Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateemiset tai yo-opiskelijat, mitkä ovat tieteenalaasi liitetyt yleisimmät harhaluulot?

Vierailija
09.12.2012 |

Voin itse aloittaa: suomen kieli. Ajatellaan, että se on sama asia kuin lukion äidinkieli tai äidinkielenopetus yleensä. Oikeinkirjoituksen laajennettua opiskelua.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. kasvatustieteen opiskelu ei tee kenestäkään pätevää tai tietävää kasvatusasioissa. Piste. Ugh.

Eli minusta kyse ei ole harhaluulosta. Tottakai opiskelu aina jotain antaa, mutta käsitys kasvatustieteen opintojen sisällöstä siinä, että ymmärtäisi jotain kasvatuksesta on pah.

Olen KM ja en todellakaan tunnista opintojani kirjoituksistasi... Minä ainakin olin pettynyt siitä, kuinka pienellä sisällöllä voi maisteriksi valmistua. Pedagogisissa oli muutama oleellinen juttu. Lopuilla ei mitään tekemistä minkään pedagogiikan tai muksujen kasvatuksen kanssa. Terveellä järjellä pääsee yhtä pitkälle.

turha, koska kaikki osaavat kasvattaa. Ja jos erehtyy kysymään pedagogisia perusteluja jollekin teolle tai taustaoletuksia, katsoo tekijä suu auki, että mitä, ei tuollaisia tarvitse tietää, kun kasvattaa. Riittää, että huutaa lujaa ja kieltää kaiken.

kysyttiin alaan liittyviä yleisimpiä harhakäsityksiä ja yksi on se, että jokainen osaa kasvattaa, ei siihen opiskelua tarvita.

Vierailija
62/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ajatellaan, että meidän opiskelema matematiikka on jatkoa lukiolle: kaavat vaan vaikenee ja laskut pitenee (tkk:llahan näin kai matikka meneekin?).

Heh... Näin helposti ne harhaluulot saavat alkunsa.

No, TKK:lla jos opiskelee tietotekniikkaa, niin harva ymmärtää, miten voi työskennellä missään muualla kuin ohjelmistoyrityksessä tai Nokialla. Esim. anestesiakoneet ja potilasvalvontamonitorit ovat toki.. ööö.. lääkäreiden suunnittelemia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä palkkaus automaattisesti.

Helsingissä vastavalmistunut tienaa 2400e + toimenpidelisät (500e - 800e riippuen potilasaineksesta)

No, toki moni akateeminen tienaa huonomminkin, mutta en silti pidä huippupalkkana.

Vierailija
64/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti kaikki ihmettelevät, että miksi yliopistossa pitää opiskella 5 vuotta, jotta voi opettaa lapset sanomaan ärrän ja ässän. Kun se puheterapeutin työ on aika paljon muutakin...

Vierailija
65/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntäminen on kivaa, nopeaa ja helppoa kaikille ranskan kielen yliopisto-opinnot suorittaneille ja sitä voi pyytää tekemään ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi, esim. suomalaisen laulun sanat tai väitöskirjan tarkistus (oikea taksa pelkän kieliasun tarkistamisesta on 10 eur/sivu).

10e/sivu ei todellakaan ole oikea taksa väikkärin kieliasun tarkistamisesta. Lähempänä oikeaa on 35 e. Ei ihme että kääntäjiä ei arvosteta kun alaa opiskellut väittää tuollaista.

Vierailija
66/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijat ja tutkijat haluavat pääasiassa valistaa suomalaisia siitä, miten kieltä pitäisi sääntöjen mukaan käyttää. Näkökulma se on sekin, mutta itseäni kiinnosti aina enemmän se, miten ihmiset käytännössä kieltä käyttävät (pragmatiikka). Esimerkiksi kohteliasta sävyä luotaessa käytetään paljon erilaisia "pikkusanoja" sun muuta, joka hämärtää tarkoitusta, ei selvennä (kuten yleensä pitäisi).

Vierailija
67/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Filosofiaahan oppii elämällä". Itse en ainakaan ole oppinut esim. formaalilogiikasta tai epistemologiasta juurikaan mitään elämällä vaan lähinnä koulunpenkillä.

Vierailija
68/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. kasvatustieteen opiskelu ei tee kenestäkään pätevää tai tietävää kasvatusasioissa. Piste. Ugh. Eli minusta kyse ei ole harhaluulosta. Tottakai opiskelu aina jotain antaa, mutta käsitys kasvatustieteen opintojen sisällöstä siinä, että ymmärtäisi jotain kasvatuksesta on pah.

Olen KM ja en todellakaan tunnista opintojani kirjoituksistasi... Minä ainakin olin pettynyt siitä, kuinka pienellä sisällöllä voi maisteriksi valmistua. Pedagogisissa oli muutama oleellinen juttu. Lopuilla ei mitään tekemistä minkään pedagogiikan tai muksujen kasvatuksen kanssa. Terveellä järjellä pääsee yhtä pitkälle.

turha, koska kaikki osaavat kasvattaa. Ja jos erehtyy kysymään pedagogisia perusteluja jollekin teolle tai taustaoletuksia, katsoo tekijä suu auki, että mitä, ei tuollaisia tarvitse tietää, kun kasvattaa. Riittää, että huutaa lujaa ja kieltää kaiken.

kysyttiin alaan liittyviä yleisimpiä harhakäsityksiä ja yksi on se, että jokainen osaa kasvattaa, ei siihen opiskelua tarvita.

Helsingissä oppi paljon kasvatuksen historiasta, filosofiasta, ihmiskäsityksestä jne. Nimenomaan kasvatuasasioissa tuli päteväksi ja tietäväksi ihan niin kuin pitikin.

Sinusta eläinlääketieteen opinnoissa ei opi mitään eläinlääketieteestä?

Vierailija
69/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet luulevat, että osaan kaikki vuosiluvut, kun olen valmistunut historiasta. Yli 60-vuotiaille miehille on vaikea pala, kun en osaakaan piirtää kaikkia toisen maailmansodan rintamalinjoja, enkä tiedä edes tarkalleen vuosilukuja. Mikään muu ei historiassa ole niin tärkeää kuin nuo em. asiat.

..ja näiden samaisten mielestä kaikki taistelut pitäisi myös osata ulkoa :)

Vierailija
70/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntäminen on kivaa, nopeaa ja helppoa kaikille ranskan kielen yliopisto-opinnot suorittaneille ja sitä voi pyytää tekemään ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi, esim. suomalaisen laulun sanat tai väitöskirjan tarkistus (oikea taksa pelkän kieliasun tarkistamisesta on 10 eur/sivu).

10e/sivu ei todellakaan ole oikea taksa väikkärin kieliasun tarkistamisesta. Lähempänä oikeaa on 35 e. Ei ihme että kääntäjiä ei arvosteta kun alaa opiskellut väittää tuollaista.

johon ensimmäisen viestin kirjoittaja usein törmää...

Vierailija
71/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ajatellaan, että meidän opiskelema matematiikka on jatkoa lukiolle: kaavat vaan vaikenee ja laskut pitenee (tkk:llahan näin kai matikka meneekin?).

Heh... Näin helposti ne harhaluulot saavat alkunsa.

No, TKK:lla jos opiskelee tietotekniikkaa, niin harva ymmärtää, miten voi työskennellä missään muualla kuin ohjelmistoyrityksessä tai Nokialla. Esim. anestesiakoneet ja potilasvalvontamonitorit ovat toki.. ööö.. lääkäreiden suunnittelemia.

Siis tuon käsityksen TKK:n matikasta olen saanut ihan TKK:ssa matikkaa opiskelevien kanssa keskustellessa. Kyllä niiden keskustelujen perusteella ymmärsin, että matikassa lähdetään tosiaan eri suuntiin meillä yliopistolla (aksioomista rakennetaan isompia struktuureja) ja heillä tkk:lla (oikeasti sitä laskemista ja vääntämistä paljon).

Vierailija
72/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

800 sivua ja se tekee sitten 28 000 euroa? Saa aika mehevä apuraha olla sen maksamiseen. TEL:it päälle ja lomakorvaukset kanssa?

Vierailija
73/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä missä oikis on paikka jonne ihmiset hakevat ykkösvaihtoehtona ja panostavat täysillä (joten päästäkseen sisään täytyy olla tosi tosi hyvä suoritus), englantilainen filologia on todella, todella monelle se varapaikka jonne haetaan aika vähällä vaivannäöllä. Siksi hakijoita on paljon, ja sinne on näennäisen vaikea päästä.

Itsekin hain (ja pääsin) englantilaiseen filologiaan kun luin parissa päivässä ne pari hassua kirjaa (toinen oli vielä kaunokirjallisuutta!) jotka pääsykokeeseen tuli, kun taas kauppakorkeaan luin viikkokausia. Ja koska en käyttänyt sitä paikkaani yliopistolla, joku toinen sai paikkani. Uskoisin että on hyvin tavallista että sinne pääsee just tuolla lailla varasijoilta iso määrä porukkaa. Vastaavaa tuskin oikiksessa nähdään.

Harhaluulo: enkun laitokselle pyrkiminen on läpihuutojuttu, koska 'kaikkihan osaa Suomessa niin hyvin englantia". Fakta: Sinä vuonna, kun itse aloitin opintoni, sisäänpääsyprosentti oli pienempi kuin oikiksessa.

Itse hain (ja pääsin) lukemaan Englantilaista filologiaa vuonna 2008. Kokeeseen oli luettavana kolme kirjaa: yksi kielitieteestä, yksi proosa-analyysista ja yksi englannin kielen historiasta. Kokeessa oli erillinen, n. 5 sivun osio jokaista kirjaa varten, joissa piti mm. täydentää lauseita, joista puuttui sanoja, suoraan kirjasta. Lisäksi pitkät pätkät termien selityksiä yms. Neljäntenä osiona oli kielioppiosio, jossa kysymyksinä mm. "mikä sana sopii kohtaan x parhaiten?" (kaikki sanat sopivat hyvin, mutta piti valita niiden joukosta jotenkin luontevin tms.) Koe oli siis melko haastava, aika paljon 15 vuodessa muuttunut.

Samaa mieltä olen siitä, että eng. filologian pääsykoeprosentteja vääristävät ne ihmiset, jotka hakevat säkällä juuri nimenomaan koska "kaikki nyt osaavat englantia". Heistä nykyään tuskin kukaan pääsee sisään, joten todellisuus on jossain siellä välissä.

Vierailija
74/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten paras ketju viikkoihin. Asiallisempi kuin juuri mikään muu ketju ottaen huomioon viestien määrän ja pituuden. Jätän esittämättä hyporteesia mistä se johtuu.

t.

Arkkitehti, jonka oletetaan haluavan suunnitella lapsuudenkavereille pientaloja ilmaiseksi sinne jonnekin kauas synnyinseudulle, koska osaavalta ja kokeneelta arkkitehdiltahan se onnistuu nopeasti eli kahvitauolla. Ja oikeastaan vieläkin nopeammin jos tarvitaan vain pääsuunnittelija, kun kerran ovat itse piirtäneet jo ne kuvansa tietokoneella ja jonkun pitäisi vain ottaa ilmaiseksi vastuu siitä projektista.

Vierailija
75/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisimpänä varmaan se, että kyse ei oikeastaan edes ole mistään tieteenalasta ja kaikki alan ammattilaiset ovat kukkamekkotanttoja, jotka hoitavat huostaanottoja tai vammaisia.

Toinen on se, että meidän oletetaan olevan laupiaita samarialaisia, jotka ovat hakeutuneet alalle hyysäämistarpeensa vuoksi. Osin se varmasti pitääkin paikkansa kouluun hakevien nuorten idealistien kohdalla eikä se auttamisen halu (yleensä) mihinkään katoa, mutta kenttätyötä ei tarvitse tehdä kovinkaan montaa kuukautta, että kyynistyy sille "hädälle" jota ihmiset kärsivät - sitä kun jakaa satoja euroja kuussa kotonaan leveästi asuville alle parikymppisille, joilla ei kuitenkaan ole "varaa" osallistua viiden kilometrin päässä pidettävälle työkkärin kurssille alkaa suoraan sanoen vähän vituttamaan.

Surullinen ennakkoluulo on myös se, että muutamien negatiivisten juttujen vuoksi sossut olisivat yksiselitteisen pahoja etenkin lastensuojelupuolella. Yleisestä harhaluulosta huolimatta isän asema huoltajuuskiistoissa ei sekään ole juuri koskaan millään tavalla sosiaaliviranomaisen toiminnan seurausta.

Lisäksihän sossu toimii tasan niin kuin laki sanoo, meidän ammatissa ei valitettavasti ole tilaa minkäänlaiselle tapauskohtaiselle harkinnalle :(

Vierailija
76/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni luulee että ekonomit/KTM:ät saavat aina hyvää palkkaa.

Vierailija
77/77 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki luulee, että olen hyvä päässälaskuissa. NOT.