Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies päättää kaiken lapsen hoitoon liittyvän meillä

Vierailija
01.11.2012 |

Olen tässä miettinyt, että onko normaalia, että mies päättää pääosin kaikesta lapsen hoitoon liittyvästä ja minulla äitinä ei ole juuri mitään sananvaltaa, jos sattuisin olemaan eri mieltä asioista. Esimerkiksi minun pitää mennä sairaalaan käymään ja sairaalasta ohjeistettiin, että lapsi kannattaa ottaa mukaan, sillä ei ole varmaa, kuinka pitkään joudun viipymään siellä. Isä on kuitenkin sitä mieltä, ettei anna lasta mukaani sairaalaan, vaan haluaa hoitaa häntä kotona sen ajan. En ole synnytyksen jälkeen ollut kertaakaan erossa lapsesta ja se tuntuukin pahalta.

Lisäksi isä haluaa syöttää lapsellemme pullosta äidinmaidonvastiketta, vaikka itse haluaisin täysimettää lapsemme ohjeistusten mukaisesti ja välttää korvikkeita, jos vain mahdollista. Ääritapauksessa hän kerran jopa tunki sen korvikepullonsa kanssa väliin, kun olin imettämässä hieman itkuista vauvaa ja sanoi ettei minun rintamaidostani ole mihinkään, kun vauva itkee syömisen lomassa. Toki jos oma maito ei millään riittäisi, olen korvikkeiden kannalla, mutta muuten teen kaikkeni voidakseni imettää lastamme.

Lastenhoidon lisäksikin kaikki hankinnat menevät hänen toiveiden mukaisesti ja esimerkiksi hän kielsi minua ostamasta uutta kännykkää vanhan rikkouduttua. Oikeasti jo hieman alkaa nyppiä tämä enkä tiedä, miten saisin pidettyä puoliani. Sinänsä hän hoitaa asiat ihan suhteellisen hyvin, mutta niin teen itsekin. Ärsyttää suunnattomasti se, ettei minulla ole minkäänlaista sananvaltaa kodin asioissa - ei edes lapsen hoidossa (mikä yleensä ainakin on edelleen jossain määrin naisten valtakuntaa hyvässä mielessä). Ja huom. tämä ei ole provo. :/

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinäkö olet tyhjän päällä? Muutes, kyllä nämä isän ja äidin erot olen saanut ammattilaisilta vaikkakaan en heitäkään aina usko.

Ei kai siitä ole kyse? Mutta äidillä on erilaisia ominaisuuksia ja kykyjä kuin isällä vauva-aikaan nähden:imetys, tuoksu, kyky helliä, herkkyys ymmärtää itkun sävy...ja joku syyhän siihenkin on kun äidin kohtu supistelee imetettäessä. Se siis palautuu ennalleen jos et älyä!

Ja todellakin, niin kauan kun tiedemiehet eivät keksi mistä elämä sai alkunsa niin minä uskon ihmiskunnan älykkääseen luojaan!

Ei kai siitä ole kyse? Mutta äidillä on erilaisia ominaisuuksia ja kykyjä kuin isällä vauva-aikaan nähden:imetys, tuoksu, kyky helliä, herkkyys ymmärtää itkun sävy...ja joku syyhän siihenkin on kun äidin kohtu supistelee imetettäessä. Se siis palautuu ennalleen jos et älyä!

Ja todellakin, niin kauan kun tiedemiehet eivät keksi mistä elämä sai alkunsa niin minä uskon ihmiskunnan älykkääseen luojaan!

Viimeinen osa tekstistäsi kertoo kaiken. Olet uskontohihhuli. Eli sinun kanssasi on täysin hyödytöntä puhua mistääm. Jos ihminen uskoo että maailma on syntynyt jonkun "jumalan" tekemänä niin se kertoo kaiken tarpeellisen ihmisen älykkyydestä. Eikä se ole mairitteleva

enkä missään mielikuvitusmaailmassa. Ihminen on biologinen olento. Oikeastaan olemme vain kasa soluja. Emme mitään "jumalan" luomia "sielullisia" olentoja

Voi herranjumala sentään... :-D

Vierailija
62/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo, joka koko ajan vastaa eri viesteihin jauhamalla tasa-arvosta? Pelottavan oloinen kontrollifriikki joka tapauksessa. Ei näytä kykenevän normaaliin keskusteluun lainkaan, eikä kuuntele vastapuolen mielipidettä ollenkaan.

