Jouluaattona töissä
Aloitin syksyllä uudessa työpaikassa. Joulun työvuoroista toivoin aattoa vapaaksi. En saanut vapaata, vaan olen aaton töissä 10-18.
Harmittaa niin paljon, että meinaa itku tulla. Tuntuu, että menee lapsilta joulu pilalle... en ehdi kotiin edes joulupukin tuloon. Lapset on siis kotona isänsä kanssa ja joulun valmistelu on ollut aikaisemmin enemmän mun juttu.
Kommentit (126)
jonkun nyt vaan on oltava töiss. Se on elämää. ja pääset aikaisin joulun viettoon, sullahan on tossa koko ilta aikaa vielä viettää joulua!
Ihme valittaja. E tajua todellakaan miksi joku näkee tollasen vuoron niin hirvittävänä ja kamalana. Miksi juuri sun oisi pitäny saada vapaata?
Itse olin vapaalla viime joulun, mies töissä 13-22.30, joulupäivän 6-14.30, tapaninpäivän 6-14.30. Tänä jouluna minä töissä jouluaattona 6.30-15.30, mies vapaalla, joulupäivänä minä töissä 9.30-18.30, mies 13-22.30, tapaninpäivänä minä töissä 6.30-15.30, mies 13-22.30, lapset 2,6 ja 11, oneksi mummut myös vuorotöissä, joten hoidon saa järjestymään kohtuudella. Näiden päivien jälkeen seuraa 10 päivän vapaat (ei loma), koska teen lyhennettyä työaikaa ja arkipyhistä saa ylimääräiset vapaat. Ammatinvalintakysymys, jossa on puolensa suuntaan ja toiseen!
helvetissä valitat, jos työsi on muutenkin sellaista, jossa jouluaattona saattaa joutua töihin?
Ja v#turhaa kun meillä pari perheellistä saa automaattisesti joulut, uudet vuodet, juhannukset ym vapaaksi, ikäänkuin meillä muilla ei olisi perhettä/mitään tarvetta olla joskus juhlapyhinä vapaalla, hlökuntaa meillä on sen verran että kun ne muutamat ovat vapaalla, on loppujen oltava töissä. Miettikää tätä vaihtoehtoa, tiedät jo vuoden etukäteen olevasi satavarmasti duunissa jokaisen juhlan...
Ja v#turhaa kun meillä pari perheellistä saa automaattisesti joulut, uudet vuodet, juhannukset ym vapaaksi, ikäänkuin meillä muilla ei olisi perhettä/mitään tarvetta olla joskus juhlapyhinä vapaalla, hlökuntaa meillä on sen verran että kun ne muutamat ovat vapaalla, on loppujen oltava töissä. Miettikää tätä vaihtoehtoa, tiedät jo vuoden etukäteen olevasi satavarmasti duunissa jokaisen juhlan...
Meillä perheelliset toivoo esim aattoaamua tai yötä... Että saisi illan olla vapaalla. Uudet vuodet, juhannuket jne olen mielelläni töissä, vaikka lapset on pieniä, samoin muut juhlapyhät, hyvät vapaat/rahat niistä saa...
Eli jos et saa lapsia ja olet kolmivuorotöissä sun tehtäväs on olla töissä joka jouluaatto ilta ja mielellää vaikka pitkä päivä jotta muut saa viettää joulua.
Lapset on 2v, 6v ja 8v. Meillä on navetta, ja olisi lehmille aika ankea joulu, jos jäisivät ilman ruokaa ja utareet paukkuisivat lypsämättöminä. Joten aattoaamuna navettaan, aattoiltana navettaan, joulupäivän aamuna navettaan, illalla taas, jne.
Mutta tuollaisesta ei kannata tehdä ongelmaa. Vaan joulu järjestetään sen mukaisesti miten onnistuu. Pukki tulee siis vasta 18 - 19 maissa, jonnekin naapuriin vasta klo 20. Ja lasten annetaan valvoa myöhään, että ehtivät myöhäisestä pukista huolimatta tutustua uusiin leluihinsa.
Joustavuutta joulunviettoon, niin yksi työvuoro ei sitä pilaa!
Valitin kerran työkaåverini kanssa asiasta esimiehellemme (jolla lapsia), vastaus tähän oli että "no alkakaa poikia!" onko parempaa syytä tehdä lapsia...
Aattoa voi viettää 23 pvä, niin meillä tehdään tänä vuonna. Joskus on vietetty 25 pvä.
Sehän on vain asennekysymys.
Viime vuonna vietettiinkin ihan aattona :-) , mutta sitten isä tekikin joulu- ja tapaninpäivänä tuplavuoron paloasemalla, 2 x 24t.
Rahaa saa joi, muttei sekään aina kaikkea korvaa. Ja ihan yhtälailla esim ne perheelliset vois "muuttaa asennettaan" ja leikkiä vaikka 23.12 aattoa
Aatto on lapsesta asti ollut äärimmisen tärkeä päivä sillä se on ollut ainoa vuoden päivä jolloin on ollut varmaa että kotona ei juoda eikä tapella.
Itse olen lapset saatuani saanut pari joulua vapaaksi ja ollut muuten äitiyslomalla jouluna. Vastavuoroisesti teen uutena vuotena töitä koska en itse silloin juhli. Olen joko pyytänyt vuoroja tai ilmoittanut tekevni jos joku haluaa vuorostaan luopua. Nyt jos saan jouluaatoksi vuoron, koitan vaihtaa sitä jonkun uuden vuoden vuoroon.
Meillä onneksi kaupan alalla kauppa on vain yhteen asti auki joten kyllä sitä ehtisi joulua viettää vaikka töihin joutuisikin. Se on vaan niin tärkeä päivä minulle edelleen etten tahtoisi haaskata tuntiakaan.. Mutta ymmärrän että jonkun se on töihin mentävä.
Aatto on lapsesta asti ollut äärimmisen tärkeä päivä sillä se on ollut ainoa vuoden päivä jolloin on ollut varmaa että kotona ei juoda eikä tapella. Itse olen lapset saatuani saanut pari joulua vapaaksi ja ollut muuten äitiyslomalla jouluna. Vastavuoroisesti teen uutena vuotena töitä koska en itse silloin juhli. Olen joko pyytänyt vuoroja tai ilmoittanut tekevni jos joku haluaa vuorostaan luopua. Nyt jos saan jouluaatoksi vuoron, koitan vaihtaa sitä jonkun uuden vuoden vuoroon. Meillä onneksi kaupan alalla kauppa on vain yhteen asti auki joten kyllä sitä ehtisi joulua viettää vaikka töihin joutuisikin. Se on vaan niin tärkeä päivä minulle edelleen etten tahtoisi haaskata tuntiakaan.. Mutta ymmärrän että jonkun se on töihin mentävä.
Oletko luonut joulusta tärkeän päivän omillekin lapsillesi? ainoa väkivallaton ja päihteetön päivä?
Vai mikä estää muuttamasta omaa asennettaan ja viettämättä joulua esim joulupäivänä tai aatonaattona?
Se joulu ei OIKEASTI ole sidoksissa siihen tiettyyn päivään.
Aina ei toiveet toteudu, sun vuoro tulee sitten joskus muulloin.
En ikinä suostuisi menemään töihin jouluna, juhannuksena, uutena-vuotena jne!
Aatto on lapsesta asti ollut äärimmisen tärkeä päivä sillä se on ollut ainoa vuoden päivä jolloin on ollut varmaa että kotona ei juoda eikä tapella.
Itse olen lapset saatuani saanut pari joulua vapaaksi ja ollut muuten äitiyslomalla jouluna. Vastavuoroisesti teen uutena vuotena töitä koska en itse silloin juhli. Olen joko pyytänyt vuoroja tai ilmoittanut tekevni jos joku haluaa vuorostaan luopua. Nyt jos saan jouluaatoksi vuoron, koitan vaihtaa sitä jonkun uuden vuoden vuoroon.
Meillä onneksi kaupan alalla kauppa on vain yhteen asti auki joten kyllä sitä ehtisi joulua viettää vaikka töihin joutuisikin. Se on vaan niin tärkeä päivä minulle edelleen etten tahtoisi haaskata tuntiakaan.. Mutta ymmärrän että jonkun se on töihin mentävä.
:D
Eli jos et saa lapsia ja olet kolmivuorotöissä sun tehtäväs on olla töissä joka jouluaatto ilta ja mielellää vaikka pitkä päivä jotta muut saa viettää joulua.
osuu aina jollekulle, ihan riippumatta siitä, onko lapsia vai ei. Mun työpaikalla se tekee jolle vuoro osuu, ei meillä pomo rupea vaihtelemaan työpäiviä sen mukaan haluaako joku olla lasten kanssa tai mennä mummolaan. Jos ottaisi jokaisen toiveet huomioon, homma menisi ihan mahdottomaksi eikä kukaan olisi työssä (mut kaikki haluais toki juhlapyhän palkan!).
Jos työntekijät haluavat, voivat KESKENÄÄN vaihtaa vuoroja mutta pomo ei rupea siihen ihmisten toiveiden mukaisesti. On sanonut monta kertaa että juhlapyhävuoro osuus joskus jollekin, joskus jollekin toiselle ja se kuuluu tämän työn luonteeseen. Minusta on oikeassa, itse oli töissä viime joulun sekä aatto, joulupäivä että tapaninpäivä, mutta uutenavuonna olin vapaalla.
Tänä vuonna on sitten päinvastoin.
En ikinä suostuisi menemään töihin jouluna, juhannuksena, uutena-vuotena jne!
ei voi tehdä niin, että menee 3-vuorotyöhön, mutta sitten sanoo ettei suostu missään tapauksessa tulemaan töihin jouluna, juhannuksena jne. Jos ei halua olla silloin työssä, valitsee alan jossa ei ko. päivinä tehdä työtä, mutta tätähän kaikki ei vaan tajua.
Mun työpaikalla on pikemminkin niin että suurin osa haluaa hyvien lisien takia olla työssä arkipyhinä ja juhlapyhinä ja joskus niistä suorastaan tapellaan. Lapsiperheiden vanhemmat jopa sanoo että heille pyhien vuorolisät tulis enemmän tarpeeseen kuin muille ja perustelee sillä vaatimustaan päästä pyhisin vuoroon.
onko niillä lapsettomilla sitten lapset saatuaan lupa vaatia joulua vapaaksi?