Just. Kiva. Tarjoan koko suvulle sitten ilmaiseksi jouluruoat.
Vietetään ensimmäistä kertaa joulua meillä, kun muutettiin isoon taloon ja meille mahtuu. Meille tulee vanhempani, tätini, isoäiti ja sisarukseni perheineen. Syöjiä on 22.
Alkusyksystä jo juteltiin, että kaikki tuovat sitten jotain joulupöytään. Sanoin, että voin tehdä laatikot ja kinkun ja muut tuovat sitten muut leivistä viineihi ja juustoista rosolleihin.
Soittelin jo viikko sitten, että mitäs kukin tuo. Ei osannut kukaan vielä sanoa mitään. Minulla on laatikot ja kinkku jo pakkasessa, ollut jo marraskuun lopulta lähtien.
Laitoin eilen sähköpostia, että meiltä löytyy laatikot ja kinkku ja voitaisiin yhdessä sopia, mitä kukin tuo. Yksi veli vastasi, ettei tarvitse muuta kuin laatikot ja kinkun. Yksi täti vastasi siihen, että 'samoin!'.
Soitin illalla äidilleni, että toisivatko ne vaikka viinit, kaksi varmasti riittää, kun on autollisia tulossa? 'En mä usko, että kukaan viiniä tarvitsee', sanoi äiti. Öh?? 'No toisitteko vaikka jotain juustoa?' 'No pitää katsoa ehtiikö tässä kauppaan..'.
Eikö kukaan meinaa tuoda mitään!?!
Mä en sitten mielenosoituksellisesti tarjoa muuta kuin ne laatikot ja kinkun ja astiat. Vettä saa hanasta, muuta ruokaa en laita näytille. Piilotan jääkaappiin ja pakastimeen.
Kommentit (157)
Olen se sisko, kenet on nyt kutsuttu perheineen siskoni kuningasidean takia viettämään sukujoulua ja keräämään kerrankin meidän suku yhteen.
Meillä ei halua lähteä lapset ja mies kaikkein vähiten. Ei minuakaan kiinnosta. Raahata lahjoja ja ruokaa siskon luo. En ole tätieni kanssa missään tekemisissä. Äitini ja isäni ovat viettäneet joulun Saariselällä jo 10 vuotta. Ei heitäkään haluta menettää totuttu joulunsa.
Mutta kun kukaan emme voi kieltäytyä kun sisko on niin innoissaan ja niin nostalginen. Kun kerrankin me koko suku saamme kokoontua nyyttäreille hänen luo ja viettää tunnelmallinen joulu.
Arghhh.....
edellisinä jouluina on toimittu? Onko sukua kokoontunut jonkun muun luokse ja onko silloinkin ollut nyyttikestit-tyyppinen ratkaisu?
Olet varmasti syönyt monen monta jouluateriaa ainakin vanhemmillasi, jollet ole ollut huostaanotettu tai jotain. Olisiko nyt aika tehdä vastapalvelus ja tarjota koko joulu? Varsinkin jos tämä on ensimmäinen teillä vietetty joulu.
Ei nyt millään pahalla, mutta jos minä kutsun meille ihmisiä kylään, tarjoan heille kyllä montaa eri sorttia ruokia, enkä oleta vieraiden tuovan ruokaa. Ja kun vastavuoroisesti menen jonnekin kylään, oletan siellä olevan pöydän koreana.
No, sukuja ja tapoja on tietysti erilaisia.
ja äiti on viimeiset 15 vuotta ollut jossain Thaimaassa joulun isän kuoleman jälkeen. Olen sisarussarjan nuorin ja sisaruksilla oli jo puolisot siinä vaiheessa, kun isä kuoli. Minä olin juuri alkanut seurustella nykyisen mieheni kanssa.Sinä jouluna menin siis miehen suvun jouluun, äiti lähti lomalle ja sisarukset puolisoiden perheiden luo. Näin on eletty viimeiset 15 vuotta.
Muutetiin keväällä isoon omakotitaloon, johon mahtuu paljon ihmisiä jouluksi. Siksi sain tämän kuningasidean, että pidetäänkin meidän suvun joulu vaihteeksi. En tiedä, mitä muissa joulupöydissä on ollut, mutta lapsuudenkodissani isän eläessä ja miehen suvussa on pöydät notkuneet herkuista. Ei todellakaan ole eletty laatikoilla ja kinkuilla.
Ehkä omaa tyhmyyttäni kuvittelin, että suurin piirtein samantyyppisiä joulupöytiä on kaikilla vähän eri variaatioilla. Ja ajattelin, että kun minulta tulee ne perinteisimmät ja "pakolliset" kinkku ja laatikot, kukin saa oman mielen ja halun mukaan tuoda yhteiseen joulupöytään kaikkea muuta. Oletin, että yhdelle on tärkeää juustot, toiselle kala, kolmannelle rosolli.. Mutta ei. Ovatko sitten pizzoilla eläneet tähän asti, en tiedä.
Tyhmää olisi minultakaan lähteä vaatimaan heitä tuomaan sitä rosollia, jos sitä ei kukaan aio syödä.
Ehkä nielen tappioni ja laitan JOTAIN vähän pientä näiden laatikoiden kylkeen ja veden lisäksi maitoa, ei ole niin ankean tyhjä pöytä. Mutta muut herkut piilotan sukulaisilta ja syödään sitten itse myöhemmin.
ap
jos aikuiset ihmiset eivät osaa kieltäytyä kohteliaasti kutsusta.
Ihan uskomaton näkemys on se, että olisi jotenkin ok ottaa kutsu vastaan pitkin hampain ja sitten pilata kaikkien joulu omalla nihkeilyllä.
Kasvakaa aikuiset oikeasti aikuisiksi.
moni ei tunnu tajuavan, että tässä on sovittu nyyttäreistä. Kutsu illalliselle on sitten erikseen.
Jos viettää juhlapyhää tms. isommalla porukalla niin silloin kuuluu jo hyviin käytöstapoihin kysyä, että onko jotain mitä voi tuoda mukanaan..
Ja isommalla porukalla tarjottavien jakaminen on varsin fiksua - näin pöytään saadaan enemmän ja monipuolisemmin sellaista, mikä miellyttää kaikkia. Kysehän ei ole niinkään rahasta vaan siitä, että jokainen osallistuu siihen valmisteluun.
Yksi huolehtii viineistä, toinen jälkiruuasta, kolmas jostain muusta - on huomattavasti vaivattomampaa huolehtiä yhdestä ja viedä se mukanaan kuin hoitaa se emännöinti siivoamisineen, koristeluineen, kattauksineen, raivaamisineen jne.
Me ollaan ainakin kutsuttu ihmiset näin sanoin:
"Me vietämme tänä vuonna joulun kotona. Olette tervetulleita meille jouluksi jos haluatte, mutta jos teette mieluummin jotain muuta, niin sekin on ok ja siitä ei pidä tuntea omantunnontuskia".
ja nyyttäreistä. Vai oletko vain pannut sähköpostia tai soittanut yhdelle ja ilmoittanut, että nyt hyvänhyvyyttäsi haluat kaikki teille ja te saatte tuoda ruoat matkassa.
Voin kuvitella, että osalle porukasta tuollainen kutsu on mennyt vähän huti ja unohtunut. Joulu on laitettu kotiin ja nyt ollaan ihmeissään, että mitä tehdään kun se sisko on laittamassa joulua ja olettaa, että kaikki mennään sinne ja tuodaan ruoat.
että suku oikeasti haluaisi viettää joulun niinkuin aina ennenkin, omissa porukoissaan kuka missäkin. Sitten kun ap alkoi puhuaan yhteisjoulusta, suku suostui sen enempää asiaa miettimättä tai jopa ajattelivat että kunhan ap lämpimikseen puhuu eikä tarkoita tosissaan. Lopulta suku tajusi että ei hemmetti, se onkin tosissaan... Päättivät sitten että käyvät pikaisesti ja syövät jotain pientä mallin vuoksi... Tai ehkä jopa peruvat tulonsa viime tipassa. Veikkaanpaa että jokainen AP:n suvun perhe syö kunnon jouluaterian kotonaan, juuri niitä ruokia mitä omaan joulupöytäänsä haluavat. Nyyttäreissä jokainen tuo jotakin, mutta kaikki ei tykkää kaikesta tarjolla olevasta. Myös kustannukset jakautuvat epätasaisesti.
Tietenkään mikään edelläkirjoittamani ei vie pois AP:n mielipahaa, eikä sitä että suku käyttäytyy törkeästi. Jos on jotain sovittu, se täytyy myös pitää. Jos ei halua sukujoulua, pitäisi olla munaa sanoa se ääneen.
Kysy AP suoraan sukulaisilta haluavatko perua sukujoulun kun eivät vaikuta lainkaan innostuneilta yhteisen joulun vietosta.
Haluan vartavasten tarjota kaikki ruuat! Lahjaksi tuovat sitten juomia!
ilmaiset sapuskat muille jo 33 vuotta....
Meillä on aina ollut aattona oma perhe + isovanhemmat, miniäkin nykyisin eli 5-10 henkeä ja joulupäivänä joka toinen vuosi vielä miehen veljen perhe 4 henkeä....
Ja ennen joulua on jo 10 kertaa järjestetty kaveripiirin tapaaminen niille jotka asuvat ulkomailla ja tulevat piipahtamaan Suomeen kavereita tapaamaan - yleensä meitä on ollut yli 20 henkeä....
Eikä koskaan ole kukaan tuonut mitään (no kaverit viiniä). En ole edes tajunnut pyytää, mehän heidät ollaan kutsuttu
Meillä vietetään joulua vaihtelevalla sukulaisjoukolla ja totta kai jokainen tuo jotain joulupöytään! Ainakin omalle veljelle vastaisin kipakasti takaisin. Jos hänelle riittää kinkku ja llaatikot, niin hän voi tuoda sinulle juustoja.
No ei auta varmaan muu kuin vääntää rautalangasta. Pahoittele, että olet asian varmaan epäselvästi ilmaissut. Olet tottunut miehesi suvun juhlissa siihen, että pöytä on koreana ja kaikki vieraat osallistuvat juhlaruokiin. Olet iloinen että sukusi on tulossa, mutta siivoamisessa, järjestelyissä, kinkussa ja laatikoissa on sen verran teidän perheelle puuhaa, että juhla ei onnistu ilman että sukulaisetkin sovitusti tuovat omansa pöytään. Jaa sitten kaikille tuotavat, kun eivät kerran ole vapaaehtoisesti tuomassa.
kysyä, että haluavatko tulla, kun aiemmin sovittu nyyttäri-periaate ei toimi! Sitten, jos haluavat tulla, niin ilmoitat, että laittamasi jutut ovat TEIDÄN osuutenne tarjoilusta ja sitten ilmoitat jokaiselle, että mitä itse kukin tuo eli määräät tuomiset, koska sinullahan on se kokonaisuus hallussa, etkä odota mitään omia ilmoituksia halukkuudesta! Nössöily pois!
Miehen suvulla oli tapana viettää sukujuhlia. Minä taas olin tottunut perhejouluihin. Jotenkin tyhmänä oletin, että vietämme kotijoulun kun vauva syntyi.
Mutta miehen suku oli suunnitellut, että isosukujoulu kun uusi vauva on suvussa.
Kuulin siitä, mutta en jotenkin tajunnut,että tosissaan pitäisi pakata vauva ja lahjat ja ostaa ruokia ja mennä sukujouluun. Ja samaan aikaan totta kai laitoin joulun meille.
Ilmoitin, että emme tule kun olin asiasta keskustellut mieheni kanssa. Vastaukseksi tuli sähköposti, että tulette te kun kaikki haluaa teidät nähdä. Tuotte sitten viinit ja sillit ja liirumlaarumit ja kaikille serkkulapsille pitää olla paketit jne...
Oli viimeinen sukujoulu mihin menin.
mikä sovittu. Sukulaiset tuovat loput ruuat jos haluavat teille tulla. Ei sun tarvitse tuollaista sontaa ottaa niskaasi. Torkeetä kuvitella että joku maksaa kaiken. Mä syötin ja juotin itsekästä äitiäni vuosikaudet jouluina jotta saadaan olla yhdessä. Sitten tuli se viimeinen niitti enkä ole yhteyttä ottanut pariin vuoteen. Niinhän se loisi ensin oman äitinsä kutsumana kunnes mummu kuoli, mentiin sinne joka joulu silloinkin kun olin lapsi. äitinsä kuoleman jälkeen siirtyi meidän ruokapöytään.
Aloittajan jutusta saa kyllä käsityksen siitä että muu perhe on aika itsekästä ja ahnetta porukkaa. Eivät ole itse kutsuneet siskoaan omaan kotiinsa tarjoten ruuat mutta nyt olettavat että tämä ruokkii heidät kaikki. Hyi.
veli sai talonsa kuntoon ja vaatimalla vaativat heille kaikki, mutta sitten ilmeni, että talo tarjoaa vain laatikot ja kinkkua. Muu piti viedä itse.
Niinpä me jokainen perhe (miehen vanhemmat, miehen sisko perheineen ja miehen lapseton sisko sekä isoäiti) pakkasimme mukaan ne herkut, joita itse tai oma perhe syö. Ja todella vain se määrä, joka itsellä kuluu eikä muille tarjottavaksi. Pöydässä kaivettiin esiin pikkunyssäkät mitäkin pateeta ja rosollia ja keikautettiin laatikoitten vierelle lautaselle.
On ollut tapana, että jos kutsuu kylään, hankkii koko tarjoilun. Jos ei siihen pysty, ei kannata esittää kutsuja.
että vie vain "omaan tarpeeseen"!! Meillä on aina tarjottu kaikki ruuat mutta en ikinä olisi noin törppö että veisin vain vähän jotain mukanani niin ettei riitä kaikille.
Pidät veljeäsi kohtuuttomana ja törppönä ja käyttäydyt itse vähintään yhtä tökerösti...
ja oletteko lapsesta lähtien osallistuneet nyyttikeskijouluihin. Ja ikä olisi kiva tieto.
Itse olen jo reilusti yli 40v, enkä koskaan ole törmännyt siihen, että jouluksi luokseen kutsuva ei tarjoaisi koko jouluruokaa. Koskaan en ole vienyt mukanani joululaatikoita tai salaattia eikä niitä ole ikinä odotettu, päinvastoin emäntä olisi loukkaantunut, jos olisin omine ruokineni ilmestynyt paikalle. Korkeintaan on voinut viedä viinipullon, mielellään ei sitäkään.
Sama juttu, jos kutsun meille vieraita. Minä tarjoan tilat, ruuan ja ohjelman, en odota vieraiden tulevan meille kahvit termarissa.
Siksi luen joka kerta entistä enemmän ihmeissäni näitä juttuja, joissa kuuluu hyviin tapoihin !!! viedä jouluruuat mennessään ja joissa on normaalia, että kutsuja tarjoaa pöydän ja tuolit, muut tuovat sapuskat. Kai joku joutuu tuomaan astiatkin, ettei ole kutsujalle niistäkään vaivaa.
Nyyttärit on minusta OK, jos juhlijat ovat alle 20v. Aikuisen perheellisen omassa talossa asuvan kuvittelisi voivan itse tarjota ruuat vierailleen, jos kerran kutsunkin osaa laittaa.
Ennemminkin, että me ollaan kotona, älkää vaan tulko. :D
Me ollaan ainakin kutsuttu ihmiset näin sanoin: "Me vietämme tänä vuonna joulun kotona. Olette tervetulleita meille jouluksi jos haluatte, mutta jos teette mieluummin jotain muuta, niin sekin on ok ja siitä ei pidä tuntea omantunnontuskia".
Miehen suvulla oli tapana viettää sukujuhlia. Minä taas olin tottunut perhejouluihin. Jotenkin tyhmänä oletin, että vietämme kotijoulun kun vauva syntyi.
Mutta miehen suku oli suunnitellut, että isosukujoulu kun uusi vauva on suvussa.
Kuulin siitä, mutta en jotenkin tajunnut,että tosissaan pitäisi pakata vauva ja lahjat ja ostaa ruokia ja mennä sukujouluun. Ja samaan aikaan totta kai laitoin joulun meille.
Ilmoitin, että emme tule kun olin asiasta keskustellut mieheni kanssa. Vastaukseksi tuli sähköposti, että tulette te kun kaikki haluaa teidät nähdä. Tuotte sitten viinit ja sillit ja liirumlaarumit ja kaikille serkkulapsille pitää olla paketit jne...
Oli viimeinen sukujoulu mihin menin.
Mitä ihmettä tarkoittaa, että kuulit kyllä teitä odotettavan sukujouluun mutta et ymmärtänyt että sinne pitää mennä? Kuinka hölmö olet?
niin se on sovittu. Eri asia on, ovatko muut ymmärtäneet asian oikein vai mikä kiikastaa.
ja oletteko lapsesta lähtien osallistuneet nyyttikeskijouluihin. Ja ikä olisi kiva tieto.
Meillä on sukujoulu (10-15 hlöä) äitini luona ja tietääkseni ainakin täti on aina tuonut laatikoita ja tekemiään pipareita yms ihan pyytämättä tai niistä on mainittu. On jo perinne. Itse teen osan joulun järjestelyistä sitten paikan päällä, kattausta ja ruokien esillelaittoa ja paistan tortut, sekä vien viiniä. En näe asiassa mitään ihmeellistä, että kaikki tekevät tai tuovat jotain, ikää on 40.
Itse olen jo reilusti yli 40v, enkä koskaan ole törmännyt siihen, että jouluksi luokseen kutsuva ei tarjoaisi koko jouluruokaa. Koskaan en ole vienyt mukanani joululaatikoita tai salaattia eikä niitä ole ikinä odotettu, päinvastoin emäntä olisi loukkaantunut, jos olisin omine ruokineni ilmestynyt paikalle. Korkeintaan on voinut viedä viinipullon, mielellään ei sitäkään.
Sama juttu, jos kutsun meille vieraita. Minä tarjoan tilat, ruuan ja ohjelman, en odota vieraiden tulevan meille kahvit termarissa.
Siksi luen joka kerta entistä enemmän ihmeissäni näitä juttuja, joissa kuuluu hyviin tapoihin !!! viedä jouluruuat mennessään ja joissa on normaalia, että kutsuja tarjoaa pöydän ja tuolit, muut tuovat sapuskat. Kai joku joutuu tuomaan astiatkin, ettei ole kutsujalle niistäkään vaivaa.
Nyyttärit on minusta OK, jos juhlijat ovat alle 20v. Aikuisen perheellisen omassa talossa asuvan kuvittelisi voivan itse tarjota ruuat vierailleen, jos kerran kutsunkin osaa laittaa.
Joulut ja joulunaluset menneet siis aina meidän piikkiin hlömäärästä riippumatta mutta vuoden muut tapaamiset vaihdellen teeman mukaan.
Esim blinijuhliin kaikki tuovat jotain - viiniä, erikoisoluita, lisää mätiä tms. Päävastuu tarjoiluista silti meillä. Itse jos mennään kavereille syömään kysymme aina tuommeko jotain mukanamme, vaikka viiniä tai jälkkärikakun tms.
Jos olette alkusyksystä puhuneet, että vietätte NYYTTÄRIjoulun, siinä silloin pysytään. Täälläkin moni lukutaidoton kyselee että miksi et tarjoa kun kerrankin kutsut vieraita jne., mutta itse kerroit että syksyllä sovitte nyyttäreistä.
Se, että muut ovat sen unohtaneet, ei ole sinun ongelmasi. Muistutat vaan hyvän sään aikana ihmisiä, että näinhän me sovittiin ja että on mukavampi ettei yhden tarvitse raataa kaikkien puolesta kun työtaakka on helppo jakaa. Sitten perään ajattelemasi lista tarvittavista ruoka-aineista.
Älä hyvä ihminen tee itsellesi vastenmielistä joulua sillä, että et uskalla muistuttaa omia sukulaisiasi siitä, mitä on sovittu aiemmin.
Ennemminkin, että me ollaan kotona, älkää vaan tulko. :D
Me ollaan ainakin kutsuttu ihmiset näin sanoin: "Me vietämme tänä vuonna joulun kotona. Olette tervetulleita meille jouluksi jos haluatte, mutta jos teette mieluummin jotain muuta, niin sekin on ok ja siitä ei pidä tuntea omantunnontuskia".
No tätä ei ole ilmaistu kirjallisesti näin täsmällisesti vaan ihan rehellisenä keskusteluna omien perheenjäsenten eikä minkään kaukaisten sukulaisten kesken. Lopputuloksena tälle kutsulle oli, että vanhempani tulevat (äitini muuten sanoi: "päätimme nyt että tulemme, mutta minä haluan sitten myös tehdä jotain ruokia"), 40v veljeni tulee ("tuo kaksi pulloa viiniä" - OK), mieheni täysi-ikäinen vaan ei vielä aikuinen poika tulee ("äiti haluaa olla yksin tänä jouluna, oottehan te kotona"), mieheni tytär tulee miehensä kanssa käymään (menemme miehen vanhemmille aattoillaksi tällä kertaa).
Varsinkin nuo lapset, joilla on 2-4 "kotia" minne pitäisi mennä (vaikka haluaisi olla keskenään omassa kotona), tuntevat syyllisyyttä jos eivät ramppaa kaikkien vanhempiensa luona. Sen takia meillä on otettu se asenne, että me annamme ihmisten tehdä oman mielensä mukaan (ovat silti aina tervetulleita meille silloin kun olemme joulun kotona - ensi vuonna olemme taas matkoilla). Ihan riittävästi on miehelläni ja minulla kokemusta vanhemmista, jotka kutsuu tyyliin "kai te tuutte sitten jouluna" ja vielä itkeä tirautetaan perään "kun ei teitä koskaan näe".
joulun kotonaan.