Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ihmisten moukkamaisuus kassajonossa niin pirusti!

Vierailija
22.11.2012 |

Tänään kaupan kassajonossa nuori poika oli edelläni. Hän laittoi pari ostostaan kassahihnalle ja jäi seisoa tönöttämään siihen eteen etten päässyt laittamaan omia ostoksiani hihnalle. Vasta sitten siirtyi, kun tuli hänen vuoronsa maksaa. Ja eikä ollut ensimmäinen joka näin teki. Mikä siinä on niin hankalaa omien ostoksien jälkeen laittaa seuraavalle asiakkaalle kapula väliin ja siirtyä syrjään?? Niin ja lidl pitkät kassa oli vielä kyseessä. Plaah saimpa purettua ärsytystä.

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tasan kaksi kertaa ärsyyntynyt kassajonossa.

Ensimmäinen kerta oli muutama vuosi sitten, kun jonossa edessä oleva mies sanoi että mene sinä vain kassalle, kun unohdin juuston. Ladoin sitten tavarani hihnalle ja käännyin sivulle ottamaan Iltalehden, ja sillä välin sama mies kiilasi kassalle, latasi tavaransa omien tavaroideni päälle, ja sanoi sori, otan paikkani takaisin.

Toinen kerta oli tänään, kun taas kerran jonossa edessäni oli mies, jolla oli pari tavaraa (tyyliin kaksi jugurttipurkkia) ja sitten kaksi muovikassia, jotka oli levittänyt pitkin hihnaa. Siirsin muovikasseja eteenpäin, laitoin kapulan paikalleen ja aloin ladata tavaroitani siihen, ja mies pillastui. Rupesi huutamaan "MITÄ KOSKET TOISTEN TAVAROIHIN???"

En kyllä kummallakaan kerralla älynnyt sanoa mitään :D

Vierailija
2/113 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toisella ei ole sen vertaa älliä, että nähdessään minut tyhjän korin kanssa nostaisi oman korinsa pois, niin en mä ala sitä sanomaan.

Tai voisinhan mä kippasta oman korini siihen sen ostosten päälle. Varmaan tykkäisi.

Toisekseen, en mä aloittaisi lausetta anteeksi pyynnöllä. Sen tyypinhän pitäisi multa pyytää anteeksi, että tukkii korikasan.

miten olis "anteeksi, saanko laittaa tämän korin sinne pinoon"

..kun näkee, että minullakin on kori ja yritän sitä tyhjentää juuri parhaani mukaan??

Monesti seison siinä sitten kori kädessäni ja mietin, että mihinkäs mä tämän nyt pistän kun toi toinen on vallannut sen korikasan. Joo, en viitsi sanoa mitään vaan lykkään korin sitten liukuhihnan alle. Ei ole mun asiani opettaa muita ihmisiä käytöstavoissa.

Mikset sano??

Toiseksi, tuossa kohtaa sana "anteeksi" ei tarkoita samaa kuin "sorry", vaan "excuse me", joka on kohteliasta.

Itse olen lakannut välittämästä näistä milloin mistäkin asiasta ärsyyntyjistä, jotka vain mulkoilevat ja huokailevat eivätkä kuitenkaan uskalla sanoa mitään. Jos joku mulkoilee minua esimerkiksi kulkiessani lapseni kanssa jossain, niin hänen ongelmansahan se on, ei minun. Jos joku rassaa, niin tulkoon sanomaan, niin katsotaan, voinko asialle jotain tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi sinun sen tietävän. Suomalaisesta on ärsyttävää jos kanssaeläjä ei osaa näitä arjen pikku käytöstapoja tai ei välitä niistä ja sille pitää niistä sanoa. Suomalaiset odottavat, että kaikki osaavat täällä nämä sanattomasti sovitut kuviot ja toimivat niiden mukaan.

Tämä on suomalaista kulttuuria.

Sori mutta minäkin olen suomalainen ja minusta tuo "sanattomasti sovittujen kuvioiden" noudattamatta jättämisestä ärsyyntyminen ja asian hoitamatta jättäminen yksinkertaisesti suunsa ystävällisesti avaamalla on suurta moukkamaisuutta ja takapajuisuutta. NEwsflash: Ne muut ihmiset EIVÄT NÄE sun pääsi sisään.

Vierailija
4/113 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olisithan sinäkin voinut tarjota menemistä eteenne. Suu vaan auki.

Moukat saavat minulta ansaitsemaansa kohtelua, ts. tyydyn lähinnä huvittuneena seuraamaan heidän vitutuskäyränsä usein itseaiheutettua kohoamista. Jos minulle puhuu sivistyneesti ja asiallisesti, saa palkinnon, joka tuossa kuvaamassani tilanteessa olisi ollut eteeni pääseminen jonossa.

t. 74

Ja tietenkin avaan itsekin suuni, jos minua kassajonossa (tai missä nyt vain) jokin asia käy ärsyttämään. Tuossa tilanteessa ongelma ei ollut minulla, joten minulla ei ollut myöskään syytä ottaa asiaa puheeksi.

t. Sama

Heh. Naureskelit suomalaisille sarvikuonoille ja tässä viestissäsi viimeistään osoitit olevasi ihan samanlainen. "Ei ollut minun tehtäväni ottaa asiaa puheeksi."

Ei se kaupan kassajonotilanne ole mikään arvovaltataistelu, että kuka nöyrtyy ensimmäisenä. Normaalia kohteliaisuutta ja siihen liittyvää normaalia puhetta (herranen aika!) ihmisten välillä niin kaivataan kulttuurissamme lisää..

Vierailija
5/113 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi sinun sen tietävän. Suomalaisesta on ärsyttävää jos kanssaeläjä ei osaa näitä arjen pikku käytöstapoja tai ei välitä niistä ja sille pitää niistä sanoa. Suomalaiset odottavat, että kaikki osaavat täällä nämä sanattomasti sovitut kuviot ja toimivat niiden mukaan.

Tämä on suomalaista kulttuuria.

Sori mutta minäkin olen suomalainen ja minusta tuo "sanattomasti sovittujen kuvioiden" noudattamatta jättämisestä ärsyyntyminen ja asian hoitamatta jättäminen yksinkertaisesti suunsa ystävällisesti avaamalla on suurta moukkamaisuutta ja takapajuisuutta. NEwsflash: Ne muut ihmiset EIVÄT NÄE sun pääsi sisään.

Mä luin täällä ketjua jo silmät ymmyrkäisinä, heti aloituksesta alkaen. Herrajumala, olen asunut ulkomailla (Ranskassa) vasta 5 vuotta, muttei tulisi mieleenkään kihistä näitä pääni sisällä, kunnes vihdoin pääsen huojentumaan jonnekin nettiin...! :O Ap:n tilanteessa olisin kaikessa rauhassa huomauttanut asiasta ko. pojalle, luultavasti pelkkä anteeksi olisi riittänyt.

Oottehan te kaikki kihisijät ap:tä myöten jotain Porvoon trolleja, olettehan...?

Vierailija
6/113 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo ennen kuin ne maksoit, ja monta kertaa :D

Huvittavia olette!

Vierailija
7/113 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olisithan sinäkin voinut tarjota menemistä eteenne. Suu vaan auki.

Moukat saavat minulta ansaitsemaansa kohtelua, ts. tyydyn lähinnä huvittuneena seuraamaan heidän vitutuskäyränsä usein itseaiheutettua kohoamista. Jos minulle puhuu sivistyneesti ja asiallisesti, saa palkinnon, joka tuossa kuvaamassani tilanteessa olisi ollut eteeni pääseminen jonossa.

t. 74

Ja tietenkin avaan itsekin suuni, jos minua kassajonossa (tai missä nyt vain) jokin asia käy ärsyttämään. Tuossa tilanteessa ongelma ei ollut minulla, joten minulla ei ollut myöskään syytä ottaa asiaa puheeksi.

t. Sama

Heh. Naureskelit suomalaisille sarvikuonoille ja tässä viestissäsi viimeistään osoitit olevasi ihan samanlainen. "Ei ollut minun tehtäväni ottaa asiaa puheeksi."

Ei se kaupan kassajonotilanne ole mikään arvovaltataistelu, että kuka nöyrtyy ensimmäisenä. Normaalia kohteliaisuutta ja siihen liittyvää normaalia puhetta (herranen aika!) ihmisten välillä niin kaivataan kulttuurissamme lisää..

Tuossahan kerroin, että jos minua jokin ärsyttää, otan ilman muuta asian puheeksi. Avaan myös suuni jos pitäisi päästä bussin ikkunapaikalta pois, ja aina muutenkin jos minulla on jokin ongelma tai tarve, johon jollakin tavoin liittyy toinen henkilö.

Tuossa kuvaamassani tilanteessa minulla ei ollut ongelmaa, vaan olin hyväntuulisena jonottamassa kassalle. Ongelma oli tällä toisella henkilöllä, joka ei saanut otettua sitä puheeksi kanssani, joten keskustelua ei sitten syntynyt. Olisin toki voinut ryhtyä hänen äitihahmokseen, eli ottaa vastuun itselleni tilanteessa jossa se selvästi olisi ollut hänellä. Mutta jos toimisin näin aina, kauppareissuni venyisivät aika pitkiksi! Olen opetellut ottamaan nuo tilanteet viihteenä.

t. 74

Vierailija
8/113 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tajua, että kapulaa tarvitaan vasta sitten, kun kassa alkaa käsittelemään edellä olevan ostoksia! Itsekin lastaan joskus tavaroita hihnalle, vaikka kapulaa ei vielä olisikaan. Ehdin sen hyvin siihen laittaa sitten, kun yletyn siihen tuuppimatta edelläolevaa tai kapula on vapaana. Älkää hermostuko tästä. Anteeksi.

Ettekö te tajua, että se kapula on takanaolevalle merkki siitä, että edellä oleva on valmis ja tavaroita voi alkaa latoa hihnalle? Jos sitä kapulaa ei ole, niin edelleoleva aikoo vielä lisätä hihnalle tavaraa. Koska takana tuleva ei voi tietää, milloin edellä oleva on valmis, sen kapulan pistää jokainen omien tavaroidensa perään.

Vierailija
9/113 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupassa käynti on todellakin yksi seikkailu. Aina siellä sattuu ja tapahtuu. Tuntuu, että siellä vallitsee viidakon lait ja minulla ei ole mitään jakoa pärjätä. Otan sen aina huumorilla. Olen ylikohtelias, jään odottelemaan vuoroani kiltisti ja usein sitten saankin odotella ihan loputtomiin. Kukaan ei anna minulle tilaa tai edes huomaa, että väistän. En kuule kiitoksen sanaa jos avaan oven ja minut tallotaan, jos koetan pitää puoleni, olen liian varovainen.

Kun ohitan jonkun asiakkaan hyllyn edestä, silloin kun joku katselee hyllyltä jotain, sanon vaistomaisesti "anteeksi", saan perääni mulkaisun, mitä ihmettä sanoin? Kärryt pitäisi olla pehmustettuja, on ne muuten niin julmia kun niillä ohjaillaan toisten vauhtia. Pitkät paksut varsisaapaskengät ainakin on oltava lalassa. Mulla ei ole niin parkkiintuneet kantapäät ja jalat takaa, että kestän ne tuuppimiset. ei meillä kotona kukaan aja päälle.

Kassalla en varmasti ole tarpeeksi nopea. Otankin aina Suomessa jonkun kaveriksi, että saa toinen pakata ja toinen latoa ne tavarat hihnalle. Kaikilla on ihan valtava kiire kaupasta ulos, itse olen tottunut jopa rupattelemaan kassaneidin kanssa. Opiskelijat pakkaavat meillä kassit valmiiksi, saavatpahan taskurahaa hekin.

Vierailija
10/113 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukiessa tulee vaan mieleen että pienet on murheet ihmisillä. Vaikka olisi mikä ruuhka ja itselläkin kiire kotiin, annan usein takana olevalle etua jne. koska se ilahduttaa useimpia ihmisiä. Kassalle olen extra-ystävällinen, ehkä se piristää hieman päivää :)

Vierailija
11/113 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kassalla jos jokin ärsyttää.

Yrttäkääpä itse, kukaan ei reagoi. Jos joku reagoi niin vastaus on;pidä sä vaan huoli omista asioista. En edes tiedä miten tuo sanonta sopii tilanteeseen jossa pidetään huolta omista asioista. Tuntuu että ihmiset eivät osaa puhua.Hoetaan vaan jotain fraasia ja tehdään kuten on ennenkin tehty ja jos mahdollista niin v-sanaa ja h-sanaa väliin.

Vierailija
12/113 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka itse olisi latonut kamat hihnalle just oikein, niin jotkut KASSATYÖNTEKIJÄT liu´uttaa sitä hihnaa niin, että siinä menee omat ja seuraavan asiakkaan tavarat sekaisin. Siis niitä pakkautuu liikaa siihen kassan eteen, ne kasaantuu ja sitten siinä on sekaisin omat ja edellisen.

PErkele, kyllä ärsyttää.

Vierailija
13/113 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miksi jälkeeni tulleen pitää laskea korinsa siihen pinoon "lepäämään" (täynnä ostoksia), kun näkee, että minullakin on kori ja yritän sitä tyhjentää juuri parhaani mukaan??

Ihan siksi että se toinen ei jaksa pidellä täyttä koria käsissään eikä siinä ahtaassa paikassa saa sitä enää lattiallekaan mahtumaan. Se toinen ajattelee, että sinulle on ihan sama, vaikka laitat korisi siihen tyhjänä lattialle pinon viereen, jolloin se toinen voi laittaa senkin pinoon, kun on omansa tyhjentänyt.

Vierailija
14/113 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama näissä kassajonojutuissa. Jopa silloin kun suomalainen onnistuu sentään jotakin ääneen sanomaan, kommentti on yleensä passiivis-aggressiivinen ja vihjaileva sen sijaan että sanottaisiin suoraan, mistä kiikastaa. Kun käyn mieheni kanssa kaupassa, toinen meistä saattaa mennä valmiiksi jonottamaan toisen vielä kerätessä viimeisiä ostoksia. Tästä sitten viimeksi takanamme ollut henkilö suivaantui tullessani mieheni rinnalle jonoon hänen eteensä.

Jos tämä daami olisi saanut muodostettua jonkinlaisen ymmärrettävän virkkeen, esim.: "Anteeksi, mutta on ärsyttävää, että tulet siihen eteeni, kun olen kiireinen ja yritin valita jonon josta pääsisin eteenpäin mahdollisimman nopeasti", olisimme mielihyvin päästäneet hänet edellemme. Mutta kun suusta tuli pelkkä tuohtunut "Ai jaha?", mulkoilujen ja tuskallisen huokailun saattelemana, minkä jälkeen henkilö porhalsi toisen jonon hännille, annoimme olla.

Kaikkien aikuisten ihmisten kyllä kuuluisi tietää, ettei kassajonoon tungeta etukäteen niin, että puoliso vielä kantaa jatkuvasti lisää tavaraa kärryihin. Joku yksittäinen unohtunut tuote on asia erikseen, muu on etuilua. Näytitte varmaan siitä tädistä sen verran täysijärkisiltä, että tiesitte kyllä tekevänne väärin, joten mitäs hän teille olisi alkanut asiaa selittämään kuin pikkulapsille uutena juttuna.

Vierailija
15/113 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii ei kannata käydä kaupassa

Vierailija
16/113 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas inhottaa se, että kun minua edeltävä asiakas on kassalla ja minä olen lapannut hihnan täyteen ostoksiani ja odottelen pääseväni laittamaan loputkin, niin seuraava nappaa mielenosoituksellisesti kapulan ja ryhtyy mättämään tavaroitaan siihen hihnan päähän(ei siis hihnalle) ja työntää ne hihnalle siinä vaiheessa, kun se taas lähtee eteenpäin.

Nykyisin en enää yritä väistellä niitä seuraavan ostoksia vaan mätä omia tavaroita siihen hihnalle sekaan. Jos ei kykene odottamaan sen vertaa, että edellinen saa kärryt tyhjiksi, niin yrittäkööt itse poimia ostoksiaan sieltä minun hankintojeni seasta.

Vierailija
17/113 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama joku kapula

Vierailija
18/113 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kyseisessä liikkeessä käynyt jo kahdesti niin, että kun asettelen omia melko runsaita ostoksiani hihnalle, niin kun edellinen siirtyy, pitäisi takana olevan mielestä minunkin siirtyä, vaikka ostosteni lataaminen hihnalle on kesken ja vaikka hän ei siirtymisestäni huolimatta voisi laittaa niitä tavaroita sinne hihnalle, koska omani pitää laittaa ensin.

En tiedä, onko Lidl paikka, jossa käy ne aika tylsät kynät sieltä penaalista, sillä jo KOLME kertaa on käynyt niin, että kun olen siirtynyt ja tehnyt tilaa edelleen omia ostoksiani ladoten, niin se takana oleva on ladannut omansa siihen hihnalle niin, että ne ostokset putkahtavat eteeni enkä voi enää ladata omiani. Sanoin ensimmäiselle, että anteeksi (tarkoituksena jatkaa, että voitko ottaa ostoksesi pois), niin latoja toteaa, että ei se mitään. Siis mikä ei mitään? Että hän tunkee ostoksensa minun ostosteni sekaan ja joudun nyt työntämään hänen ostoksiaan taaemmaksi toisella kädellä, kun toisella lataan omiani? Kahdelle muulle olen todennut, että nyt on minun vuoroni ja saanut vihaisen katseen päälle.

Tämän takia en siirry ennen kuin omat ostokseni on ladottu hihnalle, en vaikka minua on sen takia tönitty ostoskärryillä. On minun vuoroni latoa, et voi latoa minun kanssani yhtäaikaa, koska silloin ne tavarat sukeltavat minun ostosteni sekaan, joten miksi pirussa et voi vain kiltisti odottaa vuoroasi ja latoa sitten ne ostokset hihnalle, kun minä olen omani latonut!

T.Terävämpi kynä

Vierailija
19/113 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää ne jotka taas änkee liian pitkälle. Jos itse menee lastaamaan kauppakasseja jos siinä vaiheessa kun kassatäti niitä vielä pistää tulemaan ja kun on maksun aika, niin seuraava asiakas seisoo jo siinä maksupäätteellä. Kiva siinä pin-koodia naputella kun seuraava huohottaa jo aivan niskassa.

Vierailija
20/113 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on olevinaan niin kiire. Sitten siinä maksettaessa ei enää olekaan yhtään kiire. Siinä rupatellaan, hoidetaan monimutkaiset lottoasiat ja lopuksi maksetaan 5 sentin kolikolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi