Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluaattona töissä

Vierailija
23.11.2012 |

Aloitin syksyllä uudessa työpaikassa. Joulun työvuoroista toivoin aattoa vapaaksi. En saanut vapaata, vaan olen aaton töissä 10-18.

Harmittaa niin paljon, että meinaa itku tulla. Tuntuu, että menee lapsilta joulu pilalle... en ehdi kotiin edes joulupukin tuloon. Lapset on siis kotona isänsä kanssa ja joulun valmistelu on ollut aikaisemmin enemmän mun juttu.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on typerää, että työelämään _palaava_ laitetaan heti jouluun. Eikö voisi laittaa palaajalle "pehmeän työelämään laskun tyyliin" edes joulupäivää tai ihan mitä muuta pyhää tahansa?

Ainakin jos töissä olisi joku, joka ei myöskään ole joulua muutamiin vuosiin tehnyt. Itsekin joudun joskus olemaan jouluna työssä, tosin onneksi en ihan aattoiltaa.

Vierailija
62/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tämä tuli sinulle täytenä yllätyksenä, että on mahdollisuus joutua töihin jouluaattona.

Jos ei halua olla töissä pyhiä, niin kannattaa valita toinen ala/työpaikka.

Olin itse menossa sellaiseen työpaikkaan jossa oli kolimvuorotyö, mutta onneksi sain paikan toisesta firmasta ja eri alalta jossa tehdään ma-pe 8-16 päiviä. Sopii minulle. Tuolloin olin lapseton, mutta mietin hieman nokkaani pidemmälle. Tämä sopii minulle ja meidän perheelle.

Ap ottaa nyt vaan lusikan kauniiseen käteen ja painuu aattona töihin sekä lopettaa sen vinkumisen. Kaikki on tasan tarkkaan niin vaikeeta kuin sen itselleen tekee.

Vierailija
64/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se tunnu sitten yhtään samalta! Jouluaatossa on ihan oma tunnelmansa, aaton lastenohjelmat tv:sta, joulurauhan julistus ja lumiukko joka pitää katsoa telkkarista, ei nauhalta. Hiljentynyt kaupunki, lapset kurkkii ikkunoista ja näkee välillä joulupukin livahtavan naapuritaloon. Toisilla on sukujoulu mummolassa tms. Toiset käy haudoilla tai joulukirkossa. Ei sitä voi eristäytyä muusta maailmasta ja leikkiä että joulu onkin joku toinen päivä. Jos joulu on vaan ruokaa ja lahjoja niin sitten, mutta monelle se on juuri se tunnelma. Lapsettomat on itsekin olleet lapsia. Ehkei kaikille ole se joulu lapsuudessakaan ollut merkittävä juttu mutta monille on. Ettekö lapsettomat osaa samaistua toisen (lapsen) asemaan ollenkaan? Että miltä tuntuu kun äiti on töissä jouluaattona, kun monessa perheessä äiti on se joka joulun tekee? Vaikkei minulla lapsia olisikaan niin osaan kyllä samaistua lapsen osaan. Tänä jouluna lasten piti aluksi olla isän luona joulun, itse suunnittelin silloin että olisin ollut jossain vapaaehtoistyössä jouluaaton. Minusta aikamoista itsekkyyttä lapsettomilta jos ei pysty joustamaan ja asettumaan toisen asemaan. En tarkoita että lapsettoman pitäisi aina ja kaikessa joustaa, mutta itse ainakin pystyn joustamaan toisten elämäntilanteiden mukaan.

kynttilöitä, suvun kanssa samaan joulupöytään vaan kaikki tuo on varattu niille, joilla on lapsia?

Miksi lapsettoman tulisi sinusta eristäytyä maailmasta ja leikkiä, että joulu on jonain toisena päivänä?

Aika harvalle pienten lasten äidille ihan jokainen joulu osuus työpäiväksi (paitsi tietysti niille, joilla on vastuullaan hoidettavia eläimiä, niistä täytyy pitää huolta ihan joka päivä). Uskokaa tai älkää, ei se jouluaatto lapsen kannalta piloille mene, vaikka äiti tai isä olisi töissä. Se on sille lapselle kuitenkin ihan oikea joulu.

nimimerkillä papin tytär, isä yleensä jouluna töissä, meillä se kuului jouluun

Vierailija
65/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tämä tuli sinulle täytenä yllätyksenä, että on mahdollisuus joutua töihin jouluaattona.

Jos ei halua olla töissä pyhiä, niin kannattaa valita toinen ala/työpaikka.

Olin itse menossa sellaiseen työpaikkaan jossa oli kolimvuorotyö, mutta onneksi sain paikan toisesta firmasta ja eri alalta jossa tehdään ma-pe 8-16 päiviä. Sopii minulle. Tuolloin olin lapseton, mutta mietin hieman nokkaani pidemmälle. Tämä sopii minulle ja meidän perheelle.

Ap ottaa nyt vaan lusikan kauniiseen käteen ja painuu aattona töihin sekä lopettaa sen vinkumisen. Kaikki on tasan tarkkaan niin vaikeeta kuin sen itselleen tekee.

Ei se ap:n pointti minun mielestäni ollut, ettei tekisi joulua, vaan enemmänkin harmi, että se osui kohdalle heti ekana vuonna töihinpaluun jälkeen. Mä ainakin ymmärrän sen harmin ihan täysin! Itse kun olin aikoinaan samassa tilanteessa (palasin lapsen saatuani töihin) olin ikionnellinen, kun minua ei heti laitettu ikävimpiin pyhätöihin, vaan sain aloittaa tyliin juhannuksen teosta :D

Varsinkin voi harmittaa, jos työpaikalla olisi ollut joku, joka ei ole ollut jouluaattoiltaa pitkään aikaan myöskään. Vähän eri asia on, jos porukkaa on todella vähän, ja kaikki ovat tehneet joulun ihan äskettäin.

Vierailija
66/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osuu aina jollekulle, ihan riippumatta siitä, onko lapsia vai ei. Mun työpaikalla se tekee jolle vuoro osuu, ei meillä pomo rupea vaihtelemaan työpäiviä sen mukaan haluaako joku olla lasten kanssa tai mennä mummolaan. Jos ottaisi jokaisen toiveet huomioon, homma menisi ihan mahdottomaksi eikä kukaan olisi työssä (mut kaikki haluais toki juhlapyhän palkan!).

Jos työntekijät haluavat, voivat KESKENÄÄN vaihtaa vuoroja mutta pomo ei rupea siihen ihmisten toiveiden mukaisesti. On sanonut monta kertaa että juhlapyhävuoro osuus joskus jollekin, joskus jollekin toiselle ja se kuuluu tämän työn luonteeseen. Minusta on oikeassa, itse oli töissä viime joulun sekä aatto, joulupäivä että tapaninpäivä, mutta uutenavuonna olin vapaalla.

Tänä vuonna on sitten päinvastoin.

Ihmettelen miksi ei käytetä kaikkialla.

Vierailija
67/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on typerää, että työelämään _palaava_ laitetaan heti jouluun. Eikö voisi laittaa palaajalle "pehmeän työelämään laskun tyyliin" edes joulupäivää tai ihan mitä muuta pyhää tahansa? Ainakin jos töissä olisi joku, joka ei myöskään ole joulua muutamiin vuosiin tehnyt. Itsekin joudun joskus olemaan jouluna työssä, tosin onneksi en ihan aattoiltaa.

Apn työvuorohan on aatolle suorastaan ihanteellinen työvuoro! hyvät lisätkin tulee ja vuoro on lyhyt ja osuu sellaseen kohtaa päivää että suorastaan täydellisesti ehtii teke ejoulutki lapsille.

Työelämässä ei voida aina ajatella loputtomiin ihmisten henkilöökohtasia tarpeita, muuten siellä jouluna ei ole töissä ketään.

Vierailija
68/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osuu aina jollekulle, ihan riippumatta siitä, onko lapsia vai ei. Mun työpaikalla se tekee jolle vuoro osuu, ei meillä pomo rupea vaihtelemaan työpäiviä sen mukaan haluaako joku olla lasten kanssa tai mennä mummolaan. Jos ottaisi jokaisen toiveet huomioon, homma menisi ihan mahdottomaksi eikä kukaan olisi työssä (mut kaikki haluais toki juhlapyhän palkan!).

Jos työntekijät haluavat, voivat KESKENÄÄN vaihtaa vuoroja mutta pomo ei rupea siihen ihmisten toiveiden mukaisesti. On sanonut monta kertaa että juhlapyhävuoro osuus joskus jollekin, joskus jollekin toiselle ja se kuuluu tämän työn luonteeseen. Minusta on oikeassa, itse oli töissä viime joulun sekä aatto, joulupäivä että tapaninpäivä, mutta uutenavuonna olin vapaalla.

Huhhuh, ei taida olla kovin kiva työyhteisö kun on tuommoinen fasisti päällepäsmärinä.

Vierailija
69/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän sua!

Itse en ole ollut KOSKAAN jouluna töissä ja kaikki juhlat ja vlipääivät olen vapaalla. Myös silloin kun lasta ei vielä ollut. Samoin useasti työtoverinikin. En osaisi kuvitella muuta! Nousevalla työuralla olen ollut 12v ja nyt hoitovapaalla.

Vierailija
70/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin lapsuudessani äiti oli yleensä aatot töissä. Ei siinä minusta ole mitään ihmeellistä.

Ap: positiivinen puoli tässä on se, että voisit kerrankin sälyttää jouluvalmistelut miehellesi ja istua valmiiseen pöytään. Ei pitäisi olla katastrofi, jos joulupukki käy ennen äidin kotiutumista. Lapsetkin malttavat istua joulupöytään rauhassa, kun ovat saaneet jo avata lahjansa (tai osan niistä).

Jouluaattona työpaikoilla on yleensä erityinen tunnelma. Tiedän ihmisiä, jotka rakastavat olla töissä juuri tuon tunnelman takia.

Vierailija
71/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, ei taida olla kovin kiva työyhteisö kun on tuommoinen fasisti päällepäsmärinä.

Ketään ei saa ohjeistaa, sääntöjä ei saa olla eikä varsinkaan esimies saa tehdä työtään eli johtaa. Ne ovat fasismia palstalusmujen mielestä

Vierailija
72/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen meidän osastolla ainoa, jolla ei lapsia tai ei lomaa joulun aikana joten olen töissä. Mutta mitenkäs suu pannaan ensi vuonna, kun en olekkaan töissä vaan äippä lomalla? Olen nimittäin tehnyt viimeiset seitsämän joulua töitä. Välillä pistää vihaksi, kun aina vedotaan siihen, KUN minulla ei niitä lapsia ole.

Rahan tuloa ei voi estää

Vierailija
73/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä, mutta ehkä ensi jouluaaton saat vapaaksi. Tai juhannuksen. Kuten itsekin sanoit, olt UUSI työntekijä. Siinä varmaan syy.

Äiti oli kaupassa töissä, nyt jo eläkkeellä ja kyllä vaan se meni suurinpiirtein niin, että joka toinen vuosi oli aattona töissä, joka toinen vapaalla. Ja hyvin siinä ehtii aattoa viettää vielä kuuden jälkeenkin! Tuskin jouluna tarttee lasten välttämättä mennä kasilta nukkumaan.

Mun työssä onneksi aatot jää vapaaksi. Toisaalta tällä hetkellä ei ole töitä ollenkaan, joten menisin vaikka aattona.

Vierailija
74/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein jos tuo lapsellisten suosio on jo loppumassa. Jokainen on vuorollaan juhlapyhät töissä, oli lapsia tai ei.

Et ap maininnut mitään joulupäivästä? Onko se vapaa? Jos on niin en todellakaan ymmärrä vinkumistasi. Ajatelepa niitä jotka ovat aattona iltavuorossa ja menevät joulupäivänä aamuun? Heilläkin on lapsia.

Vierailija
75/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se tunnu sitten yhtään samalta! Jouluaatossa on ihan oma tunnelmansa, aaton lastenohjelmat tv:sta, joulurauhan julistus ja lumiukko joka pitää katsoa telkkarista, ei nauhalta. Hiljentynyt kaupunki, lapset kurkkii ikkunoista ja näkee välillä joulupukin livahtavan naapuritaloon. Toisilla on sukujoulu mummolassa tms. Toiset käy haudoilla tai joulukirkossa. Ei sitä voi eristäytyä muusta maailmasta ja leikkiä että joulu onkin joku toinen päivä. Jos joulu on vaan ruokaa ja lahjoja niin sitten, mutta monelle se on juuri se tunnelma. Lapsettomat on itsekin olleet lapsia. Ehkei kaikille ole se joulu lapsuudessakaan ollut merkittävä juttu mutta monille on. Ettekö lapsettomat osaa samaistua toisen (lapsen) asemaan ollenkaan? Että miltä tuntuu kun äiti on töissä jouluaattona, kun monessa perheessä äiti on se joka joulun tekee? Vaikkei minulla lapsia olisikaan niin osaan kyllä samaistua lapsen osaan. Tänä jouluna lasten piti aluksi olla isän luona joulun, itse suunnittelin silloin että olisin ollut jossain vapaaehtoistyössä jouluaaton. Minusta aikamoista itsekkyyttä lapsettomilta jos ei pysty joustamaan ja asettumaan toisen asemaan. En tarkoita että lapsettoman pitäisi aina ja kaikessa joustaa, mutta itse ainakin pystyn joustamaan toisten elämäntilanteiden mukaan.

kynttilöitä, suvun kanssa samaan joulupöytään vaan kaikki tuo on varattu niille, joilla on lapsia?

Miksi lapsettoman tulisi sinusta eristäytyä maailmasta ja leikkiä, että joulu on jonain toisena päivänä?

Aika harvalle pienten lasten äidille ihan jokainen joulu osuus työpäiväksi (paitsi tietysti niille, joilla on vastuullaan hoidettavia eläimiä, niistä täytyy pitää huolta ihan joka päivä). Uskokaa tai älkää, ei se jouluaatto lapsen kannalta piloille mene, vaikka äiti tai isä olisi töissä. Se on sille lapselle kuitenkin ihan oikea joulu.

nimimerkillä papin tytär, isä yleensä jouluna töissä, meillä se kuului jouluun

täällä toinen papin tytär ja samoilla mentiin, kun olin lapsi. joulu järjestettiin isän töiden mukaan, aina oli joulutunnelmaa ja päästiin nauttimaan "oikeasta" joulusta, mutta aikataulut sovitettiin sopiviksi. lapsuuteni joulut muistan ihanina ja rauhallisina, vaikka toinen vanhemmista olikin lähdes aina joulun töissä.

Vierailija
76/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmillakin ihmisille on tärkeää olla jouluna kotona lasten ja lastenlasten kanssa!

Miks aina puhutaan vaan pienten lasten vanhemmista.

Jouluna kokoonnutaan yhteen ja se on tärkeää, varsinkin kun lapset asuvat toisella puolella Suomea. Viime vuonna vietimme joulun 22-23.12 juurikin minun työvuorojeni takia. Joten joustaa täytyy jokaisen vuorollaan.

Vierailija
77/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on typerää, että työelämään _palaava_ laitetaan heti jouluun. Eikö voisi laittaa palaajalle "pehmeän työelämään laskun tyyliin" edes joulupäivää tai ihan mitä muuta pyhää tahansa?

Ainakin jos töissä olisi joku, joka ei myöskään ole joulua muutamiin vuosiin tehnyt. Itsekin joudun joskus olemaan jouluna työssä, tosin onneksi en ihan aattoiltaa.

Työelämään palaava on ehtinyt viettää mahdollisesti monen monta joulua jo vapaalla, kun muut ovat työskennelleet. Nyt on siis hänen vuoronsa olla töissä!! Itse olin edellisessä työpaikassani yli 10v ja siellä oli AINA niin että uudet työntekijät, mammalomilta palaavat yms tekivät sitten joulut, uudet vuodet, juhannukset yms. Sekä tietysti ne vanhat työntekijät, jotka joutuivat olemaan töissä saivat valita tekivätkö joulun vai uuden vuoden, pääsiäisen vai juhannuksen.

Vierailija
78/126 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämään palaava on ehtinyt viettää mahdollisesti monen monta joulua jo vapaalla, kun muut ovat työskennelleet. Nyt on siis hänen vuoronsa olla töissä!! Itse olin edellisessä työpaikassani yli 10v ja siellä oli AINA niin että uudet työntekijät, mammalomilta palaavat yms tekivät sitten joulut, uudet vuodet, juhannukset yms. Sekä tietysti ne vanhat työntekijät, jotka joutuivat olemaan töissä saivat valita tekivätkö joulun vai uuden vuoden, pääsiäisen vai juhannuksen.

Helpompaa olisikin, jos aiheesta olisivat selvät säännöt. Se ei niin harmita, jos sen etukäteen tietää, että lomilta palaava tekee "paskan vuoron".

Minä ainakin tein mieluummin jouluaaton vasta sitten, kun ensin olin saanut sen mutamana vuonna onnellisesti olla kotona. Eli koin, että nyt onkin jo minun vuoroni :).

Ja AP sanoi tehneensä jouluja lapsettomana, ehkä jopa "vapaaehtoisesti"? Tosin kun on uusi työ, niin eihän se "uhraus" mukana kulje, ei.

Meidän työpaikalla oli varaa toimia niin kun toimittin, sen verran oli porukkaa.

Siellä muuten myös vuorot kiersivät, eikä niistä neuvoteltu (paitsi työntekijät keskenään jos halusivat) ja se on reiluin systeemi, mitä on, ei suinkaan fasistinen.

Fasismia on juuri se, jos "äänekkäimmät" valittajat valitsevat, mitä eivät tee, tai lapsettomile annetaan enemmän pyhiä kuin perheellisille.

Vierailija
79/126 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans huominen töitä. toisaalta harmittaa mut onneks päivä loppuu jo 15.00

Vierailija
80/126 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2012 klo 23:35"]kun olen töissä. Ja kyllä se tuntuu minusta kurjalta.

Ja toki tiedän, että muitakin on vastaavassa tilanteessa ja on hyvä kuullä, että teitä se ei niin harmita. Mua harmittaa.

ap

[/quote]

Laskin pikaisesti, että olen ollut töissä 17 joulua töissä. Nyt olen yövuoroissa. Itsepä olen ammattini valinnut. Ei harmita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme