Vauva vuodelle 2014 :)
Onhan tää vielä vähä aikasta haaveilua ja miettimistä, mut pakko suunnitella kun on perussairaus ja koulu vielä vähä kesken.. Ollaan oltu miehen kanssa 5vuotta yhessä ja mentiin kesällä naimisiin ja ihan aikuisen iässäkii tässä ollaan..
Mut onkos muita sille vuodelle suunnittelevia? :)ois kiva vaihtaa ajatuksia :)
Kommentit (1501)
Työpäivä takana, hyvä salaatti vatsassa. Eli ruokailun suhteen mullaki tulee tuottamaan ongelmii merenantimet. Ne ku niin kovasti maistuvat. :) alkoholin käyttö on liikunnan lisääntymisen myötä jäänyt kovin vähälle, enkä koe ongelmaksi luopua siitä.
Asumisen kanssa ei akuutille muutokselle ole tarvetta, asumme kahdestaan neljän huoneen rivarin pätkässä, joten kyllä tänne mahtuu yksi pieni lisää.
En oleta että meillä heti kohta tärppäisi, mutta voi kunpa ei tarvisi hirmu kauan yrittää...
Tänään ostin kauppareissulla Vauva -lehden ja posti toi ovis- ja raskaustestejä.
Mukavaa viikon jatkoa teille, mä vietän loppuviikon yövuoroissa. :)
Hummingbird: Hyvä juttu että se papa nyt sitten järjestyi :) saat senkin nyt sitten hoidettua! Hienoa.
Humminbird ja Anna Mai molemmat kyseli sen suuntaista, että onko minkäverran kokemusta lapsista. Mulla ei oo hirveesti kokemusta lapsista, vaikka ihan lähipiiristäkin niitä löytyy. Mun molemmilla veljillä on 2 lasta ja miehen veljellä myös 2 lasta. Ihan vauvaikäsiäkin löytyy tällä hetkellä mun toiselta veljeltä ja miehen veljeltä, sellasia 4kk ja 6kk ikäsiä. En oo vaan koskaan joutunu niille lapsenvahdiksi, niin ei oo sillai tullu kokemusta noista. Mitä nyt oon vähän jotain niiden kanssa leikkiny kun kylässä oon käyny mutta.. vähän on jäykkää mun osalta :D Kun ei oikeen tiiä miten niille pitäis puhua ja minkäikäset osaa tehdä mitäkin ja mitä kaikkee ne ymmärtää jne.. Ei oo oikeen vielä tähänkään mennessä selvinny noi edellämainitut, vaikka vanhemman veljen lapsetkin on jo 8 ja 10 vuotiaita :D Kyllä se vähän sellasta on että kun vauvaa oon pitäny sylissä, niin heti kun se alkaa kitisemään niin annan kyllä ihan mieluusti seuraavalle :D Ja mun sylissä ne alkaa AINA kitistä ja itkeä, en tiiä, pidän varmaan jotenkin huonosti niitä sylissä, että asento ei oo hyvä tjtn.. :D No ehkä sitä omaa vauvaa osaa sitten paremmin :)
Mäkään en tykkää että mua tullaan sitten joskus neuvomaan ja kädestä pitäen näyttämään miten hommat hoidetaan. Haluun ite opetella. Ja mä en haluu sitte kyllä sairaalaankaan mitään anoppia hössöttämään ja neuvomaan vauvanhoidon kanssa! :D Mua on aina ärsyttäny ihmiset jotka tulee neuvomaan joka asiassa, aaargh! Hyvähän ne tietysti tarkottaa mutta..mua sellanen ärsyttää. :D
Raskaudesta kertominen: Mä ajattelin että me odotettais jonnekkin 12 viikolle asti ennen kertomista, tai ainakin tarpeeks pitkälle, että jos sitten meneekin kesken niin ei tarvii kaikille sitte taas kertoa huonoja uutisia. Vaikka ei sitä kyllä tiedä miten paljon mahaa sitten turvottaa että miten pitkään pystyy salaamaan.. Muttei ainkaan heti plussaamisen jälkeen ruveta kellekkään vielä huutelee asiasta. Hissun kissun katotaan se alku ja sitten :) Vaikka kyllähän sitä varmaan tekis mieli heti huutaa kaikille mutta koitetaan malttaa! :)
ON: Täällä ei mitään ihmeellistä. Vatsaa alkanu turvottaa pillerien lopetuksen jälkeen niin paljon että luulis mun olevan jo puolivälissä raskaana :D Ihan JÄRKYTTÄVÄ turvotus tullu!! O.o Inhottavaa! Pitää aina kylässä ollessa koittaa olla silleen että maha ei näy, tai sitte joku löysempi paita päälle, muuten joku vois oikeesti luulla jotain :D Tosi ahdistava ja turvottava olo koko ajan :/ ei kiva yhtään.
Muuten, joku mainitsi siitä jäykkäkouristusrokotteesta niin mun pitäis mennä kans uusimaan se. Oon vissiin viimeks saanu sen vuonna -96 , 6-luokalla.. eli se 10 vuotta on kyllä menny umpeen jo ajat sitte, minkä se on voimassa.. :D Pitääkin ottaa se nyt ihan asiaksi seuraavaksi! :) Hammaslääkäri on kuukauden päästä, saa senkin hoidettua sitten pois alta.. Pitäis alkaa olee sit kaikki tollaset perus pikkuasiat hoidettuna..
Gyneltä en oo vielä saanu papan tuloksia. Mua on alkanu jotenki pelottaa et jos siitä löytyykin jotain ikävää.. :/ Ikinä ei oo mitään ihmeellistä ollu mut ei sitä koskaan tiiä.. Noh, ei tällasia pitäis etukäteen murehtia..
Oikein hyvää loppuviikkoa kaikille ja tervetuloa taas uusille :)
Oho, kirjotin niin pitkään että ehti pari viestiä tulla tässä välissäkin :D
Vastailen vielä tuohon kun Esperando kyseli Kofeiinin käytöstä: Itse juon 2 kuppia kahvia päivässä, ja tuskin aion vähentää tuosta, eiköhän nyt 2 kuppia raskaana ollessakin oo vielä ihan kohtuuden rajoissa! :)
Kimallus-84 voi ei turvotusta :( en oo yhtään tullu ajatelleeksi sitä. Eli mikä kp sul on nyt? Mun hääpuku ei mee päälle. Ehkä mun pitää nyt harkita yhden levyn lisäämistä (yli häiden) jos mä turpoon ni se puku ei tosissaan mee päälle. Hirvee stressi kaikesta ja haluis vaan alottaa yrittelyn jo nyt. Perskule.... Toisaalta häät on niin kalliit et pitäs kyl ensisijaisesti ajatella niitä.
Hummingbird: Mulla on nyt tavallaan kp 9, eli 9 päivää pillerien lopetuksesta. Mutta siis en sitä ihan oikeaa kiertopäivää tiiä koska kierrothan lasketaan kuukautisten ekasta päivästä ja niitä menkkoja kun mulla nyt ei oo tosiaan ollu pillerien takia 2 vuoteen..
Pidetään peukkuja et sulle ei tuu mitään turvotuksia ja et hääpuku istuu loistavasti! :) Jokaisen kroppahan toimii eri tavalla, et vaikka mulla nyt turvottaakin, niin ei se oo sanottua et se pillerien lopetus välttämättä sulle mitään aiheuttaa. :) Älä ota stressiä, hyvin kaikki varmaan menee! :)
Kiva kun vastasit kimallus-84. Nii sä söit minipillereitä, joo no sit hiffaan. No siihen on vielä aikaa et voin päättää myöhemmin mitä teen. Niin ei välttämättä mitään aiheuta, mut yritän ottaa kaikki huomioon :) tänäänkin mietin et mitä jos joku kaataa siihen postilaatikkoon jotain limua minne siis laitoin mun kutsut. Hullu olen mut ei ois kiva jos kutsut menis hukkaan :D Plääh taas odottelua siis luvassa ja kauheeta kalenterin vahtausta.
guinevere: mä säästän tän kuun vauva-lehden ostamista ens viikon juna matkalle niin on sitten hyvää lukemista :)
Esperandolla hyviä pohdintoja.:) Mä syön kyllä aika terveellisesti ja monipuolisesti, joten sen suhteen ei tarvi tehdä muutosta. Kahvis juon kans muutaman kupin päivässä,, mutta nykyään tulee siitäkin välillä huono olo. Moni täällä tykkää merenelävistä, mä en piittaa raa'asta kalasta ym. Ja inhoon maksaa ja puoliraakaa lihaa.:D Juustot kyllä maistuu.:)
Kertomisesta sen verran, että varmasti pidetään omana tietona ainakin sinne 12vkolle. Ehkä muutamalle hhyvälle ystävälle on pakko kertoa ja äiti on kyllä sellanen että se arvaa kaikki.:D Just ton keskenmeno riskin takia ei haluis kuitenkaan liian aikasin kertoa.
Kimallus-84: meilläpäin on ainakin niin että jos papassa ei ole mitään poikkeavaa, ei sieltä tule mitään ilmoitusta. En sitten tiedä kuinka sieläpäin toimitaan?:)
Hummingbird: mulla alkaa sunnuntaina 1/3.:) Musta tuntuu että aika on nyt mennyt nopeesti ja alkaa vähän jännittämään. Jos koko kesä meneekin murehtiessa että koska menkat alkaa tai jos vuotaa kokoajan...kai se on ihan normaalia että miettii kaikkea.:)
[quote author="vauvaunelmia" time="14.03.2013 klo 09:02"]
Kimallus-84: meilläpäin on ainakin niin että jos papassa ei ole mitään poikkeavaa, ei sieltä tule mitään ilmoitusta. En sitten tiedä kuinka sieläpäin toimitaan?:)
[/quote]
Mulle se gyne lupas lähettää tulokset kotiin postissa jokatapauksesa, oli niissä sitten jotain tai ei. :)
Ps. Osasinkohan tehdä tän tekstin lainaamisen oikein, ainakin yritin. :D
Kahvista tai muista kofeiineista joku kyseli, en juo kahvia lainkaan (tulee hajustakin huono olo, liitän sen jotenkin tupakan hajuun) enkä myöskään energiajuomia. Teetä saatan joskus seuran vuoksi juoda, mutta siis senkin kanssa puhutaan ehkä muutamasta kerrasta vuodessa. Mä juon vaan lähinnä kylmää vettä :D Niin no joo teetä sillon jos on kurkku kipee ja on pakko saada jotain kuumaa.
Kertomisesta oli myös puhetta. Mulla on se että lähimmät kaverit tietää koska yritys suunnilleen alkaa niin ne myös taatusti kyselee tilannetta, enkä ehkä sit valehdella voi... Eli niille varmaan aika aikasin. Muuten kanssa haluisin odottaa sinne 12 viikkoon, mut saa nähdä miten malttaa. Äidille tietty haluisin kertoa heti mut se ilahtuu kuitenkin niin paljon että haluaisi heti kertoa kaikille muillekin enkä halua viedä siltä sitä iloa että saisi :) Nykymaailmanmenoon liittyen, mitä mieltä ootte muuten siitä että nykyään facebookissa hyvinki aikaisin kerrotaan kaikille (usein jollain hämmentävän kliseisellä runonpätkällä)? Kuten tästä kysymyksenasettelusta ehkä voi arvata, itse en kauheasti siitä perusta. Läheisille ihmisille tulee kerrottua varmasti muutenkin ja niiden muiden asia se ei sit oo, kyllä sen varmaan sit huomaa jossain kohtaa että ai tolla on lapsi..
Asunnoista puhuttiin aiemmin ja tänä aamuna taas muistin hyvin elävästi miksi haluaisin tästä muuttaa pois ennen lapsen saamista vaikka periaatteessa mielestäni kaksioon lapsen kanssa hyvin mahtuukin. Asutaan kolmannessa kerroksessa, ekassa kerroksessa on kauppa ja lastauslaituri tossa makkarin ikkunan alla... Eli siis noin jokseenkin joka arkipäivä herään kuorma-auton peruutusääneen ja sit alkaa rakenteita pitkin kantautuva kolistelu kun rullakoita lastataan sisään... Eli ei kiitos. Kaupanpäällisinä syksyllä ja keväällä voi herätä myös siihen kun teinit ennen koulunalkua tulee ikkunan alle huutaan vittua... Ihanaa. Eli tällaisista ongelmista haluaisin päästä eroon ennen kuin mulla on lapsi ja nukkumisen kanssa muutenkin kaikkea ongelmaa.
Onnistuin vissiin jonkun kommenttiin törkkään tota tykkää painiketta enkä tajunnu et miten sen saisi pois, eli en siis erityisesti tykkää kommentin hääpukuongelmista, se oli vahinko!! :)
Moikka!
Tulin vaan pikasesti kertomaan että sain tänään papan tulokset. Tuloksena luokka 2, benigniä atypiaa..Mitä lienee tarkottaakin, koitin googlata mutta en oikeen löytäny mitä toi tarkottaa suomeksi :/ hemmetin lääkärikieli, kirjottais selvällä suomella!
Lisäksi paperissa luki "Tämä tarkoittaa yleensä hyvänlaatuista korjautuvaa muutosta, joka voi olla kenellä tahansa papassa joskus. Jotta nähdään muutoksen kuitenkin korjautuvan oikeaan suuntaan, on tärkeää ottaa uusi papakoe 6-12 kk kuluttua."
Joo, arvatkaa vaan pelottaako tommonen!! o.O Tottakai aloin heti pelkäämään että nyt on jotain pahasti pielessä.. Mieleen tulvi heti kaikki munasarjasyövät ym..
Koitan kuitenkin uskotella itelleni (huonolla menestyksellä) että tuo joku muutos johtuu vaan siitä, että oon syöny niitä minipillereitä 2 vuotta eikä menkkoja oo koko sinä aikana ollu, että toi olis vaan jotain pillereistä johtuvaa ohimenevää. Ennen minejä kaikki oli vielä ihan ok papassa.. voi huoh.. Sen ainakin oon jo aiemmin vannonu että ikinä en enää minkäänlaisiin ehkäsypillereihin koske!! Se oli nyt tässä!
...Jos mä en voikkaan jostain syystä saada lasta niin sitten mä otan uuden koiran!
Edelleen kuitenkin odotan niitä luomumenkkoja tulevaksi ja toivon että kroppa lähtee oikealla tavalla käyntiin ja saadaan vauvanyritys aloitettua tuossa kesämmällä. (Haluun sen kevätvauvan :D )
Mukavaa ja aurinkoista loppuviikkoa kaikille, täällä ainakin aurinko on paistanu tänään ihan koko päivän :)
Ompa ikävä uutinen kimallus-84. Vielä näin vauvateon kynnyksellä. Jos olisin sinä pyytäisin soittoajan gynelle. Kyllä se varmasti osaa sanoa jotain avaavaa. En kuitenkaan usko, että sinulla on mitään pelättävää. Ei saisi pelätä asioita ennen kuin ne tapahtuu joten positiivista mieltä kehiin. Tiedän kyllä, että itse olisin ihan samassa paniikissa ja ehkä olenkin jos papa näyttää huonoa. Benigni (maligni =pahanlaatuinen) tarkoittaa vain hyvälaatuista tai harmitonta ja atypia on poikkeavuus, epätyypillisyys, lieväpoikkeavuus. Eli kuulostaa varsin harmittomalta :) kattelin vähän enemmänkin tuolta lääkäritietokannoista tätä ja luokka 2 on kuitenkin tosi hyvä. 5 on huonoin. Tosta luokka 2 mainittiin että "Hyvänlaatuinen, tavallisesti tulehduksen, virusinfektion, regeneraation tai metaplastisen prosessin pohjalta kehittynyt soluatypia. Myös lievät HPV-infektiot ja lievätlieriösoluatypiat." Joten älä maalaile siellä nyt piruja seinälle. Ota varuiksi yhteys gyneen että saat mielenrauhan. Se varmaan sanoo että tuo on tosi yleistä :) e-pillerithän kuitenkin suojaa jossain määrin noilta syöviltä, mutta en nyt ihan suoralta kädeltä osaa sanoa miten on minipillerien laita tässä asiassa.
Kyllä löysin tosta tietoa hieman googlaamallakin, mutta siellä oli vähän hepreaa. Esim. pelkällä sanalla atypia. Terveyskirjastosta löytyi myös yksi hyvä artikkeli.
Itselläni myös vähän samanlaista pelkoa noitten rintojen suhteen. N. 5 vuotta sitten poistettu fibroadenooma joka on hyvälaatuinen kasvu rinnassa. Sain sen muutaman vuoden pillereiden käytön jälkeen. Minulle uskoteltiin, että se se ei aiheudu pillereistä ja jatkoin syömistä. Nyt syksyllä oli taas pakko mennä ultraan kun tuntui kyhmyjä ja pelotti ja oletin olevani vain vainoharhainen. No 5 fibroadenoomaa löytyi, 5! Kyllä siinä itku tuli vaikka tiesinkin, että ne ovat hyvälaatuisia. Radiologi kirjoitti diagnoosiin että "fibroadenooman näköisiä kasvustoja". Kiitti vaan tästä, mähän takerrun tohon näköisiä sanaan ja tuntuu tyhmältä kun ei niistä oteta näytteitä. Tiedän sen edellisen perusteella, että paksuneulanäyte kertoisi onko siinä mitään huonoa. No gyne sanoi , että jos radiologi sanoo että ovat niitä niin kyllä ne ovat. Silti on vähän pelkoa mitä jos eivät. Eikä nämä kuulema voi muuttua syöpäsoluiksi. Jotenkin olen varma, että nämä johtuvat noista hemmetin e-pillereistä mutta en vieläkään ole päässyt lopettamaan niitä. Olen niin heikko ton naaman kanssa kun noi pillerit parantaa ton ihon täysin. Olisin sysyllä lopettanut pillerit, mutta häiden takia en sitä tehnyt. Ei tommosten hormoninappien syöminen voi tehdä hyvää. Olen myös päättänyt että pillereitä en enää aloita vaikka mikä olisi. Musta tuntuu, että mulle on tyrkytetty noita pillereitä ihan väkisin 15v. Ja toivoisin etten olis koskaan aloittanut niitä. Eräs lääkäri sanoi, että noi pallerot voi tulla imetyksen tielle tai kasvaa raskauden aikana ja toinen taas kumosi tämän väitteen. No saa nähdä mitä tapahtuu. Tämän takia poistin sen ensimmäisen, mutta en kyllä taida näitä 5 poistaa. Ne ei niitä edes mielellään poista. Sain itkeä itseni leikkaukseen kun ovat kuitenkin täysin harmittomia.
Anna Mai kiitti huomioinnista :) en edes ollut huomannut peukkua :) hyvä tietää jatkossa ettei saa pois.
Kimallus-84: Ikävää kuulla tuloksistasi :/ Mutta tosiaan voi olla ihan harmitonkin löydös ja toivotaan näin. Niinkuin Hummingbirdkin sanoi, voit soittaa soittoaikaa gynelle että saat mielenrauhan. Kerrot että teillä on alkamassa vauvayritys ja haluat tietää onko syytä olla huolissaan, aivan varmasti kertovat lisää :) Ymmärrän hyvin huolesi, sillä itse alan pelkäämään heti ensimmäisenä kaikenmaailman syöpiä ym.
Hummingbird: Tuli pahamieli tosta sinunkin kirjoituksesta..varmasti pelottavaa miettiä ovatko ne oikeasti hyvänlaatuisia, vaikka asiantuntijat niin sanovat. Itse kuitenkin miettii ja murehtii. Musta tuntuu muutenkin että lääkärit kannattavat hormoniehkäisyä hullulailla ja vähättelevät niiden haittavaikutusta naisen kehoon. Oon myös miettinyt, että en enää aloita ikinä hormoniehkäisyä uudelleen kun tämän saan lopetettua. Toivotaan että kaikki menee sulla hyvin eikä vaikuta mitenkään imetykseen tai muuhunkaan. :)
Anna Mai: Oon itse myös aikoinaan asunut kerrostalossa jonka alakerrassa oli kauppa. Joka aamu tuli rekat ym. autot kuskaamaan sinne tavaraa. Kolisi ja paukkui, ja varsinkin se rekan peruutus piippaaus ääni alkoi pännimään :D Nyt kun omakotitalossa asustelemme, en voisi enää ikinä muuttaa kerrostaloon tai keskelle kaupunkia :) Toivottavasti löydätte jonkun lapsiystävällisemmän ja rauhallisen alueen josta oikeanlainen koti löytyy :)
ON: Hummingbird sinäkö puhuit että olette nyt niin rakastuneita ja kaikki menee loistavasti miehenne kanssa? :) Meillä on sama! Ihana tunne.. Ja se kun on tulevaisuuden suunnitelmia yhdessä joita mietitään ja käydään pitkiä keskusteluja. En kyllä vaihtaisi tuota puoliskaani kehenkään toiseen. Oltiin eilen jäällä kävelemässä, olihan sielä lunta ja piti välillä rämpiä, mä vähän kyllästyin ja pyysin sitten jos mies pitäs kädestä kiinni. Ja kyllä vaan se rämpiminen muuttui paljon mukavammaksi kun sai toisesta tukea :D
Menkkaviikko on kyllä rasittava...vaikkakin sitä sitten ehkäisyn lopetettua odottaa ja toivoo että kierto on normaali. :) Ja seuraavilla kerroilla toivoo että ei tulisi!
Mä oon nyt aika hyvin saanut pidettyä tän kuumeen kasassa. Johtuu ehkä siitä, kun miehen kanssa olllaan voitu yhdessä paljon keskustella ja pähkäillä. Ja siitä, kun oon oikeesti alkanut miettimään, että tää 11vko ehkäisyn lopettamiseen ei ole enää kovin pitkäaika. :) Mahtavaa viikonlopun alkua kaikille! :)
Hummingbird: Kiitos , toi tieto helpotti mua. :) Ai se luokitus menee 5 asti, no eikai toi sitten kovin paha voi olla..ja kun on vielä hyvänlaatuinen niin.. noh, toivotaan parasta että seuraavalla kerralla kun menen tuohon tarkistukseen puolen vuoden päästä, niin olis siihen mennessä tilanne korjaantunut..
Ai sulla on ollu rinnoissa jotain. Kamalaa! Kun luin ton sun tarinan tosta fibroadenoomasta niin tuli ihan sellanen olo että mitä MÄ tässä taas valitan.. :/ Aika hurjan kuulosta oli. Mä olisin pelänny kans ihan yhtä paljon ku sä. Mä en oikeen tiedä mitä positiivista mä voisin tohon sanoa..
Ei sitä kyllä tosiaan koskaan tiedä mitä kaikkee noi pillerit aiheuttaa, vaikka aina kaikki lääkärit puolusteleekin että "ei niistä mitään sivuvaikutuksia tule" ja että "ei se johdu pillereistä". Mä oon kans sitä mieltä että ei se voi olla kovin hyvä pumpata itteensä vuosikausia jotain hormoonia, täytyyhän sillä jotain seurauksia olla! Mäkään en enää ikinä koske pitkällä tikullakaan mihinkään ehkäsypillereihin, on kaduttanu kans ihan sairaasti että ikinä edes alotin! Ennen pillerien alottamista mulla oli aina tosi säännöllinen kierto, ei heittäny koskaan ku parilla päivällä korkeintaan, niin ihan kiva jos mulla nyt meni tän 2 vuoden aikana kroppa ihan totaalisen sekasin ja menkkoja saa odottaa puolikin vuotta ja jos pillerien käytön takia ei raskaudukkaan sitten niin helposti.. Tämmösiä kaikkia kauhukuvia sitä miettii.. :D
Pillereitähän mä oon syöny kaikkiaan 4,5 vuotta (mikä on tosi vähän siihen verrattuna että monet on syöny niitä 10-20 vuotta!!). 2,5 vuotta söin alkuun tavallisia e-pillereitä (Mercilon) joita syötiin se 3 viikkoa ja pidettiin viikon taukoa. No sitten jossain vaiheessa kun menin uusimaan reseptiä ja otettiin papa-näytteet, niin lääkäri kyseli kaikenlaista ja siinä yhteydessä kysy että esiintyykö mulla migreeniä, ja kun sanoin että kyllä, niin vaihto heti pillerit mineihin. Mietin vaan että miksei kukaan heti alussa kysyny multa siitä migreenistä..? vasta parin vuoden käytön jälkeen tulee tommonen huomio esille, että ne tavalliset pillerit ei oikeen sovi migreenistä kärsiville..ihan kiva.. vai olisko mun pitäny jotenkin ite muka osata alun alkaenkin mainita siitä? enhän mä voinu tietää.. No joka tapauksessa noihin hormoninappeihin mä en enää ikinä koske!
Tulipahan taas vuodatettua :D sori. Helpotti! :D
Aurinkoista viikonloppua kaikille :) Tänne ainakin luvattu koko viikonlopulle pelkkää aurinkoa! Tulee varmaan ulkoiltua! :)
Vauvaunelmia: Ei sen tuloksen pitäisi vauvanyritykseen mitenkään vaikuttaa. Kerroin vauvasuunnitelmista silloin gynelle kun kävin siellä ja hän antoi jo silloin luvan vauvaprojektille, ja nyt tuossa paperissa jossa tulokset on, lukee myös lisäksi että "Raskautta saa yrittää" :) Joten ei pitäis sen suhteen olla mitään mistä pitäis olla huolissaan - onneksi. Huolestuttaa muuten vaan..
No toi ehkä kuulostaa pahemmalta kun on. Nuo mun fibroadenoomat nimittäin. Niitä on kaksikymppisillä naisilla kai aika paljon. Et ei se oikeestaan vaikuta mun jokapäiväseen elämään mitenkään. Mietinkin hetki sitten että olen todella onnekas kun ei ole mitään perussairautta. Täälläkin niin monella on kilppari ongelmia ja muutamalla se epilepsiakin. Että eihän toi nyt mitään kun ovat hyvälaatuisia. Luotan nyt kyllä lääkäriin kun oli kokeneen oloinen. Kiva vaan että kuka on vastuussa jos ne onkin nyt syöpää!? Minä itse varmaan. Sillon 17 vuotiaana oli kyllä aika pelottavaa vaikka uskonkin äitini pelänneen enemmän. Pääsin sillon mammografiaan ja paksuneulanäytteeseen kaikkien jonojen ohi kun lääkäritkin ihmettelivät. Ei noin nuorelle pitäisi vielä tulla noita. Että kimallus-84 ei sun tartte tuntea sillain, että mitä sä valitat :) kun ei noissa ole mitään ongelmaa ja onhan se aika samanalinen tapaus tuo sinun kun hyvälaatuisia ovat. Noi ei toki vaan poistu ajan kanssa. Jokaiselle omat ongelmat on niitä suurimpia mitä on kohdannut eikä omia juttuja voi verrata muihin. Tolla perusteella kellään ei olisi oikeus valittaa kun on aina joku jolla menee huonommin :) joten valitetaan vaan yhdessä! Uskon ettei noista tule ongelmaa raskauden aikana mutta kuvittelisin niiden kyllä kasvavan kun kasvaahan rinnat noin muutenkin. Eniten huolestuttaa tulevaisuus, että kuinka mä sitten erotan noi siitä oikeesta rintasyövästä ennenkuin on liian myöhäistä? Kun ei tartte mitään kontrollia. Aion kyllä käydä ultrassa omatoimisesti vaikka ei tartteiskaan.
Niin ja tuosta lääkäreiden määräämisestä. Lääkärin tulisi kysyä kaikki vasta-aiheet potilaalta ennenkuin määrää e-pillereitä! Tupakointi, lihavuus, suvussa esiintyvät sairaudet yms. Taitaa vaan olla niin että niitä määrätään ihan liian helposti. Ja kaikille :/
Nyt vaan vauvoja puuhailemaan kaikki ketkä voivat niin me muut vielä harjotellaan ;) oikein rentouttavaa viikonloppua!
Vauvojen/lasten hoidosta on ollut puhetta täällä, itse olen hoitanut suhteellisen paljon vauvoja.. 1. kerran hoisin 5vuotiaana serkkuani! :D tai siis laitoin sille tutia suuhun että hän ei huuda! :D pientä kuittia on tulee vieläkin siitä :D
ja mulla on 11vuotta nuorempi veli jota hoisin aina välillä kun hänen äitinsä pyysi.. (meillä on siis eri äidit) ja 16vuotta nuorempi sisko jonka kanssa touhusin aina kun vain äidin silmä vältti.. :D (ja meillä on eri isät..) hän oli aika hankala vauva.. hänellä oli ilmavaivoja jatkuasti ja syyksi äiti totesi laktoosi-intoleranssin kun Minna oli vähä reilun vuoden.. Minulla on siis myös lääkärin diagnosoima laktoosi-intoleranssi joka puhkesi vuosikkaana.. ja samat oireet oli myös minulla.. tissi eikä tietyt korvikkeet ei kelvannut ja varsinkin yöllä huuto oli jotain aivan kamalaa...
Myös miehen siskon poika on ollut meillä paljon hoidossa ihan pienestä asti.. ja meillä molemmilla on häneen sellainen auktoriteetti että jotkut ovat luulleet että hän on meidän poika... =P
Joten voisi kuvitella että osaan edes perus jutut vauvojen kanssa.. vaikka kyllä minä varmaan soitan jatkuasti äidilleni ja kyselen "mikähän tällä on kun tämä hamuaa tissiä?? nyt tällä on näppylöitä ja kuumetta?" :D äiti kun tietää kaiken edelleen...
anopilla ei ole vara tulla kauheasti neuvomaan... neuvokoot poikaansa, mutta mua vaan jos kysyn jotain.. saa toki auttaa, mutta ei tyrkyttää neuvojaan..
Muille kertomisesta ollaan puhuttu miehen kanssa että vanhemmille heti kun on sydänäänet kuultu ja muille vasta sitten kun rupeaa kumpu kasvamaan tai jos joku arvaa...
Eli käytännössähän se menee niin että vanhemmille kerrotaan lähes heti samoin kun minun mummulle.. He kaikki on semmoisia vainukoiria että ei ole maailmassa pahempia! :D
Eilen kävin neurossa kyselemässä lääkemuutoksista yms.. tärkeistä asioista.. lääkitystä ei muuteta, ei haluta ottaa riskiä että kohtaus tulisi..
Neuro antoi ohjeita myös pahoinvoinnin ehkäisyyn että B-vitamiinia kannattaa alkaa syömään monipuolisen ruokavalion ja foolihapon lisäksi jo ennen raskautta! se kulma auttaa huonovointisuuteen...
Hummingbird: oon samaa mieltä sun kanssa.. liian vähällä tutkimisella ne lääkärit määrää pillereitä, eikä niitä tunnu aina edes kiinnostavan mitä asiakas sanoo omasta sukutaustastaan... Pitää olla tosi jämynä että ei mene homma ihan persielleen... mä oon ainakin huomannut että kakki kortit pitää lyödä heti pöytään oli asia mikä tahansa kun käy lääkärin juttusilla.. oli kyse sitten pillereistä tai vaikka nuhasta... itse sanon yleensä aina että minähän olen itsekkin hoitoalalla ja tiedän että tämä homma ei nyt mee ihan niinkuin elokuvissa...
Vauvaunelmia meillä on nyt kumi käytössä ja se jää pois aikaisintaan toukokuun ½välissä..
Harmittaa lukea että on kaikkea vaivaa rintojen ja papan kanssa.. =( ja varsinkin kun itse pörräilee vaaleapunaisissa pilvilinnoissa niin korkealla että päätä huimaa...
Tais tulla aika pitkä viesti... Hyvää viikonloppua kaikille!
Huh, kun näitä teidän e-pilleritarinoita kuuntelee niin olen todella iloinen etten ole teininä niitä aloittanut... Oon ollut 24 kun oon pillerit hankkinut ja näin ehkä osannut sit itsekin selvittää ja kysellä asiat - tosin käyn yksityisellä kun oon kuullu niin paljon kauhujuttuja paikallisesta yths:n gynesta, ja ainakin toi mun gyne on kyllä tosi rauhallinen ja ystävällinen ja huomioonottava. Eli siis mulle tulee kesällä vasta kaks vuotta noita pillerien syöntiä ja sillon ne myös sit lähtee pois. Hiukan on itselläni alkanut epäilyttää että aiheuttavat mulla väsymystä ja masennusoireita, koska tää talvi ja viime talvi on kyllä olleet hirveän rankat, ei ennen pillereitä tällaista ollut! Mutta niin vähän nyt suunnitelmissa niitä jäljellä että en todellakaan ala vaihtaa tms.
Kauheasti jaksamista teille joilla on ongelmia sairauksien tai muiden vastaavien kanssa! Itseä eniten raskaaksi tulemisessa jännittää selkä jonka kanssa on ollut aika paljon ongelmia. Puoltoista vuotta sitten välillä jäi selkä sellaseen kuntoon että moneen päivään en voinut seistä suorassa, lääkäri ja fysioterapeutti kerto että 24 ja puoli vuotta oon seissyt yliliikkuvien nivelten takia väärässä asennossa jolloin myös selkä on ihan väärin... Eli puolitoista vuotta on tässä nyt opeteltu oikeassa asennossa olemista ja aloitettu pilatekset sun muut selkälihasten parantamiseksi. Toiveissa olisi kymmenisen kiloa tiputtaa painoa pois jolloin myös selkä voisi paremmin - en tosin halua tehdä sitä millään laihdutuskuurilla vaan toivon pystyväni muuttamaan elämäntapoja sellaisiksi että painoa alkaisi tippua "ihan itsestään". (Hoh, kauhea avautuminen!)
Heippa kaikki! Tuun nyt teille hehkuttamaan miten onnellinen oon. Miehen kanssa käyty ihania keskusteluja vauvasta ja muutenkin tulevaisuuden suunnitelmista.:) Sanoin miehellekin että vauvakuume helpottanut kummadti kun ollaaan yhdessä juteltu. Aikasemmin kuumeilu ollut lähinnä mun oma "salainen" juttu, koska en oo ollut varma haluaako mies jutella. No nyt haluaa. Kerroin että nyt alkanut vähän jännittämään kun aika lähestyy, se totes että kyllä tää on semmonen asia että kuuluukin jännittää. Ja niinhän se on.:) Mennään huomenna hakeen yks vanha lipasto jonka löysin nettikirpparilta.vähän maalia ja hiomista kaipaa, mutta hieno siitä tulee. Yhdessä mietittiin että toimii sitten hoitopöytänä ja vaipat saa kätevästi laatikoihin. Eikä säilytystilaa ikinä ole liikaa! :) tässä mun lauantai hehkutus, kiitos ja anteeks.
ekpi mäkin varmaan soittelen mun äidille sit ja kyselen kaikkee.:D
Illan jatkoja:)
kimallus-84 ja Hummingbird ikävä kuulla noista vähän ikävimmistä uutisista. Toivottavasti ei kuitenkaan liiaksi aiheuta stressia ja huolta eikä vaikuta raskautumiseen!
Voin kyllä hyvin samaistua, mun pitäis varmaan kanssa mennä papaan. N. kolme vuotta sitten mulla oli hyvälaatuisia solumuutoksia ja gyne sanoi, että niitä on parikymppisillä tosi paljon ja yleensä paranevat itsestään. Kehotti mennä n.25 vuotiaana uudestaan eli alkais olla aika ja saispa varmuuden ennen kuin alkaa yritys. Mutta jotenkin pelottaa kauheesti mennä. Jos onkin jotain vakavaa.
Kertomisesta. Mun on yleensä vaikee pitää kaikki asiat sisälläni ja avaudun omista asioista aika helposti. Joten pakko ainakin muutamalle lähimmälle ystävälle kertoa heti plussan jälkeen. Perheille kertomisen haluisin jättää n.rv12 paikkeille, jos vaan pystyn. :D Ja muille kavereille ehkä vasta sitten myöhemmin kun vatsa pyöristyy ja sen muutenkin arvaa. Toki riippuu paljon kuinka voimakkaita oireita tulee ja missä kohti, että kuinka pystyy salaamaan. :)
Kokemuksia lasten kanssa on jonkin verran. Ei tosin juurikaan vauvaikäsistä. Noin 4-7 vuotiaista. Oon ollut parissa työharjottelussa päiväkodissa sekä olin au pairina jenkeissä vuoden. Mutta vauvoja oon lähinnä ihastellu etäämmältä ja muutamia pitänyt sylissäkin.
Tällä hetkellä vauvakuume on taas aivan hulluissa lukemisissa. Ja en tykkää tästä odottelusta. En oo eläissäni odottanu menkkoja alkavaksi näin paljon kun nyt. Ärsyttävää kun ei yhtään tiedä kuinka pitkäksi kierto venähtää. Tosin me tossa kuitenkin oltiin käyttämättä kumia kun niitä ei siinä hetkellä kotona yhtään ollut, joten teoriassa mahdollisuus raskauteenkin vois olla. Mutta empä uskalla niin ajatella kun on se niin epätodennäköistä, että tärppäis. Mutta pilvilinnoissa on välillä mukava elellä. ;)
Ootteko tutustunut eri raskaustesteihin ja saanut selkoa olisko joku luotettavin tai suosituin tms? Toki Clearbluen digi varmasti on, mutta lähinnä näistä halvemmista vaihtoehdoista.
Entä onko joku jo ostanut/lainannut kirjastosta jotain kirjoja? Suosittelisitteko jotain?
Tekee niin mieli vaan pyöriä tässä vauvamaailmassa ja haalia tietoa kaikesta mahdollisesta! :)
Mukavaa viikonloppua!
Syömisistä: Itellä saattaa tulla haasteellista raskausaikana syömisten kanssa, tykkään maksasta, kaloista, juustoista, sushista hulluna ja puoliraasta lihasta. Toki paljon jää erilaisia, mutta lempparit on poissa. Syömme muutenkin todella eksoottisesti. Saa nähdä, miten voin tulisia yms makuja käyttää sitten.
Juuri tehtiin susheja, syön niitä nyt aika usein että tulee kyllästyminen, niin jaksaa sitten pidemmän aikaa. Kaveri söi koko raskausajan susheja silloin tällöin, eikä mitään. Mutta tosiaan jodi merilevästä ja inkivääri.. en uskalla riskeerata!
Itseäni jännittää pahoinvointi, kun olen huono muutenkin syömään. Olen tottunut etovaan oloon, mutta se, että syön liian vähän ei ole hyvä juttu sikiön-vauvan kasvun kannalta. Syön rahkan ja lämpimän aterian päivässä.... :( Luotan siihen, että luonto hoitaa homman ja lisää nälän tunnetta tai pakottaa syömään.
Mites teillä kofeiinin käyttö?! Itse olen alkanut nyt jo vähentämään.. En ole ikinä paljoa juonutkaan teetä , kahvia, energiajuomista puhumattakaan..
Kertomisesta: joudun töissä kertomaan varmaan aika aikaisessa vaiheessa, meillä on todella tiivis työyhteisö ja hyvät ja pahat asiat jaetaan. He huomaavat kyllä kaiken. Lisäksi sijaisen löytäminen voi olla haastavaa.
En tiedä miten perheelleni (vanhemmat ja sisko) kertoisin. Isäni varmaan osaa odottaa tätä, äitini on sanonut ääneen ettei halua mummiksi, sisko taas hössöttää - mutta se ei ole sinänsä huono.
Tuntuu kummalta, kun ei tiedä milloin on ovis, milloin sitä alkaisi tikuttamaan.. vai kokeillaanko vain tärpätä eka kierto. Uskon pettyväni, jos menkat alkavatkin.
Onnea häitä odottaville!! Se on ihana elämän etappi!
Ymmärrän huolen parisuhteen voimasta ja lapsien saamisesta. Itsekin välillä mietin ja epäröin. Mietin, että olisiko kuitenkin valittava "itsekäs" ja hulppea elämä: iso koti, hienot uudet autot, matkustella.. Mutta ei! Se ei ole minua varten.
Sen vuoksi en halua lykätä vauvahaaveita ja unelmia, ettei käy niin, että jäänkin materian pauloihin tai alan ura-haiksi.
Tällaisia pohdintoja tänään..