Jouluaattona töissä
Aloitin syksyllä uudessa työpaikassa. Joulun työvuoroista toivoin aattoa vapaaksi. En saanut vapaata, vaan olen aaton töissä 10-18.
Harmittaa niin paljon, että meinaa itku tulla. Tuntuu, että menee lapsilta joulu pilalle... en ehdi kotiin edes joulupukin tuloon. Lapset on siis kotona isänsä kanssa ja joulun valmistelu on ollut aikaisemmin enemmän mun juttu.
Kommentit (126)
Näistä asioista on ihan turha nillittää suuntaan tai toiseen. Juhlapyhien töissäolo ei ole aina edes ammatinvalintakysymys, vaan enemmän työpaikan käytännöistä kiinni. Jos on vuosien ajan totuttu vaikka siihen, että tietyt ihmiset saavat aina halutessaan mieleisiään vapaita, niin sehän jatkuu niin kauan, kuin ne hiljaiset antavat sen jatkua. Pomo on tyytyväinen, kun ei tarvi säätää, vaikka hiljaista napinaa olisikin.
Yleensä sota alkaa siinä vaiheessa, kun työyhteisöön tulee uusi tekijä, joka ei suostukaan tekemään, niin kuin on aina tehty. Teidän on jatkossa sovittava selvät pelisäännöt. Jos on joulun töissä, niin uusi vuosi on vapaa. Jos on pääsiäisen töissä, niin juhannus on vapaa, noin esimerkiksi. Lomien ja vapaiden jakamisessa on oltava tasapuolinen, ja viisas pomo kysyy aina toiveet ja katsoo edellisvuosien työvuorossa olleet, jos vapaaehtoisia ei ole. Eli suu auki reippaasti ja ehdotuksia tekemään. Meillä saatiin esim. kesälomat sovittua kiertäviksi ilman draamaa, kun annettiin pomolle valmis ehdotus.
Musta on ihanaa olla aattona aamussa! Pääsen jo kolmelta töistä ja ehdin hyvin viettämään aattoiltaa muun perheen kanssa kotiin.
Ei harmita yhtään, kun ei tarvitse kuunnella koko aamua lasten tappelua kun jännittävät niin että eivät housuissaan pysy.
Saan sitten tulla valmiiseen pöytään töistä, saunaan ja kellahtaa sohvalle nauttimaan kuohuviiniä ja suklaata.
Joulupukki tulee meille jo melkein heti kun tulen töistä niin ei tarvitse lasten jännittää iltaan asti ja pääsevät hyvissä ajoin nauttimaan lahjoistaan.
Järjestelykysymys
Jos perheellisellä on alle kouiuikäisiä ja kouluikäisiä lapsia, niin pitäisi olla etusija saada vapaata ainakin jouluaatosta Tapaninpäivään. Alaikäiset lapset toivovat, että äiti ja isä olisivat jouluna kotona. Työpaikoilla on nuoria aikuisia (18-25v.), jotka nauttivat jouluna lapsuudenkotinsa valmiista joulupöydästä. He voivat olla töissä pyhinä. Eläkeikää lähestyvät -+60-vuotiaat voivat olla joulun töissä. Heillä on aikuiset lapset, jotka viettävät joulua oman perheensä kanssa. Monet työpaikat voisi laittaa joulunpyhiksi kiinni. Kaupat ja ravintolat saisivat olla kiinni joulunpyhinä. Kauppojen laajat aukioloajat - kukonlaulusta yömyöhään, sunnuntait ja kirkolliset juhlapyhät, yöaukiolo 24/7 - ovat tarpeettomia. Ihmisellä on kehno elämänhallinta, jos hän ei osaa hankkia ruokaa kaappiin, pakastimeen ja jääkaappiin etukäteen ja hoitaa asioitaan ajoissa. Kaupat kiinni jouluaattona, joulupäivänä ja Tapaninpäivänä!
Kaupat voisivat tosiaan ollakin kiinni mutta meitä on aika paljon esimerkiksi sairaaloissa töissä ja vanhustenhoidossa.. Sairaat ja vanhukset pitää hoitaa joulunakin.
Kyllä muakin olisi harmittanut jos iltavuoro olis napsahtanut aatolle.. Mutta aikuinen ihminen kestää sen. Lapsille tärkeintä että järjestää heille mukavan aaton vaikka ei itse voisi paikalla ollakaan.
Muiden rakkaiden ympäröimänä se unohtuu että isi tai äiti joutuu tänä jouluna olemaan töissä.
Siitä kun ei itse tee numeroa, niin se on paras lahja lapsille ja muulle perheelle.
Tsemppiä meille kaikille jouluna työskenteleville! 😊
Onhan niitä joulunpyhiä siinä useempi ja varmasti jokainen jossain välissä pääsee vähän nauttimaan itsekin joulun tunnelmasta.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/jouduitko-jouluksi-…
Piristäisikö tuo?
Se on ihan ammatinvalintakysymys. Jos ei kestä sitä, että joutuu olemaan jouluna töissä, niin vaihda päivätyöhön. Meillä onneksi sujuu vuorottelu ja monikin on ihan vapaaehtoisesti haluamassa kaikki juhlapyhät töitä rahan takia... Olin viime joulun vapaalla ja nyt se on ihan selvää, että olen tänä jouluna töissä.
Äiti ja isä jouluksi kotiin kirjoitti:
Jos perheellisellä on alle kouiuikäisiä ja kouluikäisiä lapsia, niin pitäisi olla etusija saada vapaata ainakin jouluaatosta Tapaninpäivään. Alaikäiset lapset toivovat, että äiti ja isä olisivat jouluna kotona. Työpaikoilla on nuoria aikuisia (18-25v.), jotka nauttivat jouluna lapsuudenkotinsa valmiista joulupöydästä. He voivat olla töissä pyhinä. Eläkeikää lähestyvät -+60-vuotiaat voivat olla joulun töissä. Heillä on aikuiset lapset, jotka viettävät joulua oman perheensä kanssa. Monet työpaikat voisi laittaa joulunpyhiksi kiinni. Kaupat ja ravintolat saisivat olla kiinni joulunpyhinä. Kauppojen laajat aukioloajat - kukonlaulusta yömyöhään, sunnuntait ja kirkolliset juhlapyhät, yöaukiolo 24/7 - ovat tarpeettomia. Ihmisellä on kehno elämänhallinta, jos hän ei osaa hankkia ruokaa kaappiin, pakastimeen ja jääkaappiin etukäteen ja hoitaa asioitaan ajoissa. Kaupat kiinni jouluaattona, joulupäivänä ja Tapaninpäivänä!
Jaa että kaikki lapsiperheelliset olisivat aatosta Tapaniin vapaalla? 😂 Ymmärtäisin vielä, että saisi aaton vapaaksi tai aamuvuoroksi, mutta että koko joulu... Esimerkiksi hoitoalalla se ei onnistu...
Saisiko sitten vastavuoroisesti se nuori lapseton uudenvuoden ja juhannuksen vapaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Saisiko sitten vastavuoroisesti se nuori lapseton uudenvuoden ja juhannuksen vapaaksi?
Se olisikin hyvä, että jokainen saisi nimetä yhden THE JUHLAPYHÄN jolloin tuntuu tärkeimmältä olla vapaana, ja sitten se pyrittäisiin mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan. En tietysti mahdollista jos kaikilla olisi se joulu, mutta voihan se toisaan olla että joku valitsee uudenvuoden, juhannuksen tai vapun ohi jouluaaton.
Voisiko perheen kanssa viettää vaikka pikkujouluja ennen aattoa?
Syödä yhdessä joulupöydän herkkuja ja antaa pienet lahjat. Siinä saisi vähän korvattua sitä ettei aattona pääse mukaan.
Meillä on joka joulu lähisuvun kanssa tämmöinen järjestely että kokoonnutaan yhteen ja nautitaan joulun tunnelmasta yhdessä.
Vuorotyötä tekeviä suurinosa porukasta ja jokainen viettää itse joulua tyylillään niin tämä ollut todella mieluinen juttu ja varsinkin lapset aina riemuitsee 🎅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisikin hyvä, että jokainen saisi nimetä yhden THE JUHLAPYHÄN jolloin tuntuu tärkeimmältä olla vapaana, ja sitten se pyrittäisiin mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan. En tietysti mahdollista jos kaikilla olisi se joulu, mutta voihan se toisaan olla että joku valitsee uudenvuoden, juhannuksen tai vapun ohi jouluaaton.
Meillä menee kaikki juhlapyhät kiertävänä. Eikä ole esimerkiksi niin, että se joka on joulun töissä saisi automaattisesti uudenvuoden vapaaksi... Minä olen kyllä tyytyväinen meidän systeemiin ja kaikki on samalla viivalla eikä kukaan pääse mihinkään eriarvoiseen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on noin. Saan aina joulunpyhät vapaaksi mutta uusivuosi ja juhannus menee töissä. Eipä ole mua tai ketään muutakaan haitannut.
Kesälomanikin saan pitää milloin haluan, koska nuoret lapsettomat pitävät pätkiä siellä täällä. Minä pidän heinäkuussa, niin kauan kunnes joku huomauttaa asiasta. Sitten voin vaihtaa johonkin muuhun aikaan.
Voi hyvänen aika. Musta tuntuu että sun lapset kärsii enemmän siitä kun susta näkyy jotta jurppii. Nyt asennemuutos! Täällä on muitakin vuorotyöläisiä joilla on lapsia ja ovat töissä, mä tein aikoinaan myös aattona aamu- ja iltavuoroja ja muksut sopeutui ihan ongelmitta siihen. Ei se joulu ja tunnelma siitä ole kiinni kuinka kukin duunissa on, vaan omasta mielialasta ja järjestelyistä kuinka hommat pistää pyörimään.
Kohtuutonta olettaa ja toivoa lasten takia aina ne vapaat tai parhaimmat työvuorot.
Hae nyt ihmeessä sairaslomaa. Ei ole vaikeaa jotain kipuja keksiä jos ei omalla ilmoituksella sairaslomaa saa.
Se olisikin hyvä, että jokainen saisi nimetä yhden THE JUHLAPYHÄN jolloin tuntuu tärkeimmältä olla vapaana, ja sitten se pyrittäisiin mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan. En tietysti mahdollista jos kaikilla olisi se joulu, mutta voihan se toisaan olla että joku valitsee uudenvuoden, juhannuksen tai vapun ohi jouluaaton.[/quote]
Yllä oleva olisi ehdottomasti paras ratkaisu. Esimerkiksi minä olen ihan mielelläni töiisä joulu- ja tapanin päivänä, uutena vuotena, pääsiäisenä ja juhannuksena, mutta jouluaattona jokainen sekuntti on rahalla korvaamaton,
Vierailija kirjoitti:
Hae nyt ihmeessä sairaslomaa. Ei ole vaikeaa jotain kipuja keksiä jos ei omalla ilmoituksella sairaslomaa saa.
Toivon todella, että tämä on sarkasmia.
Onkohan tämän ketjun aloittaja vielä keskuisteluissa mukana?
Montakohan joulua hän on viettänyt aloituksensa jälkeen töissä ja montako kotona?
Työpaikalle ei kuulu kotiasiat, lapset ym. Kaikille oltava töissä tasapuolinen kotiasioista riippumatta, kotiasiat järjestäköön jokainen itse !
Pitääkö esim. lapsettomuudesta kärsivän pariskunnan viettää joulukin kumpikin yksinään, jotta perheelliset saa olla yhdessä ?
t. ydinlapsiperheen sairaanhoitajaäiti
Aina ei nallekarkit mene tasan.
Mun mies on töissä aaton klo 8-22. Mutta näin se nyt on, juhlitaan sitten seuraavina päivinä.
Jotenkin itse ajattelisin, että lapset ovat sopeutuvaisia ja hyväksyvät oikein hyvin sen, jos joulu siirtyykin eri päivälle tai kaikki eivät pääse yhtä aikaa osallistumaan. Nuorille lapsettomille aikuisille asia voi olla paljon kipeämpikin - ei ole mitenkään sanottu, että pienet lapset olisivat se eniten joulua kaipaava porukka!