Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt en oikeasti tiedä, mitä tehdä. Valitako mies vai sairas lapsi? Rakenneultrassa paljastui

Vierailija
07.11.2012 |

ettei lapsemme ole terve (en halua kertoa tarkemmin, ettei kukaan tunnista).

Aiemmin, ennen kuin lasta alettiin yrittää, oltiin "sovittu", että käydään kaikki mahd. tutkimukset ja jos joku vamma pajastuu, teetetään abortti. Ei ollut hinkua kummallakaan sairaan lapsen vanhemmaksi.

MUTTA nyt kun tilanne on oikeasti käsillä, mulla on tunteet muuttuneet. Rakastan lastani jo nyt, ja vaikka tieto oli shokki, en voi kuvitellakaan keskeyttäväni tätä. Siis en voinut kuvitella ennen kuin keskusteltiin miehen kanssa, hän on sitä mieltä, että keskeytys ainoa vaihtoehto, sitten yritetään uudestaan. Tuntuu aivan hirveältä itsestäni, koen ettei mulla olisi edes mitään oikeutta saada toista jos tämän tapan!

Mutta kuulemma jos en "pidä sopimuksesta kiinni", mies lähtee. Ei halua vammaista lasta, eikä kuulemma voi luottaa muhun enää muíssakaan asioissa, jos "noin vaan" pyörrän sanani :( :(

En tajua miten tunteettomasti suhtautuu tähän, kai se sitten kun ei itse lasta kanna, ei ymmärrä tunnesidettä joka mulla on lapseemme jo nyt. Tai ei halua tajuta.

Ahdistaa aivan kauheasti. Muuten mies on oikein hyvä mies, ei valittamista liitostamme. Enkä usko, että musta ois edes terveen lapsen yh:ksi vauvasta saakka, saati sairaan.Lapsen vamma ei ole niin "paha" etteikö kykenis elämään kotona tuettuna, eikä sellainen, että lääkäri ois esim suositellut aborttia lapsen itsensä takia.

Oisko kellään kommentoida mitään järkevää, tai vinkata jotain nettisivua, mistä tällaseen tilanteeseen voisi saada vertaistukea? oon koittanu suht tuloksetta googlettaa.

Kommentit (437)

Vierailija
421/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortin avulla saadaan tuo sama lopputulos mutta vähennetään kärsimystä monella tavalla. Raskaus on aina äidin elimistölle rasitus, joten jos lopputuloksena olisi kuitenkin kuoleva vauva, on järkevämpää keskeyttää raskaus jo alkuvaiheessa. Myös kuolevan vauvan kannalta on sitä parempi, mitä varhaisemmassa kehitysvaiheessa tämä tapahtuu. Mitä kehittyneempi yksilö, sitä todennäköisemmin esim. kokee fyysistä kipua./i]

vauva tosiaan kuolisi joka tapauksessa. Useimpien vammaisten lasten kohdalla tämä ei kuitenkaan ole tilanne, enkä tällaista tilannetta tarkoittanutkaan viestissäni. Valtaosa vammaisuuden vuoksi abortoiduista sikiöistä on kuitenkin esim. down-syndroomaisia, ja suurin osa nimen omaan ei kuole pian syntymänsä jälkeen.

Vierailija
422/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas sitten lässyttää, kun lapsi on synnytetty, kunto alkaa heiketä, ja käy ilmi että lapsi onkin tässä maailmassa vain hetken? Jos et tuossa tilanteessa vaatisi minkäänlaista hoitoa, ymmärrän kantasi. Muuten en.

Jos kerran valitsemme haluamissamme tilanteissa puuttua elämän jatkamiseen, on aivan yhtä perusteltua toisissa tilanteissa puuttua sen päättämiseen.

Nyt joudut kyllä perustelemaan paremmin, että miksi elämän jatkaminen hoidolla (sairauden parantaminen) antaa meille oikeuden myös päättää elämä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytä lapsi. Ja kyllä saat valittaa jaksamattomuutta. Valittavathan terveen lapsen saaneetkiin, vaikka ovat ihan tarkoituksella lapsen hankkineet. Olisi hyvä tietää millä tavalla sairas lapsi on kyseessä. Itse heittäisin miehen pihalle ja pitäisin lapsen.

Vierailija
424/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa nuo viikot, johon asti abortti on sallittu, on laadittu lääketieteellisin perustein. Ei niitä varmaan ihan hatusta ole repäisty.

Olet sinänsä oikeassa, että rv 24, joka on Suomessa asetettu abortin rajaksi, on suurin piirtein se raja, jonka jälkeen sikiö voi elää kohdun ulkopuolella (avustettuna tosin toki). Ei siis ole nähty eettisesti kestäväksi sallia aborttia esim. rv 26, koska noilla viikoilla syntyvät lapset saattavat jo jäädä eloon.

Tämä raja on tosin alkanut jo häilyä, sillä keskoshoidon merkittävästi parannuttua jo rv 23-24 syntyneitä yksittäisiä lapsia on jäänyt eloon.

Ja aborttihan käytännössä siis suoritetaan käynnistämällä synnytys, jolloin liian varhain syntyvä sikiö kuolee joko synnytyksen yhteydessä tai pian sen jälkeen. Jos abortoitaisiin vaikka rv 28 sikiö, se voisi hyvin elää ja kitua useampia tunteja ennen kuolemaansa. Aika harvalla lääkärillä/hoitajalla kestäisi pokka katsella sitä...

Mielestäni nämä abortin rv-rajat ovat äärimmäisen keinotekoisia, eikä lääketieteellä ole mitään muita perusteita niille, kuin sikiön erilaiset kehitysasteet. Moni lääkäri kieltäytyy suorittamasta aborttia tai kirjoittamasta aborttilähetettä, koska pitää sikiötä ihmisenä sen kehitysasteesta riippumatta.

Vierailija
425/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa sairauksista ei näy sikiöseulonnoissa.

Kaikki eivät pääse valitsemaan vauvaansa ottaako vai ei.

Jos odotetaan täydellistä lasta tulevaksi voin kertoa ettei sellaista ole olemassakaan - kaikissa meissä on vikoja ja puutteita.

Kaikki eivät tosiaan pääse valitsemaan, mutta jos joku pääsee, kannattaa harkita huolella. Vakavasti sairaan ja vammaisen lapsen "puutteet" ovat vähän eri luokkaa kuin terveen tai vain lievästi vammaisen lapsen. Onko elämä kovin sairaana ja vammaisena lahja lapselle itselleenkään?

Terveisin äiti, jolla itsellään yksi terve ja yksi sairas lapsi

Vierailija
426/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen verran haluan kommentoida että minusta kukaan ihminen ei voi sanoa toisen ihmisen puolesta, että onko hänen elämänsä elämisen arvoista vai ei. Kukaan ei ole tällainen yli-ihminen. Kun katson esim down-lapsia ja -aikuisia, minusta he näyttävät varsin tyytyväisiltä elämäänsä. Onneksi kaikki sairaudet eivät näy seuloissa, kuinkahan moni esim. skitsofreeniaa sairastava olisi jäänyt syntymättä, jos se pystyttäisiin näkemään jo kohdussa. Itse synnytin terveen, mutta kuolleen esikoiseni viikoilla 35+0 ja ainoa mikä helpotti siinä tilanteessa oli se etten olisi mitenkään voinut lastani pelastaa. Tämän jälkeen päätin että meille ovat tervetulleita kaikki lapset vammoineen päivineen. Nyt kun katson noita ihania, tedän varmasti että he olisivat yhtä rakkaita ja toivottuja myös vammautuneina.

Vierailija
427/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätät itse pidätkö lapsen vai ei, mutta älä syytä miestä mistään koska hän teki jo selväksi alussa ettei halua lasta ja te molemmat sovitte siitä. Itse en tosin haluaisi enää miestä oli ratkaisu mikä tahansa, koska hän selvästi osoitti ettei ole tukena jos tulisi vaikea tilanne eteen.

Vierailija
428/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut rakenteellista vikaa vaan kromosomivika. Se selvisi lapsivesipunktiossa niin , että h.18 sain vastaukset. Yhden yön verran mietin , miten lapsi syntyy ( keskeytys siis) ja sitten miten hänet hautaamme. Samalla kun mietin , tunsin jo lapsen liikkeet kohdussa. En voinut tehdä keskeytystä. Mies oli järkyttynyt ja surullinen tilanteesta ja miehen äiti oli vihainen minulle. Kun vauva sitten syntyi , kaikki leppyivät , niin ihana pieni ihminen. Poika on nyt 14-vuotias enkä ole katunut hetkeäkään. Hänellä on 2 tervettä veljeä.

En tiedä , mitä tekisin jos kyseessä olisi todella vaikea rakennevika. Niitähän on niin monenlaisia, onhan kitalakihalkiokin rakennevika , mutta ei sen tekia varmasti kukaan keskeytä raskautta. Keskeytys viikolla 21 on rankka paikka.

Vierailija
429/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pienellä tyttärellä ei ollut mitään elinmahdollisuuksia, rakenneultrassa vasta huomattiin tämä vamma/rakennepoikkeama. Rv:lla 22 keskeytys, siunaus ja tytön tuhkaus. Edelleen tuska menetyksestä, valinnasta, jonka lääkärit tavallaan tekivät puolestani. Jos tytölläni olisi ollut elinmahdollisuus, olisin hänet pitänyt.

Vierailija
430/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut aina sitä mieltä etten aborttin pysty. Nyt vammaisten hoitajana olen miettinyt, että jos tietäisin tämän etukäteen estäisinkö sen. Puhutttinkin miehen kanssa, kun kohta alamme yrittämään seuraava, että jos... Sanoin että uskon abortoivani sillä vaikeavammaisen hoitominen on 24/7 hoitoa ja huolta ,jatkuvaa kuntoutusta, etuuksien vääntöä, terapioissa juoksua, sairaalassa juoksua, tukiverkostoa vammaisen hoitajaksi ei hirveästi ole. Toki on olemassa laitos paikkoja.. On usein paljon liitännäissairauksia. En tiedä. Down lapsi ei ole vaikeavammainen.. itse puhun vain vaikeavammasista. Suuriosa syntyy synnnytyksessä tai pikkulapsena. Mutta tilanteessa jossa tiedät sen etukäteen. Sekavaa tekstiä.. olisi kiva kuulla teidän vamman laatu. Se mitä teet on vain sinun päätettävissä valitettavasti..

Vierailija
431/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 7.11.2012 13:51 (135/177)

ystävälläni on cp-vamma

opiskelee yliopistossa ja hänellä on avustaja aina mukanaan, hyvin on pärjännyt kaikinpuolin elämässään ja elää ihan täyttä elämää siitä huolimatta että tarvitsee avustajaa..

Että cp vamma on liikuntavamma, jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä älyn kanssa

Vierailija
432/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vammainen pystyy elämään paljon täydempää elämää, kuin moni ns. normaali ihminen. Meidän amk:ssa opiskelee cp-vammainen henkilö. Seuloissa vammojen taso ja laajuus ei edes välttämättä näy oikein.

Vierailija
433/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aborttihan käytännössä siis suoritetaan käynnistämällä synnytys, jolloin liian varhain syntyvä sikiö kuolee joko synnytyksen yhteydessä tai pian sen jälkeen. Jos abortoitaisiin vaikka rv 28 sikiö, se voisi hyvin elää ja kitua useampia tunteja ennen kuolemaansa. Aika harvalla lääkärillä/hoitajalla kestäisi pokka katsella sitä...

Mielestäni nämä abortin rv-rajat ovat äärimmäisen keinotekoisia, eikä lääketieteellä ole mitään muita perusteita niille, kuin sikiön erilaiset kehitysasteet. Moni lääkäri kieltäytyy suorittamasta aborttia tai kirjoittamasta aborttilähetettä, koska pitää sikiötä ihmisenä sen kehitysasteesta riippumatta.

Ja abortti kyllä tehdään siten että lopetetaan ensin istukan toiminta, sitten vasta käynnistetään synnytys. Sulla on nyt jotain ihme mutu-tietoa.

Vierailija
434/437 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat elää jonkin aikaa siinä pöydällä tai missä heitä nyt pidetäänkään.

Vierailija
435/437 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sikiötä voi varsinaisesti rakastaa, kun siitä ei vielä tiedä mitään.

Vierailija
436/437 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olette jotain sopinut, täytyy se  sopimus pitää, tai lähteä eri teille

Vierailija
437/437 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin asiaa monelta kantilta, ennen kuin vastaan tähän. Rehelliseti sanottuna, itse en jaksaisi sairaan lapsen kanssa. Tunnistan puutteeni. Uupuisin, eikä minusta olisi pitemmän päälle lapsen hoitajaksi. Miksi äitien väsymyksestä ei puhuta? Onko edelleen tabu, jos äiti uupuu kuormansa alle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi