Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti ei suostu ottamaan vastaan lasta jolla on silmätulehdus! Onko laillista?

Vierailija
16.11.2012 |

Lastentarhanopettaja soitti, että lapsi täytyy hakea pois, koska tämän silmä rähmii ja on tulehtunut. Vein lapsen saman tien lastenlääkärille, joka antoi antibioottisalvaa, ei kirjoittanut minulle sairaslomatodistusa vaan sanoi, että ei vaadi kotihoitoa, koska sen tulehduksen aiheuttaa sama pöpö joka on siellä päiväkodissa jokaisella jonka nenä vuotaa. Että tipat silmään vain ja takaisin hoitoon.

Vein lapsen päiväkotiin jossa minulle oltiin todella tylyjä ja sanottiin, etteivät suostu ottamaan sairasta lasta vastaan, että tippojen aloittamisesta täytyy olla vähintään 24h ennen kuin suostuvat, eli että vasta maanantaina hoitoon. Minä olin jo ilmoittanut työnantajalle tulevani takaisin, jouduin sitten soittamaan uudestaan etten tulekaan.

Onko tuollainen laillista?

Kommentit (142)

Vierailija
141/142 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 08:58"]

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, että joillakin vanhemmilla on erityiset oikeudet tartuttaa tahallaan muut päiväkodin lapset, koska heidän työnsä on niin tärkeää ettei mikään sitä päivänkään poissaoloa korvaa.

Entäs ne lapset joilla ei nenä vuotanut ollenkaan eikä ollut silmätulehdusbakteeria, mutta sairastuvat koska sinne tuodaan rähmäsilmä lääppimään kaikkea? Ei kiitos!

[/quote]

Heh - tarkoitit kai silmätulehdusVIRUSTA. Entäs ne ryhmän 9 lasta, joilla joko nenä valuu tai yskittää? Pitäisikö heidänkin pysyä kotona, että loput 2 täysin oireetonta lasta voivat turvallisesti olla hoidossa?

Lapsi pidetään kotona, jos vointi on huono. Vointi on huono silloin, jos lapsi on kovin väsynyt/uupunut, eikä jaksa olla pitkää hoitopäivää. Poikkeuksena on tietysti esim. kuume, mahtauti tai tarttuva rokkotauti, vaikka lapsi jaksaisikin riehua tavalliseen tapaan. Flunssa nyt vain on ongelma, joka useimmilla taaperoikäisillä vaivaa syys- ja talviaikaan jatkuvasti. Se silti ole automaattisesti syy olla pois hoidosta. Tartuntaa pelkäävät hoitakoot lapsensa kotona.

[/quote]

Olin itse teini-ikäisenä koko talven kipeänä, koska en malttanut jäädä pois yksistäkään harrastamani lajin treeneistä. En siis missään kohtaa oikeasti ottanut aikaa ja levännyt tautia pois.

Sen sijaan nyt kun mulla on 3 lasta,  mä en ole käytännössä ikinä vienyt puolikuntoisia lapsia päiväkotiin, vaan aina olen järjestänyt lapsille mahdollisuuden potea taudin rauhassa pois.

Ja kas kummaa, ei meidän lapset ole ikinä pitkään kipeinä, vaan paranevat kyllä ihan kokonaan.

Aika hirveä ajatus tuollainen, että lapsen kuuluisi olla koko ajan vähän kipeä. Ei se johdu mistään muusta kuin siitä, että yhtäkään tautia ei oikeasti paranneta kunnolla.

[/quote]

En sanonut, että lapsen kuuluisi olla koko ajan kipeä. Kirjoitin, että useat lapset nyt vain ovat talviajasta suuren osan flunssaisia.

Ei voi verrata treenejä päivähoitoon. Koulu-/työpäivän vertaus voisi olla osuvampi. Oletko itse pois töistä jos sinulla on nuha? Tai jos heräät aamulla niin, että silmissäsi on hiukan pesemällä pois lähtevää rähmää? Silmätulehduksiakin on eri asteisia: jos silmä on punainen, kutiseva, kirvelevä, reilusti rähmivä yms, niin silloin on totta kai järkevää parannella tautia kotona. Niin lapsen kuin aikuisenkin. Useimmiten oireet kuitenkin ovat melko lievät.

Et myöskään voi verrata itseäsi (tai muita lapsia) omiin lapsiisi. Toiset sairastavat enemmän kuin toiset. Meidän lapsista kaksi ei sairasta juuri koskaan, ja yksi saa lähes kaikki ympäristön räkätaudit. Ei se ole kiinni elintavoista, kasvatuksesta, ruokavaliosta eikä hoitopaikan käytännöistä. En myöskään ota tästä syytä itselleni. Sairasteleva lapsi on pois hoidosta jos on kuumeessa tai väsynyt, tai tuntee olonsa kipeäksi, tai esim. mahataudissa. Flunssan normaali kesto on 1-2 viikkoa. Oletko, lainaamani kirjoittaja, oikeasti sitä mieltä että lasten kuuluu olla kotona 2 viikkoa jos heillä on kuumeetonta flunssaa? Ja sama uudestaan kun viikkoa myöhemmin alkaa uusi flunssaepisodi? Ole tyytyväinen, jos omat lapsesi sattuvat olemaan terveitä, mutta älä tuomitse muita ilman kunnon perusteita.

Vierailija
142/142 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisi sitten kiinnittää huomiota lapsen yleiskuntoon , vitamiinien saantiin ja siihen ettei lapsi ole ihan rättiväsynyt päivákotihoidon takia. se ei ole mikään lepokoti vaan todella stressaava paikka lapselle viisi päivää viikossa. Suomessa saa olla lapsen sairastelun takia poissa töistä lain mukaan ja se on selvá työnanatjalle. Jos muutenkaan ei tee hommiaan kunnolla ja on poissa milloin mistäkin syystä niin työnantaja ei välttämättä usko selityksiä. Suomessa asuessani sain olla ilman ivailua tai rukoilemista poissa töistä kun lapset olivat kipeitä. Kollega jolla oli poissaoloja muutenkin ja työtehtävät laahasi perässä sai aian kylmää kyytiä sanoessaan että pitää jäädä kotiin kipeän lapsen kanssa. Toki järjestin niin että olin koko ajan työnantajan saatavilla puhelimitse ja tarkistin sähköpostit ja tein sen verran töitä kotona kun pystyin. Enhän minä kipeä ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla