Mikä on paras luontaistuote jolla saisi vuosien uupumuksen pois?
Minkälaista mahtaa olla se viherjuoma jota aikakoneen tyyppi mainosti lehtijutussa?
Kommentit (54)
Enkä kyllä nuku sen huonommin kuin laihanakaan. Olen vaan jo lapsesta asti ollut huono nukkuja. Nukahtaminen kestää aina yli puoli tuntia, joskus kaksikin tuntia. Sitten kun on oikein stressiä, herään muutaman tunnin päästä enkä enää saa unta.
Uniapneaakin tietysti voi olla ylipainon takia, mutta en kuitenkaan pahemmin kuorsaa, mies kyllä minunkin edestä.
ap
- astma
- kilpirauhasen vajaatoiminta
Olen ylipainoinen mutta silti jaksava ja energinen.
Elämäni muuttui kun sain lääkitykset noihin mainitsemiini sairauksiin.
Minulta oli muka tutkittu useampaan kertaan kilpirauhasarvot ja olivat muka ok. Sattuipa sitten toisenlainen lääkäri joka otatti useammanlaisia kilpirauhaseen liittyviä kokeita ei vaan sitä joka normaalisti otetaan. Sain diagnoosin vajaatoiminnasta ja nyt syön pillerin joka aamu.
Astman puhkeaminen oli jo aiemmin silloinkin olin tavattoman vetämötön. Aloin yöllä heräilemään hyperventilaatiokohtauksiin ja hakeuduin lääkäriin. Ensimmäinen lääkäri jo sanoi epäilevänsä astmaa, koska puuskutin.
Oireet tuli pikkuhiljaa hiipimällä ja niihin tottui. Sain heti alkuun kortisonitablettikuurin joka alkoi auttamaan. Toisen kortisonikuurin vielä kuukauden päästä ja jatkuvan yhdistelmälääkkeen jossa on avaava ja hoitava lääke.
Pyydäpä tutkimuksia lisää.
Jos rasitut helposti, hengitys vaikeutuu ja muuttuu puuskuttavaksi pienestä ponnistuksesta niin astma on todennäköinen. Lihavuus ei tarkoita sitä ettei jaksaisi touhuta.
Toki on mahdollista sekin että oireesi ovat psyykkisiä, olet masentunut.
Kun tuo hengitys tuntuu ahdistavalta joskus kun menee nukkumaan, luulisi että maatessa ei normaali-ihmisen, lihavankaan, ole vaikea hengittää.
Isän puolelta on kahdella tädillä astma.
Nykyään ei tarvi suuri ponnistus olla kun alkaa sydän jyskyttää ja päähän koskea. Ja tottakai hengästyn helposti. Hyväkuntoinen en ole koskaan ollut, mutta tämä on kyllä jotain outoa.
Se kilpirauhanen on myös vielä epäselvä omasta mielestä, kai sitä pitäis mennä yksityiselle että ne tutkis sen kunnolla. 90-luvulla mulla katottiin se ultrallakin, mutta ei kuulemma ollut mitään vikaa, se vaan turpoaa joskus.
ap
Voi kun tajuttaisiin hoitaa syitä eikä seurauksia. Ei läskit vain jaksa. Meneehän siihen ruuan sulattamiseen ja läskien kantamiseen hirveästi energiaa.
Ja kuten sanoin, olin vuosia yhtä lihava kuin nyt ja jaksoin tehdä lähes kaiken mitä halusinkin.
Ruokaa syön niin vähän että sen sulatteluun ei energiaa juuri mene. Mutta toki se on raskasta kantaa 60kg taakkaa ympäriinsä koko ajan.
Mielelläni kyllä laihduttaisin, mutta jotain apua tarvin joka piristäisi niin että jaksaisin alkaa laihduttaa, eli syömään niitä rehuja ym. kunnon ruokaa. Mä en jaksa syödä edes hedelmiä, kun en jaksa kuoria niitä, ja joskus pureskelukin tuntuu ylivoimaiselta, syön nälkään sitten vaan jugurtin.
ap
On ihan oikeetaki näyttöö et auttaa.
On ihan oikeetaki näyttöö et auttaa.
Ja kuten sanoin, olin vuosia yhtä lihava kuin nyt ja jaksoin tehdä lähes kaiken mitä halusinkin. Ruokaa syön niin vähän että sen sulatteluun ei energiaa juuri mene. Mutta toki se on raskasta kantaa 60kg taakkaa ympäriinsä koko ajan. Mielelläni kyllä laihduttaisin, mutta jotain apua tarvin joka piristäisi niin että jaksaisin alkaa laihduttaa, eli syömään niitä rehuja ym. kunnon ruokaa. Mä en jaksa syödä edes hedelmiä, kun en jaksa kuoria niitä, ja joskus pureskelukin tuntuu ylivoimaiselta, syön nälkään sitten vaan jugurtin. ap
Aiemmin lihava on voinut jaksaa vaikka mitä, mutta eipä jaksa kun ikää vähän tulee lisää. Sinulla voi myös olla diagnosoimaton diabetes II, joka voi lopulta johtaa jalkojen amputoimiseen, munuaisten vajaatoimintaan, sydänvaivoihin ym mukavaan.
Kuka jaksa antaa neuvoja kunnon ruokavalioon kun tuskin sinua oikeasti kiinnostaa muuttaa elintapojasi kun et mitään viitsi. Mutta lyhyesti, jätä nyt pois vaikka sokerijogurtit (eli ne laaduttomat sokeriaromimaidot mitä hyllyt pullottaa kaupoissa), sokerimurot, pullat, keksit, jätski, karkit, limsat, ranskanperunat, sipsit, vehnäpullaleipä, tärkkelyssiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi ja einekset. Ja hedelmistä, että nekin ovat pääasiassa sokeria, joten eivät auta laihtumaan. Jotain muita hyviä vitamiineja ym, niissä kyllä voi olla, mutta on turha luulla hedelmiä oikotieksi laihtumiseen..
Ihan turha rutista kun ihminen ihan itse ajaa itsensä tuohon tilaan. Sitten ei jaksa kuin maata sohvalla ja mässyttää vain lisää sontaruokaa.
Vuosikausia ollut ylipainoinen, ei halua olla sitä ja palstaviisaat keksivät, että nyt vain päätät laiskimus ottaa itseäsi niskasta kiinni tai kuolet. Ap takuulla tietää faktat, siksi hän täällä apua kyselee. Ei auta ravintoneuvot eikä laihdustusvinkit eikä oikeasti mikään muu kuin
- pyydä lähetettä syömishäiriöklinikalle tai ainakin endokrinologille
- pyydä/vaadi, että saat kaikkea mahdollista tukea ylipainosi hallintaan toisin sanoen säännöllisiä käyntejä, psykiatrin apua. Ongelmana on se, että lähes kaikki hoitajat ja osa lääkäreistäkin ovat näitä palstaviisaita, jotka toteavat että kyllä se siitä, kun nyt vain syöt vähemmän aivan kuin nainen ei olisi tajunnut tätä pientä yksityiskohtaa aiemmin. Siinä aliarvioidaan ihmisen älykkyyttä ja tehdään hänestä tyhmä. Olen tavannut ns. tyhmiä ihmisiä, jotka oikeasti ihmettelevät, etteikö murojakaan saa syödä ja että pitääkö niitä salaattejakin syödä, kun inhoan niitä, mutta fiksu hoitaja/lääkäri kyllä tajuaa nopeasti, mistä ryhmästä on kyse. Valitettavasti saatat kohdata sen vähemmän fiksun, jonka mielestä otat itseäsi vain niskasta kiinni.
Sinulla on todennäköisesti syömishäiriö ja vaikka ei olisikaan, on hyvä löytää vertaistukea ja oikeanlainen tukiryhmä. Lääkärin tehtävä on löytää sellainen. Älä lannistu.
Sitäpaitsi uniapnea ei lähde itsestään pois eikä välttämättä laihduttamallakaan, koska kurkun lihakset (tai systeemi, mikä sitä kannattelee) ovat löystyneet. Jos sinulla on uniapnea, riskeeraat itsellesi sydänkohtauksen. Kun uniapneaa on alettu hoitaa, on moni huomannut parempien yöunien ansiosta, että jaksaa enemmän, viitsii nähdä vaivaa ruoan laatuun eikä elämä ole niin harmaata. Pieni osa on "parantunut" uniapneasta, joten ei se mahdotontakaan ole ja samalla on lähtenyt laihtuminen käyntiin.
Veikkaan, että kärsit jostian näistä
- uniapnea
- astma (usein käsi kädessä uniapnean kanssa)
- masennus
- syömishäiriö
- kilpirauhasen ongelmat, joita tavalliset lääkärit eivät vaivaudu hoitamaan
Todennäköisesti kärsit useammasta näistä yhtäaikaa, joten edelleenkin, etsi hyvä tukiryhmä ja hyvä lääkäri ja ota se ihan projektiksi asti.
Olet ihmisenä arvokas siinä missä kuka tahansa muukin. En usko, että kukaan sanoo anorektikolle, että syömällä tuosta selviää, ota nyt itseäsi niskasta kiinni tai ärtyneestä paksusuolesta kärsivälle, että ihan kuule itse olet tuon ansainnut, nyt vain niskasta kiinni ja kestä se. Ehkä masentuneet saattavat saada yhtä paljon kuraa niskaan, vaikka ns. muotisairaudesta onkin kyse ja sitä aletaan ottaa nyt enemmän tosissaan. Edelleen löytyy ihmisiä, jotka kehottavat masentunutta vain ottamaan itseään niskasta kiinni ja lenkkeilemään usesammin. Ihan hyvä ohje, jos se masentunut oikeasti pystyisi sieltä sängynpohjalta itsenäisesti nousemaan.
Tsemppiä.
Ota jotain homeopatialääkettä? Ihan mitä tahansa, kaikki on samaa tavaraa. Itse asiassa ei kotooltakaan tarvitse mennä mihinkään, kun voit saada sitä suoraan kraanasta ;D
Käy mittauttamassa verensokeri. Kuulostaa diabetekseltä.
Nuku tarpeeksi, älä ressaa, käy uimassa, kävelyllä tai mitä liikuntaa sitten harrastaakin, tapaile ystäviä, syö terveellisesti, käy lääkärillä jos ei mikään auta.
aconitum on todella hyvä rentoutumiseen.
Välimeren ruokavalio. Vain kasviksia, hedelmiä ja rasvaista kalaa. Olo muuttuu muutamassa päivässä.
En ehdi lukemaan ketjua mutta D-vitamiini on ihan ehdoton isolla annoksella, vähintään se 150µg/vrk. Ja sit suosittelen ehdottomasti antioksidanttiklinikalle menoa, mikäli lompakko auttaa myöten Varaa ainakin 500-700e. Päivi Mäkeläinen on huippu etenkin naisille, mutta hänelle vaikea saada aikaa.
Mun väsymystä hoidettiin masennuksena, mutta mielialalääkkeet ei auttanu, vasta D-vitamiini. Selvisikin että mun D-vitamiinitasot olivat todella huonot ja nyt suurella annostuksella pysyvät juuri ja juuri suosituksen alarajalla. D-vitamiini on hormoni ja monta vaivaa väsymyksen ja masennuksen lisäksi jäi sen myötä pois, mm. epäsäännölliset kuukautisetkin muuttuivat täsmällisiksi.
PS. Kipaise kirjastosta lainaamassa Luontaisterveys-lehtiä tai osta kaupasta.
200-250 mikrog:n päiväannoksilla. Auttanut mua.