Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälittekö ihmsitä joka jää työttömäksi 20-40 vuoden työssäolon jälkeen?

Vierailija
26.11.2012 |

Minä en.

Minä säälin niitä nuoria ihmisiä jotka eivät ole koskaan saaneet työpaikkaa.

Jos on kerännyt rahaa työelämässä vuosikymmeniä, on lapset jo omillaan ja kämppä maksettuna, mitä siinä on valittamista? Kun ei tarvi raskaassa työssä enää käydä voi alkaa harrastaa kaikkea kivaa, elintaso ehkä vähän laskee, mutta elämän laatu voi nousta paljonkin.

Minä esimerkiksi olen iloinen kun isäpuoleni työpaikalla alkaa vuoden vaihteessa YT neuvottelut, hän pääsee vihdoin pois työstä joka on hänelle ihan liian raskasta jo, terveys mennyttä, silti on ollut pakko raataa, ja perhe on pelännyt joka päivä että hän ei enää tule töistä hengissä kotiin, tai herää aamulla.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla on pilvin pimein ilmaisharjoittelijoita työelämävalmennettavan nimikkeellä. Heille ei makseta penniäkään.

Valtiolle ei oteta työelämävalmennettavia käytännössä koskaan, palkkatuella sen sijaan on otettu sijaisia.

Opiskeluaikaista harjoittelua suorittavia on vuosittain aika vähän suhteessa siihen, miten paljon valtiolla on työntekijöitä.

Vierailija
2/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut työelämävalmennuksessa valtiolla ja meitä oli siellä paljon. Korkeakoulutettuja, nuoria ilmaisorjia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni menetti työnsä 51-vuotiaana firman lopetettua toimintansa. Säilyttääkseen oikeutensa päivärahaan hän tekee nyt sähkötöitä harjoittelijana 9 euron päiväpalkalla. Oli tehnyt samaa duunia vuosikymmeniä eli osaa työn. Ehti olla te-toimiston mielestä niin pitkään työttämänä (5 kk) että vaadittiin aktiivisuutta. Mutta saipa taas yksi firma ilmaisen työntekijän.

Vierailija
4/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on vanhemmille ihmisille kaikki kaikessa.

Tässä juurikin kaverin isä sai potkut 57 vuotiaana.. mistäpä lentokoneinsinööri enää töitä saa?

Tuo miesriepu on ihan rikki ollut nyt puolisen vuotta ja yllättäen sitten tarttui pulloon. Mies joka on ollut absolutisti.

eikä kaikilla ole elämä aina hymyillyt, että taloudellinen tilanne olisi hyvä.

Äitinikin kävi juuri valittamassa, että lomautuksia luvassa. Hänellä ei todellakaan ole omaisuutta, kun isä joi ja pelasi kaiken. 59 vuotias joutuu elämään kädestä suuhun jatkuvasti.

Vierailija
5/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, ei pidä paikkaansa Valtiolla on pilvin pimein ilmaisharjoittelijoita työelämävalmennettavan nimikkeellä. Heille ei makseta penniäkään.

Meillä otetaan paljon korkeakouluharjoittelijoita ja kaikille maksetaan käypä palkka.

Joskus 90-luvun laman aikaan on otettu työkkärin työllistettyjä kun niitä oli pakko ottaa. Nykyään ei, niistä on enemmän haittaa kun hyötyä.

Vierailija
6/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä missä olet töissä mutta ministeriöissä ainakin käytetään ilmaisharjoittelijoita.

Moni opiskelukaverini on ollut valtiolla työelämävalmennettavana. Kun valmistuin 2005, työkkärin ilmoitustaulu pursuri ilmoituksista työelämävalmennuspaikoista, lähes kaikki olivat valtiolla.

Jos tilanne on sittemmin muuttunut, niin sepä hyvä. Pari vuotta sitten kyllä oli lehdessäkin juttua tuosta työelämävalmennettavien runsaasta määrästä eräissä valtion virastoissa ja ministeriössä, joten tuskin on ihan harvinainen ilmiö.

Vierailija
7/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut nyt 5 vuotta, vuokraduunarina edelleen, vakuituiseksi on vaikea päästä.

Olette ilmeisesti mielummin työttömiä, ette uskalla ottaa edes lyhyttä työtä.

Vierailija
8/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut 24vuotta, joista samalla työnantajalla

22vuotta.

Säälisin kyllä itseäni jos jäisin työttömäksi, meillä ei omaa kämppää, asutaan vuokrakämpässä helsingissä 1100E/kk vuokralla. Lapsia 2kpl 13v ja 6vuotiaat. Eipä mulla paljon jäis omaa aikaa harrastella sen ihmeepiä tai reissailla vaikka kotona olisinkin, mies reissaa työkseen ulkomailla monta kertaa kuukaudessa, joten lähes yksin hoidan muksut ja kodin.

Noin kauhealla vuokralla olisi maksanut jo kämpän. Ja sulla varmasi on ihan hyvä palkkakin kun noin kauan on ollut sama työnantaja. Varmasi saisit työpaikan kun olet vielä reilusti alle 50, paremmin kuin minä, sinua 5 vuotta nuorempi jolla ei ole koskaan ollut oikeaa työpaikkaa.

Eli ei kauheasti säälitä.

ap

Vierailija
9/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pienillä palkkatuloilla ei perheasuntoa useinkaan osteta Helsingistä, jos ei ole säästöjä tai takaajia.

Meillä molemmat töissä, eikä puhettakaan omistusasunnosta pk-seudulla. Meillä ei ole viisikymppisenä lainat maksettuna kun ei ole lainaa mitä maksaa. Jostain ne rahat asumiseen on joka kuukausi löydyttävä, joten potkut olisivat paska juttu.

Vierailija
10/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on vanhemmille ihmisille kaikki kaikessa.

Tässä juurikin kaverin isä sai potkut 57 vuotiaana.. mistäpä lentokoneinsinööri enää töitä saa?

Tuo miesriepu on ihan rikki ollut nyt puolisen vuotta ja yllättäen sitten tarttui pulloon. Mies joka on ollut absolutisti.

eikä kaikilla ole elämä aina hymyillyt, että taloudellinen tilanne olisi hyvä.

Äitinikin kävi juuri valittamassa, että lomautuksia luvassa. Hänellä ei todellakaan ole omaisuutta, kun isä joi ja pelasi kaiken. 59 vuotias joutuu elämään kädestä suuhun jatkuvasti.

Palkka ollut helkkarin hyvä verrattuna esim. mun vanhempiin, ompelija ja hitsari. Mun vanhemmat 58 ja 59, äiti jo työttömänä ja isäpuolikin toivottavasti pian. Saavat molemmat ansiosidonnaista eläkkeeseen asti. Ovat vuosia sitten jo maksaneet asuntolainan pois jonka ottivat 80-luvulla, silloin kun oli korkokin 20%, tiukkaa oli, mutta elättivät 5 lasta. Molemmat ovat olleet työttömänä moneen kertaan, isäpuolen työpaikka on myyty moneen kertaan, ja sitten otettu takaisin töihin, kun on tarvetta tullut, jopa uutena työntekijänä, tekemään samaa hommaa. Eipä se eläminen mitään hymyilyä ole ollut heilläkään, eikä ole töiden jälkeenkään kun ovat terveytensä töissä menettäneet. Isäpuolella hitsauspölyä keuhkoissa, sydänvaivaa ja selkä tohjona, niin että yöllä ei saa nukuttua. Silti ei ole sairaseläkkeelle päässyt, jopa viikonloput pitänyt tehdä töitä pienellä palkalla, ja tähän on suostunut juuri sen takia että eläke ei pienentyisi.

Vierailija
11/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pienillä palkkatuloilla ei perheasuntoa useinkaan osteta Helsingistä, jos ei ole säästöjä tai takaajia.

Meillä molemmat töissä, eikä puhettakaan omistusasunnosta pk-seudulla. Meillä ei ole viisikymppisenä lainat maksettuna kun ei ole lainaa mitä maksaa. Jostain ne rahat asumiseen on joka kuukausi löydyttävä, joten potkut olisivat paska juttu.

20 vuotta sitten sai Helsingistä erittäin edullisestikin asuntoja, olisitte silloin ostaneet. Ja pakkoko sitä on ihan keskustassa asua.

Ne on kaikki omia valintoja, varmaan on paska juttu jos työttömäksi joutuu, mutta teillä on ollut edes mahdollisuus kun olette saaneet säännöllisistä palkkatuloista nauttia.

ap

Vierailija
12/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isot lehtijutut kun joku paperitehdas laitetaan kiinni, kun niissä suurinta sääliä kaipaa juurikin nämä jotka ovat vasta 40 olleet siinä tehtaassa töissä, ja nyt se työpaikka meni, voi nyyh hyyh.

Paikkakunnalle se on varmaan aina kova isku, se on surullista. Mutta suurin osa on päässyt töihin näistäkin tehtaan työntekijöistä, osa joutunut lähtemään muualle töihin.

Varmaan se joka on 40 vuotta ollut paperitehtaassa, ei välttämättä saa enää työpaikkaa, mutta olisi nyt helvetti kiitollinen että on hyvällä palkalla saanut olla kymmeniä vuosia töissä.

ap

Vierailija
13/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin suurimassa osassa muuta eteläistä Suomea, joten Helsinkiin ei kannata muuttaa eikä siellä asua. Kannattaa hakeutua muualle, esim. Hämeenlinnaan, Tampereelle tai Mikkeliin, jossa rahat riittävät paremmin ja töitäkin on perustekijöille. Merikapteeneja ja lentoperämiehiä siellä ei tarvittane, mutta töitä on enemmän kuin pääkaupungissa.

Vierailija
14/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on viimeksi tulleet taloon. Se on hyvä systeemi, koska nuorelle työttömyys ei ole ongelma, heillähän on vuokrakämppä eikä velkoja, lapsista saa lapsilisää ja talous on kunnossa, joten ei ole valittamista.

Vierailija
15/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi toimistotyöntekijät saavat huomattavasti helpommin töitä pk-seudulta kuin esim. Hämeenlinnasta tai Tampereelta. Tiedän tämän kun lukuisat hämeenlinnalaiset käy Helsingissä töissä kun lähempää ei töitä kerta kaikkiaan löydy. Tulee vaan aika pitkä työpäivä matkoineen ja kalliiksikin käy.

Vierailija
16/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on viimeksi tulleet taloon. Se on hyvä systeemi, koska nuorelle työttömyys ei ole ongelma, heillähän on vuokrakämppä eikä velkoja, lapsista saa lapsilisää ja talous on kunnossa, joten ei ole valittamista.

Varmaan joku alle 20 asuu vuokralla eikä hajuakaan perheen perustamisesta. Noin nuori taas ei saa sitä työpaikkaa sen takia kun ei ole tarpeeksi työkokemusta, lasten teon uhka naispuolisilla on korkea.

Lapsilisillä ei lapsia elätetä, eikä omistusasuntoja maksella.

Nuorella pitää olla töitä että voi hankkia lapset ja asunnon, ei tule syrjäytymistä.

Vierailija
17/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi toimistotyöntekijät saavat huomattavasti helpommin töitä pk-seudulta kuin esim. Hämeenlinnasta tai Tampereelta. Tiedän tämän kun lukuisat hämeenlinnalaiset käy Helsingissä töissä kun lähempää ei töitä kerta kaikkiaan löydy. Tulee vaan aika pitkä työpäivä matkoineen ja kalliiksikin käy.

niin Helsingissä on enemmän työpaikkoja, jos kohta myös enemmän työvoimaa tarjolla. Eli suhteessa Helsingissä on enemmän ko. alan väkeä työttömänä kuin Hämeenlinnassa.

Vierailija
18/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku alle 20 asuu vuokralla eikä hajuakaan perheen perustamisesta. Noin nuori taas ei saa sitä työpaikkaa sen takia kun ei ole tarpeeksi työkokemusta, lasten teon uhka naispuolisilla on korkea. Lapsilisillä ei lapsia elätetä, eikä omistusasuntoja maksella. Nuorella pitää olla töitä että voi hankkia lapset ja asunnon, ei tule syrjäytymistä.

Silloinhan työttömyys ei ole mikään ongelma, koska jos ei ole edes tarkoitusta olla töissä, niin lastenteossa pärjää työttömänäkin.

Vierailija
19/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan Hämeenlinnassa lähes alalla kuin alalla. Käypä katsomassa minä tahansa arkiaamuna kuinka paljon juna tuo hämeenlinnalaisia Helsinkiin töihin.

Vierailija
20/50 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan Hämeenlinnassa lähes alalla kuin alalla. Käypä katsomassa minä tahansa arkiaamuna kuinka paljon juna tuo hämeenlinnalaisia Helsinkiin töihin.

Niiden mukaan kun Helsingissä on suhteessa enemmän työttömiä konttorirottia kuin Hämeenlinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä