Jouluaattona töissä
Aloitin syksyllä uudessa työpaikassa. Joulun työvuoroista toivoin aattoa vapaaksi. En saanut vapaata, vaan olen aaton töissä 10-18.
Harmittaa niin paljon, että meinaa itku tulla. Tuntuu, että menee lapsilta joulu pilalle... en ehdi kotiin edes joulupukin tuloon. Lapset on siis kotona isänsä kanssa ja joulun valmistelu on ollut aikaisemmin enemmän mun juttu.
Kommentit (126)
Joulu töissä menee täälläkin, ei haittaa. Vietetään joulua 23.12. vanhempieni ja miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattoilta oli aina mulla vapaa kun lapset olivat pieniä. Kolmivuorotyö, mutta empaattinen pomo. Nykyisin samassa työpaikassa kuulemma laitetaan pienten lasten äidit jouluksi töihin jotta keski-ikäiset tädit pääsevät pakettejaan availemaan.
Taas yksi joka kuvittelee kakaroiden takaavan jotain etuoikeuksia. Ihan samalla lailla ne lapsettomat haluavat joulunsa viettää.
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattoilta oli aina mulla vapaa kun lapset olivat pieniä. Kolmivuorotyö, mutta empaattinen pomo. Nykyisin samassa työpaikassa kuulemma laitetaan pienten lasten äidit jouluksi töihin jotta keski-ikäiset tädit pääsevät pakettejaan availemaan.
Eikö ihmiset halua enää olla vastavuoroisia? Kun aikanaan sai olla lasten kanssa joulut vapaalla, niin eikö haluta luopua eduista? Eikä tasa-arvoon vedoten ei voida antaa nuoremmalle äitisukupolvelle samaa mahdollisuutta?
eikö oikeasti nykyään (hoitoalan) työpaikoilla anneta pienten lasten vanhempien olla aattoiltaa kotona??
Meillä päin ainakin lähes joka työpaikassa jouluna työskentelee lapsettomat tai aikuisten lasten vanhemmat. En ole kuullut kenenkään harmittelevan järjestelyä...
Niin että ne lapsettomat eivät halua viettää joulua läheistensä kanssa? Onneksi minun työpaikoissani lomat kiertävät. Enkä tosiaankaan suostuisi luopumaan lomastani sen takia, että joku muu on päättänyt hankkia lapsia. Se ei ole millään lailla minun ongelmani.
Vierailija kirjoitti:
ei se tunnu sitten yhtään samalta! Jouluaatossa on ihan oma tunnelmansa, aaton lastenohjelmat tv:sta, joulurauhan julistus ja lumiukko joka pitää katsoa telkkarista, ei nauhalta. Hiljentynyt kaupunki, lapset kurkkii ikkunoista ja näkee välillä joulupukin livahtavan naapuritaloon. Toisilla on sukujoulu mummolassa tms. Toiset käy haudoilla tai joulukirkossa. Ei sitä voi eristäytyä muusta maailmasta ja leikkiä että joulu onkin joku toinen päivä. Jos joulu on vaan ruokaa ja lahjoja niin sitten, mutta monelle se on juuri se tunnelma.
Lapsettomat on itsekin olleet lapsia. Ehkei kaikille ole se joulu lapsuudessakaan ollut merkittävä juttu mutta monille on. Ettekö lapsettomat osaa samaistua toisen (lapsen) asemaan ollenkaan? Että miltä tuntuu kun äiti on töissä jouluaattona, kun monessa perheessä äiti on se joka joulun tekee? Vaikkei minulla lapsia olisikaan niin osaan kyllä samaistua lapsen osaan. Tänä jouluna lasten piti aluksi olla isän luona joulun, itse suunnittelin silloin että olisin ollut jossain vapaaehtoistyössä jouluaaton. Minusta aikamoista itsekkyyttä lapsettomilta jos ei pysty joustamaan ja asettumaan toisen asemaan. En tarkoita että lapsettoman pitäisi aina ja kaikessa joustaa, mutta itse ainakin pystyn joustamaan toisten elämäntilanteiden mukaan.
Sen verran itsekästä sakkia nämä lapsiperheet ovat, ettei todellakaan huvita joustaa jonkun PurjoPetterin takia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 2-vuorotyö, mutta pyhisin on pienempi miehitys ja tuo välivuoro...
Osaako sitä edes olla joulufiiliksellä, kun ottaa niin päähän? Ennen lasten syntymää olin useamman joulun töissä, että pienten lasten vanhemmat saa olla lasten kanssa kotona.
ap
Mitäs olit töissä useamman joulun, se oli sinun valintasi, et voi silti toisia vaatia luopumaan jouluvapaasta heidän vapaavuorollaan oli sutten lapsia tai ei. Ei kenenkään lapsiasiat ole työpaikan ongelma.
Minua ei harmita juhlapyhinä töissä olo vaan eniten harmittaa v 2000 vuodenvaihteen työssäolo. Eli kerran elämässä tapahtuva asia tässä tapauksessa vuosituhanteen vaihtuminen. Olin It alalla jossa oli edm aikana 24/7 päivystys mahdollisten ongelmien vuoksi. Eli It alalla pelättiin ettei kaikki onnistu, kun atk, it alaa oltiin kehittämässä silloin kauan sitten, "keksijät", "kehittelijät" etc eivät olleet ajatelleet
vuosituhanteen vaihtumista.... (1999-> 20000), no onneksi kaikki sujui lähes ongelmitta.
Hanurista - sieltä ja syvältä! Alle kouluikäisten ja kouluikäisten lasten äitien ja isien pitää saada olla jouluna kotona! Työpaikoilla on nuoria aikuisia, sinkkuja, lapsettomia ja aikuisten lasten vanhempia. He joutavat tekemään jouluaattona, joulupäivänä ja Tapaninpäivänä töitä! Järkevä esimies tekee etukäteen kyselyn pyhäpäivien työvuoroista. Vuorolisien ja sunnuntailisien takia moni nuori, sinkku, lapseton ja eläkeikää lähestyvä aikuisten lasten vanhempi haluaa tehdä juhlapyhinäkin töitä. Pienten lasten ja koululaisten äitejä ja isiä ei tarvitse pakottaa jouluna töihin!
Äidit ja isät jouluksi kotiin! kirjoitti:
Hanurista - sieltä ja syvältä! Alle kouluikäisten ja kouluikäisten lasten äitien ja isien pitää saada olla jouluna kotona! Työpaikoilla on nuoria aikuisia, sinkkuja, lapsettomia ja aikuisten lasten vanhempia. He joutavat tekemään jouluaattona, joulupäivänä ja Tapaninpäivänä töitä! Järkevä esimies tekee etukäteen kyselyn pyhäpäivien työvuoroista. Vuorolisien ja sunnuntailisien takia moni nuori, sinkku, lapseton ja eläkeikää lähestyvä aikuisten lasten vanhempi haluaa tehdä juhlapyhinäkin töitä. Pienten lasten ja koululaisten äitejä ja isiä ei tarvitse pakottaa jouluna töihin!
Ja minunko pitäisi mennä jouluna töihin kun sinulla on kotonasi joku räkäinen kakara?
No hyvä kun on töitä. En tiedä millä alalla olet, mutta joissakin töissä on omanlaisensa tunnelma pyhien aikaan. Lisäksi pääset kuitenkin illaksi kotiin ja mahdollisesti joulupäivät vapaat?
Joulun työvuorot kiertää työpaikalla. Asia loppuunkäsitelty.
Pienten lasten ja koululaisten äidit ja isät pysytelköön sitten muutkin päivät kotona. Kyllä me lapsettomat sinkut teemme mielellämme teidänkin vuoronne ja etenkin nostamme teidänkin palkkanne omaan pussiimme. Sen kun vaan kotiin Kela-rahoilla makoilemaan niin ei tarvitse nillittää työnteosta.
Mä teen keikkaa ja aina sanon että jouluna en tuu töihin,enkä uutena vuotena:)mua ei voi pakottaa koska on niin tyhmä soppari..
Vierailija kirjoitti:
Mä teen keikkaa ja aina sanon että jouluna en tuu töihin,enkä uutena vuotena:)mua ei voi pakottaa koska on niin tyhmä soppari..
Mä taasen tekisin enemmän kuin mielelläni kaikki joulunpyhät töitä. Mieluiten vaikka 10h vuoroina. Harmi vaan, että valitsin alan, jolla ei jouluna ole töitä. Onneksi saan aina sen verran säästöön, että voin lähteä joulua "pakoon" ulkomaille.
Et kyllä ap yhtään helpota lapsiperheiden mainetta siinä suhteessa että lapsettomien olisi aina uhrauduttava teidän takia ja teidän pitäisi saada ties mitä etuja muihin nähden. Taas muistutan että on oma valinta tehdä lapsia ja sen vuoksi et voi muita vaatia joustamaan työpaikalla. Vuorosysteemi on ainoa reilu tapa jakaa vapaat.
Oon ollut kerran töissä jouluaattona, ja se oli heittämällä paras joulu ikinä. Ei ollut sarkasmia, töissä oli hauska ja rento tunnelma.
Ihanaa, ettei ole enää vuorotyössä.
Minulle joulu on kotona rauhoittumisen auvoista aikaa. Jouluperinteisiini on aina kuulunut että olen kotona jouluruuasta ja alkoholista nauttien. Onko minun jouluperinteeni ja haluni kerran vuodessa viettää rauhassa edes muutama päivä jotenkin vähäpätöisempi asia kuin jonkun melskaavan lapsiperheen materialistijoulu?
Menisin mielelläni töihin jouluaatoksi, mutta en pääse sillä julkinen liikenne lakkaa aattona eikä minulla ole autoa...
Sinulle tietysti sopii, että häkässä vastataan kun lapsettomat ehtivät tai jos teillä jouluna sattuu tulipalo, palokalusto tulee vajaamiehityksellä tai jos tarvitaan ambulanssia, lapsettomat henkilökunta tulee jos ehtii, kun hoitavat muut potilaat.
Tai jos jonkun naisen synnytys käynnistyy jouluaattona, se voidaan siirtää arkipäiväksi tai kotisynnytykseksi. Tai jos joku saa sydärin, kirurgiset toimenpiteet voi jättää tekemättä, kun lapselliset viettävät joulua.
Samoin kaikki kirkolliset joulutoimitukset voidaan perua, vedoten alle kouluikäisten lasten joulunviettoon.
Samoin taksit, junaliikenne, radio ja tv mykäksi, lehdistö jne.
Taas tänä vuonna jouluaattona töissä...