Ap, oletko vielä paikalla?

Ap, pidä puolesi, sinulla on oikeus päättää imetyksestä, sinulla ne tissit ovat. : ) Imetys on lisäksi ihan kaikkien kansainvälisten tutkimusten mukaan vauvalle erittäin hyödyllistä kaikin puolin, siihen ei kellään ole vastaansanomista! Korvikkeilla kasvaa myös terveitä lapsia, itsekin olen niitä syöttänyt yhdelle lapsistani, ei siinä mitään. Mutta tosiaan tutkimustulosten valossa imetys on paras tapa ruokkia ihmislapsi. jos se ei onnistu, sitten ei onnistu, mutta yrittää kannattaa.

Ap, avaa vähän, onko mies muutenkin kontrollifriikki? Onko suhteessa ollut joko fyysistä tai henkistä väkivaltaa? Millainen mies on ystävillesi ja sukulaisillesi?

Osaatko pitää puolesi ja olla jämäkkä, vaikka mies suuttuisikin vai pelkäätkö konflikteja?

Miksi Ap haluaa viedä lapsensa sairaalaan? Miksi isä ei saa hoitaa omaa lastaan? Miksi AP:llä pitäisi olla kaikki valta?

Tutkimuksen myös osoittaa kaikkea muuta. Ei saa syödä lisäaineita ei lääkkeitä jne. Toivottavasti AP ei käyttänyt kipulääkkeitä synnytyksessä tai sen jälkeen. Toivottavasti AP ei puhu puhelimeen lähellä lasta sillä kännyköistä tulee syöpä jne.

Myöskään e-pillereitä ei saisi syödä eikä käyttää mitään lääkkeitä raskauden eikä imetyksen aikana. Myöskään hormonihoitoa eikä muutakaan hoitoa saa käyttää raskaaksi tulemiseen. Nämä kaikki on tut´kimusten mukaan erittäin vaarallisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinäkö olet tyhjän päällä? Muutes, kyllä nämä isän ja äidin erot olen saanut ammattilaisilta vaikkakaan en heitäkään aina usko.

Viimeinen osa tekstistäsi kertoo kaiken. Olet uskontohihhuli. Eli sinun kanssasi on täysin hyödytöntä puhua mistääm. Jos ihminen uskoo että maailma on syntynyt jonkun "jumalan" tekemänä niin se kertoo kaiken tarpeellisen ihmisen älykkyydestä. Eikä se ole mairitteleva

enkä missään mielikuvitusmaailmassa. Ihminen on biologinen olento. Oikeastaan olemme vain kasa soluja. Emme mitään "jumalan" luomia "sielullisia" olentoja

Voi herranjumala sentään... :-D

Kuka on sekopää ja millä tavalla?

Vierailija
64/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuoksu, kyky helliä, herkkyys ymmärtää itkun sävy

Mistä sä keksit näitä? Miehellä on aivan yhtä lailla kyseiset kyvyt.

Vierailija
65/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nämä äidin ylivertaisuutta puolustavat äidit (oletan että ovat itse äitejä). Taitaa olla melkoisissä hormonihuuruissa juuri synnytyksestä toipuvina nää mammat. :-DDD

Mulla 1v muksu enkä ymmärrä yhtään näitä aivopieruja siitä, ettei äiti voisi olla lapsestaan erossa vuorokauttakaan ilman että äiti-vauva-suhde kärsii. Kyllä meillä se isi taisi olla tarkkakorvaisempi kertomaan mikä itkun sävy oli kyseessä. Ja isin rinnallekin vauva aina rauhoittui paremmin nukkumaan. Että se siitä. Kukin varmasti näkee tämän omalla tavallaan, eikä ole tarkoitus loukata ketään, mutta ihan oikeesti mammat, nyt vähän reaalielämää noiden vaaleanpunaisten vauvahöyryjen tilalle! Eihän se lapsi edes tiedä mikä äiti on ennen eroahdistusta! Ja se tulee lähempänä yhtä ikävuotta, ei heti syntymän jälkeen.

Vierailija
66/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nämä äidin ylivertaisuutta puolustavat äidit (oletan että ovat itse äitejä). Taitaa olla melkoisissä hormonihuuruissa juuri synnytyksestä toipuvina nää mammat. :-DDD

Mulla 1v muksu enkä ymmärrä yhtään näitä aivopieruja siitä, ettei äiti voisi olla lapsestaan erossa vuorokauttakaan ilman että äiti-vauva-suhde kärsii. Kyllä meillä se isi taisi olla tarkkakorvaisempi kertomaan mikä itkun sävy oli kyseessä. Ja isin rinnallekin vauva aina rauhoittui paremmin nukkumaan. Että se siitä. Kukin varmasti näkee tämän omalla tavallaan, eikä ole tarkoitus loukata ketään, mutta ihan oikeesti mammat, nyt vähän reaalielämää noiden vaaleanpunaisten vauvahöyryjen tilalle! Eihän se lapsi edes tiedä mikä äiti on ennen eroahdistusta! Ja se tulee lähempänä yhtä ikävuotta, ei heti syntymän jälkeen.

Vierailija
67/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa kulttuureissa kautta historian vauva ja äiti on erottamattomat. Monissa kulttuureissa vielä nykyäänkin imetetään 2-3v lapsia ja heitä kannetaan selässä etteivät joudu äidistään eroon.

Koko ihmiskunta on historiansa aikana siis toisistaan tietämättä kulkenut vaaleanpunaisissa höyryissä? Tämän palstan mamma neuvoo kun miehensä pätevämpi lapsensa itkun selittäjä!!

Vierailija
68/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa kulttuureissa kautta historian vauva ja äiti on erottamattomat. Monissa kulttuureissa vielä nykyäänkin imetetään 2-3v lapsia ja heitä kannetaan selässä etteivät joudu äidistään eroon.

Koko ihmiskunta on historiansa aikana siis toisistaan tietämättä kulkenut vaaleanpunaisissa höyryissä? Tämän palstan mamma neuvoo kun miehensä pätevämpi lapsensa itkun selittäjä!!

Edellisessä avioliitossa jo neljä lasta, joista kahta ensimmäistä jäi hoitamaan kotiin äidin lähdettyä töihin kun vauva oli 3kk. Mulle lapsi oli esikoinen, joten totta ihmeessä mieheni tiesi paremmin mitä tehdä.

Missä kulttuurissa imetetään 2-3v lapsia ja kannetaan selässä? Pingviiniheimossa? Afrikassa? Ehkä siellä ei ole puhdasta vettä, viemäriverkostoa tai ylipäänsä mitään teollistuneen maailman pieniä ihmeellisyyksiä? Miten sä sieltä tietokoneella nettiin pääset? :-DDD

Vierailija
69/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikissa kulttuureissa kautta historian vauva ja äiti ovat erottamattomia, niin miksi sitten parempiin perheisiin palkattiin imettäjä?

Vierailija
70/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Imettäjän työtä ja käytöstä säätelivät tiukat lait. Imettäjän piti ilmoittaa sairaudestaan heti imetyslapsen vanhemmille. Imettäjän piti syödä terveellisesti. Hän ei missään tapauksessa saanut maata miehen kanssa, ei edes omansa, sillä sukupuoliyhteys turmeli maidon ja myrkytti lapsen. Eriuskoista imettäjää ei perheeseen mielellään otettu, sillä kristitty imettäjä saattoi laulaa vääriä lauluja juutalaisperheessä tai kertoa sopimattomia tarinoita muslimilapselle.

Kaikki, joilla oli varaa, käyttivät imettäjää: Ranskan kuningas, perpignalainen nahkuri, firenzeläinen kauppias. Pohjoismaissa ei imettäjiä juuri käytetty, jos äiti oli terve."

Meni tuokin "historiatietäjän" tietämys ihan hukkaan. Kas kun nuo eivät tienneet että pitää imettää 2-3v saakka jotta joku suomalainen av-mamma saa tulla satoja vuosia myöhemmin paasaamaan nettiin tuikitarpeellista ja virheellistä tietoa. Kannattaa ehkä tutustua siihen historiaan ennen kuin alkaa sillä pätemään.

Vierailija
71/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran suositellaan että ota vauva mukaan niin ota! Miten voit antaa miehesi määrätä kaikesta? Jos joku olisi tunkenut minun ja vauvan väliin kun imetän niin olisi tullut korville. Pistä mies puhutteluun. Ihmeen kynnysmatto olet.

Vierailija
72/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun mielipiteilläsi. Mitä jos isä haluaa olla henkisesti lapseen yhteydessä?

Lapsi ei todellakaan tarvitse että joku on koko ajan hänen luonaan.

Sä lässytät koko ajan ihan omiasi. Äidin suhde lapseen häiriintyy?!!!? Ei se ole sen erikoisempi kuin isän suhde lapseen. Lapsen hoidossa aikuisen tuntemuksella ei ole mitään merkitystä.

Yrität vaan vahvistaa jotain sekopäistä äiti myyttiä äidin ylivertaisuudesta ja siitä miten ainoa oikea tapa on että äiti hoitaa lasta.

lapsi menee äidin mukana sinne sairaalaan. Läheisriippuvainenhan se isä on jos mieluummin pilaa imetyksen vain sen takia ettei ymmärrä päästää lapsesta irti edes yhdeksi yöksi. Ja sano mitä sanot, niin kyllä se aito rintamaito korvikkeen voittaa. Korvike on vain korvike, tehtaassa tehty muistuttamaan äidinmaitoa, mutta ei se sitä ole. Eikä tuttipullon silikonitutti korvaa aitoa nänniä lapsen suussa.

Isä ja äiti ovat tasa-arvoisia vanhempia, mutta kyllä isällä pitää olla painavat perusteet sille että kieltää imetyksen. Imetyksen pitää silloin vahingoittaa lasta (äiti käyttää huumeita, lääkkeitä ym.). Muutoin isällä ei ole mitään oikeutta kieltää imetystä, vain siksi että saisi olla tasa-arvoinen. Imetys on lapsen oikeus, ei äidin eikä isän, vaan LAPSEN. Sun jankkaus kun ei poista sitä tosiasiaa että imetys on lapselle paras vaihtoehto.

Vierailija
73/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä tämä taisi tapahtua yhteisymmärryksessä, eikä sinulla ilmeisesti tullut tunnetta, että mies jyrää ylitsesi. Toki kaikki äidit ja isät ovat omanlaisiaan ja toiset herkempiä, kokeneempia, rauhallisempia jne kuin toiset.

Mutta esim. minä olen ollut kaikkien lasten syntymän jälkeen hyvin herkistynyt 'vaisto vanhempi' ja minusta olisi ollut kaikin tavoin hirvittävää jos mies olisi yrittänyt tunkea minun ja vauvan väliseen vuorovaikutukseen tai, että minun olisi pitänyt olla alkuvaiheessa paria tuntia kauemmin erossa vauvasta. Tämä ei poista sitä, etteikö miehelle jäänyt tilaa solmia omanlaistaan suhdettaan jo ihan vauvaan...

Minusta ap:n tapauksessa kuulostaa juuri siltä, että mies jyrää naisen yli. Näin ainakin ap ilmeisesti kokee tilanteen. Eli jotain on vinossa.

Vierailija
74/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö..sen takia juuri äiti ei saa olla lapsesta erossa, koska lapsi luulee äidin olevan osa itseään. Lapselle äiti-lapsi -symbioosi on totta, vaikka jotkut sen täällä kieltävätkin. Ja sori, kunnes mies voi synnyttää, ei täydellinen tasa-arvo toteudu. Äiti on vauvalle tärkeämpi vaikka toki isäkin tärkeä. Ja jos isä mistään mitään tajuaa, hän antaa äidin päättää imetyksestä ja tukee tätä päätöstä. (Totta kai rintamaito on ykkösvaihtoehto, vaikka teollisella korvikkeellakin pysyy hengissä.)

Vierailija
75/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä tämä taisi tapahtua yhteisymmärryksessä, eikä sinulla ilmeisesti tullut tunnetta, että mies jyrää ylitsesi. Toki kaikki äidit ja isät ovat omanlaisiaan ja toiset herkempiä, kokeneempia, rauhallisempia jne kuin toiset.

Mutta esim. minä olen ollut kaikkien lasten syntymän jälkeen hyvin herkistynyt 'vaisto vanhempi' ja minusta olisi ollut kaikin tavoin hirvittävää jos mies olisi yrittänyt tunkea minun ja vauvan väliseen vuorovaikutukseen tai, että minun olisi pitänyt olla alkuvaiheessa paria tuntia kauemmin erossa vauvasta. Tämä ei poista sitä, etteikö miehelle jäänyt tilaa solmia omanlaistaan suhdettaan jo ihan vauvaan...

Minusta ap:n tapauksessa kuulostaa juuri siltä, että mies jyrää naisen yli. Näin ainakin ap ilmeisesti kokee tilanteen. Eli jotain on vinossa.

Vierailija
76/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, yhteisymmärryksessä mentiin. En edes nähnyt lapsiani ensimmäiseen vuorokauteen, mies hoiti synnärillä heti syntymän jälkeen ja myös valvontaosastolla aina kun sai kunnes pääsivät vierihoitoon. Ehkä se on tehnyt musta näin vinksahtaneen? ;-)

Mä olin kyllä alusta saakka tosi, tosi kiitollinen siitä, että sain hetken aikaa nukkua ja mies hoiti heräämiset, syötöt ja vaipanvaihdot myös yöllä. Isyysloma oli ihan ehdoton tähän tarkoitukseen.

Aiheeseen palatakseni, joko ap on jyrän alla tai sitten on herkempi ja tuntee niin vaikkei tilanne niin paha olisikaan. Yhtäkaikki, jotain on vinossa.

Vierailija
77/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapsen ja vanhemman välillä on kyllä totta.

Mutta se ei ole totta, että symbioosi tapahtuu juuri äidin kanssa.

Mun tapauksessa äitiä ei ole näkynyt lasteni elämässä. Niinpä symbioosi on kyllä olemassa, mutta minun eli isän kanssa.

Symbioosin olemassaolo näkyy mm. sillä tavoin, että äidit jäävät tuijottamaan minua ja lapsiani, missä vain satumme kulkemaankin julkisesti näytillä. Äidit selvästi vaistoavat, että tuossa on "jotain" sellaista isä-lapsi-suhdetta, mitä eivät pahemmin ole aiemmin nähneet.

Kun satun vielä ammatikseni opettamaan kasvatusta ihan yliopistotasolla, niin voi sanoa, että tämä lastenhoitopuoli taitaa mulla olla hanskassa alusta loppuun ja lopusta alkuun. Sekä käytännössä että teoriassa.

Mitä siitä äitiydessä nyt niin erikoista on lasten kannalta, mitä isä ei voisi hoitaa? Imetys? No, mä juotin lapsilleni äidinmaidonkorvikkeella...

Vierailija
78/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapsen ja vanhemman välillä on kyllä totta.

Mutta se ei ole totta, että symbioosi tapahtuu juuri äidin kanssa.

Mun tapauksessa äitiä ei ole näkynyt lasteni elämässä. Niinpä symbioosi on kyllä olemassa, mutta minun eli isän kanssa.

Symbioosin olemassaolo näkyy mm. sillä tavoin, että äidit jäävät tuijottamaan minua ja lapsiani, missä vain satumme kulkemaankin julkisesti näytillä. Äidit selvästi vaistoavat, että tuossa on "jotain" sellaista isä-lapsi-suhdetta, mitä eivät pahemmin ole aiemmin nähneet.

Kun satun vielä ammatikseni opettamaan kasvatusta ihan yliopistotasolla, niin voi sanoa, että tämä lastenhoitopuoli taitaa mulla olla hanskassa alusta loppuun ja lopusta alkuun. Sekä käytännössä että teoriassa.

Mitä siitä äitiydessä nyt niin erikoista on lasten kannalta, mitä isä ei voisi hoitaa? Imetys? No, mä juotin lapsilleni äidinmaidonkorvikkeella...

Mä tarkoitin tapauksia joissa äiti terve ja läsnä.

Vierailija
79/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö..sen takia juuri äiti ei saa olla lapsesta erossa, koska lapsi luulee äidin olevan osa itseään. Lapselle äiti-lapsi -symbioosi on totta, vaikka jotkut sen täällä kieltävätkin. Ja sori, kunnes mies voi synnyttää, ei täydellinen tasa-arvo toteudu. Äiti on vauvalle tärkeämpi vaikka toki isäkin tärkeä. Ja jos isä mistään mitään tajuaa, hän antaa äidin päättää imetyksestä ja tukee tätä päätöstä. (Totta kai rintamaito on ykkösvaihtoehto, vaikka teollisella korvikkeellakin pysyy hengissä.)

Lapsi ei tajua syntymästään mitään. Jos isä hoitaa lasta alusta asti niin hän saa aivan yhtä hyvän suhteen lapseen.

Jos äiti-lapsi sympioosi olisi totta niin kukaan muu edes toinen nainen ei voisi saada yhteyttä lapseen.

Mutta maailma on täynnä lapsia joita on aivan alusta asti hoitanut muut kuin biologinen äiti. Eikä MITÄÄN haittaa siitä ole. Toi on ihan täyttä roskaa

Vierailija
80/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaadin siinäkin sitten tasa-arvoa, mun synnytyksen ajan miehelle annetaan vastaavasti sähköiskuja jotka tuottavat tälle kipua. Tasa-arvoa, mikä oikeus miehellä on saada lapsi kivuttomasti??!!

On se vi**u oikeesti väärin, että vain minä sukupuoleni takia joudun kokemaan helvetillisiä tuskia ja mies siinä vieressä vaan naureskelee. Ja sitten synnytyksen jälkeen alkaa suureen ääneen mesoamaan kuinka hänellä on oikeus ja hänella on tasa-arvo. Mies saa lapsen tuosta vaan, minä saan sen eteen kärvistellä yhtä ja toista. Mua ronkitaan ja tutkitaan jne.

Että sen miehen on kyllä ihan turha tulla mulle puhumaan yhtään mitään tasa-arvosta, sitä ei ole eikä tule mitä tulee lapsen synnyttämiseen ja sen ensimmäisiin viikkoihin. Mä en jätä lasta isälle ja sitten kärsi vielä vähän lisää kun tissit on kipeät ja meinaavat räjähtää. Ja tämä siksi että mies voisi olla tasa-arvoinen!!! Onko tosiaan miehellä oikeus jopa vaatia naiselta kipua jotta saa olla tasa-arvoinen? Onko miehellä oikeus vaatia että lapsen imetys lopetetaan jotta hän olisi tasa-arvoinen? Missä on sen isän vastuu ja velvollisuus hoitaa sitä lasta parhaalla mahdollisella tavalla, imetys lienee osa tätä?? Vai onko tasa-arvo sitä että isä saa itsekkäästi tehdä mitä hän haluaa, viis lapsesta?

On mennyt tasa-arvo joillekin jo pakkomielteeksi. Onneksi suurin osa miehistä ja naisista tajuaa että perheessä toimitaan ennenkaikkea lasten ja koko perheen eduksi, eikä vaan jankata tasa-arvosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän