Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Just. Kiva. Tarjoan koko suvulle sitten ilmaiseksi jouluruoat.

Vierailija
12.12.2012 |

Vietetään ensimmäistä kertaa joulua meillä, kun muutettiin isoon taloon ja meille mahtuu. Meille tulee vanhempani, tätini, isoäiti ja sisarukseni perheineen. Syöjiä on 22.

Alkusyksystä jo juteltiin, että kaikki tuovat sitten jotain joulupöytään. Sanoin, että voin tehdä laatikot ja kinkun ja muut tuovat sitten muut leivistä viineihi ja juustoista rosolleihin.

Soittelin jo viikko sitten, että mitäs kukin tuo. Ei osannut kukaan vielä sanoa mitään. Minulla on laatikot ja kinkku jo pakkasessa, ollut jo marraskuun lopulta lähtien.

Laitoin eilen sähköpostia, että meiltä löytyy laatikot ja kinkku ja voitaisiin yhdessä sopia, mitä kukin tuo. Yksi veli vastasi, ettei tarvitse muuta kuin laatikot ja kinkun. Yksi täti vastasi siihen, että 'samoin!'.

Soitin illalla äidilleni, että toisivatko ne vaikka viinit, kaksi varmasti riittää, kun on autollisia tulossa? 'En mä usko, että kukaan viiniä tarvitsee', sanoi äiti. Öh?? 'No toisitteko vaikka jotain juustoa?' 'No pitää katsoa ehtiikö tässä kauppaan..'.

Eikö kukaan meinaa tuoda mitään!?!

Mä en sitten mielenosoituksellisesti tarjoa muuta kuin ne laatikot ja kinkun ja astiat. Vettä saa hanasta, muuta ruokaa en laita näytille. Piilotan jääkaappiin ja pakastimeen.

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraan tuomaa karjalanpaistia herrasväen pöytään tuotu. Moukkamaista! Meillä on vietetty sukupolvien ajan sukujouluja, ja taatusti olisi varaa vuorossa olevalla järjestäjäperheellä ruokkia kaikki, mutta: Joulu on meille myös perinteiden aikaa. Mitä olisi joulupöytä ilman fammun kaloja, tai mummin laatikoita, joitsa on olleet myös äiti siskoineen tekemässä? Enoni vaimo tekee oman mummonsa reseptillä frikadelleja ja niitä on pakko saada. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tänä vuonna minä teen aika paljon, sillä on meidän vuoromme järjestää jouluaatto, mutta perinneherkuista emme luovu!

Moukkamaisempaa on tulla kutsuttuna vieraana eväiden kanssa

juhlapöytään.

Tuliaisten piilottelu oli todella moukkamaista. Eihän tässä tuotu mitään eväitä, vaan tuliaisia! Mulle ei tulis mieleenkään mennä vieraisille ilman tuliaisia. Vähintään viinipullo. Kysyn aina myös erikseen mitä voin tuoda tullessani. Ellei mitään kummempaa toivota, tuon tuollaisen pienen tuliaisen (viinipullo/suklaarasia/kahvipaketti jne.).

Olen tällä periaatteella elänyt ja toiminut mm. Keski-Suomessa, Hämeessä, Lounais-Suomessa ja kahdessa muussa eurooppalaisessa valtiossa.

Vierailija
102/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mennyt 15 vuotta valmiiseen joulupöytään miehesi suvun luo?

Oletko osallistunut joka vuosi joulun ajan ruokakustannuksiin ?

Et tainnut mainita että olisit osallistunut.

Jos olet siipeillyt 15 vuotta toisten joulupöydissä niin olisiko korkein aika itsesikin kustantaa jouluruoat muille. Eri suku toki.

edellisinä jouluina on toimittu? Onko sukua kokoontunut jonkun muun luokse ja onko silloinkin ollut nyyttikestit-tyyppinen ratkaisu?

Olet varmasti syönyt monen monta jouluateriaa ainakin vanhemmillasi, jollet ole ollut huostaanotettu tai jotain. Olisiko nyt aika tehdä vastapalvelus ja tarjota koko joulu? Varsinkin jos tämä on ensimmäinen teillä vietetty joulu.

Ei nyt millään pahalla, mutta jos minä kutsun meille ihmisiä kylään, tarjoan heille kyllä montaa eri sorttia ruokia, enkä oleta vieraiden tuovan ruokaa. Ja kun vastavuoroisesti menen jonnekin kylään, oletan siellä olevan pöydän koreana.

No, sukuja ja tapoja on tietysti erilaisia.

ja äiti on viimeiset 15 vuotta ollut jossain Thaimaassa joulun isän kuoleman jälkeen. Olen sisarussarjan nuorin ja sisaruksilla oli jo puolisot siinä vaiheessa, kun isä kuoli. Minä olin juuri alkanut seurustella nykyisen mieheni kanssa.

Sinä jouluna menin siis miehen suvun jouluun, äiti lähti lomalle ja sisarukset puolisoiden perheiden luo. Näin on eletty viimeiset 15 vuotta.

Muutetiin keväällä isoon omakotitaloon, johon mahtuu paljon ihmisiä jouluksi. Siksi sain tämän kuningasidean, että pidetäänkin meidän suvun joulu vaihteeksi. En tiedä, mitä muissa joulupöydissä on ollut, mutta lapsuudenkodissani isän eläessä ja miehen suvussa on pöydät notkuneet herkuista. Ei todellakaan ole eletty laatikoilla ja kinkuilla.

Ehkä omaa tyhmyyttäni kuvittelin, että suurin piirtein samantyyppisiä joulupöytiä on kaikilla vähän eri variaatioilla. Ja ajattelin, että kun minulta tulee ne perinteisimmät ja "pakolliset" kinkku ja laatikot, kukin saa oman mielen ja halun mukaan tuoda yhteiseen joulupöytään kaikkea muuta. Oletin, että yhdelle on tärkeää juustot, toiselle kala, kolmannelle rosolli.. Mutta ei. Ovatko sitten pizzoilla eläneet tähän asti, en tiedä.

Tyhmää olisi minultakaan lähteä vaatimaan heitä tuomaan sitä rosollia, jos sitä ei kukaan aio syödä.

Ehkä nielen tappioni ja laitan JOTAIN vähän pientä näiden laatikoiden kylkeen ja veden lisäksi maitoa, ei ole niin ankean tyhjä pöytä. Mutta muut herkut piilotan sukulaisilta ja syödään sitten itse myöhemmin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään epämääräisiä olkaa yhteydessä juttuja, vaan ihan selkeä ostoslista tavuviivoilla, missä on mainittu kuka tuo mitäkin tuotetta ja kuinka monta, pöllöimmille vielä tosi tarkkaan koot ja merkit ja kaupat mistä ko. tuotteita saa. Joo, vähän vaivaa tulee ap:lle, mutta joskus täytyy vääntää rautalangasta..

Vierailija
104/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraan tuomaa karjalanpaistia herrasväen pöytään tuotu. Moukkamaista! Meillä on vietetty sukupolvien ajan sukujouluja, ja taatusti olisi varaa vuorossa olevalla järjestäjäperheellä ruokkia kaikki, mutta: Joulu on meille myös perinteiden aikaa. Mitä olisi joulupöytä ilman fammun kaloja, tai mummin laatikoita, joitsa on olleet myös äiti siskoineen tekemässä? Enoni vaimo tekee oman mummonsa reseptillä frikadelleja ja niitä on pakko saada. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tänä vuonna minä teen aika paljon, sillä on meidän vuoromme järjestää jouluaatto, mutta perinneherkuista emme luovu!

Moukkamaisempaa on tulla kutsuttuna vieraana eväiden kanssa juhlapöytään.

Tuliaisten piilottelu oli todella moukkamaista. Eihän tässä tuotu mitään eväitä, vaan tuliaisia! Mulle ei tulis mieleenkään mennä vieraisille ilman tuliaisia. Vähintään viinipullo. Kysyn aina myös erikseen mitä voin tuoda tullessani. Ellei mitään kummempaa toivota, tuon tuollaisen pienen tuliaisen (viinipullo/suklaarasia/kahvipaketti jne.). Olen tällä periaatteella elänyt ja toiminut mm. Keski-Suomessa, Hämeessä, Lounais-Suomessa ja kahdessa muussa eurooppalaisessa valtiossa.

kun kutsutaan illanviettoon isännän ylennyksen johdosta? Ja ojennat ne kutsujan vaimolle, vaikka näet ruokasalissa katetun pöydän? Ihan vain siksi toit, kun on tapana :-)

Vierailija
105/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai menetkö Ranskassa kutsuttuna lounaalle ja sinulla on kainalossa maksalaatikko ja karjalanpaisti, vaikka emäntä on laittanut kuhaa sitruunakastikkeessa uuniperunoiden kanssa.

Voisin kuvitella, että kyllä sielläkin loukkaannuttaisiin

Moukkamaisempaa on tulla kutsuttuna vieraana eväiden kanssa

juhlapöytään.

Tuliaisten piilottelu oli todella moukkamaista. Eihän tässä tuotu mitään eväitä, vaan tuliaisia! Mulle ei tulis mieleenkään mennä vieraisille ilman tuliaisia. Vähintään viinipullo. Kysyn aina myös erikseen mitä voin tuoda tullessani. Ellei mitään kummempaa toivota, tuon tuollaisen pienen tuliaisen (viinipullo/suklaarasia/kahvipaketti jne.).

Olen tällä periaatteella elänyt ja toiminut mm. Keski-Suomessa, Hämeessä, Lounais-Suomessa ja kahdessa muussa eurooppalaisessa valtiossa.

Vierailija
106/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliaisten piilottelu oli todella moukkamaista. Eihän tässä tuotu mitään eväitä, vaan tuliaisia! Mulle ei tulis mieleenkään mennä vieraisille ilman tuliaisia. Vähintään viinipullo. Kysyn aina myös erikseen mitä voin tuoda tullessani. Ellei mitään kummempaa toivota, tuon tuollaisen pienen tuliaisen (viinipullo/suklaarasia/kahvipaketti jne.). Olen tällä periaatteella elänyt ja toiminut mm. Keski-Suomessa, Hämeessä, Lounais-Suomessa ja kahdessa muussa eurooppalaisessa valtiossa.

kun kutsutaan illanviettoon isännän ylennyksen johdosta? Ja ojennat ne kutsujan vaimolle, vaikka näet ruokasalissa katetun pöydän? Ihan vain siksi toit, kun on tapana :-)

Olipa surkea esimerkki sulla. Eihän tuo vastannut ollenkaan alkuperäistä tilannetta. En millään jaksaisi väännellä rautalankaa tekotyhmälle.

- Jouluateria on jouluateria. Yleensä se Suomessa syödään pitopöytätyyppisesti, miksei sinne jonon jatkoksi olisi voinut mahtua veljen vaimon tuliaisia? No ei, piti päästä tulokasta näpäyttämään!

- Juurihan kirjoitin, että yleensä kysyn etukäteen mitä voin tuoda. Työateriat ovat sitä paitsi hieman virallisempia tilanteita kuin perheateriat. Paitsi näköjään teidän perheessä tosiaan on noin takakireää ja jäykkää väkeä, että veljen vaimon avuliaisuus kuohuttaa vielä vuosien päästä. Voi luoja...

Vierailija
107/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa surkea esimerkki sulla. Eihän tuo vastannut ollenkaan alkuperäistä tilannetta. En millään jaksaisi väännellä rautalankaa tekotyhmälle. - Jouluateria on jouluateria. Yleensä se Suomessa syödään pitopöytätyyppisesti, miksei sinne jonon jatkoksi olisi voinut mahtua veljen vaimon tuliaisia? No ei, piti päästä tulokasta näpäyttämään! - Juurihan kirjoitin, että yleensä kysyn etukäteen mitä voin tuoda. Työateriat ovat sitä paitsi hieman virallisempia tilanteita kuin perheateriat. Paitsi näköjään teidän perheessä tosiaan on noin takakireää ja jäykkää väkeä, että veljen vaimon avuliaisuus kuohuttaa vielä vuosien päästä. Voi luoja...

että ruokasi on niin huonoa, että sitä ei voi syödä. Eli suurin mahdollinen loukkaus on, että kutsuttu vieras tuo ruuat mukanaan.

Jos ei perinteinen pitopöytä kelpaa, kannattaa pysyä poissa eikä tulla oman kattilan kanssa näyttämään, että armosta tulin paikalle, mutta ruokiinne en koske.

Vierailija
108/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä vieraana tulet karjalanpaistin kanssa kylään. Karjalanpaisti on minusta arkiruoka ja olisin kyllä hyvin hämmentynyt, että miksi tuot ruokaa, vaikka sinut on kutsuttu meille syömään.

Saattaisin toki kysyä sinulta, että oletko allerginen tai laittaisin sinun lautasellesi karjalanpaistia erikseen ja veisin kulhon keittiöön.

Tuoko muutkin omat eväät matkassa ruokakutsuille mennessä?

On minulle joskus käynyt niin, että olen kutsunut syntympäiväkahville ja olen kattanut juhlapöydän. Miehen työkaverin vaimo toi kinkkupiirakan tuliaisiksi. Tänä päivänäkään en tiedä, miksi hän sen toi. En tuonut pöytään, koska olin suunnitellut tarkkaan, mitä tarjoan. Muutenkin inhoan valmistaikinaan tehtyjä kinkkuruikalepiirakoita. Heitin sen roskiin kun vieraat lähti.

Olipa surkea esimerkki sulla. Eihän tuo vastannut ollenkaan alkuperäistä tilannetta. En millään jaksaisi väännellä rautalankaa tekotyhmälle.

- Jouluateria on jouluateria. Yleensä se Suomessa syödään pitopöytätyyppisesti, miksei sinne jonon jatkoksi olisi voinut mahtua veljen vaimon tuliaisia? No ei, piti päästä tulokasta näpäyttämään!

- Juurihan kirjoitin, että yleensä kysyn etukäteen mitä voin tuoda. Työateriat ovat sitä paitsi hieman virallisempia tilanteita kuin perheateriat. Paitsi näköjään teidän perheessä tosiaan on noin takakireää ja jäykkää väkeä, että veljen vaimon avuliaisuus kuohuttaa vielä vuosien päästä. Voi luoja...

Vierailija
109/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo se, että sinä ehkä haluaisit muutakin kuin laatikot ja kinkun ja muut ajattelevat, että elävät siinä siivellä!

Onko sitten niin, että nuo jotka eivät tuo mitään, eivät sitten syö niidenkään "nyyttäri" tuomisia jotka osallistuvat. Kuinkas käy sitten, kun ensiksi on ajateltu, että pöydässä on esimkalaa, kinkku, laatikot rosollit, karjalanpaistia tms. ja sitten kaikkien täytyisi tulla kylläisiksi kinkusta ja laatikoista? Riittääkö ruoka kaikille?

Toimit mielestäni erittäin oikein. Se on jo paljon, että ylipäätään kutsut tuolaisen porukan kotiisi. Siivoat jne.

Pitäydy päätöksessäsi! :)

Vierailija
110/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan haluaisivat viettää joulun kuten ennenkin

jo se, että sinä ehkä haluaisit muutakin kuin laatikot ja kinkun ja muut ajattelevat, että elävät siinä siivellä!

Onko sitten niin, että nuo jotka eivät tuo mitään, eivät sitten syö niidenkään "nyyttäri" tuomisia jotka osallistuvat. Kuinkas käy sitten, kun ensiksi on ajateltu, että pöydässä on esimkalaa, kinkku, laatikot rosollit, karjalanpaistia tms. ja sitten kaikkien täytyisi tulla kylläisiksi kinkusta ja laatikoista? Riittääkö ruoka kaikille?

Toimit mielestäni erittäin oikein. Se on jo paljon, että ylipäätään kutsut tuolaisen porukan kotiisi. Siivoat jne.

Pitäydy päätöksessäsi! :)

Vierailija
111/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä vieraana tulet karjalanpaistin kanssa kylään. Karjalanpaisti on minusta arkiruoka ja olisin kyllä hyvin hämmentynyt, että miksi tuot ruokaa, vaikka sinut on kutsuttu meille syömään.

Saattaisin toki kysyä sinulta, että oletko allerginen tai laittaisin sinun lautasellesi karjalanpaistia erikseen ja veisin kulhon keittiöön.

On minulle joskus käynyt niin, että olen kutsunut syntympäiväkahville ja olen kattanut juhlapöydän. Miehen työkaverin vaimo toi kinkkupiirakan tuliaisiksi. Tänä päivänäkään en tiedä, miksi hän sen toi. En tuonut pöytään, koska olin suunnitellut tarkkaan, mitä tarjoan. Muutenkin inhoan valmistaikinaan tehtyjä kinkkuruikalepiirakoita. Heitin sen roskiin kun vieraat lähti.

Meillä päin on tosiaan tapana syödä se jouluateria seisovasta pöydästä. Kukaan ei siis täytä kenenkään lautasia valmiiksi, vaan kaikki saavat pöydästä valita mieleistään lajia. Ja ruokalajeja on pöydässä todella paljon, mitä nyt perinteisiksi jouluruoksi kukin kokee. Jos ruokailijoita on paljon, jonon jatkoksi mahtuu pari tuliaistakin...

Vierailija
112/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranmunvereni.

Miten ihmeessä ihmiset voi tehdä asioista näin vaikeita?! Umpimielistä porukkaa, aina pitää olla muita "kouluttamassa" ja niskojaan nakkelemassa.

Ap nyt vaan ottaa asiasta vetovastuun itselleen, iisi piisi.

Olen kolmekymppinen kaupunkilainen ja joulut on aina vietetty isolla porukalla sukulaisten kesken. "Emännällä" on vetovastuu, mutta kaikki osallistuvat. Tänä vuonna siskoni emännöi ensimmäistä kertaa ja se oli maailman helpoin pikapalaveri, kun tehtiin yhdessä lista siitä, mitä kukin tuo.

Vierailija
113/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan tosiaan, että allegiset tuo omat eväät, mutta ei ole tosiaan tapana tulla nakkipaketti kainalossa kun on kutsuttu syömään.

Mutta tämä taitaa olla tosiaan kulttuurikysymys. Kun menette kylään, viette eväät matkassanne. Lapsienne matkaan pakkaatte jogurtit ja eväsleivät, että lapsi saa ruokaa kylässä.

Minusta se ei ole mielensäpahoittamista vaan junttia osoittaa, että kutsujaperheen ruoka ei kelpaa, vaan pitää tuoda omia ruokia matkassa, mitä saattaa syödä.

Meillä päin on tosiaan tapana syödä se jouluateria seisovasta pöydästä. Kukaan ei siis täytä kenenkään lautasia valmiiksi, vaan kaikki saavat pöydästä valita mieleistään lajia. Ja ruokalajeja on pöydässä todella paljon, mitä nyt perinteisiksi jouluruoksi kukin kokee. Jos ruokailijoita on paljon, jonon jatkoksi mahtuu pari tuliaistakin...

Vierailija
114/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ruokaa on yllinkyllin, on hankala miettiä, mitä niille lohille ja silleille ja lihapullille ja ylimääräisille laatikoille tehdään. Kun kaikki on jo laitettu valmiiksi, miksi haluatte tuoda uudet ruoat.

Vai onko se jotenkin tärkeää saada osoittaa, että meillä tehdään parempaa ja siksi toin omat eväät.

Saatatte emännän tosi noloon tilanteeseen.

Voi herranmunvereni.

Miten ihmeessä ihmiset voi tehdä asioista näin vaikeita?! Umpimielistä porukkaa, aina pitää olla muita "kouluttamassa" ja niskojaan nakkelemassa.

Ap nyt vaan ottaa asiasta vetovastuun itselleen, iisi piisi.

Olen kolmekymppinen kaupunkilainen ja joulut on aina vietetty isolla porukalla sukulaisten kesken. "Emännällä" on vetovastuu, mutta kaikki osallistuvat. Tänä vuonna siskoni emännöi ensimmäistä kertaa ja se oli maailman helpoin pikapalaveri, kun tehtiin yhdessä lista siitä, mitä kukin tuo.

Vierailija
115/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, joten joku on voinutkin tätä jo ehdottaa; rupea marttyyriksi! Tee kaikki mahdolliset jouluherkut itse alusta asti, tarjoa ne suvulle ja voivottele koko illan kuinka oli raskasta tehdä YKSIN kaikki, kun kukaan ei sitten tuonutkaan mitään vaikka lupasi. MUTTA pitäähän se joulu olla kunnon joulu eikä ilman kunnon itsetehtyä rosollia tai kalalajitelmaa tuntuisi oikealta joululta.

Jatka samaa voivottelua vielä seuraavinakin jouluina, huolimatta siitä missä ne vietetään.

Vierailija
116/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vähän itsekseen sopinut kaikkien tuovan pöytään jotain ja muut eivät ole ollet siitä innoissaan, ovat vaan vähän myötäilleet muodon vuoksi.

Minusta vieraiden ei koskaan tarvitse tuoda ruokatarvikkeita, tai sitten on turha kutsua ketään.

Äitini järjestää isälleni 60-vuotis juhlat tarjoiluineen. Sinne tulee lähemmäs sata ihmistä ja kenenkään ei todellakaan tarvitse tuoda ruokia ja juomia!

Vierailija
117/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no aika törkeitä, oikeesti laitat vaan ne laatikot ja kinkut.

ovatko rakentaneet teidn talon vai hoitaneet lapset vai miksi loisivat noin?

Vierailija
118/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vähän itsekseen sopinut kaikkien tuovan pöytään jotain ja muut eivät ole ollet siitä innoissaan, ovat vaan vähän myötäilleet muodon vuoksi.

Taas tyypillinen av-kirjailija, joka faktojen puuttuessa keksii itse loput. Muutenkin uskomaton keskustelu, jossa yhdessä sovitusta sukujoulusta väännetään tilaisuutta, johon ap olisi pakottanut sukunsa. Ja vielä se, että miten nämä "minä kyllä ruokin itse sata ihmistä joka viikonloppu hymyillen työni ohessa enkä todellakaan halua apua" -tyypit liittyy _mitenkään_ ap:n avaukseen?

Noh, pääasia että edes ap pysyisi asiassa eikä lähtisi marttyyriksi. Tsempit siihen!

Vierailija
119/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ilmi, miten monenlaisia tapoja ja käsityksiä on oikeista tavoista. Aina saa olla kieli keskellä suuta, ja monen suurinta huvia tuntuu olevan, kun löytyy joku "moukka" joka ei tunne juuri hänen sukunsa tapoja. Onko jotenkin tyypillistä naisille, että on kiva päästä näpäyttämään toisia naisia?

Itse en koskaan järjestä nyyttäreitä, koska ne menevät aina jollain tavalla pieleen. Aina on joku, joka ei tuo mitään tai tuo väärää tai liian vähän ja sitten ei olekaan kaikkea mitä on suunnitellut.

Ehdotan, että jos ap ei ole erikseen jokaisen kutsutun kanssa sopinut nyyttäreistä, hän tarjoaa kaikille kaiken. Käytä ap vaikka pitopalvelua ja karsi pois lajimäärää; ihan vain perinteiset kinkut, laatikot, rosolli, kalat ja juustot. Pikkumakea ja kahvi lopuksi. Itse syötte sitten mitä syötte myöhemmin kun vieraat ovat lähteneet. Pääset vähemmällä kun et ala mihinkään kilpalaulantaan kun kaikki omaa äitiäsi myöden ovat ikään kuin sinua vastaan. Toinen vaihtoehto on perua yhteisjoulu nyt, kun aikaa on vielä riittävästi.

Vierailija
120/157 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä jouluruokaa ei ole tarjolla sun luona, koska yhteistä joulupöytää ei saada kasaan.Kinkku ja laatikot, eivät ole sinun toiveesi joulupöydän antimista, joten syötte jouluruuan ihan oman väen kesken. Kahvit keitän kaikille, jotka innostuvat käymään luonamme jouluaattona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi