Just. Kiva. Tarjoan koko suvulle sitten ilmaiseksi jouluruoat.
Vietetään ensimmäistä kertaa joulua meillä, kun muutettiin isoon taloon ja meille mahtuu. Meille tulee vanhempani, tätini, isoäiti ja sisarukseni perheineen. Syöjiä on 22.
Alkusyksystä jo juteltiin, että kaikki tuovat sitten jotain joulupöytään. Sanoin, että voin tehdä laatikot ja kinkun ja muut tuovat sitten muut leivistä viineihi ja juustoista rosolleihin.
Soittelin jo viikko sitten, että mitäs kukin tuo. Ei osannut kukaan vielä sanoa mitään. Minulla on laatikot ja kinkku jo pakkasessa, ollut jo marraskuun lopulta lähtien.
Laitoin eilen sähköpostia, että meiltä löytyy laatikot ja kinkku ja voitaisiin yhdessä sopia, mitä kukin tuo. Yksi veli vastasi, ettei tarvitse muuta kuin laatikot ja kinkun. Yksi täti vastasi siihen, että 'samoin!'.
Soitin illalla äidilleni, että toisivatko ne vaikka viinit, kaksi varmasti riittää, kun on autollisia tulossa? 'En mä usko, että kukaan viiniä tarvitsee', sanoi äiti. Öh?? 'No toisitteko vaikka jotain juustoa?' 'No pitää katsoa ehtiikö tässä kauppaan..'.
Eikö kukaan meinaa tuoda mitään!?!
Mä en sitten mielenosoituksellisesti tarjoa muuta kuin ne laatikot ja kinkun ja astiat. Vettä saa hanasta, muuta ruokaa en laita näytille. Piilotan jääkaappiin ja pakastimeen.
Kommentit (157)
Olen yli nelikymppinen ja kaupungista. Syntymästäni saakka joulua on vietetty lähisuvun kesken, keskimäärin n 8-10 hengen voimin. Jokaisesta kotitaloudesta on aina osallistuttu tarjoiluihin ja aina kysytty 'mitä voin tuoda'. Olen siis kasvanut pitämään pelkkää paikalle ilmestymistä moukkamaisena. Silloin kun äitini oli emäntänä, olisi ollut kohtuutonta edellyttää että hän saavuttuaan kotiin pitkän työpäivän jälkeen olisi ruvennut rustaamaan kystä kyllä koko muulle porukalle. Kun emäntänä oli väliin isoäitini, ei kenellekään olisi tullut mieleenkään maksattaa eläkeläisellä koko aaton tarjoilua. Edelleen on itsestäänselvää jakaa sekä työmäärä että kustannukset.
vuoden suurimmasta herkuttelujuhlasta! Ja 22 syöjälle 2 pulloa viiniä! Ymmärrän kyllä, että osa ojn lapsia, jotka eivät juo, mutta silti.
Miten olette aiemmin viettäneet jouluja?
En osaisi itse nauttia jouluaatosta ilman kalapöytää alkuun ja jälkiruokaa, kahvia, konvehteja ...
Tehkää niin, että tarjotkaa sille isolle joukolle kinkut ja laatikot, mutta varatkaa itsellenne toiveherkut ja -juomat, joista nautitte sitten kun tuo muu sakki on lähtenyt matkoihinsa.
mutta jos mun pitäisi kestitä jouluna 22 ihmistä, tarjota sillit ja kinkut ja laatikot ja muut tilpehöörit viineineen, meidän perheessä ei jaettaisi ainuttakaan joululahjaa ja sittenkin menisi mastercard iloisesti punaiselle.
Ei todellakaan olisi mulla varaa tuollaiseen!
Aikuisen perheellisen omassa talossa asuvan kuvittelisi voivan itse tarjota ruuat vierailleen, jos kerran kutsunkin osaa laittaa.
Ihan tarpeeksi kuulee tarinoita marttyrisukulaisista, jotka vetävät pellollisen herneitä nenäänsä, jos yrittää edes ehdottaa, että joku joulu olisi kiva viettää kotona.
Hyvä te! :)
Varsinkin nuo lapset, joilla on 2-4 "kotia" minne pitäisi mennä (vaikka haluaisi olla keskenään omassa kotona), tuntevat syyllisyyttä jos eivät ramppaa kaikkien vanhempiensa luona. Sen takia meillä on otettu se asenne, että me annamme ihmisten tehdä oman mielensä mukaan (ovat silti aina tervetulleita meille silloin kun olemme joulun kotona - ensi vuonna olemme taas matkoilla). Ihan riittävästi on miehelläni ja minulla kokemusta vanhemmista, jotka kutsuu tyyliin "kai te tuutte sitten jouluna" ja vielä itkeä tirautetaan perään "kun ei teitä koskaan näe".
kesken olla illanistujaisia, joissa kukin vastaa osasta tarjoilua.
Meillä joulu vietetään vanhempieni ja sisarusteni perheiden kesken (eli kaikki samaa perhettä). Siinä ei kukaan kutsu ketään, yleensä yhdessä päätetään missä ollaan ja jokainen tekee jotain. Tosin meillähän on myös jo selvää, että minä olen lapsesta saakka tehnyt tietyt jutut ja teen ne edelleen jne. Eli sopiminenkaan ei ole kovin hankalaa.
Ja mulla on ikää 37
jos ei halua tulla. Ei kai se että joku kutsuu ja on innoissaan tarkoita sitä että on pakko-pakko-ihan-pakko osallistua??
Itse laitoin tänä vuonna kutsun siskolleni näin: Hei! Onko teillä millaisia joulusuunnitelmia? Olette tervetulleita viettämään meille joulua jos haluatte.
Sisko vastasi että ovat jo sopineet puolisonsa perheen kanssa joulunvietosta, mutta että sopisiko meille jos he kävisivät aattona tuomassa lapsille lahjat (oli vielä että jos se sopii meidän aikatauluihin eikä häiritse) ja että sopisiko meille jos viettäisivät joulupäivän kanssamme.
Joka vuosi meidän perhe ja kaikki sisarukset (yht. 7+puolisot ja lapset) kutsutaan myös meidän vanhemmille. Kaikki muut menee paitsi me kaksi siskoa. Meillä on omat jouluperinteemme ja viihdymme kotona. Olemme sanoneet että meille voi tulla muitakin jos haluaa, mutta maalaisjoulu vetää pidemmän ja toisaalta välimatka on pitkä emmekä pysty majoittamaan koko sakkia joten sekin rajaa porukkaa pienemmäksi.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää pystyä keiltäytymään ja aikuisen ihmisen pitää myös kyetä ottamaan kieltäytyminen vastaan.
Koskaan en ole vienyt mukanani joululaatikoita tai salaattia eikä niitä ole ikinä odotettu, päinvastoin emäntä olisi loukkaantunut, jos olisin omine ruokineni ilmestynyt paikalle. Korkeintaan on voinut viedä viinipullon, mielellään ei sitäkään.
Luulenpa juuri päinvastoin: talon väki olisi ilahtunut, jos olisit kerrankin ajatellut muitakin kuin itseäsi...
kutsuja tarjoaa ja isäntäväeltä löytyy lakanat ja pyyhkeet.
Meillä ei ole suvussa kuskattu omia lakanoita ja peittoja matkassa kun menemme yökylään. Samoin ei ole tarvinnut viedä evästä.
Kun on ollut minun vuoroni tarjota joulu, kiireisenä työäitinä olen tilannut laatikot yms. ammattikoulun kokkilinjalta. Sieltä olen saanut edullisesti kaiken pipareista ja tortuista lähtien. Aattona olemme sitten kattaneet pöydän yhdessä ja lämmitelleet ruoat. Mutta vieraiden ei ole ikinä tarvinnut tuoda mitään.
Joten minä kyllä pitäisin hiukan omituisena jos täti tulisi rosollikipon kanssa ja eno kantaisi lanttulaatikkoa ja serkkutyttö työntäisi käteeni graavilohen. Voisin kyllä jopa vähän loukkaantua, että eikö meillä ole saanut koskaan tarpeeksi syötävää kun omat eväät tuodaan matkaan.
Olen yli nelikymppinen ja kaupungista. Syntymästäni saakka joulua on vietetty lähisuvun kesken, keskimäärin n 8-10 hengen voimin. Jokaisesta kotitaloudesta on aina osallistuttu tarjoiluihin ja aina kysytty 'mitä voin tuoda'. Olen siis kasvanut pitämään pelkkää paikalle ilmestymistä moukkamaisena. Silloin kun äitini oli emäntänä, olisi ollut kohtuutonta edellyttää että hän saavuttuaan kotiin pitkän työpäivän jälkeen olisi ruvennut rustaamaan kystä kyllä koko muulle porukalle. Kun emäntänä oli väliin isoäitini, ei kenellekään olisi tullut mieleenkään maksattaa eläkeläisellä koko aaton tarjoilua. Edelleen on itsestäänselvää jakaa sekä työmäärä että kustannukset.
kutsuja tarjoaa ja isäntäväeltä löytyy lakanat ja pyyhkeet.
Meillä ei ole suvussa kuskattu omia lakanoita ja peittoja matkassa kun menemme yökylään. Samoin ei ole tarvinnut viedä evästä.Kun on ollut minun vuoroni tarjota joulu, kiireisenä työäitinä olen tilannut laatikot yms. ammattikoulun kokkilinjalta. Sieltä olen saanut edullisesti kaiken pipareista ja tortuista lähtien. Aattona olemme sitten kattaneet pöydän yhdessä ja lämmitelleet ruoat. Mutta vieraiden ei ole ikinä tarvinnut tuoda mitään.
Joten minä kyllä pitäisin hiukan omituisena jos täti tulisi rosollikipon kanssa ja eno kantaisi lanttulaatikkoa ja serkkutyttö työntäisi käteeni graavilohen. Voisin kyllä jopa vähän loukkaantua, että eikö meillä ole saanut koskaan tarpeeksi syötävää kun omat eväät tuodaan matkaan.
Koskaan en ole vienyt mukanani joululaatikoita tai salaattia eikä niitä ole ikinä odotettu, päinvastoin emäntä olisi loukkaantunut, jos olisin omine ruokineni ilmestynyt paikalle. Korkeintaan on voinut viedä viinipullon, mielellään ei sitäkään.
Luulenpa juuri päinvastoin: talon väki olisi ilahtunut, jos olisit kerrankin ajatellut muitakin kuin itseäsi...
toi mukanaan karjalanpaistia. Siitä kiitettiin, mutta samalla kerrottiin aika selvästi, että meillä kutsuja järjestäää kaiken. Jos ei siihen kykene, ei pyydä väkeä joulunviettoon. Sitä karjalanpaistia ei pöytään tuotu!
Ja aika outoahan se olisi, että vain minua syytettäisiin itsekkääksi, jos pöydässä on 30 muuta kaltaistani, jotka vuorojouluin järjestävät suvulle jouluaaton aterian.
vieraan tuomaa karjalanpaistia herrasväen pöytään tuotu. Moukkamaista!
Meillä on vietetty sukupolvien ajan sukujouluja, ja taatusti olisi varaa vuorossa olevalla järjestäjäperheellä ruokkia kaikki, mutta:
Joulu on meille myös perinteiden aikaa. Mitä olisi joulupöytä ilman fammun kaloja, tai mummin laatikoita, joitsa on olleet myös äiti siskoineen tekemässä? Enoni vaimo tekee oman mummonsa reseptillä frikadelleja ja niitä on pakko saada. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Tänä vuonna minä teen aika paljon, sillä on meidän vuoromme järjestää jouluaatto, mutta perinneherkuista emme luovu!
Ookko nää vähän päsmärityyppiä? Ettet sanellut vähän ehtoja yhteiselle aterialle? Jos kutsut- maksat. Jos ei ole selvästi sovittu nyyttäreistä - maksat!
Jos ei kauppaan ehdi, voi etukäteen sopiessa osallistua budjettiin rahallisesti, jolloin sinä voit rahasummalla ostaa listan ruokia. Summaksi 15€/hlö, jolloin voit olla varma että perheelliset aivan varmasti ostavat ennemmin listalta.
jossa kerrot (hieman ns. tyhmänä), että koska on ollut hieman epäselvyyttä, mitä kukin tuo tähän nyyttärijouluun niin tässä tarkka lista..
Listaat kaikki mitä haluat pöytään ja joko jaat ne valmiiksi tai sitten laitat, että jos olette tulossa niin valitse listasta joku ja laita kaikille viesti mitä olet valinnut siihen ja siihen päivään mennessä.
Tee selkeästi selväksi, että nämä ja nämä asiat on tuotava jos aikoo yhteiseen pöytään tulla.
Ja lista tosiaan selkeäksi määrineen kaikkineen esim. tähän tyyliin:
- xx punaviiniä 2 pulloa
- maitoa 2 litraa
- kivennäisvettä 3 1,5 litran pulloa
- rosollia (ja tähänkin määrä)
- kaikki ajattelemasi kalat erikeen
- perunat jne
- jälkiruoka
jne..Kun teet tarkan listan ja kerrot päivän, mihin mennessä pitää ilmoittaa niin ihmisten vaikeampi kiemurrella siitä ulos. Ja kun ilmoittamasi päivä koittaa niin laitat heti seuraavana päivänä viestiä: pirkko ja martti tuovat tätä ja tätä, vile tuota jne. Pekka, ette ole vielä ilmoittaneet mitä tuotte - sopii varmasti että tuotte tätä ja tätä.
tulleet vierailemaan. Aina tuoneet tullessaan itsetehtyjä herkkuja.
Pidän itse luonnollisena asiana sitä, että kun nyt aikuisina ja perheellisinä me sisarukset edelleen haluamme jouluaterian yhdessä syödä, niin jokainen osallistuu jollakin tavalla tarjottaviin. 1 tuo laatikot, 1 tuo kalat, 1 tuo kinkun ja emäntä hoitaa sitten muut tilpehöörit.
Ei olla mitään rikkaita kukaan, mutta omat asunnot ja työt kaikilla. Tämä mielestäni kuuluu asiaan.
ja oletteko lapsesta lähtien osallistuneet nyyttikeskijouluihin. Ja ikä olisi kiva tieto.
Itse olen jo reilusti yli 40v, enkä koskaan ole törmännyt siihen, että jouluksi luokseen kutsuva ei tarjoaisi koko jouluruokaa. Koskaan en ole vienyt mukanani joululaatikoita tai salaattia eikä niitä ole ikinä odotettu, päinvastoin emäntä olisi loukkaantunut, jos olisin omine ruokineni ilmestynyt paikalle. Korkeintaan on voinut viedä viinipullon, mielellään ei sitäkään.
Sama juttu, jos kutsun meille vieraita. Minä tarjoan tilat, ruuan ja ohjelman, en odota vieraiden tulevan meille kahvit termarissa.
Siksi luen joka kerta entistä enemmän ihmeissäni näitä juttuja, joissa kuuluu hyviin tapoihin !!! viedä jouluruuat mennessään ja joissa on normaalia, että kutsuja tarjoaa pöydän ja tuolit, muut tuovat sapuskat. Kai joku joutuu tuomaan astiatkin, ettei ole kutsujalle niistäkään vaivaa.
Nyyttärit on minusta OK, jos juhlijat ovat alle 20v. Aikuisen perheellisen omassa talossa asuvan kuvittelisi voivan itse tarjota ruuat vierailleen, jos kerran kutsunkin osaa laittaa.
tai kantaa petivehkeitä matkassaan ja lapsille pitää laittaa eväät kun menee yökylään.
Meillä päin aina isäntäväki tarjoaa.
pohjois-suomi
tai kantaa petivehkeitä matkassaan ja lapsille pitää laittaa eväät kun menee yökylään. Meillä päin aina isäntäväki tarjoaa. pohjois-suomi
ja Varsinais-Suomessa. Meillä on tapana, että jos joku kutsuu kotiinsa, niin tarjoaa kaiken. Nyyttäreitä on ollut lähinnä vuokramökillä, jonne menty yhdessä porukalla.
vieraan tuomaa karjalanpaistia herrasväen pöytään tuotu. Moukkamaista! Meillä on vietetty sukupolvien ajan sukujouluja, ja taatusti olisi varaa vuorossa olevalla järjestäjäperheellä ruokkia kaikki, mutta: Joulu on meille myös perinteiden aikaa. Mitä olisi joulupöytä ilman fammun kaloja, tai mummin laatikoita, joitsa on olleet myös äiti siskoineen tekemässä? Enoni vaimo tekee oman mummonsa reseptillä frikadelleja ja niitä on pakko saada. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tänä vuonna minä teen aika paljon, sillä on meidän vuoromme järjestää jouluaatto, mutta perinneherkuista emme luovu!
juhlapöytään.
Jos ei kauppaan ehdi, voi etukäteen sopiessa osallistua budjettiin rahallisesti, jolloin sinä voit rahasummalla ostaa listan ruokia. Summaksi 15€/hlö, jolloin voit olla varma että perheelliset aivan varmasti ostavat ennemmin listalta.
jossa kerrot (hieman ns. tyhmänä), että koska on ollut hieman epäselvyyttä, mitä kukin tuo tähän nyyttärijouluun niin tässä tarkka lista.. Listaat kaikki mitä haluat pöytään ja joko jaat ne valmiiksi tai sitten laitat, että jos olette tulossa niin valitse listasta joku ja laita kaikille viesti mitä olet valinnut siihen ja siihen päivään mennessä. Tee selkeästi selväksi, että nämä ja nämä asiat on tuotava jos aikoo yhteiseen pöytään tulla. Ja lista tosiaan selkeäksi määrineen kaikkineen esim. tähän tyyliin: - xx punaviiniä 2 pulloa - maitoa 2 litraa - kivennäisvettä 3 1,5 litran pulloa - rosollia (ja tähänkin määrä) - kaikki ajattelemasi kalat erikeen - perunat jne - jälkiruoka jne.. Kun teet tarkan listan ja kerrot päivän, mihin mennessä pitää ilmoittaa niin ihmisten vaikeampi kiemurrella siitä ulos. Ja kun ilmoittamasi päivä koittaa niin laitat heti seuraavana päivänä viestiä: pirkko ja martti tuovat tätä ja tätä, vile tuota jne. Pekka, ette ole vielä ilmoittaneet mitä tuotte - sopii varmasti että tuotte tätä ja tätä.
kukaan ei otan vastaan kutsua, josta joutuu maksamaan.
Olisin ollut valmis tekemään kaiken, mutta vanhempamme ja sisaremme puolisoineen halusivat kaikki tuoda jotain tullessaan. Jokaine teki sitä, mistä tse erityisesti nauttii jouluna. Yksi siskoista ei ole innokas kokkailija, joten hän tuo usein viniä ja suklaata. Oikeastaan joutu toppuutelemaan, etä älkää tuoko ihan mahdottomasti ruokaa. Itse vastavuoroisesti kysyn anopilta hänen luokseen mennessään, että mitä toisimme. On oikeastaan aika ihanaa, kun pöytä notkuu, kukaan ei le joutynut näkemään kauheastivaivaa ja kaikilla on kivaa.
T. 33-vuotias helsinkiläinen
Ei tuo minusta niin hölmöä ollut. Onhan siinä eroa, jos jotakuta "odotetaan" jonnekin tai jos hänen "pitää" mennä jonnekin. Ja tuo ko. tyyppi oli tottunut perhejouluihin, ei siis ehkä osannut oikein kuvitellakaan sukujoulua vaihtoehdoksi.