Voiko pyörtynyt oksentaa
Mulla meni taju verikokeessa, ennakko oireena paha olo, hikisyys, sydämen tykytys. Hoitaja kysyi, onko huono olo ja sitten menee muisti. Näin lyhyen unen ja kun heräsin, olin ihan pihalla missä olen ja huomasin että paitani on ihan oksennuksessa.
Kommentit (18)
Mikä sun vaihtoehto tuolle olisi? Että se hoitaja oksensi sun paidalle?
Voi! Tajuton voi tukehtua oksennukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun vaihtoehto tuolle olisi? Että se hoitaja oksensi sun paidalle?
Mietin siis että olenko kuitenkin oksentanut ennen kun taju meni x)
Hoitajat eivät ilmeisesti olleet ihan varmoja, olinko ollut täysin tajuton, ennen kun vahvistin asian.
Onkohan tuolla nyt niin väliä, ennen vai jälkeen. Oksennettu mikä oksennettu.
Ääliö. Oksentaa ja pyörtä nyt verikokeessa 🙄. Hävettääkö edes?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siis pelottavalta jos olen tajuttomana oksentanut, onneksi olen pysynyt siinä tuolissa
Mulla usein meinaa mennä taju verikokeessa, kerran meni ja sain kouristuskohtauksen.
Usein on ollut lähellä, ja silloin olen yökkäillyt, mutten lopulta oksentanut.
Oksennus on refleksi. Henkilö, jonka aivoista iso osa puuttuu, pystyy oksentamaan.
Refleksi on automaatio, jonka käynnistää selkäydinheijaste.
Jäikö se peruskoulu käymättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siis pelottavalta jos olen tajuttomana oksentanut, onneksi olen pysynyt siinä tuolissa
No ne hoitajat on huomanneet napata kiinni.
Itse heräsin silloin kouristellessa siihen kun jotain 4 hoitajaa pitelee tuolilla. Sitten joku vähän ärähtikin että mun pitää pyytää otettavaksi makuulla, ja niin olen sittemmin tehnytkin.
Pyörtyminen kestää muutaman sekunnin, voi toki oksentaa mutta harvemmin, olet oksentanut jännityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörtynyt nyt suorilta jaloilta saattaa pöllähtää istumaan, ja voi oksentaa. Harvemmin tuollaisesta mitään vakavampaa tapahtuu. No tuttu oli pyörtynyt kahvilassa, istui tiskillä, ja pysyi tuolissa mutta hampaat meni huulesta läpi. Pyörtynyt ei ole edes tajuton
Vierailija kirjoitti:
Pyörtyminen kestää muutaman sekunnin, voi toki oksentaa mutta harvemmin, olet oksentanut jännityksestä.
En minä kyllä sitä näytteenottoa pelkää, en vaan nauti siitä ja katson poispäin. Huono olo iski vasta kun neulan liikuttaminen suonessa sattui.
Ehdin nähdä myös lyhyen unen tai jonkin näyn.
Vierailija kirjoitti:
Oksennus on refleksi. Henkilö, jonka aivoista iso osa puuttuu, pystyy oksentamaan.
Refleksi on automaatio, jonka käynnistää selkäydinheijaste.
Jäikö se peruskoulu käymättä?
Olin kyllä aina hereillä terveystiedon ja bilsan tunneilla. Aikaa peruskoulusta tosin yli 15 vuotta
Oksentaminen tajuttomana vaarantaa elämän. Moni on hukkunut ja kuollut oksennukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Oksentaminen tajuttomana vaarantaa elämän. Moni on hukkunut ja kuollut oksennukseensa.
niin käy sammuneille, tunnen/tunsin siis, parikin , toinen oli veljeni
Ainakin sammunut voi oksentaa ja tukehtua oksennukseensa. Siksi sammuminen selälleen voi olla hengenvaarallista.
Pyörtyminen on hetkellinen tajuttomuustila. Pyörtymisestä kuitenkin tokenee nopeasti, kun taas muusta syystä johtuva tajuttomuus voi kestää kauan.
Tietysti voi, siksi tajuton laitetaan aina kylkiasentoon.