Laittakaa äidit ne tyttärenne voimistelemaan tai tanssitunneille!
Itse kävin koko lapsuuteni baletissa (välillä vähän vastahakoisesti) ja olen vanhemmilleni ikuisesti kiitollinen, että laittoivat minut harrastamaan lihaskoordinaatiota kehittävää lajia. Nyt kolmekymppisenä aikuisena naisena osaan edelleen hallita korsettini ja raajani sulavasti, mutta vahvasti. Tämän huomaa joka kerta, kun käyn jumpassa, pilateksessa, joogassa tms. jossa todella täytyy osata hallita kehonsa.
Niin moni nainen on aivan hukassa ryhtinsä kanssa :( Kauheaa katsoa, kun liikkeet tehdään holtittomasti ilman mitään käsitystä siitä, kuinka keskivartalolla tuetaan ja jäseniä venytetään.
Vaihtoehtoisesti myös itämaiset kamppailulajit varmasti toimivat, jos tyttö on luonteeltaan enemmän rämäpää.
Kommentit (43)
Kaveri on harrastanut tanssia lapsesta asti. Jalat on aivan moro ja kipuihin on kuulemma saanut lapsena tottua. En oikeastaan halua lapselleni mitään kärsimysharrastusta.
ammattitanssijoilla ja kilpaurheilijoilla lajissa kuin lajissa saattaa olla paikat rikki. en itse tunne ketään kovaakin urheilua harrastanutta, jolla olisi täällä kuvattuja ongemia. eikä ole mullakaan.
mutta kertokaa tanssijoiden ja voimistelijoiden kävelytyylistä ja terveydestä huolestuneet: millaista liikuntaa itse harrastatte ja missä kunnossa olette?
päät kääntyy kun käyn ulkona myös paljon nuoremmilta miehiltä, joten ilmeisesti miehiä ei sporttinen kävelytyyli häiritse.
ammattitanssijoilla ja kilpaurheilijoilla lajissa kuin lajissa saattaa olla paikat rikki. en itse tunne ketään kovaakin urheilua harrastanutta, jolla olisi täällä kuvattuja ongemia. eikä ole mullakaan. mutta kertokaa tanssijoiden ja voimistelijoiden kävelytyylistä ja terveydestä huolestuneet: millaista liikuntaa itse harrastatte ja missä kunnossa olette? päät kääntyy kun käyn ulkona myös paljon nuoremmilta miehiltä, joten ilmeisesti miehiä ei sporttinen kävelytyyli häiritse.
Jos lapsi harrastaa muutaman tunnin viikossa balettia tai voimistelua, ei se vielä takaa hyvää ryhtiä ja kehonhallintaa. Kyllä sitä pitää liikkua ihan päivittäin. Ja se, että lapsena on harrastanut balettia ei takaa, että nelikymppisenä olis hoikka ja ryhdikäs. Usein just tuollasten "huippiäitien" lapset on pikku åpullukoita, vaikka äidit kuinka kuljettaisi niitä baletti ym. tunneilla.
joo ne miehet katsoo mun perään, koska luulee että olen transu.
siksi varmaan mun työkaveri mies kysyi mitä treeniohjeita ja ravintoneuvoja voisin antaa sen hieman pullukalle tyttöystävälle.
ei ole kenenkään pakko harrastaa liikuntaa mutta suosittelen silti. ei tarvi sitten väkisin yrittää keksiä arvosteltavaa timmeistä tanssijoista.
Yhden tunsin lapsesta asti, oli kaverini. Hän tanssi balettia 12-vuotiaaksi, joutui sitten lopettamaan, kun taidot eivät riittäneet ja nilkat vähän väliä kipeät. En muista hänen kehonhallinnastaan oikeastaan muuta kuin että hän ei vanhojen tanssissa osannut olla "viehkeä" kuten monet muut tytöt eli käveli korkokengillä linttaan ja "löntysteli".
Toisesta tanssijasta tuli selkävaivainen. 26-vuotiaana oli käynyt läpi jo monta selkäleikkausta, kivut aivan kamalat ja hurja pelko,voiko koskaan olla raskaana.
Mutta molemmat toki olivat hoikkia ja urheilullisen näköisiä aikuisinakin. Kumpikaan ei kyllä kokenut liikuntaa kovin nautinnollisena.
Nyt kolmekymppisenä aikuisena naisena osaan edelleen hallita korsettini ja raajani sulavasti, mutta vahvasti. Tämän huomaa joka kerta, kun käyn jumpassa, pilateksessa, joogassa tms. jossa todella täytyy osata hallita kehonsa.
muita. Etkö voisi keskittyä vain omaan tekemiseesi. kaltaisesi ovat iso este niiden osalistumiselle, jotka eivät ole varmoja osaamisestaan.
Juuri tänään viimeksi mietin tätä. On etuoikeus ja suuri nautinto pystyä ilmaisemaan itseään kehollisesti.
Vaikka sama se on musiikissakin yms. ilmaisutaiteissa.
saa tehdä elämässään sitä, mikä kiinnostaa, vaikka sun olisi kuinka kauhea katsoa sen kehonhallintaa.
ja kyllä lihaskoordinaatio niissäkin kehittyi.
ei koskaan ole liian myöhäistä. Lapsia en pakota mihinkään vastenmieliseen harrastukseen.
kaikenlainen urheilu oli pahasta. Aloitin salibandyn 20-vuotiaana, ja opin kyllä kehonhallinnan tuolloinkin. Nykyään 15 vuotta myöhemmin pelaan yhä, ja hallitsen kehoni todella hyvin. En ole tarvinnut koko lapsuuden kestävää harjoittelua siihen, vaikka tuskin siitä haittaakaan olisi ollut. Enkä ole tarvinnut mitään baletti- tms. lajeja.
Ihanaa, kun siellä ei ole reikäpäisiä lapsia riehumassa ylimääräistä energiaansa pois, kuten monissa muissa liikuntaharrastuksissa.
Kuria pidetään hyvällä tavalla ja lapset tottelee.
Ihana katsoa miten innoissaan ja nopeasti alle kouluikäisetkin kehittyy harrastuksessa. E
erityistä kehonhallintaa. Pystyssä pysyn ja liikkuminen on kivaa. :D
Baletissa on kyllä huonotkin puolensa - noin niin kuin harrastuksena.
BTW oma tyttö on kyllä baletissa, mutta vain siksi, että hän tykkää siitä.
Toivottavasti jatkaa vielä innokkaana pitkään. Mutta jos into lopahtaa, eihän sille mitään voi. En aio pakottaa jatkamaan.
Itse olisin aikoinaan halunnut myös harrastaa balettia, mutta se nyt vaan ei silloin onnistunut.
olen pian 40-v entinen voimistelija ja ikuisesti kiitollinen, että harrastin lajia lapsena ja nuorena.
ryhti on hyvä ja kroppa tiukka ja treenattu. rakkaus liikuntaan syttyi lapsena ja on kantanut tänne asti. kannustakaa lapsianne urheilemaan ja liikkumaan!
ei koskaan ole liian myöhäistä. Lapsia en pakota mihinkään vastenmieliseen harrastukseen.
Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa asioita mutta pohja luodaan jo lapsena. Jos siis luodaan. Tästä on paljon tutkimusnäyttöä. Siksi viisaat vanhemmat tukee hyvän lajin löytymistä lapsilleen.
aikusena on vaikeampaa löytää kehonhallintaa, jos siihen ei ole tottunut. Kävin joogatunnilla ensimmäisen kerran vasta yli 30v. mutta muutaman joogatunnin jälkeen huomasin, että joogassa käytettävä tieto yhdistyy minulla tanssitekniikan kehonhallintaan, koen siis ymmärtäväni joogaa paremmin siltä pohjalta. Ymmärrän samalla, kuinka sitkeästi joogaa pitäisi harjoitella mutta kuitenkin olen hyvällä mielellä, vaikka koenkin haastavana (kokeilemani jooga oli iengar-joogaa, jossa asanoita).
Olen myös tosi sinut lihaskivun kanssa, jos lihakset tulevat liikunnasta kipeäksi, kun löytyy uusia lihaksia tai harjoittelee paljon. Tuntuu, että sellaiset, jotka eivät ole lapsena harjoittaneet tanssia tai muuta liikuntaa, ovat hämmentyneitä, jos lihakset kipeytyvät (siis normaalilla tavalla).
jolloin näyttää siltä, kuin koko ajan olisi iso vaippa housuissa, polvet ovat kaukana toisistaan ja "lantio leveänä". Se voi olla poikamaista, mutta todella rumaa katsottavaa.