Just. Kiva. Tarjoan koko suvulle sitten ilmaiseksi jouluruoat.
Vietetään ensimmäistä kertaa joulua meillä, kun muutettiin isoon taloon ja meille mahtuu. Meille tulee vanhempani, tätini, isoäiti ja sisarukseni perheineen. Syöjiä on 22.
Alkusyksystä jo juteltiin, että kaikki tuovat sitten jotain joulupöytään. Sanoin, että voin tehdä laatikot ja kinkun ja muut tuovat sitten muut leivistä viineihi ja juustoista rosolleihin.
Soittelin jo viikko sitten, että mitäs kukin tuo. Ei osannut kukaan vielä sanoa mitään. Minulla on laatikot ja kinkku jo pakkasessa, ollut jo marraskuun lopulta lähtien.
Laitoin eilen sähköpostia, että meiltä löytyy laatikot ja kinkku ja voitaisiin yhdessä sopia, mitä kukin tuo. Yksi veli vastasi, ettei tarvitse muuta kuin laatikot ja kinkun. Yksi täti vastasi siihen, että 'samoin!'.
Soitin illalla äidilleni, että toisivatko ne vaikka viinit, kaksi varmasti riittää, kun on autollisia tulossa? 'En mä usko, että kukaan viiniä tarvitsee', sanoi äiti. Öh?? 'No toisitteko vaikka jotain juustoa?' 'No pitää katsoa ehtiikö tässä kauppaan..'.
Eikö kukaan meinaa tuoda mitään!?!
Mä en sitten mielenosoituksellisesti tarjoa muuta kuin ne laatikot ja kinkun ja astiat. Vettä saa hanasta, muuta ruokaa en laita näytille. Piilotan jääkaappiin ja pakastimeen.
Kommentit (157)
Juuri niin laitat laatikot ja kinkun pöytään ja siinä se. Vettä hanasta. Kun alkavat kysellä muiden ruokien ja salaattien perään niin sanot hurmaavasti hymyillen, että tehän ilmoititte, että muita ruokia ei tarvita. Joten noudatin toiveitanne.
Olen oppinut että tuollaine lähestymistapa ei toimi että kysellään mitä tuotte. Pitää laatia selvä lista x tuo rosollin ja sillin Y viinin jne. Lista koko joukolle joukkopostina.
Lisään vielä, että kaikista helpoin keino päästä tilanteesta eroon on vain perua koko yhteinen joulu. Peru selittelemättä yhtään mitään.
Junttia sukulaisporukkaa kyllä teillä, mutta voisin kuvitella saman skenaarion myös meidän sukuun.
ellei kukaan aio tuoda mitään. Älä ap pilaa omaa jouluasi!
Mun kokemus sukulaisjouluista on se, ettei niitä kannata pitää. Jokainen kuitenkin haluaa viettää juhlaa vähän eri tavalla ja sitten kun yritetään yhdessä, niin se ei tyydytä ketään.
kakku kahvit tai glögit? yms. jälkkäri.
puhua suoraan, mutta eikö esim. äidille ja sisaruksille voi suoraan sanoa miten asia on? Että etukäteen oli jo sovittu, että kaikki tuo jotain ja sinusta on kohtuutonta odottaa, että sinä kustannat yksin ihan kaiken koko suvulle. Ja että haluat, että joko pysytään alkuperäisessä suunnitelmassa tai jokainen viettää joulun kotonaan. Ja että sinulle ei laatikot ja kinkut riitä.
Minäkin kannatan tuota, että listaat kaikki mitä haluat vielä tuotavan ja jaat ne sitten valmiiksi tulijoiden kesken, että x tuo tämän, y tuo tämän jne.
Ehkeivät ihan oikeasti tajua, että pöydässä ei sitten olisi yhtään mitään muuta... Ajattelevat, että kyllä sinä kuitenkin olet muutakin hankkinut.
edellisinä jouluina on toimittu? Onko sukua kokoontunut jonkun muun luokse ja onko silloinkin ollut nyyttikestit-tyyppinen ratkaisu?
Olet varmasti syönyt monen monta jouluateriaa ainakin vanhemmillasi, jollet ole ollut huostaanotettu tai jotain. Olisiko nyt aika tehdä vastapalvelus ja tarjota koko joulu? Varsinkin jos tämä on ensimmäinen teillä vietetty joulu.
Ei nyt millään pahalla, mutta jos minä kutsun meille ihmisiä kylään, tarjoan heille kyllä montaa eri sorttia ruokia, enkä oleta vieraiden tuovan ruokaa. Ja kun vastavuoroisesti menen jonnekin kylään, oletan siellä olevan pöydän koreana.
No, sukuja ja tapoja on tietysti erilaisia.
Siis oman ydinperheemme. En jaksais tollasta vääntöä, mä nimittäin olen kanssa sitä mieltä, että joulupöytä ei ole mitän ilman kalaa, juustoja, salaattia jne.
Ja oma jouluni olis pilalla, jos aattona mentäis vaan kinkulla ja laatikoilla.
Ilmoita sukulaisille, että asia on sovittu jo aikaisemmin ja että teille ei ole asiaa, jos ei tuoda mukanaan sitä ja sitä.
Luulevat varmaan, että sä kumminkin hankit kaiken muun, ja ite pääsevät pälkähästä! Hirveetä väkeä.
sen kinkun ja laatikot pöytään + omalle perheelle pieniin purkkeihin niitä muita lisukkeita ja ilmoittaisin sitten pöydässä kovaan ääneen että nämä pikkupurnukat ja kenties joku tosi pieni viinipullo niin ovat sitten MEIDÄN PERHEELLE varattuja ruokia kun te muut ette niitä halunnut. Nämä riittävät just MEIDÄN PERHEELLE:) ottaisin sitten kameralla ikimuistoisia kuvia ilmeistä ja "joulupöydästä". Parempi vielä kun laittais niihin purnukoihin nimilaput. Joulun jälkeen voisi sitten askarrella kiitos kortteja kaikille.
Kiinnostaa, kun itse ollt vähän samankaltaisessa tilanteessa..
ennestään tuttua vai onko tämä eka kerta, kun on tällaista säätöä asioista?
edellisinä jouluina on toimittu? Onko sukua kokoontunut jonkun muun luokse ja onko silloinkin ollut nyyttikestit-tyyppinen ratkaisu?
Olet varmasti syönyt monen monta jouluateriaa ainakin vanhemmillasi, jollet ole ollut huostaanotettu tai jotain. Olisiko nyt aika tehdä vastapalvelus ja tarjota koko joulu? Varsinkin jos tämä on ensimmäinen teillä vietetty joulu.
Ei nyt millään pahalla, mutta jos minä kutsun meille ihmisiä kylään, tarjoan heille kyllä montaa eri sorttia ruokia, enkä oleta vieraiden tuovan ruokaa. Ja kun vastavuoroisesti menen jonnekin kylään, oletan siellä olevan pöydän koreana.
ja äiti on viimeiset 15 vuotta ollut jossain Thaimaassa joulun isän kuoleman jälkeen. Olen sisarussarjan nuorin ja sisaruksilla oli jo puolisot siinä vaiheessa, kun isä kuoli. Minä olin juuri alkanut seurustella nykyisen mieheni kanssa.
Sinä jouluna menin siis miehen suvun jouluun, äiti lähti lomalle ja sisarukset puolisoiden perheiden luo. Näin on eletty viimeiset 15 vuotta.
Muutetiin keväällä isoon omakotitaloon, johon mahtuu paljon ihmisiä jouluksi. Siksi sain tämän kuningasidean, että pidetäänkin meidän suvun joulu vaihteeksi. En tiedä, mitä muissa joulupöydissä on ollut, mutta lapsuudenkodissani isän eläessä ja miehen suvussa on pöydät notkuneet herkuista. Ei todellakaan ole eletty laatikoilla ja kinkuilla.
Ehkä omaa tyhmyyttäni kuvittelin, että suurin piirtein samantyyppisiä joulupöytiä on kaikilla vähän eri variaatioilla. Ja ajattelin, että kun minulta tulee ne perinteisimmät ja "pakolliset" kinkku ja laatikot, kukin saa oman mielen ja halun mukaan tuoda yhteiseen joulupöytään kaikkea muuta. Oletin, että yhdelle on tärkeää juustot, toiselle kala, kolmannelle rosolli.. Mutta ei. Ovatko sitten pizzoilla eläneet tähän asti, en tiedä.
Tyhmää olisi minultakaan lähteä vaatimaan heitä tuomaan sitä rosollia, jos sitä ei kukaan aio syödä.
Ehkä nielen tappioni ja laitan JOTAIN vähän pientä näiden laatikoiden kylkeen ja veden lisäksi maitoa, ei ole niin ankean tyhjä pöytä. Mutta muut herkut piilotan sukulaisilta ja syödään sitten itse myöhemmin.
ap
Jos ensin sovitaan jaosta ja sitten muut alkaa lipsumaan.
Voisin ilmoittaa mailina muille, että ei nyt voikaan tulla jouluksi.
Jotta joulu onkin nyt sen oman perheen kesken.
mitä sitä ketään muuta kestitsemään,jos halua ei näytä kellään olevan tekemään asian eteen mitään!
Eihän laatikot ja kinkku riitä kaikille, jos olet ajatellut, että pöydässä riittää muutakin syötävää.
Sua käytetään nyt hyväksi. Joten peru yhteinen joulu ja nauttikaa vain perheen kesken.
Kiinnostaa, kun itse ollt vähän samankaltaisessa tilanteessa..
Ei kannata mitään sukujouluja alkaa perumaan ja kuvitella, että sitten on kaikilla hyvä mieli kun saa omassa rauhassa olla. Sukujuhlia varten pitää vähän vaivautua, mutta sen luulisi olevan myös sen väärti.
Kannatan ideaa laittaa listaa kaikesta mitä tarvittaisiin ja pikkaisen alleviivaamaan, että muuten pöydässä on kinkun+laatikon lisäksi vain vesi. (Toki voi tai kannattaa oikeasti vähän varmistautua itsekin, että oikeasti on vähän muutakin, jos ei kukaan muka tuo) Laita selkeät ranskalaiset viivat, että mitä vähintään tarvitaan, että sopikaa kuka tuo ja mitä. Luulisi, että menee perille, ei kai ne niin pihejä ole ja toisaalta sitten olet tehnyt mitä tehtävissä on.
Jos et halua kertoa suvulle syytä, keksi joku veruke. Sairastelua tai jotain. Sulla menee omakin joulu pilalle muuten.
ja äiti on viimeiset 15 vuotta ollut jossain Thaimaassa joulun isän kuoleman jälkeen. Olen sisarussarjan nuorin ja sisaruksilla oli jo puolisot siinä vaiheessa, kun isä kuoli. Minä olin juuri alkanut seurustella nykyisen mieheni kanssa.Sinä jouluna menin siis miehen suvun jouluun, äiti lähti lomalle ja sisarukset puolisoiden perheiden luo. Näin on eletty viimeiset 15 vuotta.
Muutetiin keväällä isoon omakotitaloon, johon mahtuu paljon ihmisiä jouluksi. Siksi sain tämän kuningasidean, että pidetäänkin meidän suvun joulu vaihteeksi. En tiedä, mitä muissa joulupöydissä on ollut, mutta lapsuudenkodissani isän eläessä ja miehen suvussa on pöydät notkuneet herkuista. Ei todellakaan ole eletty laatikoilla ja kinkuilla.
Ehkä omaa tyhmyyttäni kuvittelin, että suurin piirtein samantyyppisiä joulupöytiä on kaikilla vähän eri variaatioilla. Ja ajattelin, että kun minulta tulee ne perinteisimmät ja "pakolliset" kinkku ja laatikot, kukin saa oman mielen ja halun mukaan tuoda yhteiseen joulupöytään kaikkea muuta. Oletin, että yhdelle on tärkeää juustot, toiselle kala, kolmannelle rosolli.. Mutta ei. Ovatko sitten pizzoilla eläneet tähän asti, en tiedä.
Tyhmää olisi minultakaan lähteä vaatimaan heitä tuomaan sitä rosollia, jos sitä ei kukaan aio syödä.
Ehkä nielen tappioni ja laitan JOTAIN vähän pientä näiden laatikoiden kylkeen ja veden lisäksi maitoa, ei ole niin ankean tyhjä pöytä. Mutta muut herkut piilotan sukulaisilta ja syödään sitten itse myöhemmin.
ap
Jos kerta sinä olet saanut kuningasidean kutsua kaikki luokse, pitäisi sinun mielestäni myös tarjota kaikki ruuat. Tarjoat samoja ruokia mitä teidänkin perheenne söisi. Jos syötte juustoja, mutta ette kalaa, niin silloin tarjoatte kaikille juustoja. Viinin ostat tonikassa, eivät maksa kovin paljoa, ja siitä riittää varmasti kaikille halukkaille. Jos ylimääräistä jää, juot itse loppuina joulun pyhinä, tai teet vaikkapa uudeksi vuodeksi punaviinikastikkeen.
Mutta pointtini on, että kun sinä olet heisät kutsunut, sinä myös tarjoat ruuat ja juomat. Uskon, että vieraat tuovat jotain tuliaisia kuitenkin tullessaan, joulukahvia tai joulukukan.
"Ehkä nielen tappioni ja laitan JOTAIN vähän pientä näiden laatikoiden kylkeen ja veden lisäksi maitoa, ei ole niin ankean tyhjä pöytä. Mutta muut herkut piilotan sukulaisilta ja syödään sitten itse myöhemmin."
Et missään nimessä! Näytä ettei sua kohdella tollalailla!
kun sulla kerta on varaa:
kinkku, laatikot, vesi/maito, leipä/voi, rosolli. Kahvi/tee, joulutortut, pikkuleivät.Yksi suklaarasia.
On riittävästi ruokaa, ei maksa ihan tuhottomasti. Et myöskään ole tyly. Hymyillen tarjoat, hymyillen hyvästelet - eikä tarvitse enää koskaan toistaa tällaista juhlaa. Voihan se olla ihan kivaakin, yhdessäolo nimittäin. Ja jos ei ole, niin kerta tällaista hupia riittää.
Toinen vaihtoehto on tarjota vain joulukahvit, pitäytyä sillä linjalla.
Me ollaan ihan omalla porukalla, ei hankita kinkkuja tms. raskasta ruokaa, nautitaan vaan kerrankin siitä että saa olla kotona lasten kanssa ihan rauhassa. Ja uudeksi vuodeksi mennään kylpylään pariksi päiväksi, syödään siellä hyvin seisovasta pöydästä molempina päivinä.
Aion siis hankkia ja olen osittain hankkinutkin jo omalle perheelle kunnon joulupöydän, joka syödään sitten joulupäivänä ja tapanina. Silloin ei tosiaankaan syödä pelkkiä laatikoita ja kinkkua.
ap