneet, että heidän pitää koko jouluaatto viettää teillä.

Minusta kommunikaatiokatkos on ap.lla- Ap on olettanut liikaa, eikä todellakaan ole jokaisen puolison kanssa sopinut syksyllä nyyttäreistä tarkkaan. Ei ole kyse junteista sukulaisista vaan huonosti tehdystä kutsusta ja organisoinnista ja liioista oletuksista.

Vierailija
132/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On IHAN eri asia mennä häihin/synttäreille vieraaksi, jossa siis luonnollisesti isäntäväki tarjoaa kaiken, kuin jos puhutaan sukujoulusta, jonne on IHAN luonnollista kaikkien tuoda jotain!

Ja jos on sellainen tapa, että se ken joulun järjetää, tarjoaa kaiken, niin asia ok. MUTTA, jos on syksyllä sovittu, että KAIKKI tuo jotain, niin tottakai silloin KAIKKI tuo jotain.

Mä ymmärrän ap:ta täysin!

Vierailija
133/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se aina tarpeen kääntää ja vääntää mitä kukakin tarkoitti ja arveli? Kun meillä on kyky kysyä ja kertoa siitä, mitä itse oletamme ja toivomme. Ihmiset sanovat asioita ilman suurta harkintaa ja monesti joku heitto "kinkku riittää" ei ole mikään ehdoton mielipide.

Jos nyt vetäisitte ne herneet pois sieltä nenukoidta niiden nyyttäreiden vuoksi ja miettisitte asetelmaa.

Ap on itse keksinyt hienon ja ison talon rakennettuaan, että nyt kaikki rikkovat entiset jouluperinteet ja tulevat nyyttäreille hänen luo.

Onko nyt kyse siitä, että kaikki ovat itse ehdottaneet ja innoissan pyytäneet pääsevänsä ap.n uuteen taloon nyyttikesteille?

Onko hän syksyllä jutellut kaikkien kanssa ihan oikeasti ja ovatko he suunnitelleet, että ensi joulu vietetään heillä ja kaikki haluaa ja kuka tuo mitäkin.

Vai onko kyse sellaisesta, että on äidilleen ja jollekin sukulaiselleen sanonut, että ensi jouluna tulette meille ja tehdään joulu yhdessä. Kertokaa siitä puolisoillenne ja lapsillenne ja muille sukulaisille.

Kun on juttu levinnyt, että joulusuunnitelmat ovat muuttuneet ja mies on ehtinyt luvata jo siskolleen, että sinne mennään. Mitä sanoo vaimo, kenen vanhempien luona on edelliset 10 vuotta oltu. Onko häneltä kysytty. No ei tietenkään. Sisko vain olettaa, että koko veljen perhe on aivan innoissaan tulossa hänen luo nyyttäreille.

Voin kuvitella, että monessa perheessä on tullut hankalia tilanteita. Miten nyt selitetään niiden puolisoiden vanhemmille, että emme voi teille tulla tänä jouluna lastenlasten kanssa viettämään joulua kun miehen sisko on keksinyt nyyttärijoulut ja ei kehtaa enää kieltäytyä. Puolison vanhemmilla on joulu pilalla kun joutuvat nyt viettämään sen keskenään.

Joulupöydässä saattaa olla ankea tunnelma kun on sotkettu niin monien suunnitelmat.

Oletko siis ap ihan oikeasti jutellut jokaisen puolison kanssa, että he ovat oikeasti innoissaan tulossa luoksenne joulun viettoon, eivätkä olisi silti mieluummin menneet vanhemmilleen, kuten ennen.

Vai oletko vain omien sisarusten kanssa keksinyt, että jee, nyt kaikki ihailemaan mun uutta taloa. Välittämättä, mitä heidän puolisot sanoisi.

Ehkä veljesi on kuvitellut, että käyvät vain pikaisesti teillä ja ehtivät vielä viettämään vaimon perheen luo kunnon joulua, kuten ennen. Ehkä he eivät ole todellakaan ymmärtäneet, että heidän pitää koko jouluaatto viettää teillä.

Minusta kommunikaatiokatkos on ap.lla- Ap on olettanut liikaa, eikä todellakaan ole jokaisen puolison kanssa sopinut syksyllä nyyttäreistä tarkkaan. Ei ole kyse junteista sukulaisista vaan huonosti tehdystä kutsusta ja organisoinnista ja liioista oletuksista.

Vierailija
134/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko tullut jotaion väärinkäsityksiä. Kuin mölistä ryhmänä, että "AAPEEE ON OIKEASSA, TYHMIÄ SUKULAISIA, PANE VAIN LISTAT, IDIOOTTISULULAISET"

Näinkö te keskustelette livenäkin. Ette koskaan pohdi, olisiko voinut tulla joku tietokatkos. Ihan vain sokeana uskotte heti kertojan jutut, vaikka se jättäisi puolet pois tarinasta.

Sekö on sinun mielestä keskustelupalstan tarkoitus, että ap aloittaa tarinan

-minua sorretaan ja kaikki on minua vastaan ja anoppi on paska

Perään tulee kymmenen vastausta

-joo, voi sinua raukkaa, anopit pitäis tappaa

Kukaan ei saa kysyä, että mitä oikein tapahtui tai voisiko siihen olla joku syy, että kaikki sinua sortaa.

Onkohan se aina tarpeen kääntää ja vääntää mitä kukakin tarkoitti ja arveli? Kun meillä on kyky kysyä ja kertoa siitä, mitä itse oletamme ja toivomme. Ihmiset sanovat asioita ilman suurta harkintaa ja monesti joku heitto "kinkku riittää" ei ole mikään ehdoton mielipide.

Vierailija
135/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on puurot ja vellit sekaisin jollain.

Pelkästään lihasta tehty versio on todellakin juhla- ja pyhäruokaa.

Ihan tiedoksi.

Vierailija
136/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On IHAN eri asia mennä häihin/synttäreille vieraaksi, jossa siis luonnollisesti isäntäväki tarjoaa kaiken, kuin jos puhutaan sukujoulusta, jonne on IHAN luonnollista kaikkien tuoda jotain!

Ja jos on sellainen tapa, että se ken joulun järjetää, tarjoaa kaiken, niin asia ok. MUTTA, jos on syksyllä sovittu, että KAIKKI tuo jotain, niin tottakai silloin KAIKKI tuo jotain.

Todellakin näin!

Osa meistä on nyt sekoittanut sukujoulun muihin kutsuihin, koska aloittaja on KUTSUNUT ne vieraat oman kuningasideansa mukaisesti.

Toiseksi, se taitaa olla aloittaja yksin, joka on kuvitellut muidenkin osallistuvan.

On päässyt unohtumaan se tosiasia, että tuo koko joukko aiempina jouluina mennyt valmiiseen pöytään. Siksi sellainen tilanne on kaikille uusi ja outo, että pitäisi itse jollakin tavalla valmistautua.

Ja kyllä, karjalanpaisti on juhlaruokaa, jopa jouluruokaa kuten paikoin lihapullatkin.

Nämä herkut periytyvät siltä ajalta, kun liharuoka oli harvinaista herkkua.

Vierailija
137/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun pitkä ketju on väännetty aiheesta, että ihmisillä, suvuilla ja jopa eri puolilla Suomea on eri tapoja. Silti vängätään taas sitä samaa yleistystä, että kKUN MEILLÄ ON TAPANA NIIN SE ON IHAN LUONNOLLISTA MUUALLAKIN.

Tapoja on monenlaisia. Meidän suvulla ei ole ollut tapana pitää nyyttäreitä. Eli jos sukuun tulisi uusi ihminen avioliiton kautta ja kutsuisi meidät kaikki viettämään joulau hänen luo, emme LUONNOLLISESTI tajuaisi, että meidän pitää viedä ruoat matkassa, koska meidän suvun kesken pyytäjä on tarjonnut.

Kyllä pitäisi ihan selkeästi kutsuessaan ilmoittaa, että nyt on kyseessä nyyttikestijoulupäivällinen.

Ei ole olemassa mitään LUONNOLLISESTI SÄÄNTÖÄ. Eri suvuilla on erilaisia tapoja.

Todellakin näin!

Osa meistä on nyt sekoittanut sukujoulun muihin kutsuihin, koska aloittaja on KUTSUNUT ne vieraat oman kuningasideansa mukaisesti.

Toiseksi, se taitaa olla aloittaja yksin, joka on kuvitellut muidenkin osallistuvan.

On päässyt unohtumaan se tosiasia, että tuo koko joukko aiempina jouluina mennyt valmiiseen pöytään. Siksi sellainen tilanne on kaikille uusi ja outo, että pitäisi itse jollakin tavalla valmistautua.

Ja kyllä, karjalanpaisti on juhlaruokaa, jopa jouluruokaa kuten paikoin lihapullatkin.

Nämä herkut periytyvät siltä ajalta, kun liharuoka oli harvinaista herkkua.

Vierailija
138/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään jouluherkkuja yli oman tarpeen ja sit "vaihdellaan". Anoppi tuo yleensä laatikoita ja itse vien pipareita ja pateeta. Vaikka ei syötäiskään yhdessä, teemme toisillemme ruokia. Myös siskon kanssa. Aina, kun appi tulee jouluna syömään, haluaa hän maksaa koko joulupöydän ainekset ja minä loihdin jouluherkut pöytään.

Vierailija
139/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten on sun sukulaisetkin tyhmiä.

Heheheeee. Tämä minua aina naurattaa täällä, kuinka yksinkertaisia ihmiset on. Kun meillä on tapana, että anoppi tekee hyvät laatikot niin sun sukulaiset on kyllä tyhmiä kun ne ei tajua, että on yleinen sääntö, että anopit tekee hyviä laatikoita ja joulun alla vaihdellaan jouluruokia.

Usko tai älä, mutta en ole ikinä ennen kuullut sellaisesta tavasta, että joulun alla sukulaiset vaihtelee jouluruokia :D

'

Meillä tehdään jouluherkkuja yli oman tarpeen ja sit "vaihdellaan". Anoppi tuo yleensä laatikoita ja itse vien pipareita ja pateeta. Vaikka ei syötäiskään yhdessä, teemme toisillemme ruokia. Myös siskon kanssa. Aina, kun appi tulee jouluna syömään, haluaa hän maksaa koko joulupöydän ainekset ja minä loihdin jouluherkut pöytään.

Vierailija
140/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä täytyy vaan muistaa ottaa huomioon ihmisten erilainen luonne ja se, että näillä lapsille ei ole itsellä niin paljon kokemusta niistä marttyyrisukulaisista ja helposti tämä voi tuntua siltä, että "meitä ei haluta sinne" (vaikka tokihan muistavat isovanhempiensa tyylistä jotain ja sikäli ymmärtävät että vanhempansa valitsevat toisen ääripään). Pitäisi osata valita sellainen kultainen keskitie ja ottaa henkilöt huomioon.

Se on taiteenlaji, kuinka ilmaista että haluamme nähdä teitä teille sopivana ajankohtana (kunhan se sopii meillekin), eikä niin että tulette sitten joulupäivänä klo 16 jos ette aattona pääse.

Ihan tarpeeksi kuulee tarinoita marttyrisukulaisista, jotka vetävät pellollisen herneitä nenäänsä, jos yrittää edes ehdottaa, että joku joulu olisi kiva viettää kotona. Hyvä te! :)

Varsinkin nuo lapset, joilla on 2-4 "kotia" minne pitäisi mennä (vaikka haluaisi olla keskenään omassa kotona), tuntevat syyllisyyttä jos eivät ramppaa kaikkien vanhempiensa luona. Sen takia meillä on otettu se asenne, että me annamme ihmisten tehdä oman mielensä mukaan (ovat silti aina tervetulleita meille silloin kun olemme joulun kotona - ensi vuonna olemme taas matkoilla). Ihan riittävästi on miehelläni ja minulla kokemusta vanhemmista, jotka kutsuu tyyliin "kai te tuutte sitten jouluna" ja vielä itkeä tirautetaan perään "kun ei teitä koskaan näe".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi