Just. Kiva. Tarjoan koko suvulle sitten ilmaiseksi jouluruoat.
Vietetään ensimmäistä kertaa joulua meillä, kun muutettiin isoon taloon ja meille mahtuu. Meille tulee vanhempani, tätini, isoäiti ja sisarukseni perheineen. Syöjiä on 22.
Alkusyksystä jo juteltiin, että kaikki tuovat sitten jotain joulupöytään. Sanoin, että voin tehdä laatikot ja kinkun ja muut tuovat sitten muut leivistä viineihi ja juustoista rosolleihin.
Soittelin jo viikko sitten, että mitäs kukin tuo. Ei osannut kukaan vielä sanoa mitään. Minulla on laatikot ja kinkku jo pakkasessa, ollut jo marraskuun lopulta lähtien.
Laitoin eilen sähköpostia, että meiltä löytyy laatikot ja kinkku ja voitaisiin yhdessä sopia, mitä kukin tuo. Yksi veli vastasi, ettei tarvitse muuta kuin laatikot ja kinkun. Yksi täti vastasi siihen, että 'samoin!'.
Soitin illalla äidilleni, että toisivatko ne vaikka viinit, kaksi varmasti riittää, kun on autollisia tulossa? 'En mä usko, että kukaan viiniä tarvitsee', sanoi äiti. Öh?? 'No toisitteko vaikka jotain juustoa?' 'No pitää katsoa ehtiikö tässä kauppaan..'.
Eikö kukaan meinaa tuoda mitään!?!
Mä en sitten mielenosoituksellisesti tarjoa muuta kuin ne laatikot ja kinkun ja astiat. Vettä saa hanasta, muuta ruokaa en laita näytille. Piilotan jääkaappiin ja pakastimeen.
Kommentit (157)
Olen 35-vuotias, itä-suomesta maalta lähtöisin. En ole koskaan kuullutkaan nyyttärijouluista, vaan aina on kutsuja tarjonnut kaiken. Niinkuin moni on täällä sanonut, emäntä on kokenut sen loukkauksena jos joku vieraista on tuonut ruokia mukanaan.
Tuollaisia nyyttikestejä harrastettiin parinkymmenen vuoden tietämillä, silloin kun pidettiin bileitä opiskelijabudjetilla.
Mutta että jouluna nyyttikestit? Kuulostaa todella vieraalle. Meidän suku ja tuttavat toimii vastavuoroisuuden periaatteella, eli tänä jouluna meillä ja minä tarjoan, seuraavana jouluna jollain muulla sukulaisella ja silloin hän tarjoaa.
jos ap on 15 vuotta päässyt joulusta ilman työtä ja vaivaa menemällä valmiiseen anopille, niin onko nyt ihan mahdoton ajatus tarjota joulu muille, jos kerran ihan itse ne omat sukulaisensa on kutsunut?
jos ap tarjoaa laatikot ja kinkun. Perusruokahan siis tulee ap:n puolesta.
Myös minä kutsuin suvun kylään muutama vuosi sitten. Perinteenä oli sekä miehen suvussa että minun suvussani, että mennään vanhempiemme loihtimaan valmiiseen joulupöytään, johon joku saattaa jonkun pienen jutun tuoda (esim. kakun). Minä ilmoitin, että meillä voitaisiin juhlia joulua, tarjoan perusjouluruoan ja että erikoisemmat herkut ja kalaruoat saa jokainen tuoda tarvittaessa (laitoin listan mitä meiltä löytyy). Kaikki ottivat yhteyttä ja ehdottivat jotain, mitä toisivat esim. yksi toi graavilohta, yksi maksapasteijaa, yksi karjalanpiirakoita. PIentä lisää, joka teki heidän joulustaan joulun.
Meiltä löytyi laatikot, kinkut, rosolli, salaatteja, poroa, kalkkunaa, juustotarjotin, viinit jne. Silti joku toi viiniäkin. Ei ollut meidän suvulle mahdottomuus muuttaa totuttua. Toki vaihtoehtona olisi ollut, ettei olisi tuonut yhtään mitään, jos mitään lisää ei joulupöytään kaivannut.
Meillä ei siis ollut kyse nyyttäreistä vaan siitä, että en tehnyt sellaisia herkkuja, joita meidän perheessämme kukaan ei syö. Olin myös vähän sitä mieltä, että vaikka otinkin joulusta vetovastuun, niin muutkin voivat osallistua ja pohtia, miten heidänkin joulustaan saadaan onnistunut. Kaikilla kun on niitä omia juttuja, jotka tekevät joulusta juuri joulun.
Pidän Ap:n suvun käytöstä röyhkeänä. Jos emäntä selvästi pyytää jotain tuomaan, miten siitä voi kieltäytyä olematta nolo. Jos ei halua mennä, sitten sekin sanotaan eikä vain väistellä ja oleteta, että valmis joulu tipahtaa niskaan taivaasta.
Tunnustettakoon, että tämä oli provo.
Meille tulee 10 syöjää ja tarjoan kaikille kaikki ruoat viineistä rosolliin ja juustoista limppuihin.
Oliskohan jo 75. läpimennyt provo tänä vuonna..
ap
Pidä sitten pintasi ja kehitä itsellesi joku salalokero herkuille.
Meille tulee 10 syöjää ja tarjoan kaikille kaikki ruoat viineistä rosolliin ja juustoista limppuihin.
ap
Mitä iloa saaat provoilusta? Eikö sulla ole elämää? Jotenkin kieroutunut elämänasenne. Tai ehkä kannattaisi hankkiä ystäviä (ai niin, et saa sellaisia).
Ompa erikoinen kommentti, mikään ei ole viitannut siihen, ettei AP:lla olisi varaa kestitykseen...
taidat olla itse vaan niin köyhä et automaattisesti oletit niin
, Miksi pilata koko joulu ja aiheuttaa taloudellista harmia itselle, jos ei ole rahaa koko suvun kestitykseen.
Jos itse kutsun vieraita, niin MINÄ päätän mitä tarjotaan. Inhoan, jos vieraat alkavat tuoda eväitään. En laittaisi tarjolle välttämättä tuliaisia vaan söisin ne myöhemmin.
Äitisi kiemurtelusta tulee mieleen, että hän ei ole niin innostunut tulemaan.
Ratkaisu: Jätä tilanne tähän. Olet jo kaksi kertaa kysynyt kuka tuo mitä. Laitat tarjolle ne laatikot ja kinkun, maitoa ja vettä. Ehkä rosollin teet. Fiksu vieras tuo jotakin tuliaista esim. viinipullon.
Ja minä oletan, että meille tulevat todellakin tuovat omat lakanat ja pyyhkeet. Inhoan niiden pesua, yhden käyttökerran jälkeen pesu on turhaakin.
Mua ärsyttää ihmiset jotka tulee mun jääkaapille auttamaan. Toki on jees, jos joku kysyy voiko auttaa. Ja se on mukavaa jos kerätään yhdessä astioita tiskipöydälle (mutta vasta kun kaikki varmasti ovat syöneet.)
ap
Mitä iloa saaat provoilusta? Eikö sulla ole elämää? Jotenkin kieroutunut elämänasenne. Tai ehkä kannattaisi hankkiä ystäviä (ai niin, et saa sellaisia).
Vietän täällä aikaa ja provoilen sen minkä ehdin.
ap
uko näiden juttujen totta olevankaan. Mutta nämä on hauskoja ajankuluja ja esim. tässäkin tuli hauska keskustelu aikaiseksi.
Minä en ole vuosiin enää uskonut yhdenkään jutun olevan totta. Ei kai kukaan niin tollo ole, että luulisi täällä omistaan oikeasti kertovan:)
ap
uko näiden juttujen totta olevankaan. Mutta nämä on hauskoja ajankuluja ja esim. tässäkin tuli hauska keskustelu aikaiseksi.
Minä en ole vuosiin enää uskonut yhdenkään jutun olevan totta. Ei kai kukaan niin tollo ole, että luulisi täällä omistaan oikeasti kertovan:)
ap
eikä niissä ole totuutta kuin korkeintaan 10%.
Miten joku edes pystyisi kirjoittamaan anonyymisti jotain "hermafrodiitti-tätini synnytti kolmoset hevoselle - olenko tökerö, jos en mene ristiäisiin" niin ettei tätä onnetonta tätiä tunnistettaisi?
ja oletteko lapsesta lähtien osallistuneet nyyttikeskijouluihin. Ja ikä olisi kiva tieto.
Itse olen jo reilusti yli 40v, enkä koskaan ole törmännyt siihen, että jouluksi luokseen kutsuva ei tarjoaisi koko jouluruokaa. Koskaan en ole vienyt mukanani joululaatikoita tai salaattia eikä niitä ole ikinä odotettu, päinvastoin emäntä olisi loukkaantunut, jos olisin omine ruokineni ilmestynyt paikalle. Korkeintaan on voinut viedä viinipullon, mielellään ei sitäkään.
Sama juttu, jos kutsun meille vieraita. Minä tarjoan tilat, ruuan ja ohjelman, en odota vieraiden tulevan meille kahvit termarissa.
Siksi luen joka kerta entistä enemmän ihmeissäni näitä juttuja, joissa kuuluu hyviin tapoihin !!! viedä jouluruuat mennessään ja joissa on normaalia, että kutsuja tarjoaa pöydän ja tuolit, muut tuovat sapuskat. Kai joku joutuu tuomaan astiatkin, ettei ole kutsujalle niistäkään vaivaa.
Nyyttärit on minusta OK, jos juhlijat ovat alle 20v. Aikuisen perheellisen omassa talossa asuvan kuvittelisi voivan itse tarjota ruuat vierailleen, jos kerran kutsunkin osaa laittaa.
juhlia on ollut sekä että - riippuen porukan kokoonpanosta. Olisi aika moukkamaista olla kysymättä, että mitä voi tuoda mukanaan.
ap
ap
Loppujen lopuksi mua ei niinäänsäkkään haittaa onko alotus provo jos keskustelusta tulee mielenkiintoinen kuten tämä keskustelu on ollut.
Itseäni suuresti ihmetyttää miten ahdasmielisiä ihmiset on. Meidän tavat on ne ainoat oikeat, muut on moukkia. Aika lapsellista.
Henkilökohtasesti en pidä joulua samanlaisena juhlana kuin esim synttärit. Meillä on joulu aina ollut perheen kesken. Kaipa sitä kutsuttaisiin nykyään sukujouluksi koska minulla on jo oma perhe jonka siis äitini pöytään vien. Myös äidin isä on leskeydyttyään viettänyt joulujaan äitini joulupöydän ääressä. Koska meitä on aika paljon ja äitini ei niinkään innokas kokki, on ollut ihan normaalia meille että sovin äidin kanssa mitä ruokalajeja minä vanhimpana sisaruksena valmistan ja tuon mukanani. Ja luulempa että aikanaan kun sisarukseni perustavat perheet, hekin rupeavat tuomaan omia lisäyksiään. Voisi ajatella että minä tuon apuni pöytään koska olen myös tuonut kaksi syöjää sukuun ;)
En minäkään toisi muihin juhliin ruokaa ellei erikseen pyydetä.
Antakaa hyvät mammat tilaa toisten erilaisille tavoille. Se että heti puolin ja toisin leimataan moukaksi, köyhäksi tai nuukaksi on itseasiassa tosi moukkamaista.
Ai niin ja siis mielestäni nimi nyyttärijoulu on aika outo. Ei ne mitkään nyyttikestit ole, se on ihan vaan suvun yhteinen joulu. En minä vanhaan kotiini mene kuin ravintolaan.
kuinkas tämä joulu sujui? Tarjoiltuna vai nyyttärimeiningillä?
ap
ap
oot vähän outo ap. Tai ei ehkä outo vaan säälittävä. Mua vähän säälittää tuollaiset ihmiset jotka saa kiksejä siitä että onnistuu huijaamaan ja kusettamaan ihmisiä ja sitten naureskelee partaansa että onpa noi tyhmiä ja mä oon niiiiiin fiksu. Mun käsitys on että sellaiset ihmiset ei muuten saa koskaan kokea olevansa fiksumpi kuin joku muu, siksi ne tekee tuota. Jos on oikeesti älykkäämpi kuin useimmat muut niin siinä saa ihan tarpeeksi noita kokemuksia siitä että on fiksumpi kuin muut, eikä tarvi tuollaisia kusetuksia tehdä omaksi huvikseen.
kun kerrot aiemmin ketjussa että sinä olet "loisinut" sisarustesi jouluissa aieemin jo vuosia.
olisiko nyt siis aika vaan olla nöyrä ja tarjota kaikille kunnon jouluateria.