Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Just. Kiva. Tarjoan koko suvulle sitten ilmaiseksi jouluruoat.

Vierailija
12.12.2012 |

Vietetään ensimmäistä kertaa joulua meillä, kun muutettiin isoon taloon ja meille mahtuu. Meille tulee vanhempani, tätini, isoäiti ja sisarukseni perheineen. Syöjiä on 22.

Alkusyksystä jo juteltiin, että kaikki tuovat sitten jotain joulupöytään. Sanoin, että voin tehdä laatikot ja kinkun ja muut tuovat sitten muut leivistä viineihi ja juustoista rosolleihin.

Soittelin jo viikko sitten, että mitäs kukin tuo. Ei osannut kukaan vielä sanoa mitään. Minulla on laatikot ja kinkku jo pakkasessa, ollut jo marraskuun lopulta lähtien.

Laitoin eilen sähköpostia, että meiltä löytyy laatikot ja kinkku ja voitaisiin yhdessä sopia, mitä kukin tuo. Yksi veli vastasi, ettei tarvitse muuta kuin laatikot ja kinkun. Yksi täti vastasi siihen, että 'samoin!'.

Soitin illalla äidilleni, että toisivatko ne vaikka viinit, kaksi varmasti riittää, kun on autollisia tulossa? 'En mä usko, että kukaan viiniä tarvitsee', sanoi äiti. Öh?? 'No toisitteko vaikka jotain juustoa?' 'No pitää katsoa ehtiikö tässä kauppaan..'.

Eikö kukaan meinaa tuoda mitään!?!

Mä en sitten mielenosoituksellisesti tarjoa muuta kuin ne laatikot ja kinkun ja astiat. Vettä saa hanasta, muuta ruokaa en laita näytille. Piilotan jääkaappiin ja pakastimeen.

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mietit menun ja mitä pöytään tarvitsee (saat itse päättää jos muut ovat noin avuttomia). Sitten soitat porukat läpi ja esim. kysyt äidiltäsi: haetko laatikon viiniä vai teetkö jälkiruuan 22 hengelle jne. Muistuta myös määristä; 100 g mätiä ei riitä isolle porukalle.

Vierailija
42/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kerrot (hieman ns. tyhmänä), että koska on ollut hieman epäselvyyttä, mitä kukin tuo tähän nyyttärijouluun niin tässä tarkka lista..

Listaat kaikki mitä haluat pöytään ja joko jaat ne valmiiksi tai sitten laitat, että jos olette tulossa niin valitse listasta joku ja laita kaikille viesti mitä olet valinnut siihen ja siihen päivään mennessä.

Tee selkeästi selväksi, että nämä ja nämä asiat on tuotava jos aikoo yhteiseen pöytään tulla.

Ja lista tosiaan selkeäksi määrineen kaikkineen esim. tähän tyyliin:

- xx punaviiniä 2 pulloa

- maitoa 2 litraa

- kivennäisvettä 3 1,5 litran pulloa

- rosollia (ja tähänkin määrä)

- kaikki ajattelemasi kalat erikeen

- perunat jne

- jälkiruoka

jne..

Kun teet tarkan listan ja kerrot päivän, mihin mennessä pitää ilmoittaa niin ihmisten vaikeampi kiemurrella siitä ulos. Ja kun ilmoittamasi päivä koittaa niin laitat heti seuraavana päivänä viestiä: pirkko ja martti tuovat tätä ja tätä, vile tuota jne. Pekka, ette ole vielä ilmoittaneet mitä tuotte - sopii varmasti että tuotte tätä ja tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että joku tarjoaa kaikille muille?

Siinä tapauksessa varmaan olis nyt sinun vuorosi, mutta jos yleensäkin on niin että kaikki tuo jotain niin siinä tapauksessa kannattaa varmaan sanoa että olette joulun ihan vain oman perheen kesken.

Vierailija
44/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vert. ruokkia 22 ihmistä.

Jos vaikka kolmea eri juustoa laittaa esille 5€/kpl tulee jo noista 15€. Päälle pari viinipulloa toiset 15€.

Vaikka pikkusummia yksinään, niin iso potti tuosta kertyy kun noita 15€ pikkusummia on esim. 10 niin se tekee jo 150€.

Vierailija
45/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se sisko, kenet on nyt kutsuttu perheineen siskoni kuningasidean takia viettämään sukujoulua ja keräämään kerrankin meidän suku yhteen.

Meillä ei halua lähteä lapset ja mies kaikkein vähiten. Ei minuakaan kiinnosta. Raahata lahjoja ja ruokaa siskon luo. En ole tätieni kanssa missään tekemisissä. Äitini ja isäni ovat viettäneet joulun Saariselällä jo 10 vuotta. Ei heitäkään haluta menettää totuttu joulunsa.

Mutta kun kukaan emme voi kieltäytyä kun sisko on niin innoissaan ja niin nostalginen. Kun kerrankin me koko suku saamme kokoontua nyyttäreille hänen luo ja viettää tunnelmallinen joulu.

Arghhh.....

edellisinä jouluina on toimittu? Onko sukua kokoontunut jonkun muun luokse ja onko silloinkin ollut nyyttikestit-tyyppinen ratkaisu?

Olet varmasti syönyt monen monta jouluateriaa ainakin vanhemmillasi, jollet ole ollut huostaanotettu tai jotain. Olisiko nyt aika tehdä vastapalvelus ja tarjota koko joulu? Varsinkin jos tämä on ensimmäinen teillä vietetty joulu.

Ei nyt millään pahalla, mutta jos minä kutsun meille ihmisiä kylään, tarjoan heille kyllä montaa eri sorttia ruokia, enkä oleta vieraiden tuovan ruokaa. Ja kun vastavuoroisesti menen jonnekin kylään, oletan siellä olevan pöydän koreana.

No, sukuja ja tapoja on tietysti erilaisia.

ja äiti on viimeiset 15 vuotta ollut jossain Thaimaassa joulun isän kuoleman jälkeen. Olen sisarussarjan nuorin ja sisaruksilla oli jo puolisot siinä vaiheessa, kun isä kuoli. Minä olin juuri alkanut seurustella nykyisen mieheni kanssa.

Sinä jouluna menin siis miehen suvun jouluun, äiti lähti lomalle ja sisarukset puolisoiden perheiden luo. Näin on eletty viimeiset 15 vuotta.

Muutetiin keväällä isoon omakotitaloon, johon mahtuu paljon ihmisiä jouluksi. Siksi sain tämän kuningasidean, että pidetäänkin meidän suvun joulu vaihteeksi. En tiedä, mitä muissa joulupöydissä on ollut, mutta lapsuudenkodissani isän eläessä ja miehen suvussa on pöydät notkuneet herkuista. Ei todellakaan ole eletty laatikoilla ja kinkuilla.

Ehkä omaa tyhmyyttäni kuvittelin, että suurin piirtein samantyyppisiä joulupöytiä on kaikilla vähän eri variaatioilla. Ja ajattelin, että kun minulta tulee ne perinteisimmät ja "pakolliset" kinkku ja laatikot, kukin saa oman mielen ja halun mukaan tuoda yhteiseen joulupöytään kaikkea muuta. Oletin, että yhdelle on tärkeää juustot, toiselle kala, kolmannelle rosolli.. Mutta ei. Ovatko sitten pizzoilla eläneet tähän asti, en tiedä.

Tyhmää olisi minultakaan lähteä vaatimaan heitä tuomaan sitä rosollia, jos sitä ei kukaan aio syödä.

Ehkä nielen tappioni ja laitan JOTAIN vähän pientä näiden laatikoiden kylkeen ja veden lisäksi maitoa, ei ole niin ankean tyhjä pöytä. Mutta muut herkut piilotan sukulaisilta ja syödään sitten itse myöhemmin.

ap

Vierailija
46/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulun omillaan ja äiti Thaimaassa.

Ap on nyt saanut kuningasidean ja kutsunut kaikki viettämään joulua nyyttäreille hänen luo.

-kuka KUTSUU vieraita ja käskee ottaa eväät matkaan

-kuka olettaa, että sukulaiset haluaa rikkoa omat jouluperinteet kun ap keksii, että heillä on iso talo ja nyt kaikkien on pakko tulla sinne nyyttikesteille perheineen

-onko ap kysynyt edes, sopiiko äidille, että ei mene Thaimaaseen jouluksi. Äitiäsi ei todennäköisesti kiinnosta edes koko jouluruoka, kun harmittaa, että joutuu ap.n takia jäämään Suomeen.

niin, että joku tarjoaa kaikille muille?

Siinä tapauksessa varmaan olis nyt sinun vuorosi, mutta jos yleensäkin on niin että kaikki tuo jotain niin siinä tapauksessa kannattaa varmaan sanoa että olette joulun ihan vain oman perheen kesken.

Vierailija
47/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se sisko, kenet on nyt kutsuttu perheineen siskoni kuningasidean takia viettämään sukujoulua ja keräämään kerrankin meidän suku yhteen.

Meillä ei halua lähteä lapset ja mies kaikkein vähiten. Ei minuakaan kiinnosta. Raahata lahjoja ja ruokaa siskon luo. En ole tätieni kanssa missään tekemisissä. Äitini ja isäni ovat viettäneet joulun Saariselällä jo 10 vuotta. Ei heitäkään haluta menettää totuttu joulunsa.

Mutta kun kukaan emme voi kieltäytyä kun sisko on niin innoissaan ja niin nostalginen. Kun kerrankin me koko suku saamme kokoontua nyyttäreille hänen luo ja viettää tunnelmallinen joulu.

Arghhh.....

edellisinä jouluina on toimittu? Onko sukua kokoontunut jonkun muun luokse ja onko silloinkin ollut nyyttikestit-tyyppinen ratkaisu?

Olet varmasti syönyt monen monta jouluateriaa ainakin vanhemmillasi, jollet ole ollut huostaanotettu tai jotain. Olisiko nyt aika tehdä vastapalvelus ja tarjota koko joulu? Varsinkin jos tämä on ensimmäinen teillä vietetty joulu.

Ei nyt millään pahalla, mutta jos minä kutsun meille ihmisiä kylään, tarjoan heille kyllä montaa eri sorttia ruokia, enkä oleta vieraiden tuovan ruokaa. Ja kun vastavuoroisesti menen jonnekin kylään, oletan siellä olevan pöydän koreana.

ja äiti on viimeiset 15 vuotta ollut jossain Thaimaassa joulun isän kuoleman jälkeen. Olen sisarussarjan nuorin ja sisaruksilla oli jo puolisot siinä vaiheessa, kun isä kuoli. Minä olin juuri alkanut seurustella nykyisen mieheni kanssa.

Sinä jouluna menin siis miehen suvun jouluun, äiti lähti lomalle ja sisarukset puolisoiden perheiden luo. Näin on eletty viimeiset 15 vuotta.

Muutetiin keväällä isoon omakotitaloon, johon mahtuu paljon ihmisiä jouluksi. Siksi sain tämän kuningasidean, että pidetäänkin meidän suvun joulu vaihteeksi. En tiedä, mitä muissa joulupöydissä on ollut, mutta lapsuudenkodissani isän eläessä ja miehen suvussa on pöydät notkuneet herkuista. Ei todellakaan ole eletty laatikoilla ja kinkuilla.

Ehkä omaa tyhmyyttäni kuvittelin, että suurin piirtein samantyyppisiä joulupöytiä on kaikilla vähän eri variaatioilla. Ja ajattelin, että kun minulta tulee ne perinteisimmät ja "pakolliset" kinkku ja laatikot, kukin saa oman mielen ja halun mukaan tuoda yhteiseen joulupöytään kaikkea muuta. Oletin, että yhdelle on tärkeää juustot, toiselle kala, kolmannelle rosolli.. Mutta ei. Ovatko sitten pizzoilla eläneet tähän asti, en tiedä.

Tyhmää olisi minultakaan lähteä vaatimaan heitä tuomaan sitä rosollia, jos sitä ei kukaan aio syödä.

Ehkä nielen tappioni ja laitan JOTAIN vähän pientä näiden laatikoiden kylkeen ja veden lisäksi maitoa, ei ole niin ankean tyhjä pöytä. Mutta muut herkut piilotan sukulaisilta ja syödään sitten itse myöhemmin.

ap

jos aikuiset ihmiset eivät osaa kieltäytyä kohteliaasti kutsusta.

Vierailija
48/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette alkusyksystä puhuneet, että vietätte NYYTTÄRIjoulun, siinä silloin pysytään. Täälläkin moni lukutaidoton kyselee että miksi et tarjoa kun kerrankin kutsut vieraita jne., mutta itse kerroit että syksyllä sovitte nyyttäreistä.

Se, että muut ovat sen unohtaneet, ei ole sinun ongelmasi. Muistutat vaan hyvän sään aikana ihmisiä, että näinhän me sovittiin ja että on mukavampi ettei yhden tarvitse raataa kaikkien puolesta kun työtaakka on helppo jakaa. Sitten perään ajattelemasi lista tarvittavista ruoka-aineista.

Älä hyvä ihminen tee itsellesi vastenmielistä joulua sillä, että et uskalla muistuttaa omia sukulaisiasi siitä, mitä on sovittu aiemmin.

Vierailija
49/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin tosin niin, että vielä laittaisin raitalangasta väännetyn sähköpostin tulijoille:

"Meillä on kirjaimellisesti pöydässä vain kinkku ja laatikot ja juomana vettä. Jos joku haluaa nautti noiden neljän lisäksi esim. viiniä, rosollia, silliä, juustoja, OLTAA YHTEYDESSÄ TOISIINNE ja sopikaa kuka tuo mitäkin."

Vierailija
50/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole tullut heti kutsun saadessaan mieleen sanoa, että sukujoulu ei kiinnosta, vaan ollaan mieluummin oman perheen kesken?

Jos on niin nahjus, ettei osaa ajoissa ilmaista mielipidettään, vaan suostuu vierailulle, pitää myös ymmärtää toimia sovitun mukaisesti, eikä alkaa vesittää systeemiä tässä vaiheessa.

Ja se on Thaimaahan, ei mihinkään vitun Thaimaaseen!!

joulun omillaan ja äiti Thaimaassa. Ap on nyt saanut kuningasidean ja kutsunut kaikki viettämään joulua nyyttäreille hänen luo. -kuka KUTSUU vieraita ja käskee ottaa eväät matkaan -kuka olettaa, että sukulaiset haluaa rikkoa omat jouluperinteet kun ap keksii, että heillä on iso talo ja nyt kaikkien on pakko tulla sinne nyyttikesteille perheineen -onko ap kysynyt edes, sopiiko äidille, että ei mene Thaimaaseen jouluksi. Äitiäsi ei todennäköisesti kiinnosta edes koko jouluruoka, kun harmittaa, että joutuu ap.n takia jäämään Suomeen.

Vierailija
51/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arghhh.....

ap

No, tämän viestin jälkeen ap voikin pyyhkiä ainakin osan vieraista pois listalta!

Tuliko nyt hyvä mieli siskolle - et kehdannut aikaisemmin kieltäytyä kutsusta, mutta siskon suunnitelmat voikin sitten kivasti lytätä nettikeskustelupalstalla tyhmäksi?

Ja ikää oli?

Vierailija
52/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ETTÄ ON VAIKEA KIELÄTYTÄ. Ap haluaa kaikki isoon kotiinsa ja on sählännyt ja määräillyt ja suunnitellut. Muita ei edes kiinnosta. Siskot ovat viettäneet edelliset joulut miehiensä perheissä. Nyt sisko haluaa kaikki heille.

Jos kutsuu niin silloin tarjoaa. Jos olisitte yhdessä suunnitelleet nyyttärit, niin sitten ne olisi nyyttärit.

Minuakin ahdistaa pakkokyläilyt jouluna, mutta joskus on vain pakko uhrautua kun ei vain voi kieltäytyä.

Vierailija
53/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on kuitenkin jouluruuat kotona, siellä saa sitten niitä itselle mieluisia juttuja.

Nyyttikestijoulut on noloja eli jos on varaa isoon taloon ja 22 hengen ruokapöytään, niin on varaa ruokkia ne 22. Meillä ei ikinä lähdettäisi kenenkään luokse joulunviettoon, jos diiliin kuuluu se, että kutsujalle pitää viedä ruokaa.

Vierailija
54/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tämän viestin jälkeen ap voikin pyyhkiä ainakin osan vieraista pois listalta!

Tuliko nyt hyvä mieli siskolle - et kehdannut aikaisemmin kieltäytyä kutsusta, mutta siskon suunnitelmat voikin sitten kivasti lytätä nettikeskustelupalstalla tyhmäksi?

Ja ikää oli?

Ei tuo tähän ketjuun vastannut ole ap:n sisko. Tämän vastanneen siskon vanhemmat ovat viettäneet joulua Saariselällä, ap:n isä on kuollut ja äiti vietti joulua tähän asti Thaimaassa.

Vierailija
55/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

veli sai talonsa kuntoon ja vaatimalla vaativat heille kaikki, mutta sitten ilmeni, että talo tarjoaa vain laatikot ja kinkkua. Muu piti viedä itse.

Niinpä me jokainen perhe (miehen vanhemmat, miehen sisko perheineen ja miehen lapseton sisko sekä isoäiti) pakkasimme mukaan ne herkut, joita itse tai oma perhe syö. Ja todella vain se määrä, joka itsellä kuluu eikä muille tarjottavaksi. Pöydässä kaivettiin esiin pikkunyssäkät mitäkin pateeta ja rosollia ja keikautettiin laatikoitten vierelle lautaselle.

On ollut tapana, että jos kutsuu kylään, hankkii koko tarjoilun. Jos ei siihen pysty, ei kannata esittää kutsuja.

Vierailija
56/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluruokaa, joten teillä riittää ne laatikot ihan hyvin. Viivytään vajaan tunnin verran ja on kiire jatkaa matkaa, älä turhaan keittele kahviakaan."

Jos kaipaa ruoka-apua, on seurakunta tai vastaavat oikea pyyntösuunta, ei suku.

Vierailija
57/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oletetaan että se joka tarjoaa paikan, tarjoaa myös kaiken muu. Minusta kyse ei ole pelkästä rahasta vaan enemmänkin vaivannäöstä. Jos yhteisesti sovittu nyyttäreistä, nyyttärit pidetään. Minusta se on jouluna muutenkin hyvä tapa. Jos yksi perhe hoitaa kaiken, työmäärä on niin iso, etteivät kovin monta vuotta jaksa perinnettä.

Ap:n kannattaa varmaankin tehdä ehdotuslista josta muut saavat poimia tuomisensa. Laita listan loppuun jo kommentti, että jos näyttää ettei tähän intoa riitäkään, on ehkä parempi että jokainen viettää joulun tahollaan. Kannattaa tietty muotoilla vähän nätimmin. Tällöin mahdollinen peruuntuminen on jo muiden tiedossa eikä tule yllätyksenä.

Mihinkään marttyyrityyliin tarjotaan vain kinkku ja laatikot ei kannata lähteä koska siitä jää paha maku itsellekin ja voi aiheuttaa pitkään riitoja perheessä. Muina ajankohtina saattaisin noin tehdäkin mutten jouluna.

Vierailija
58/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä uskomatonta porukkaa! Ihan oikeasti!

Siis jos sisko tai oma lapsi ehdottaa, että vietetään joulu yhdessä, se on teidän mielestä kutsu ja tarkoittaa sitä, että siskon pitää tarjota koko suvulle kaikki?!

Meillä on sama homma, kun saimme talomme valmiiksi, olemme muutaman joulun viettäneet meillä, sekä miehen että oma lähisuku. Aivan sanomattakin selvää on ollut KAIKILLE, että jokainen tuo jotain. Etukäteen on sovittu, mitä kukakin tuo, ja jokainen on saanut tuoda pöytäänsä myös oman sukunsa jouluherkut, siis miniät, vävyt jne. Siitä onkin tullut monta hauskaa ja hyvää perinnettä koko sukuun!

Ja sama toimii toisin päin. Tänä vuonna minun perheeni menee äitini luo. Ihan selvää on, että viemme jotain mukanamme, ja olemme jo sopineet, mitä tuomme. En oleta, että äiti tarjoaa 5-henkiselle perheelle koko kattauksen!

Jos asenne on tuo, en ihmettele, ettei nykyään vietetä sukujouluja tai muutenkaan olla läheisissä väleissä sukuun, kun edes oman äidin, siskon tai veljen kanssa ei voi sopia siitä, että jokainen osallistuu juhlan järjestämiseen.

Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että kutsuisi vaikka rippijuhliin ja ehdottaisi että tuokaa tekin tarjottavat mukananne.

Vierailija
59/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano: oli puhetta että jokainen tuo jotain! Tiina tuo punaviiniä, Martti valkoviiniä, sinä 3 lajia juustoa, parit silakat tulee mummon kautta ja siltä tuota ja tuolta sitä.

Sun tarttee ihan suoraan laittaa vaikka paperille mitä sovitte ihmisien kanssa. Ja kirjoita vaikka raakaversio mitä tuo jos ei muka keksi.

Ja selitä ettei se nyt vaan käy että sinä laitat kinkun ja laatikot ja juodaan vettä!

Koska he olettaa että siellä pöydässä ON niitä roskiakin mutta jokainen koittaa päästä pälkähästä.

Sensijaan ihmiset vastaa OK jos nakitat vaan homman. On se oikeasti melkosen mielenkiintoinen ihminen joka "ei kauppaan ehdi 2 viikkoon"! :D

Jos ei ehdi, niin ihmiset ei sitten juo sitä viintä tai nauti konjakkia ruuan jälkeen jos sitä ei lupaaja tuo. Ja harva siihen lähtee.

Silti niitä roskia kaikki sitten syö! Kyllä ne huokailisi pöydässä rosollien ja leivän perään. Mutta se pointti kun ei ole valmispöytä niin ei silloin ole.

Vierailija
60/157 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa niille yksinkertaisesti että et koko joulua tarjoa, jos joulupöytää ei yhteisvoimin saada juhlavaksi ja riittävän runsaaksi. Jouluherkkujahan saa hyvänen aika kauppahalleista ja Stockalta valmiina! Ja viiniä Alkosta! Tuskin on iso sijoitus keltään hakea valmiina, jos itse ei jaksa tehdä. Nyt vaan teet listan ruuista ja juomista, jotka pitää tuoda ja ilmoitat, että kukin tulija saa sitten valita mitä tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme