Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälittekö ihmsitä joka jää työttömäksi 20-40 vuoden työssäolon jälkeen?

Vierailija
26.11.2012 |

Minä en.

Minä säälin niitä nuoria ihmisiä jotka eivät ole koskaan saaneet työpaikkaa.

Jos on kerännyt rahaa työelämässä vuosikymmeniä, on lapset jo omillaan ja kämppä maksettuna, mitä siinä on valittamista? Kun ei tarvi raskaassa työssä enää käydä voi alkaa harrastaa kaikkea kivaa, elintaso ehkä vähän laskee, mutta elämän laatu voi nousta paljonkin.

Minä esimerkiksi olen iloinen kun isäpuoleni työpaikalla alkaa vuoden vaihteessa YT neuvottelut, hän pääsee vihdoin pois työstä joka on hänelle ihan liian raskasta jo, terveys mennyttä, silti on ollut pakko raataa, ja perhe on pelännyt joka päivä että hän ei enää tule töistä hengissä kotiin, tai herää aamulla.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin itsekin töihin.

Nimim. 10 vuotta valmistumisesta ja edelleen etsin vakituista työpaikkaa.

Vierailija
42/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti osaan tuntea myötätuntoa. Ikääntyvien työntekijöiden on huomattavasti vaikeampi löytää töitä kuin nuorempien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee hyvää saada potkut sellaiselle, joka ei osaa arvostaa vakinaisuuttaan. On liikaa vanhempia ihmisiä liian hyvillä eduilla työssä, jos ei edes eläkkeelle kiinnosta lähteä, vaikka ikää jo olisikin. Esim. julkishallinto on täynnä leipääntyneitä ihmisiä, jotka käyttävät hyväkseen byrokratian vilunkimahdollisuuksia ja löntystävät kahvitunnilta ruokatunnille ja laiskasti soittavat välissä yhden puhelun. Todelliset työt teetetään ilmaisharjoittelijoilla, näillä nuorilla ihmisillä, jotka ovat tarpeeksi teräviä tietotekniikassa ja muutenkin pingottavat saadakseen ehkä tulevaisuudessa työpaikan sieltä. Minäkin suren, että valmistuin akateemisillä papereilla kaupan myyjäksi. Olisi minulla osaamista muuhunkin.

jo ihan siksi, että valtiolla maksetaan harjoittelijoille palkkaa. Työharjoitteluun valtiolle pääsee todella harva.

Vierailija
44/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 43v ikäinen eli ehtii vielä työnhakuun hyvinkin. Sen sijaan 40 vuoden työssäolon jälkeen on jo niin lähellä oikeaa eläkeikää, että on pelkkää kiusaamista irtisanoa muutamaksi vuodeksi, jotta ei saisi täyttä eläkettä. Nykyisin kun eläkekertymä kootaan myös viimeisiltä vuosilta ja jos ne ovat 0 euroa, pienenee kuukausieläke suhteettoman paljon verrattuna siihen, että olisi pari vuotta pois työelämästä uransa alussa.

Vierailija
45/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kerännyt rahaa työelämässä vuosikymmeniä, on lapset jo omillaan ja kämppä maksettuna, mitä siinä on valittamista? Kun ei tarvi raskaassa työssä enää käydä voi alkaa harrastaa kaikkea kivaa, elintaso ehkä vähän laskee, mutta elämän laatu voi nousta paljonkin.

Tuossa tilanteessa ainakin mulle olisi helpotus jäädä töistä pois. Mutta tuo ei suinkaan ole realismia läheskään kaikilla 6-kymppisillä. Moni on kitkutellut pienellä palkalla ja omaisuutta ei välttämättä ole joten työttömyys on siinä tilanteessa katastrofi ja samalla köyhyystuomio koko loppuiäksi.

Vierailija
46/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla on pilvin pimein ilmaisharjoittelijoita työelämävalmennettavan nimikkeellä. Heille ei makseta penniäkään.

Vierailija
47/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut 24vuotta, joista samalla työnantajalla

22vuotta.

Säälisin kyllä itseäni jos jäisin työttömäksi, meillä ei omaa kämppää, asutaan vuokrakämpässä helsingissä 1100E/kk vuokralla. Lapsia 2kpl 13v ja 6vuotiaat. Eipä mulla paljon jäis omaa aikaa harrastella sen ihmeepiä tai reissailla vaikka kotona olisinkin, mies reissaa työkseen ulkomailla monta kertaa kuukaudessa, joten lähes yksin hoidan muksut ja kodin.

Vierailija
48/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä jotka eivät koskaan saaneet kunnon työpaikkaa, ja nyt minimisairaseläkkeellä.

Mutta kyllä minä säälin esim. lasteni isää, joka on pari vuosikymmentä tehnyt työtään, joka nyt saattaa mennä alta.

Reilut viisikymppisenä hän ei tule löytämään täältä enää töitä, eiköhän noita ala olla pois potkittuja taas sen verran.

Oman alan töitä ei todennäköisesti löydy koko maasta enää.

Asunto ei ole maksettu monellakaan tuon ikäisellä, lapset ovat pieniä.

Näinpä se sitten kohdistuu meillä molemmilta puolilta lapsiin.

Vierailija
49/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä jotka eivät koskaan saaneet kunnon työpaikkaa, ja nyt minimisairaseläkkeellä.

Mutta kyllä minä säälin esim. lasteni isää, joka on pari vuosikymmentä tehnyt työtään, joka nyt saattaa mennä alta.

Reilut viisikymppisenä hän ei tule löytämään täältä enää töitä, eiköhän noita ala olla pois potkittuja taas sen verran.

Oman alan töitä ei todennäköisesti löydy koko maasta enää.

Asunto ei ole maksettu monellakaan tuon ikäisellä, lapset ovat pieniä.

Näinpä se sitten kohdistuu meillä molemmilta puolilta lapsiin.

vielä, että olemme siis eronneet, ja kummallakin on asuntonsa maksettavana ihan yksinään.

Vierailija
50/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömäksi jo 55 vuotiaana. Hirvittää jo ajatus, että pitäisi jaksaa vuorotyötä ja valvoa yövuoroja päälle kuuskymppisenä.

Mutta ei ole sitä toivoa, että työttömäksi jäisi :(

Tuossa tilanteessa ainakin mulle olisi helpotus jäädä töistä pois. Mutta tuo ei suinkaan ole realismia läheskään kaikilla 6-kymppisillä. Moni on kitkutellut pienellä palkalla ja omaisuutta ei välttämättä ole joten työttömyys on siinä tilanteessa katastrofi ja samalla köyhyystuomio koko loppuiäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä