Vauva vuodelle 2014 :)
Onhan tää vielä vähä aikasta haaveilua ja miettimistä, mut pakko suunnitella kun on perussairaus ja koulu vielä vähä kesken.. Ollaan oltu miehen kanssa 5vuotta yhessä ja mentiin kesällä naimisiin ja ihan aikuisen iässäkii tässä ollaan..
Mut onkos muita sille vuodelle suunnittelevia? :)ois kiva vaihtaa ajatuksia :)
Kommentit (1501)
Vauvaunelma: Töihin palasin pari viikkoa sitten. Teen tosin vain v-loppuja koska en raaskinut vielä viedä tyttöämme hoitoon :) Ehkäsynä meillä oli ennen esikoista kondomi mut se sitten "unohtui" muutaman kerran ja lopputuloksena tuo ihana 10kk tyttömme. Eli periaatteessa ekasta tärppäs. Nyt söin pari kuukautta minipillereitä mutta lopetin ne kun meni hermot siihen jatkuvaan vuotoon..
Kiitos onnitteluista :) Clearblue tosiaan tiesi kertoa että hedelmöityksestä 2-3 viikkoa, tämän perusteella la olisi marraskuun alkupuolella.
Robinette-: Fiilikset vaihtelee kovasti. Enimmäkseen olen yhtä hymyä ja hihitystä mutta kyllä välillä iskee epäilys että jos tämä olikin virhe tai että mitäs jos kaikki ei menekään hyvin. Taitaa olla ihan normaalia joka odottajalle :) Itselläkin olisi hirveästi kouluhommia tehtävänä mutta kuten arvaat, keskittymiskyky on nolla tällä hetkellä. Paljon jännempää on googletella vauvajuttuja :) Mitään vinkkejä ei ole kyllä tarjota, yritin itse ottaa mahdollisimman rennosti mutta kyllähän se stressaamisen puolelle välillä lipsahti. Peittoa heiluteltiin suht ahkeraan, sillä lienee osuutta asiaan.. :D Huisia että siellä nielaistaan tänään viimeinen pilleri!
Vauvaunelmia: Kaikenlaisia tuntemuksia oli keskivaiheilla (väsymystä, päänsärkyä, vatsan nipistelyä) mutta ne katosivat kierron edetessä. Luulenkin että oireilin niin pillereiden lopetusta. Juuri ennen plussaa rupesi toisella puolella alavatsaa tuntumaan vihlaisuja. Erehdyin aluksi luulemaan että nivustyrä on ärtynyt mutta sitten löytyi oikea syy :) Meikäkin haaveilee semmoisesta ihanasta pehmeästä nojatuolista, jossa olisi sitten mukava vaikka imettää!
Täällä mä taas kirjottelen vaikka yritän pitää aina vähän väliä etten näytä ihan säälittävältä :) on pakko tulla kommentoimaan tuoleista. Mä painostin miestäni kovasti että nyt on saatava :) olisin halunnut kodin 1 jättinojatuolin joka mielettömän iso ja muhkea. Mahtuisi sitten lukemaan isommankin kanssa satuja. Mies kuintenkin teilasi toiveeni kun se ei olisi mahtunut rappusista ylös :D mutta nyt odottelen 3 viikon päästä tulevaa tuoliani. Ostettiin semmoinen keinuva ja pyörivä tuoli. Ja juurikin kävin ostamassa lisää lankaa että saan valmiiksi viltin jota siihen neulon :) yhtä odottelua tämä elämä tuntuu olevan tällä hetkellä!
Tervetuloa Naspulle, mukaan mahtuu :). Ja onnittelut Tirlittantaa!! Satuin tuossa eilen vapaapäivänä lukemaan tän koko ketjun alusta loppuun kunnolla. Sulla Tirlittantaa taisi olla myös kilpirauhasongelmia? Jos nyt oikein panin merkille. Lisäsitkö lääkitystä jo heti kun aloit suunnitella raskautumista?
Tässä lukiessani koko ketjua läpi pistin teijän nimimerkit ylös (joo mul oli tylsää :D) niin meitä vauvaa havittelevia on nyt täl hetkellä yhteensä 37 :).
Samalla sit poimin kaikkia aiheita vähä ylös mistä on ollu juttua. Hyvä kun joku muistutti jäykkäkouristusrokotteesta. Se kyl taidetaan antaa 10 vuoden välein, eli muistaakseni mulle joku rokotus annettiin 20-vuotiaana. Kiva ku on näistäki niin perillä :D. Mut ihan hyvä muistutus, jos jollain ei sitä viel oo ja suunnittelee raskautta juuri siinä iässä.
Hummingbird kyseli raskaustesteistä. Ootko muute ihan farmaseutti/proviisori vai lääketeknikko? :) Ku lääkealalla olet ja ollut apteekissa töissä.
Olen kokeillut muutamia raskaustestejä (mm. apteekin r-testi, first signal, sitte joku ihan härö minkä nimeä en edes muista) ja Clearblueta, joka on mun lemppari. Etenkin se viikkonäytöllinen on ihana plussatessa :). Nytkin mul on yks Clearbluen normitesti laatikossa odottamassa, sellanen mikä ei ollu apteekissa laitettu ees myyntiin kun oli enkunkielinen. Nappasin mukaani kun oli siinä vapaana :).
Imetyksestä ja pinnasängystä: Ajattelin imettää niin pitkään vaan kun tulee maitoa. Imetys kuitenkin tuo vastustuskykyä lapselle ja lisää myös suhdetta äitiin. Tosin ei ehkä sitten kun ekat hampaat puhkee ja aletaan järsiä nänniä :).
Pinnasänkyä ei meille saa mahtumaan kyl mitenkään, ellei luovuta yhdestä arkusta, jonka päälle kuitenki alkuajan vauvasänky mahtuu hyvin. Pitää varmaan alkaa miettiä isompaa asuntoa.
Kestovaippoja ajattelin käyttää, jos vaan jaksaa. Kuitenkin siinä tulee jonkin verran säästöä ja säästääpi myös luontoa, jos näin sivuseikkoja ajattelee.
En jotenkin osaa pelätä synnytystä ollenkaan. Pikemminkin odotan sitä. Haluan synnyttää luomuna, jos vaan mahdollista ja tietää oikeasti millaista se kipu on. En ole käyttänyt koskaan kipulääkkeitä kivunlievitykseen, joten edelleenkin saisi mennä ilman.
Ymmärrän tietenkin, et jos on suht pieni lantio tai pienikokoinen muutenkin, niin varmasti sitten pelkää synnytystä.
Oletteko muuten jättäneet alkoholia nyt vähemmälle? Entäs miehenne? Kun sitähän olisi hyvä vältellä ainakin pari kk ennen tärppäämistä. En oo viel viittiny ottaa asiaa puheeksi, mutta yritän saada miestäkin pitämään taukoa edes yhden kuukauden, ja jos onnistuu niin vaikka kaksikin. Hyvähän siinä on samalla totutella siihen, ettei vauvan synnyttyä enää ryyppäillä miten sattuu :).
Taas täällä :) mies ei oo kotona niin aikaa on taas kuumeilla... joo oon kanssa ajatellu clearblueta, mutta oon kuitenkin joku himotestaaja joten tarttee varmaan ostaa kasa halpoja ja muutama viikkonäytöllinen varalle. Farmaseutti olen, mutta nyt sairaalassa duunissa. Se itseasiassa vähän jänskättää kun en oikeen tiedä onko siellä jotain riskijuttuja. Sytostaatteja en käsittele ollenkaan, mutta tietysti perus norot ja influenssat kivasti nytkin jyllää. Se vähän mietityttää jos raskaaksi tulen. Toki en potilastyötä tee. Kyllähän hoitajatkin selvii raskaudesta hengissä niin miksi en minä :)
Alkoholi ei tule olemaan mun puolelta ongelma. En juo lähestulkoon ollenkaan. Muutama siideri vuodessa. Miehenikään ei juo väkeviä niinkään, olutta yleensä viikonloppuna. Jos lasta ei ala kuulumaan sitten voisin harkita, että miestä voisi kannustaa olemaan juomatta. Sitten varmaan yritetään kaikki niksit! Tuskin muutama olut haittaa... Ja Menhir mulla vähän sama, en pelkää varsinaisesti synnytystä tai kipua vaan odotan sitä ja ehdottomasti alatiesynnytys. Pelkään enemmän vauvan puolesta ettei käy mitään hälle.
Mä kyllä tunnen itteni jostain syystä ihan ääliöksi kun kirjottelen tänne. Että enkö mä nyt pysty aikuinen ihminen pitämään kuumeilua kasassa ettei tartteis täällä kirjotella :) kauhee tunnemöykky olen. oon aina ollu sitä mieltä että kun lapset tehdään, ne tehdään järjellä ei tunteella. Mutta tässä sitä nyt ollaan, samassa ojassa niin monen muun kuumeilija kanssa.
Robinette kiva kun vastailit :) nyt ainakin tiedän et mahdollisesti se ei jatkuis ylipitkään eka vuoto. En haluis nyt vetää kahta levyä putkeen kun pelkään että sotkee mun kierron sit lopetuksen jälkeen jos vetelen putkeen. En tiedä onko se mahdollista. Mies ei oikeen innostu kun koko ajan kyselen että miten mun kannattais lopettaa pillerit höihin nähden. Ettei tule finnejä ja ettei tule vuotoa. Olis kiva ku joku päättäis tän mun puolesta.
Taas tuli omia mietteitä höpöteltyä. Tää on kyllä kohta kun mun oma blogi kun joka toinen viesti on multa :/ pahoittelen. Oon vaan niin innoissani :) 12 vko pillereiden lopetukseen, 14 vko häihin.
hummingbird: me mennään siis samalla aikataululla ehkäisyn kanssa.:) Ja ei yhtään haittaa vaikka kirjottelet usein. Mäki yritän hillitä itseeni välillä.:D Näytin miehellekin uusia huonekaluja joita oon kattellut, oli ihan tyytyväinen., jahka saadaan remontti käyntiin niin sitten vois hankintojakin tehdä. Oon miettinyt että huone saa olla aluksi ns.lukuhuone jossa voi rentoutua.:) Haaveilen vieläkin siitä beigestä tapetista jossa on valkoisia tähtiä.:)
Alkoholia käytän hyvin harvoin enää nykyään ja samoin mies, lukuunottamatta paria saunaolutta. Joten se ei ole ongelma. Voi mäkin haluaisin kutoa jotain, pitäis vaan uskaltaa kokeilla niin kyllä ne taidot muistuis mieleen.:)
Menhir: Lievä vajaatoiminta diagnoosina, johon en aiemmin käyttänyt lääkitystä. Kun jätin pillerit pois niin heräsin siihen että lääkitys tosiaan pitää aloittaa. En ymmärrä miksi sen aikoinaan jätin pois, ei varmaan olo silloin nuorempana ja tyhmempänä mielestäni tarpeeksi kohentunut. Huomenna on tarkoitus soittaa neuvolaan asiasta, luultavasti nostavat annostusta heti.
Itse en ainakaan vielä pelkää synnytystä. Olen muutamaan päässyt harkassa mukaan ja ne menivät niin hienosti ettei pelkoja päässyt kehittymään :) Mutta luulenpa että otan suosiolla kaiken kivunlievityksen mitä tarjotaan, epiduraali+spinaali kehiin! Parin viikon päästä alkaisi kirurgisella vuodeosastolla harkka ja vähän ne mahdolliset pöpöt huolestuttaa. Toisaalta voisi kuvitella että kirurgiselta ymmärtäis sairaimmat immeiset pysyä pois...
Vauvaunelmia vielä sen verran, että kun meillä loppuu pillerit 12 vko päästä ja JOS tulisi raskaaksi heti, laskettuaika olisi tasan vuoden päästä nyt :)
Nonniin, muutama sivu tullut taas luettua eteenpäin näitä teidän viestejä, olen ehkä semisti kärryillä.
Onnea Tirlittantaa! Tuli ihan tippa linssiin vilpittömästä ilosta sun puolesta. Sait sitten kunnian olla eka. :D
Eläimistä: Mulla on ex-miehen kanssa kaksi kissaa, ne on joka toinen kuukausi meillä ja joka toinen hänellä. Kumpikaan ei halua luopua, joten tehtiin ratkaisu näin. Viikko/viikko ois ollut liian stressaavaa kissoille, mutta tää kk/kk on tuntunut ihan toimivalta jo yli vuoden. Lisää kissoja voisi meidän talouteen tulla. Koira melkein tuli, mutta onneksi ystäväni, jolla niitä pentuja oli, on sen verran tunnollinen kasvattaja, ettei antanut mun ostaa sitä yhtä pentua, joka olisi vaatinut enemmän mitä mulla ois ollut tarjota.
Ovulaatiosta: Mä en tiedä miltä ovulaation kuuluu tuntua kun edellisestä on niiiiiiiiiin monta vuotta, joten ostin niitä ovistikkuja ihan siihen tarkoitukseen, että opin tunnistamaan. (Ja että tärppäis mahd. pian.) Stressaan taatusti ja pelkään kuollakseni, että ilman ovistikkuja tärppi menee ohi tai että en ovuloi ollenkaan.
Häähössötykset ei haittaa mua, tykkään häistä vaikka oma avioliitto kariutuikin :) Ei ollut häiden vika, oli vaan virheellinen valinta siipaksi tämä mieshenkilö :D En nyt itse hingu uudestaan naimisiin äkkiä, mutta jos tuo nyt yhtäkkiä tulis ja kosis, ni kyllä mää lähtisin tuohon kelkkaan.
Viikonloppu meni Helsingissä ja tuliaisina toin kuumeflunssan. Miekkonen sairastui jo sunnuntai-iltana, munhun iski maanantai-iltana. Kolme päivää sairaslomaa sain, eli perjantaina takaisin töihin. Miekkonen oli kaksi päivää pois töistä mutta meni jo tänään takaisin, koska se on yrittäjän arkea eikä ole varaa sairastella enempää. Onneksi sillä ei ollut enää kuumetta, mutta se oli kyllä niiiiiin poikki ja loppu kun se tuli töistä.
Josta tulikin mieleeni. Meillä se on automaattisesti minä joka jään kotiin lapsen kanssa. Tuo yrittäjyys ja pienillä tuloilla kitkuttelu ei anna kyllä yhtään myöden millekään isyyslomalle. Hoitovapaalle jäisin mielelläni, tosin voi olla, että tehdään kakkonen sitten putkeen, niin tulee pienellä ikäerolla lapset. Fakta on se, ettei hoitovapaaseen oikeasti ole varaa. Tai en tiedä, en ole katsonut enkä laskenut. Mut niitä kerkee varmaan miettii äippälomalla.
Ja mistä mun piti vielä kertoa... no kodista. Meillä on nyt kaupungilta vuokrattu 65 neliöinen kerrostalokolmio. Meillä on sellainen työnjako, että mies hoitaa asumiskulut jne, ja minä säästän sitten ASP-tilille tulevaisuuden kotia varten. On mun mielestä päivänselvää, että tähän asuntoon ei mahdu enää vauvaa kun täällä on miekkosen kaksi poikaakin, ja ollaan katseltu vuokraomakotitaloja. Vähänlaisesti on meidän budjetille sopivia, mutta muutamaa olen käynyt katsomassa. Ja taas minä, koska mies on yrittäjä ja sen päivät koostuu muutamista parin tunnin asiakastapaamisista jotka sovitaan kuukausia etukäteen. Mutta mitä en tekis meidän yhteisen hyvän eteen. <3
Nyt koitan taas pysyä kärryillä jutuissa. Jippii!
Oih, onnea Tirlittantaa!! Toivotaan,että kaikki menee hyvin ihan sinne loppuun saakka!!
Katjaa:
Joko teillä oli yritys alkanut? Mukava kuulla, että jollain muullakin on yrittäjä-ukko! Miehen yrittäjyys aiheuttaa mussa kovin ristiriitaisia tunteita. Toisaalta hän pystyy päättämään aika pitkälti omista aikatauluistaan ja lomistaan, sekä tekemään lyhyempää päivää. Toisaalta taas hän kotonakin tekee töitä (vastaa puhelimeen, laittaa s-postia, tekee tarjouksia jne.), mikä taas jatkuu usein iltamyöhään sen jälkeen kun on tullut töistä.
Hummingbird mulla ainakin loppu vuoto ihan normaalisti n.viiden päivän jälkeen, vaikka pillerit jäivätkin nurkkaan!!
Kimalluksella ja Robinettellakin alkaa yritys, huisii! Päästään yhdessä jännäilemään! :)
Yritysmeininki meillä ainakin näin alkuun on tosi rentoa. En oo tikuttanu ovista,enkä aiokaan ihan ekoihin kiertoihin. Ja seksiäkin silloin kun tekee mieli! Ja mullahan on nyt pillereiden lopettamisen jälkeen tehny lähes tulkoon koko ajan. :) Yleensä mies ollut meillä se aktiivisempi osapuoli, mutta nyt homma on kääntynyt päälaelleen! Mies jo vitsaili, että täähän on ihan kun seurustelun alkuaikoina!
Me ollaan miehen kanssa päätetty, että yritetään olla ostamatta mitään "turhaa" vauvarompetta ihan sen takia kun on pienet tilat ja kyllähän niihin saa rahaakin uppoamaan! Ja itte oon miettiny, että pinnasänkyä meille ei varmaankaan tule, vaan ostetaan kunnon tukeva matkasänky, joka toimii sitten kyläillessä ja kotona sänkynä. Eikös sitä matkasänkyynkin saa jonkun hoitotason hommattua, samalla tavalla kun pinnikseen? Niin ja kestovaippoja aiotaan ainakin kokeilla, mutta mitään paineita ei niiden käytöstä aiota ottaa. Jos ovat työläitä käyttää, mennään sitten kertakäyttöisillä.
Menhir kyseli tuosta alkoholin käytöstä. Ittellä alkoholin juonti on tosi vähäistä n.kerran tai kaks vuoteen (jos ei lasketa punaviinilasillista hyvän ruuan kanssa silloin tällöin). Mies sitten taas juo vähän enemmän. En ole sen kummemmin ruvennut hänen juomisiaan rajoittamaan. Uskon ja toivon menohalujen vähenevän luonnollisesti siinä tilanteessa kun vauva on tuloillaan... vai olenkohan vain hyväuskoinen... ;)
Tällä menossa ekan luomukierron kp.18. En tiiä oliko ovis vai ei, ehkä viime viikon lopulla oli jotain tuntemuksia, mutta ihan yhtä hyvin voi olla pillereiden lopetukseenkin liittyviä nippailuja ja nappailuja...Mitään ovislimoja en oo pongaillu. Ei oo mitään tuntemuksia oikeen mihinkään suuntaan. Ainoo normaalista poikkeava on päänsärky, joka tod.näk.johtuu niska-hartiaseudun jumituksesta! :D
Olihan täällä monella muullakin alkanut yritys! Nooh.. onnea siis meille kaikille kehiin!! :)
Jai, meillä jää ehkäisy pois 32 päivän kuluttua. Tuo miekkonen on ihan hyvin parantanut työtapojaan eikä enää tee 10-21 päiviä, vaan on tänä vuonna ottanut asiakkaita vastaan pääsääntöisesti 9-17. Näin hän pääsee ajoissa kotiin, ja on itse selvästi onnellisempi. Yksi asia mua vielä risoo, että pitäis hommata hälle ihan henkilökohtainen kännykkäliittymä. Edelleen nimittäin löytyy niitä sankareita, jotka ajattelee, että tuo tekee tatskaa kellon ympäri ja viikonloppuisin. Ja tulee siis soittoa ihan koska tahansa. Sähköpostit onkin ihan ookoo hoitaa kotona, studiolla ei edes ole tietokonetta.
Alkoholi on meillä ollut sellainen huoleton asia. Jos tekee mieli, niin on hyvä ja ottaa. Jos ei tee niin ei tietenkään oo pakko. Saunajuomat otetaan melkein aina, ja moottoripyöräkerholla on bileitä ehkä kerran kahdessa kuukaudessa jossa ollaan mukana, eikä silloinkaan välttämättä molemmat juo. Ennen olin itse semmonen bilehile siinä mielessä, että halusin mennä tanssimaan, eikä kaverit innostuneet ellei siihen liittynyt juominen. Nykyään uskallan ja kehtaan tanssia ihan ilman viinaakin, lällislää. Kääntäköön katseen pois ken ei kestä sitä näkyä.
Kuume on vaihtunut kovaan yskään. Olen siis kai jo voiton puolella, vaikka tuntuu että nyt kärsin vielä enemmän :D Enkä jaksa enkä halua mennä huomenna töihin, kun kotona on niin paljon tekemistä. Viikon päästä meillä on iso burleskikeikka, ja mulla on vasta murto-osa vaatteista valmiina.
(Jos joku nyt tän hienon viestin ja erittäin salamyhkäisen nimimerkkini perusteella osaa päätellä että kuka olen, niin onneksi olkoon. Vauvakuumeeni ei ole salaisuus. Kunhan ette kerro äidilleni! :D )
jai: onnea ekaan kiertoon! :)
katjaa:toivottavasti paranet mahdollisimman pian..mulla kova yskä kesti 4 vkoa.:/ Teillä tuntuu aina olevan paljon ohjelmaa ja tekemistä.:)
Hummingbird: kun noin ajattelee niin ei tää aika tunnukaan enää niin pitkältä.:D Me voidaan pitää toisemme ajantasalla aikataulusta.:)
Mitäs ekpi? Kuinka kierukan poisto sujui? Vai ootko käynyt sen jälkeen täällä, jos mulla on mennyt joku viesti ohi.:)
Tänään taas mahtava ilma ollaan siskon kanssa menossa lenkkeilemään illalla.:)
vauvakuume on kova.:D<3
Hummingbird: Ei se mitään, että kirjoittelet usein. Saahan sitä olla innoissaan. Tuo pilleriasia on kyllä hankala. Ehkä häiden suhteen turvallisinta olisi syödä ne kaksi levyä putkeen, mutta kierron kannalta ei? Toisaalta onhan kyllä todettu olevan ihan täysin turvallista syödä pillereitä monta levyä putkeen. Se taukoviikkohan on tavallaan turha. Ja pillerithän ikään kuin korvaa oman hormonitoiminnan, niin luulisi sen oman hormonitoiminnan käynnistyvän joka tapauksessa riippumatta siitä, onko syönyt levyjä putkeen vai ei. Tai en tiedä?
Vauvaunelmia: Lukuhuone kuulostaa kivalta ajatukselta. :) Ja mukavaa lenkkeilyä teille! Me tehtiin tuosta kolmannesta huoneesta näin aluksi työhuone, mutta lastenhuonehan siitä lopulta tehdään. Mun haaveena olisi siirtää meidän olohuoneen rottinkituoli sitten lastenhuoneeseen, niin saisin siinä loikoilla vauvan kanssa, vähän niinku tirlittantaakin jo sanoi. :)
Menhir: Hyvä pointti nuo jäykkäkouristusrokotukset! Olen täysin unohtanut sen olemassaolon. Pitää ottaa asiaksi selvittää.
Alkoholista sen verran, että mulla on ollut jo pitkään projektina vähentää sellaista turhalta tuntuvaa juomista. Siis sitä, että pakko ottaa siideri, kun muutkin tässä nyt ottaa. Jos ei tee mieli, niin en vaan juo. Miehen kanssa ollaan myös juteltu juomisesta. Tämän nykyisen vähentämisprojektin ajatuksena on, ettei haluaisi koskaan alkoholisoitua eikä tuoda lapsilleen ikävää lapsuutta viinanhajuisten vanhempien kanssa. Vaikka tuskin minulla nyt mitään alkoholisoitumisen vaaraa edes on. :) Ja luonnollisesti jätän alkoholin sitten kokonaan pois, kun olen raskaana.
Katjaa: Ymmärrän tuonkin pelon, että et ovuloikaan ollenkaan. Ovistestillähän siitä saa vähän tietoa ja huojennusta, vaikka kuulemma ovisplussa ei ihan täysin varmasta ovulaatiosta kerrokaan (?) Muakin välillä pelottaa, että en ovuloi, ku tosiaan ei oo tullu ovislimaa silloin aikoinaan luomukiertojen aikaan. Tsemppiä yskästä paranemiseen! Hieno kuulla, että miekkonen on vähentänyt työtuntejaan noinkin paljon. Siinä on sitten molemmat onnellisempia.
Jai: Voi kun teijänkin yritysmeininki kuulostaa ihanan rennolta! Justiin, että nautitte vaan, ja seksiä silloin kun tekee mieli :) Voi kun itsekin pystyisi tuohon.
Minä söin eilen ihan onnessani viimeisen pillerin. Ei olekaan e-pillerin syöminen tuntunut noin hyvältä koskaan! Ihanaa, että te tällä jännäätte mun kanssa. En voi oikein kelle tahansa iloita, että hei söin muuten eilen viimeisen ehkäisypillerin :D
Mutta eilen mulla nousi heti pieni huolenpoikanen tähän yritykseen liittyen. Mies nimittäin tuli tosi väsyneenä kotiin vasta kymmeneltä illalla ja meni suoraan nukkumaan. Aloin heti murehtia, että toivottavasti meidän yritys ei kaadu tällaisiin iltoihin. Varmaan ihan turhaan murehdin, mutta silti se ajatus tuli mieleen.
Alkoholista oli puhetta. Mä en itse juo oikeastaan ollenkaan, joskus hyvin harvoin saatan juoda siiderin tai lonkeron (tai talvella pilkillä minttukaakaon:)). En koskaan oo pitänyt kauheasti alkoholin mausta, en tykkää olla humalassa ja nykyään saan noin joka toinen kerta alkoholista migreenikohtauksen joten aika vähälle on jäänyt. Etenkin tärkeissä tilaisuuksissa (kavereiden polttarit ja häät esim.) en juo ollenkaan, koska haluan olla tajuissani nauttimassa niistä enkä jossain takahuoneessa oksentamassa päänsäryn takia... Mies juo jonkin verran, kuulunee tällaseen opiskelijaelämäikään:) Mutta sen verran ettei ne miehen juomiset oo kummallekaan mikään ongelma.
Jäykkäkouristukset kannattaa tosiaan tarkistaa, jos löytyy rokotuskortti niin siitä näkee. Niihinhän ei mitenkään kutsuta eli itse on pidettävä uusimisesta huoli - mä kävin pari vuotta sitten vuoden myöhässä ottamassa kun ei ollut tajunnut ollenkaan :)
Oon kyllä niin kateellinen teille jotka ootte jättänyt jo ehkäisyn tai jättämässä lähitulevaisuudessa... Itsellä edessä joskus kesällä, toivottavasti! Hyvä puoli on se että oon syönyt pillereitä vasta vähän yli puolitoista vuotta eli kuvittelisin että omakin kierto löytyy aika helposti.
Ootteko muuten miettinyt tulevien lasten nimiä? Onko teillä suvussa perityviä nimiä/nimeantotapoja tai jotain muita selkeitä syitä nimeämiseen vai annatteko vaan sen nimen mikä kivalta tuntuu? Mulle tää nimiasia on ihan hirveän läheinen, ihania nimiä on mietitty pikkutytöstä asti, syksyllä just tuli istuttua läpi yks nimistökurssikin.
Niin ja voi ryökäle kuka olikaan se joka vinkkasi niistä Kappahlin Newbie -mallistoista. Pakkohan ne oli katsoa ja voi että, olivat söpöjä! Etenkin ne utuiset vaaleanpunaiset värit. Tekisi niin paljon mieli ostaa jotain vaatteita jo nyt mut yritän parhaani mukaan vastustaa mielitekoa... Kutonut kyllä oon jotain villatakkia yms mut se on kuitenkin vähän eri asia...
Alkoholista tosiaan kun joku kyseli, enkä siihen vielä mitään kommentoinut, niin se ei oo onneks meillekkään kummallekkaan mikään ongelma. Ite en oo koskaan siitä välittäny enkä oo teininäkään ollu mikään baareissa juoksija (tai no siis joskus parikymppisenä). Ei vaan oo ollu mun juttu.. Mä olin viikonloput aina kiltisti kotona :) :D Juon ehkä yhen pienen 0,33 lonkeron kerran parissa kuussa saunan yhteydessä, et siinäpä se mun osalta. Mies ottaa sillon tällön saunan yhteydessä kans sen yhen pikkulonkeron, ehkä parina viikonloppuna kuusta, mut se jää kyllä siihen yhteen tai KORKEINTAAN kahteen 0,33 lonkeroon. :) Tupakkaa meistä ei myöskään kumpikaan polta, ei oo koskaan edes maistanut! :)
Anna Mai kyselit et onko lasten nimiä mietitty, niin me ollaan ainaki päätetty tytön nimi :) Pojan nimiäkin ollaan mietitty, mut ei olla tultu mihinkään lopputulokseen vielä. Ehtiihän sen sitte! Silleenkin mietittiin, että jos tulee tyttö, niin mä saisin päättää sen nimestä (tai siis tulis toi nimi joka on jo päätettynä, se on oikeestaan mun keksimä nimi) ja jos tulee poika niin mies sais päättää sitten sen nimen. Tottakai nimen pitää olla molempia tyydyttävä, mut siis periaatteessa noin. Ja toi tytön nimi joka meillä on päätettynä, niin on sellanen nimi josta mä oon jo vuosia tykännyt, siis etunimi, ja toiseksi nimeksi annetaan mun äidin äidin toinen nimi, eli nimessä pitää olla joku sellanen nimi joka kulkee suvussa :) . Pojalle tulis sitten toiseksi nimeksi joku nimi joka kulkee miehen suvussa :) Etunimet olis niinku miedän keksimiä ja toisiksi nimiksi suvussa kulkevat. Mulla itselläni on nimessä nimi joka on mun äidin nimessä ja myös mun veljillä on sellasia suvussa kulkevia nimiä omissa nimissään. Ottikohan tästä selityksestä nyt kukaan mitään selvää :D olipa monimutkanen, jopa mun itseni mielestä :D haha
ON: 3:s päivä ehkäisyn lopettamisen jälkeen menossa. Alavatsassa on ollut nipistelyjä lopettamisen jälkeen, ja oikeastaan tänään ollut eka päivä kun ei ole pahemmin mitään tuntunut, ehkä vähän, mutta ei niin paljon kuin alkuviikosta..saa nähdä mitä huomenna, että palaako nipistelyt, eli oliks tää nyt vaan joku "välipäivä", vai loppuko ne nipistykset ja kipristelyt nyt kokonaan ja mitä seuraavaksi... Ei tässä oikeen auta kun katsella ja odotella miten kroppa reagoi. Toivottavasti kuukautiset alkais viimeistään kuukauden päästä, ja kierto palautuis suht normaaliksi. Mulla oli ennen pillereitä - ja siis aina ollu, tosi säännöllinen kierto. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, eiks se näin menny? :D
Oikein hyvää alkavaa viikonloppua leidit! :)
Joo kyselin alkoholista... mullakin on vähentynyt alkoholin käyttö reilusti. En ole viimisen vuoden aikana juonut kuin yhdet kunnon kännit, miehelle taas maistuis enemmän. Tosin saan sen aika hyvin vähentämään kunnon nalkutuksella :).
Kattelin tuota raskauslaskuria ja mun ovulaatiopäiviä, jotka on yleensä joskus 18-22.pv. Ei voida siis alkaa yrittään edes syyskussa, koska jos tärppäis heti niin olisin ehkä liian ison mahan (rv 30-31) kanssa ulkomailla :/. Niin ärsyttää laskee sen mukaan... Eli nähtävästi nyt sitte lokakuun kierrolla alkais vasta. Blaah, pitää varmaan vähän himmata tätä vauvakuumeilua :). Tässä ehtii elokuullakin kaverin toinen vauva syntyä et jos sitte vasta kuumeilis enemmän...
Heippa tytöt!
Robinette: onnea viimeisen pillerin johdosta! :D Nyt vaan lakanoita heiluttelemaan :D
Anna Mai: Lasten nimiä on ihan vitsillä heitelty ilmoille, mutta työnimi on päätetty ja se on Käpy-Ryppy Mäkäräinen. Koska vähempi ei riitä. :D Boris ja Sture Björn ei kelvanneet mun miehelle kun "ei me olla mitään suomenruotsalaisia", mutta Tuurea se jäi miettimään. Oikeastaan mulle on samantekevää mikä se nimi on, kunhan se on meidän lapsen oma nimi. <3 tyttöjen nimiä on jotenkin vaikeampi miettiä ja päättää, kun mieskin on ilmoittanut tekevänsä vain poikalapsia... mä elättelen toiveita edes yhdestä tytöstä :D
Menhir: Se kuukausi voi tuntua pitkältä ajalta lykätä lastentekoa, mut toisaalta sulla on loppuelämä aikaa. Ja loppuikäsi saat niitä lapsia kasvattaa, ihan aikuisinakin vielä. :D Valmistaudu nyt vaan henkisesti hyvin siihen hommaan!
ON: Tänään kävin Terveystalossa kun kuume on edelleen pysynyt. Siinä lääkäri sitten kuunteli keuhkoja ja diagnosoi mulle keuhkokuumeen. Sain heti antibioottipistoksen pyllyyn ja pillerikuurin perään. Kunnallisella puolella tiistaina en saanut edes aikaa lääkärille, vaan terveydenhoitajalle. Ensi kerralla kun sairastun, menen suoraan tuonne Terveystaloon enkä nuukaile. (Meillä on työpaikan kautta sairaanhoitovakuutus, jossa omavastuuosuus on 30e, ja se kattaa sitten työ- ja vapaa-ajan sairastumiset ja tapaturmat lääkärikuluineen, lääkkeineen ja hoitoineen.)
Heippa kaikille!
Taas on viikko vierähtäny hurjaa kyytiä. Plussatuulia yrityksensä aloittaneet :) Sylin täydeltä onnea Tirlittantaa plussasta <3 Toivotaan että pikkuinen tarraa lujasti kiinni ja pysyy kyydissä loppuun asti :)
Täällä ootte jutelleet monista aiheista viikon aikana. Mukavaa kun keskustelu pysyy vilkkaana :)
Päiväkoti vai kotihoito: Itse työskentelen kunnallisessa päiväkodissa lastenhoitajana 2-4 -vuotiaiden sisarusryhmässä. Kyllähän nuo suuret ryhmäkoot hirvittävät itseäkin päivittäin.. Koitan olla parhaani mukaan hyvä lastenhoitaja ja olla läsnä kaikille lapsille tasapuolisesti, mutta kyllä se harmittaa kun aina ei vaan ehdi :/
Meillä ei taida olla mahdollisuutta/varaa, että jäisin kotiäidiksi kovin pitkäksi aikaa, mutta ollaan päätetty ettei 9 kk ikäistä vielä hoitoon viedä. Olen siis jo alkanut heti säästämään kun töihin pääsin, jotta olisi varaa olla kotona ainakin siihen saakka kunnes toivottavasti tuleva pikkukakkonen olisi vuoden vanha. Esikoiseltamme olin kotona kunnes poika oli 1v 3kk, jolloin jatkoin opintojani ja poika meni päiväkotiin. Päiväkotiin menoa helpotti se että olin itsekin ollut kyseisessä päiväkodissa töissä, joten henkilökunta ja toimintatavat olivat tuttuja. Perhepäivähoitoon jonotimme, mutta paikkaa emme saaneet ajoissa. Poikamme ei vielä kävellyt kun hoitoon meni, joten pelkäsin että se jää toisten jalkoihin, mutta eihän siinä niin onneksi käyny :) Harmi vain kun ne ensi askeleet tulivat päiväkodissa :/ En arvostele kenenkään ratkaisuja. Aina se kirpaisee jos/kun joutuu jättämään lapsensa toisen hoitoon.
Työnjaosta teillä on myöskin ollut puhetta. Mieheni on koko suhteemme ajan tehnyt rekkahommia. Käytännössä se tarkoitti aikaisemmassa työpaikassa, että mieheni lähti töihin puolilta öin ja tuli kotiin seuraavana iltapäivänä. Hänen täytyi nukkua illat, jotta jaksoi lähteä taas seuraavana yönä töihin. Esikoisemme synnyttyäkin mieheni teki noita töitä. Oli se rankkaa pienen vauvan kanssa.. Tilanne muuttui kun poikamme oli 9 kk, jolloin mieheni vaihtoi nykyiseen työpaikkaansa. Nykyään hän lähtee sunnuntaina tai maanantaina töihin ja tulee kotiin ke/to/pe, eli hän yöpyy rekassa. Arkisin minä siis hoidan poikamme, koiramme ja kotimme ja käyn itse päivät töissä. Kuitenkin haluan tähän vielä vauvan, vaikka tiedän ettei se helppoa tule olemaan, mutta olen tähän niin tottunut kaikki nämä vuodet.
Teillä kahdella oli yrittäjä miehet ja joillakin oli vielä opiskelijoina, mutta mitä teidän muiden miehet tekevät työkseen? Kiinnostaa, että onko kanssasisaria tällä saralla?
Alkoholista ja tupakasta on ollut puhetta myös. Ne eivät ole meillä ongelmia. Itse lopetin lähes täysin juomisen kuusi vuotta sitten ison epilepsiakohtauksen takia peläten uutta kohtausta. Eikä miehenikään ole tällähetkellä juonut puoleen vuoteen, kun päätti jättää vuodeksi kokonaan alkoholin (saunaoluet) kuntokuurinsa takia. Eipä haittaa yhtään vauvahaaveidenkin vuoksi ;)
"Vauvantekokonsteja" kans on kyselty. Minähän kerroin, että koitetaan tyttöä :) Netti on täynnä poppakonsteja saada toivottu sukupuoli, mutta enpä oikein niihin kaikkiin usko :) Ovista taidan kuitenkin tikuttaa, sillä kätilöopiskelija ystäväni kertoi, että peiton heiluttelu kannattaa ajoittaa ennen ovulaatiota, jotta poikasiittiöt ehtisivät tippua pelistä pois ja pidempään selviävät tyttösiittiöt (elävät jopa 5 päivää) olisivat odottamassa munasolua :) Aika tähtitieteellistä, mutta ehkä kokeiltavan arvoista :) Pelkään kuitenkin parin muun tavoin, että kontrollifriikkiyteni ja taipuvuuteni stressiin lykkää ovulaatioita.. Pitäisi vaan mennä "tulee jos on tullakseen asenteella" niinkuin esikoisemmekin kanssa.. mutta niinkuin jo kerroin, silloin en tiennyt vauvakuumeesta mitään.. nyt tätä kuumetta on kestänyt sen puolitosita vuotta, että tilanne on ihan eri..
Hummigbird:llä ja Vauvaunelmi:lla on enää jäljellä vajaa kakstoista viikkoa viimeiseen pilleriin, itsellä vajaa 11 viikkoa.. :) Onhan nuita laskureita tullut toden teolla käytettyä..
Ajatelkaa kymmenen viikkoa vierähtänyt jo tästäkin vuodesta, aika on juossut kyllä todella lujaa. Toivottavasti pian plussia alkaa tulemaan ja meidänkin, joiden täytyy ehkäisyä vielä käyttään piinaviikot senku vähenee :)
Rentouttavaa viikonloppua ja koitetaan ymmärtää miehiämme, jotka eivät vielä vauvakuumetta pode. Meilläkin hieman miehen suunnalta epävarmuutta havaittu ja takinkääntö oli lähellä.. :/ Mieheni sitten vain sanoo ettei hän voi minulta kieltää toista lasta kun sitä niin kovin haluan.. Tuota olen sitten pohtinut: vaadinko mieheltäni liikaa, jos haluan toisen lapsen vain itse, eikä hän ole ainakaan vielä innostunut, vaan tekisi sen vain miellyttääkseen minua.. auttakaa minua jos voitte..
Aurinkoista lauantaita :)
Tirlittantaa: ONNEA ONNEA ONNEA! Mahtavaa että plussasit heti ensimmäisestä ja toivotaan todella kovaa että kaikki sujuu hyvin :) Oliko sulla jotain tuntemuksia/oireita ennenku teit testin?
Mä oon ajatellut, että rennolla asenteella ja yrittämisellä mennään vauvatouhun kanssa. Ja varmasti sopii miehellekin. En ainakaan nyt usko olevani ovistikuttaja tai lämmön mittaus tyyppiä, mutta mistä sitä tietää, varsinkaan jos ei tärppää kuukausiin. Varmaan kuitenkin paineissa odottelen aina sitten menkkoja joka kierrolla ja pääni sisässä pohdin mahdollista tärppiä. :D
Robinette: Jes, sun pillereiden syönti loppuu tähän iltaan! :) Voin kuvitella sun fiilikset :D
Tervetuloa Naspu!! :) Ootko vielä kotona ensimmäisen lapsesi kanssa vai oletko jo töissä? :) Miten teillä tärppäsi eka raskaus ja mitä ehkäisyä sillon olit käyttänyt ensin? Sorii tää uteleminen heti, ei ole pakko vastata jos meni liian henkilökohtaiseksi :)
ON: Mä en sitten nukkunut viimeyönä kuin tunnin 6-7 välillä. Ei vaan tullut uni ja siirryin sohvallekin miestä häiritsemästä, joka veteli sikeitä. No oli onneks lyhyt koulupäivä ja sen jälkeen menin suoraan salille, josta vielä kävelin reippaana kotiin n.7,5km. Oli ihana mennä sit suihkuun ja ottaa nokoset. :) Kävellessä tuli haaveiltua kaikenlaista.. tuli katteltua vaunujen kanssa lenkkeileviä äitejä. Niin ja yöllä kun en saanut nukuttua, selailin netistä kaikennäköstä uutta, kuten lepotuolia tulevan "vauvanhuoneeseen" . Haluaisin jonkun sellasen rottinkinojatuolin, niitäkin tosin on rumia ja hienoja :D Ja joku jalkalamppu. :) Yks lipasto meillä jo on, joka siirretään sitten sinne rempan yhteydessä.