Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2014 :)

24.08.2012 |

Onhan tää vielä vähä aikasta haaveilua ja miettimistä, mut pakko suunnitella kun on perussairaus ja koulu vielä vähä kesken.. Ollaan oltu miehen kanssa 5vuotta yhessä ja mentiin kesällä naimisiin ja ihan aikuisen iässäkii tässä ollaan.. 

Mut onkos muita sille vuodelle suunnittelevia? :)ois kiva vaihtaa ajatuksia :) 

Kommentit (1501)

1001/1501 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaunelmia: Voi että, kuulostipa tosi kurjalta toi sun gynekäynti.. :/  Kyllä lääkäreillä pitäis olla sen verran aikaa potilaille että ehtis edes kuuntelemaan mitä toisella on asiaa ja kysyttävää! Ihan älytöntä, että potilaita hoidetaan tolleen ns. liukuhihnatyyliin että pari minuuttia ja "seuraava!", eikä olla edes yhtään kiinnostuneita.. Noh, semmosta kai se nykyään on.. :/  Tosi harmillista.

Itsellä tosiaan ensi viikon tiistaina tuo gynekäynti, toivottavasti mulla olis mukava lääkäri! :)  En yhtään tiedä minkälainen se kyseinen lääkäri on, kun olen vasta viime kesänä tälle paikkakunnalle muuttanut, niin ei ole mitään kokemuksia vielä tämän paikkakunnan lääkäreistä. Netistä vain lähdin selailemaan eri lääkäreitä ja yhdellä keskustelupalstalla oli kovin kehuttu tätä kyseistä lääkäriä, että on tämän paikkakunnan ns."paras" gyne, niin katsotaan nyt sitten.. :)

Muuten tänne ei kuulu mitään uutta ja ihmeellistä. Puhuttiin tänään miehen kanssa laskettelemaan lähtemisestä kun molemmat ollaan sitä enemmän tai vähemmän "harrastettu" talvisin. Mies sitten sanoi että nyt vois mennä vielä tänä talvena mäkeen, että "ens talvena voi olla, että meillä on sitten jo sellainen pieni nyytti sylissä, eikä sitten oikeen pääse" :D  On se kyllä mukavaa kun mies on niin mukana tässä jutussa :)

7 päivää ehkäisyä jäljellä! :) JÄNNITTÄÄÄÄ että miten kroppa lähtee toimimaan..

Ainiin, ja ISOSTI TERVETULOA KAIKKI UUDET KUUMEILIJAT! :) Niitä onkin tullut tänne ihan mukavasti matkan varrella :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :)

1002/1501 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa hei!

vauvaunelmia: kuulosti kyllä liukuhihnalta tuon lääkärin toiminta. Tais olla kiire päivä. :/

Kimallus-84: Toivotaan syn gynekäynnistä parempaa, kun on lääkäriä kehuttukin :)

Mulla on 41 päivää ehkäisyä jäljellä. 41 päivää talviloman alkuun. Kaksi viikkoa superdieettiä on aiheuttanut 1,7 kilon pudotuksen. Motivaatio dieetata on nollissa, ja itkin viikonloppuna kun mies ja pojat söi paahtoleipää enkä kestänyt sitä tuoksua. Yllättäen joka kerta kun dieettaan, niin kauppohin tulee hirveesti kaikkia uutuusnameja. Esim. nyt mainostetaan kovasti tuota Milkan alppimaitosuklaata, ja TIEDÄN sen olevan taivaallista. Lisäks jotain uusia namipusseja tullut, joita halajan päästä maistamaan. Ja mielihalut on yllättävän tarkkoja, esim. sipuli-salami-paprika-pitsa, pesto-juustopiirakka jne. Liikuntaa harrastin tosiaan dieetin ekalla viikolla, sen jälkeen en. En halua liikkua, koska se vie niin paljon aikaa. Enkä pysty ajattelemaan muuta kuin ruokaa. Omien dieettiruokien laittamiseen ja valmistamiseen menee ihan helkkarin paljon kallista aikaa, ja juuri nyt sitä aikaa tarvitsisin nahkatöiden tekemiseen, koska ne saattaa vielä joskus elättää mut.

Ehkä lopetan dieetin. Viikonlopusta tulee muutenkin vaikea: ollaan menossa Helsinki Burlesque Festivaliin pe-su, ja vaikka on ohjeistettu ottamaan omat eväät kylmäkassissa mukaan, niin en todellakaan raahaa missään bussissa ja Helsingin keskustassa jotain saakelin kylmäkassia missä on valmiiksi punnitut maitorahka-marja-purkit ja jotain jauhelihapihvejä. In your dreams. Mulla on muutenkin sen verran kannettavaa kaikkine pukuineni etten todella rupee tuohon hommaan. Helsingissä lienee kauppoja ja ruokapaikkoja, joista saa salaattia ja Skyrriä. Iltapalalle voi mennä vaikka subille. Haluan majoneesia.

Mulla on ehkä vauvakuumeilu hieman hiipunut, koska on niin paljon muuta ajateltavaa nyt. Moottoripyöräkorttikin pitäisi suorittaa loppuun, ja lähetinkin viestiä autokoululle että koskas heillä alkaa ajokausi. Ja se moottoripyöräkin pitäis rakentaa loppuun että sillä voi sitten ajaa. Ohjaustanko-ostokset häämöttää ja niitä on nyt lykätty vaan kun ei oo aikaa. Hirveesti oon purkanu mutta mitään en oo saanu kasaan. :D Kun nyt ei tulis paksuks ennen ku pääsee prätkällä huristeleen. Tai vaikka tulis ni ei kai se maha nyt niin äkkiä kasva ettei ajamaan pysty.

Onks teillä jotain harrastuksia joita raskaus/-maha haittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1003/1501 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipähei ja tervetuloa uusille! Mä viettelen lomaa tän viikon, niin on ollu paljon aikaa lukea kaikkia vauvajuttuja :) Sitten oon myös samalla haaveillut oman kodin hankkimisesta. Olis ihanaa päästä omaa kotiaan sisustamaan ja lopettaa tää parin vuoden välein muuttaminen. Meillä olis haaveissa kerrostalokolmio jostakin Tampereelta, mutta se nyt selvii vasta loppukeväästä, että päästäänkö vielä edes muuttamaan. Ihan kivaa välillä kuumeilla muutakin kuin vauvaa!

Ekpi: Mua pelottaa kans jonkun verran kropan muuttuminen, mutta toisaalta myös haaveilen sellaisesta isosta vauvamahasta. Jonkun verran pelottaa myös kaikki siihen vauvan hoitamiseen liittyvät asiat, osaanko sitten oikeesti hoitaa tarpeeksi hyvin vauvaa, miten omat voimat riittää jos ei saa nukuttua jne.

Katjaa: Tsemppiä diettaamiseen! Toi on niin tuttua, että kun yrittää kieltää itseltään esim. karkit, niin hirveesti tekee mieli koko ajan ja tuntuu, että kauppoihin tulee aina vain uusia herkkuja, joita niin haluis päästä maistamaan. Mä en tällä hetkellä oo kovin tarkka oman ruokavalion suhteen, vaan syön silleen melko terveellisesti ja herkuttelen välillä. Vähän vaan jännittää, että miten sitten raskausaikana, jos tekee hirveesti mieli vaan kaikkia herkkuja, eikä osaa kieltäytyä niistä. Sitten vielä jos ei pääse liikkumaankaan niin hyvin, että sais ne kulutettua. Harrastuksiin liittyen mun täytyy jättää varmaan kaikki lempijumpat jossain välissä raskautta. Tykkään käydä sellasissa jumpissa, joissa hypitään ja juostaan sykkeet katossa, mitä ei raskausaikana oikeen sais tehdä.

1004/1501 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimallus84: sulle toivon todellakin parempaa gynekäyntiä! Kaikillahan on joskus huono päivä ja itse satuin asiakkaaksi juuri silloin :D Siis voi että kun sulla enää vähän päiviä jäljellä, toivotaan että kroppa alkaa pelittään heti ja plussa mahd.pian <3

Katjaa: Sähän oot hyvin saanut painoa alas jos parissa viikossa melkein 2kiloa!! :) Toi on kyllä niin tuttua että kun itse yrittää syödä oikein terveellisesti niin tuntuu että muut mässää kaikkee hyvää ja ympärillä näkyy vaan herkkuja :D Teillä tulossa siis kiva viikonloppu. Mekin ajateltiin miehen kanssa mennä viikonloppuna ulkoilemaan merimaisemiin, tosin se on kyllä nyt jäässä mutta kuitenkin..luonnon helmassa on ihanaa :) Toivottavasti kevät pukkaa nopeasti ja pääset ajelemaan.

Harrastuksista sen verran että itse käyn kuntosalilla ja erilaisissa jumpissa. Osa jumpista pitää varmaan lopettaa sitten jossain vaiheessa raskautta, mutta oon jo miettinyt että sitten voisin kokeilla joogaa tai pilatesta. Niitäkin kuntosalillani on tarjolla :)

Mulla on nyt niiiin paljon kevättä rinnassa! Kuinka muilla, odotatteko että kevät tulee? Kauhee sisustus vimma on iskenyt ja huvittais pistää uusiksi keittiön/ruokailutilan sisustusta samoin eteisen ja muutenkin hommata nättejä juttuja. Kaappeja oon siivoillut ja turhaa tavaraa heittänyt pois. Ihmeellistä. :D Kevät vaatteita tekis mieli jo hankkia..Ja ehkäisyrenkaitakin tarttis ostaa enää 1paketti, jossa 3kpl. jiiihuuuu. Oootteko muuten kokeilleet tota lasketun ajan laskuria? Mä oon sitä vähän väliä testaillut ja haaveillut koska sitten olisi mahdollinen laskettu aika. :)

1005/1501 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katjaa: Tsemppiä painonpudotusprojektiin! :) Ihan hyvinhän sä oot jo saanut tippumaan noinkin lyhyessä ajassa, VAU!  Voi kun itekki pystyis samaan.. Ei sillä ettäkö tarvis tiputtaa, ihan normaalimitoissa oon, mut ainahan sitä vois pari kiloa olla hoikempi :D

Vauvaunelmia: Kiitos noista sanoista :)  Ja kyllä, kevättä odotan minäkin! Kevät on mun lempivuodenaika, kun kaikki kasvit herää eloon ja muuttolinnut saapuu :) Luontoa on kyllä mukava seurata keväisin, kun kaikki alkaa taas alusta pitkän ja kylmän talven jälkeen. :) Koivuihin tulee hiirenkorvat ym.. Ah, ihanaa :)  Ja kyllä - täälläkin iskee aina keväisin sisustusinto :D Nyt oon just itseasiassa tänäänkin miettiny, että olkkariin ois kiva saada väriä vaikka uusilla verhoilla ja sohvatyynyillä! :)  Jotain pirtsakkaa väriä kevääseen :) Kukkiakin tulee ostettua melko usein pöydille piristämään ja väriä tuomaan. Kohtahan on pääsiäinenkin, ja saa taas koristella kotia ja laittaa rairuohoa kasvamaan :) ihanaa.

Uusi kevättakki on myös hakusessa. Edellinen on jo muutaman vuoden vanha ja sellanen tosi lyhyt malli. Sellasia puolipitkiä trenssejä oon tässä katellut netistä..

Vielä tuohon lasketun ajan laskuriin, josta vauvaunelmia kyseli, niin kyllä minäkin oon sitä sillon tällön testannut ja mietiskellyt ja suunnitellut :D haha. Sitä on hauska välillä selata ja miettiä että "jos nyt raskautuisin, niin se syntyis sillon ja sillon.." :)  Tai vaihtoehtoisesti että "jos haluaisin että vauva syntyisi sillon ja sillon, niin missä kohtaa olis viimeinen ns.takaraja raskautua" :D  Kevätvauva olis minusta kiva :)  Tuolla ihan ketjun alkupäässä (jota nyt ei enää näekkään) kirjoitinkin että mikä tahansa vuodenaika sopii, siis vauvan syntymiseen, mutta kesähelteellä en haluaisi olla ainakaan viimeisilläni raskaana, ei siis mielellään niin että vauva syntyis esimerkiks heinäkuussa tai elokuussa, että joutuis kärvistelee loppuajan jossain 25-30 asteen helteessä.. :/  :D   Mut nää on näitä mistä ei voi itse etukäteen tietää tai päättää :)  vähän voi tietysti vaikuttaa asiaan mutta..

Mukavaa viikon jatkoa kaikille! :)

1006/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täälläkin on laskuria käytetty ja mietitty. Huomasin tossa myös, että jos lapsi syntyisi tänä vuonna äitiysrahani olisivat pienemmät, joten nyt malttia, ei saa vielä aloittaa :) Samoilla linjoilla, että kevät vauva olis paras ni vois vaunuilla kesän ja syksyn. Inhottava ajatella jos sais just ennen talvea ja vaunuilu tuolla kinoksissa ei kuitenkaan ole kivaa. Metsäteitä joita tykkään kulkea ei aurata tietenkään talvella, vaan tehdään laduksi. Nytkin tuskailen kun en halua kävellä maanteiden varsilla. Tulisi se kevät jo! Käytiin sunnuntaina samoilemassa nuuksion metsissä ja paistelemassa makkaraa :) oli kyllä ihana ilma. Ja muutenkin nyt ollut kivat ilmat. Harmi kun joutuu töistä niitä kattelemaan. Mutta siis palatakseni vielä, mikä vaan vauva käy kevät tai talvi! Kunhan nyt tulis se vauva ees! Enkä pelkää vartalon muutoksia, oikeestaan odotan innolla vauvamahaa :)

Mä olen oikeastaan tajunnut, että olen päässyt helpolla kuumeilun suhteen. Takana ei ole mitään vuosien vauvahaaveita. Johtuu varmaan siitä, että olen aina ollut vahvasti sitä mieltä että naimisissa pitää olla. En siis ole voinut haaveilla edes. Nyt kun 3,5 kk päästä häät häämöttää niin se lapsikin saa tulla. Kunnolla kuume lähti käyntiin kun aloin katsella lastentavaroita netistä ja liityin tähän keskusteluun :) yritän nyt pitää itseni kiireellisenä häiden kanssa jotta aika kuluisi nopeammin. Sopisi hyvin jos ei nyt ehtisi kuumeilla ollenkaan.

Olen nyt paljon lueskellut muita keskustelupalstoja eli yrityspalstoja. Siellä ehkä iskee kasvoille todellisuus kuinka vaikeeta se raskaaksi tuleminen joillekin on. Yk 24 ei kuulosta kovin mukavalta :/ pelkään niin hirveesti että olen yksi noista onnettomista. Tämä vaan lisää kuumeilua kun en haluaisi hukata yhtään munasolua enää. Mitä jos ne onkin jo loppu multa!! Pelottaa myös että olenko mä valmis siihen jos syntyykin kehitysvammainen lapsi. Täytyy myöntää, että en varmaan ole. Voiko siihen olla valmis!? Koska kun lasta alkaa tekemään pitää olla valmis kaikkeen mitä sieltä heitetään. Jos lapsi onkin kovasti sairas, mitäs sitten... Tästä tulikin mieleen, oletteko ajatellut ottaa vakuutusta? Senhän saa jo ennen syntymää ja hinnat hipovat pilviä. Meillä kyllä yritetään ainakin repiä siihen rahat jostain, että saa lapsen helposti lääkärille sitten.  Netistä löytyykin sellainen taulukko missä eri firmoilta kerätty hintoja, mielestäni se oli varsin hyvä ensimmäinen lähde jos joku ei ole sitä vielä tsekannut. Googlaamalla löytyy. Ootteko muut nähneet vauvaunia?  Mä nään jatkuvasti ja ne ei oo mitään kivoja. Yhtenä yönä näin vauvani olevan riivattu ja se tuijotteli vihaisesti ja sai aikaan vaan jotain ihme pahoja juttuja. Pelkästään katseellaan :) toivon vähän positiivisempaa vauvaa!

Ekpi: mitä ihmettä sä pidät meitä täällä jännityksessä? Veriraskaustesti? Oonko mä missannu jonkun viestin kun en tiennyt että sulla olisi yritys jo alkanut vai kuinka nyt menet?

Hurjan jännää kun alkaa porukoilta ehkäisy loppua. Jos ette täällä enää jaksa kirjotella ni tulkaa nyt ees kertomaan jos plussaa näyttää. Jos siis siirrytte jonnekin missä yritetään jo toden teolla. Mulla vielä 3 ja puoli levyä jäljellä pillereitä eli 3 paketti pitäis vielä ostaa. 

Ainiin vielä haluan jakaa kanssanne tämän. Otin tammikuussa ipadiini ohjelman nimeltä womanlog. Oli kyllä hieno juttu. Siihen merkitään kuukautiset, oireita, kierron pituuksia ja muita. Se laskee automaatisesti oletetun ovulaatiopäivän. Samoin siinä on helppo seurata esim. Limaisuutta ja lämpötiloja. Jopa yhdynnästä voi laittaa merkinnän :D se oli tosi kätevä kun piti gynellä tarkistaa jotain. Ja huomasinpa myös, että välivuotoni alkaa aina oletettuna ovulaatiopäivänä. Vaikka siis syön pilleireitä niin aloitin jos siihen merkkaileen. Ehkä siitä on apua, jos se kierto koskaan tasaantuu lopetuksen jälkeen. Toivotaan parasta.

Tervetuloa uusille kuumeilijoille :) ja hyvää viikonjatkoa. Tuli taas hieman pitkää tekstiä :)

1007/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Hummingbird, olethan tajunnut sen että 2014 syntyneiden äitiysraha lasketaan vuoden 2013 VARMISTETUN verotuksen mukaan. Eli sehän varmistuu vasta aikasintaan 2014 vuoden keskivaiheilla kun veroilmoitukset tehdään yleensä toukokuun loppuun mennessä.

Eli esim vaikka mä aloitan vauvan tekemisen heinäkuussa ja tulisinkin heti raskaaksi, synnyttäisin esim. huhtikuussa niin äitiysrahani laskettais edelleen 2012 tulojen mukaan.. Paitsi jos tulosi ovat huomattavasti suurentuneet viimeisen puolen vuoden aikana, jolloin annat siitä eri selvityksen.

Kysyn vain, koska en ollut itse ajatellut sitä.

1008/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan surkee noissa kela jutuissa :) jotain oon yrittäny kattoo. Mutta mulle riittää 2012 tai myöhemmät tulot. Sitä ennen tein töitä sekalaisesti  mutta tuskin kuitenkaan niin vähän että se 6kk juttu toimis mulla. Samoin en voi tietää jos jään työttömäksi sen 6kk aikana ni parempi ottaa vanhoista tiedoista. Yritä  tällä myös toppuutella itseäni ettei ihan vielä saa aloittaa :D eli jos ymmärsin oikein nyt jos tulisin raskaaksi saisin jo 2012 tulojen mukaan? No mutta eipä tässä kuitenkaan ennen häitä voi paksuuntua niin olkoot :)

Hämmentäviä on ne kela laskurit :) saa nähä mitä sitä sit tulee saamaan oikeasti!

Vierailija
1009/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa aurinkoista keskiviikkoa kaikille! Pahoittelen,etten pysty tarkistamaan kuka kirjoitti mitäkin,koska tässä töiden lomassa puhelimella näppäilen viestiä tänne. Millasia vuosimaksuja niissä vauvan vakuutuksissa mahtaa olla? On käynyt mielessä kyllä,mutta enempää en asiaan ole perehtynyt. Varmaankin ihan hyvä olis sellanen vakuutus. Minulla kevät vimma alko jo viikko sitten vaatekaapit ja varastot on saanu kyytiä ja järjestystä kotona on muutettu,jotta saadaan vauvan tavarat sitten joskus paikalleen..:) Mattoja ja verhojakin on tullu hankittua. Minkälaisissa kodeissa muuten asutte? Kiinnostaa vaan,kun meillä vauvalle ei ole omaa huonetta, vaikka neliöitä onkin 72. Paritalo,iso oma piha jne. Mutta huone puuttuu.. Niin ja joku puheli siitäkin pelosta,että vauva ei ole terve tai on kehitysvammainen. Itselle tämä asia on aiheuttanut paljonkin "pelkoa" ja pohtimista,että mitä sitten jos näin käy. Noh, ehkei liikaa kannata murehtia. Keskusteltiin miehen kanssa vakavasti vauva-asiasta ja nyt hän sitten käänsi kelkkansa toistamiseen, siis vihreä valo yrittämiselle saatu!! Jännittävää!! Huolestuttaako muita taloudellinen pärjääminen äippäloman aikana?

Vierailija
1010/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut pötköön kirjoitetusta ja jäsentelemättömästä viestistä... Vetoan taas puhelimella kirjoittamiseen! :D

Vierailija
1011/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkäs veriraskaustesti oli negatiivinen ja menkatkii alko yli viikon myöhässä..

mulla on vissiinkii kilpirauhasessa jotain häikkää... lääkäriin menen maanantaina ja poistatan kierukan samalla kun kyselen tuosta kilpirauhasesta...

yrityshän me alotetaan vasta aikaisintaan toukokuussa, eli kumilla mennään sinne asti..

Vauvavakuutuksista sen verran ollaan puhuttu että semmonen vakuutus otetaan joka kattaa KAIKEN diagnosoidun heti kun lapsi syntyy ja siitä eteenpäin niin pitkään kun se vakuutus katkaistaan.. meillä molemmilla on kokemuksia vakuutusyhtiöiden kanssa tappelemisesta sen verran että ei haluta enää joutua tappelemaan lapsen eduista..

Täällä kanssa sisustetaan! joka kohtaan pitäis löytää jotain uutta kivaa! :D

ihanaa kun ensiviikolla on loma! saa ottaa ihan rennosti ja nauttia miehen kanssa köllöttelystä :)

1012/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asustellaan paritalossa myös, pieni piha ja on vauvalle oma huone. Eihän se vauva vielä pitkään aikaan tarvii omaa huonetta, mutta mä haluun et jos musta tuntuu et laitan sen ajoissa omaan niin että pystyn sen myös tekemään. 

Vauvavakuutuksista tässä http://www.vauvavakuutus.com/vakuutusvertailu/

kun laskee ton kuukausi hinnan niin eihän se loppuen lopuksi kallis edes ole. Ainut vaan, että mies raukka joutuu maksumieheksi kun omat äitiysrahat ei kuitenkaan kaikkeen riitä. Se ehkä harmittaa. Toivottavasti Pysyn terveenä, että saan vakuutuksen. Tiedän muutamia jotka eivät vakuutusta saa lapselleen kun vasta joskus 2-3v kun näkee onko vanhempien sairauksia periytynyt. Ja taloudellinen tilanne hieman pelottaa, ehkä se että jos ei pystykään mennä töihin tai halua heti kun rahat loppuu. Se kotihoidontuki vai mikälie onkaan nimeltään, on niin hurjan pieni. 

Jai onnea miehen pään kääntämisestä ;) 

1013/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla oikeen vielä puhuttu tosta vauvavakuutusasiasta..varmaan tässä ajanmyötä sitäkin tulee mietittyä. Vauvaunia olen nähnyt ja kaikenmaailman sellasia, ihan mukaviakin ollut joukossa. Toivottavasti säkin Hummingbird alat näkeen söpöjä vauvaunia :)

Ekpi sulla yksi etappi siis täyttyy maanantaina kun saat kierukan pois :) Varmaan helpottavaa siltä osalta että kroppa saa alkaa rauhottua vaikka kumia ehkäisynä vielä käytättekin :)

Me asustellaan omakotitalossa, täällä on tilaa, n.160neliöö.

Me ei siis olla vielä kihloissa, mutta katottiin tossa yks päivä sitä satuhäät ohjelmaa ja alettiin "vitsillä" miettiin että mihin lähettäis häämatkalle ym. hääjuttuja. Oli ihan mukavaa. Kosintaa odotellessa ;) Sanoin vielä että miehen pitää sitten pyytää mun isältä ensin tyttären kättä. :D Onko teillä naimisiin menijöillä puvut ja kaikki jo tarkasti suunniteltu? Tää viikko on mennyt nopeeta eteenpäin, tuplavuoron teen perjantainakin. Ja sain opinnäytetyötäkin eilen tehtyä kun oli vapaapäivä. Tänään ollut niiin ihana kaunis ilma, aurinkoa ja +5..lumi lähtenyt nopeasti sulamaan. Nyt miekkosen kanssa lenkille kun tuo saapuu töistä :)

1014/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Hummingbird" time="27.02.2013 klo 13:40"]

Mä olen ihan surkee noissa kela jutuissa :) jotain oon yrittäny kattoo. Mutta mulle riittää 2012 tai myöhemmät tulot. Sitä ennen tein töitä sekalaisesti  mutta tuskin kuitenkaan niin vähän että se 6kk juttu toimis mulla. Samoin en voi tietää jos jään työttömäksi sen 6kk aikana ni parempi ottaa vanhoista tiedoista. Yritä  tällä myös toppuutella itseäni ettei ihan vielä saa aloittaa :D eli jos ymmärsin oikein nyt jos tulisin raskaaksi saisin jo 2012 tulojen mukaan? No mutta eipä tässä kuitenkaan ennen häitä voi paksuuntua niin olkoot :)

Hämmentäviä on ne kela laskurit :) saa nähä mitä sitä sit tulee saamaan oikeasti!

[/quote]

Eli Hummingbird, jos tulisit nyt raskaaksi niin laskettu aikasi olisi tyyliin joulukuu 2013. Täten sinun varmistunut verotuspäätös on vuodesta 2012 (ne 2012 ilmoitukset tulee sinulle kotiin maaliskuussa ja muutokset ilmoitetaan toukokuussa 2013). Jos tulisit raskaaksi syyskuussa 2013, laskettu aika olisi kesällä 2013 jolloin äitiysrahasi TODENNÄKÖISESTI olisi verovuoden 2013 päätöksen mukainen (joka on ilmoitettu 2014 toukokuussa). Näin olen käsittänyt.

Meillä asutaan omakotitalossa ja yksi huone on lapselle/lapsille olemassa yläkerrassa meidän huonetta vastapäätä. Sen sisustamista ja tapetointia olen miettinyt. Meillä on myös siinä makkarin ja lasten huoneen välissä "aula" jossa nyt miehen salilaitteita jotka hiivataan veks sit kun aika on kypsä. Sinne olen ajatellut kirjahyllyjä, telkkua, avattavaa sohvaa yms.

Vauvaunelmia: Mun hääpuku tulee olee tälläinen ompelija-äitipuolen tekaisemana : http://www.davidweinbergcollection.com/wp-content/uploads/2011/09/Perfect-wedding-dress.jpg

1015/1501 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, teillähän on siellä vaikka mitä lukaaleita joihin laittaa yks pieni vauva:) Me asutaan tällä hetkellä vähän yli 50 neliön kaksiossa, jossa on ehkä maailman epäkäytännöllisin pohja eli tuntuu pienemmältä... Ei vielä oo ihan tultu lopputulokseen sen kanssa, että mitä suunnitellaan tulevaisuudessa: oman ostaminen on edessä varmaan tossa valmistumisen paikkeilla (opetusala on siitä kätevä että vaikka ei olisi vakityötä, pankki laskee määräaikasetkin siltä kannalta että se olisi vakituinen, kun töitä riittää aina). Mutta että onko meillä sitten kerrostaloasuntovälivaihe vai suunnataanko heti maalle on ehkä vähän avoin. Mutta kyllä se tännekin mahtuu, oon mitannut!!

Taloudellisesta tilannetta on tullut mietittyä jonkin verran - jos lapsi saatais maailmaan joskus ens keväänä/kesänä, mä olisin minimiäitiyspäivärahalla ja mies tekis ensin kesätöitä ja sen jälkeen luultavasti lyhyempää tai pidempää sijaistusta. Mutta kun ei tässä opiskelijana oo kovin kummoseen elintasoon tottunut niin mikäpä siinä että tilanne jatkuisi vähän aikaa. Uskon kuitenkin että asioilla on tapana järjestyä!

Meillä käytiin eilen ihan positiivissävyinen keskustelu lapsista, mikä on tällä hetkellä tosi hyvä saavutus! Ehkä me tosiaan päästään syksyllä niihin lapsentekopuuhiin. Tekis mieli miettiä kaikkia vauvavarusteiden hankkimisia mutta ääh, en uskalla ihan tosissani vielä!

Vierailija
1016/1501 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Rellu_" time="27.02.2013 klo 21:56"]

[/quote]

Eli Hummingbird, jos tulisit nyt raskaaksi niin laskettu aikasi olisi tyyliin joulukuu 2013. Täten sinun varmistunut verotuspäätös on vuodesta 2012 (ne 2012 ilmoitukset tulee sinulle kotiin maaliskuussa ja muutokset ilmoitetaan toukokuussa 2013). Jos tulisit raskaaksi syyskuussa 2013, laskettu aika olisi kesällä 2013 jolloin äitiysrahasi TODENNÄKÖISESTI olisi verovuoden 2013 päätöksen mukainen (joka on ilmoitettu 2014 toukokuussa). Näin olen käsittänyt.[/quote]

Nyt ei mennyt ihan oikein, kelan sivuilta;

"Vuonna 2013 alkavassa päivärahassa käytetään vuoden 2011 verotuloja TAI päivärahaa edeltävien 6 kuukauden työtulojen mukaan, jos tulot ovat nousseet vähintään 20 % verotuksessa vahvistetuista tuloista."

Eli jos laskettu aika tämän vuoden puolella, käytetään vuoden 2011 verotietoja. Jos taas ensi vuoden puolella niin käytetään vuoden 2012 tietoja. Oletan että tarkoititte vanhempainpäivärahaa.

Itse raskautuisin mielelläni juuri tästä syystä mahdollisimman pian :) Mikäli menee ensi vuoden puolelle laskettu niin täytyy palata töihin opintovapaalta ennen synnytystä. Opintorahan suuruisella vanhempainpäivärahalla en suostu tulemaan toimeen :p

Vierailija
1017/1501 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tytsyt :) Olen viettänyt hiljaiseloa useamman viikon rankan remppa- ja muuttorupeaman vuoksi. Meillä ei vielä edes netti toimi, joten nytkin käytän tehokasta työaikaani hyödyksi. Olen siis tipahtanut täysin kärryiltä, enkä edes yritä lukea kaikkia väliin jääneitä viestejä. Aktivoidun siis uudestaan. Hyvä uutinen on kuitenkin se että kämppä on viittä vaille valmis ja nyt koitetaan vaan kotiutua uuteen huusholliin.

Mikä täällä on tilanne? Onko joku plussaillut tai onko jotain muuta oleellista mistä olen jäänyt paitsi?

Meillähän tilanne oli se että yritys piti aloittaa huhtikuussa. Hupsista vaan se kuitenkin alkoi jo pari viikkoa sitten. Mies vain yhtäkkiä oli sitä mieltä että antaa tulla vaan, mitä tässä odotellaan. Meillä siis tosiaan ovuloitiin silloin ja startattiin yritys. Nyt odotellaan kuuluuko ensi viikolla jotain punaista, toivottavasti ei :D Mutta olisihan se jo aikamoinen mäihä jos ensimmäisestä pamahtaisi. Jännittävää ja ihanaa <3

Toivottavasti teillä kaikilla on kaikki hyvin! Huomenna on jo maaliskuu, aika on hurahtanut mieletöntä vauhtia. Pian alkaa siis monen muunkin yritys, uutisia jo odotellessa ;)

Aurinkoista loppuviikkoa naiset!

Vierailija
1018/1501 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, siirryn tuolta yksipuoleisista vauvakuumeilijoista tälle puolelle. Miehen kanssa puhuttiin asiat suht selväksi, että ensi syksynä alotettaisiin. Puoli vuotta pitäisi vielä jaksaa odotella :). Olen siis vuosi sitten ollut jo kertaalleen raskaana vahingosta, mutta sain keskenmenon. Mies ei ole ollut sen jälkeen kovin halukas yrittämään uudestaan. Mutta jospa nyt sitten :). 

Tässä on hyvin aikaa viel varata gynekäynti, jossa en olekaan vuosiin käynyt. Toivottavasti on kaikki ok, varsinkin sen keskenmenotyhjennyksen jälkeen. Ja mies pitäisi saada hammaslääkäriin :D. 

Asutaan 56 neliön parvekkeellisessa kaksiossa. Kyl tässä pieni vauva menee ihan hyvin. Kolmio tietenkin olisi ihanteellisin niin olisi ylimääräinen makuuhuone, jossa nukuttaa vauvaa. Parveke tulisi tietenkin heti vauvan käyttöön, siellä kun emme kauheasti vietä aikaa, muuta kuin kesällä. 

Muakin mietityttää nuo vuoden 2012 tulot, kun en tehnyt sillon ihan maksimaalista määrää töitä. Täytyy kait mennä vaan sillä summalla mikä tulee eikä stressata enempää. Eikä  sitä tiiä vaikka tulisi vielä keskenmenoja lisää... Noh, katsotaan mitä se ensi syksy tuo tullessaan :).

Ootteko muuten miettineet matkustella raskausaikana? Kun meillä mies nyt hätäilee kaikkien matkojen kans et pitää ehtiä käydä kaksin jossain ennen ku vauva tulee. Ja nyt ois sit suunnitteilla ensi vuoden huhtikuulle 2 viikon reissu välimerelle, heti kun vaan lomakausi alkaa. Ja jos nyt joskus lokakuulta tärppäis niin pääsis viel pallomahan kans lentokoneeseen.

1019/1501 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hummingbird kyseli että onko kukaan ajatellut ottaa vauvavakuutusta. Kävin katsomassa ja lukemassa tuon antamasi linkin, kun tähän asti mulle ainakin on ollut epäselvää että mikä se ylipäätään on se vauvavakuutus. Noh, nyt tuli asia sitten selväksi tuon linkin kautta :) Keskustetiin siitä sitten miehen kanssa vähän eilen illalla ja hän oli aika lailla samaa mieltä mun kanssa siitä, että tuskin otetaan sitä vakuutusta. Se on aika kallis ja jos meinaa että se maksaisi itsensä takaisin, niin siihen hintaan saa sitten ravata niillä lääkäreillä aika usein.. Luulen että tulee kuitenkin halvemmaksi jos pari kolme kertaa vuodessa joutuu käymään lääkärissä ja maksaa ne käynnit ihan itse. Ja mikäli lapsi tulee yhtään vanhempiinsa terveyden suhteen, niin se ei paljoa sairastele :D Me kun miehen kanssa ei olla kipeenä oikeestaan koskaan, ehkä kerran vuodessa ollaan kipeenä, mies ei varmaan senkään vertaa. Flunssaakaan ei oo itelläni ollu muutamaan vuoteen vaikka lähipiirissä se flunssa jyllääkin joka syksy.. :)  

JAI kyseli vielä että minkälaisissa kodeissa asutaan, niin me asutaan n.126 neliön omakotitalossa. Meillä on kaksikin huonetta vapaana mahdollisille tuleville lapsille. Ne on tällä hetkellä vierashuonekäytössä. Tai oikeastaan se on yksi iso huone, missä on 2 ovea, eli saa väliseinällä jaettua näppärästi 2 pienempään huoneeseen. Että tilan puutetta ei ainakaan meillä ole, onneksi :)

Tervetuloa porukkaan Menhir ! :)  Matkustelusta ei olla oikeastaan puhuttu. Ehkä viime kesänä meillä oli jotain juttua että olis kiva käydä jossain matkalla yhdessä (ennen perheen perustamista), kun ei olla yhdessä käyty vielä missään ulkomailla. Mutta se juttu sitten jäi, eikä olla oikeastaan sen koommin siitä puhuttukaan. Olishan se kiva tietty käydä jossain ennen lapsia mutta.. en ole kuitenkaan pettynyt jos näin ei käy :) 

Aurinkoista loppuviikkoa kaikille :)  

1020/1501 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="tirlittantaa" time="28.02.2013 klo 02:45"]

[quote author="Rellu_" time="27.02.2013 klo 21:56"]

[/quote]

Eli Hummingbird, jos tulisit nyt raskaaksi niin laskettu aikasi olisi tyyliin joulukuu 2013. Täten sinun varmistunut verotuspäätös on vuodesta 2012 (ne 2012 ilmoitukset tulee sinulle kotiin maaliskuussa ja muutokset ilmoitetaan toukokuussa 2013). Jos tulisit raskaaksi syyskuussa 2013, laskettu aika olisi kesällä 2013 jolloin äitiysrahasi TODENNÄKÖISESTI olisi verovuoden 2013 päätöksen mukainen (joka on ilmoitettu 2014 toukokuussa). Näin olen käsittänyt.[/quote]

Nyt ei mennyt ihan oikein, kelan sivuilta;

"Vuonna 2013 alkavassa päivärahassa käytetään vuoden 2011 verotuloja TAI päivärahaa edeltävien 6 kuukauden työtulojen mukaan, jos tulot ovat nousseet vähintään 20 % verotuksessa vahvistetuista tuloista."

Eli jos laskettu aika tämän vuoden puolella, käytetään vuoden 2011 verotietoja. Jos taas ensi vuoden puolella niin käytetään vuoden 2012 tietoja. Oletan että tarkoititte vanhempainpäivärahaa.

Itse raskautuisin mielelläni juuri tästä syystä mahdollisimman pian :) Mikäli menee ensi vuoden puolelle laskettu niin täytyy palata töihin opintovapaalta ennen synnytystä. Opintorahan suuruisella vanhempainpäivärahalla en suostu tulemaan toimeen :p

aivan, kiitos korjauksesta. En ole itsekkään iha kartalla näissä asioissa. Niin tai näin ajattelin päivystää raskautuessa puoli vuotta hyvinkin intensiivisesti ja saada vanhempainrahat sitten niiden puolen vuoden (paljonkin isompien) tulojen mukaan.

[/quote]

Ketju on lukittu.