Mies päättää kaiken lapsen hoitoon liittyvän meillä
Olen tässä miettinyt, että onko normaalia, että mies päättää pääosin kaikesta lapsen hoitoon liittyvästä ja minulla äitinä ei ole juuri mitään sananvaltaa, jos sattuisin olemaan eri mieltä asioista. Esimerkiksi minun pitää mennä sairaalaan käymään ja sairaalasta ohjeistettiin, että lapsi kannattaa ottaa mukaan, sillä ei ole varmaa, kuinka pitkään joudun viipymään siellä. Isä on kuitenkin sitä mieltä, ettei anna lasta mukaani sairaalaan, vaan haluaa hoitaa häntä kotona sen ajan. En ole synnytyksen jälkeen ollut kertaakaan erossa lapsesta ja se tuntuukin pahalta.
Lisäksi isä haluaa syöttää lapsellemme pullosta äidinmaidonvastiketta, vaikka itse haluaisin täysimettää lapsemme ohjeistusten mukaisesti ja välttää korvikkeita, jos vain mahdollista. Ääritapauksessa hän kerran jopa tunki sen korvikepullonsa kanssa väliin, kun olin imettämässä hieman itkuista vauvaa ja sanoi ettei minun rintamaidostani ole mihinkään, kun vauva itkee syömisen lomassa. Toki jos oma maito ei millään riittäisi, olen korvikkeiden kannalla, mutta muuten teen kaikkeni voidakseni imettää lastamme.
Lastenhoidon lisäksikin kaikki hankinnat menevät hänen toiveiden mukaisesti ja esimerkiksi hän kielsi minua ostamasta uutta kännykkää vanhan rikkouduttua. Oikeasti jo hieman alkaa nyppiä tämä enkä tiedä, miten saisin pidettyä puoliani. Sinänsä hän hoitaa asiat ihan suhteellisen hyvin, mutta niin teen itsekin. Ärsyttää suunnattomasti se, ettei minulla ole minkäänlaista sananvaltaa kodin asioissa - ei edes lapsen hoidossa (mikä yleensä ainakin on edelleen jossain määrin naisten valtakuntaa hyvässä mielessä). Ja huom. tämä ei ole provo. :/
Kommentit (139)
kuulostaa epänormaalilta, jopa sairaalloisen kontrolloivalta. Ei isä voi tunkea äidin ja vauvan väliin tuolla lailla, antelisin kyllä omalle ukolleni oikein olan takaa jos tulisi arvostelemaan imetystäni. Sano sille ukollesi, että nyt tehdään kuule näin, jos ei kelpaa niin alkaa kalppia. Jos sinä haluat imettää vauvaasi niin sinähän sitä sitten imetät ja otat sen sinne sairaalaan mukaan.
EN kyllä katselisi hetkeäkään tuollaista koska tuo ei ole normaalia!
Aika hyvä, kun olet jo nyt huomannut, että tuo ei ole normaalia. Useimmilla naisilla siinä menee vuosiakausia, tai itse asiassa pikkuhiljaa tottuvat siihen, että heillä ei ole lainkaan omaa tahtoa.
Tee asialle jotain ja vaikka kuinka sinua pelottaa, että mies ei rakasta ja jättää sinut, niin tee selväksi rajat: sinua ei tarvitse moittia eikä rintamaitosi voi olla niin huonoa, että pitää muta maitoa tarjota. Sinä olet myös aivan yhtä täysivaltainen kansalainen kuin miehesi ja sinulla on oikeus tehdä omat päätöksesi.
Tässä tapauksessa voi hyvinkin olla pienin huoli se, että mies hoitaisi lasta kotona sinun sairaalakäyntisi ajan.
Kyllä mun mies myös epäillyt äidin maidon riittävyyttä ja ehdotellut korviketta lisänä. Esikoisen kanssa imetys ei heti onnistunut ja hiukan korviketta tuli kokeiltuakin, kun vauva oli kovin itkuinen. Ei vauva siitä pilalle mennyt. Lopulta kuitenkin se korvike jäi, kun imetys alkoi sujua. En mä kokenut kuitenkaan miehen puheita arvosteluna vaan epävarmuutena, miten vauvaa kuuluu hoitaa, kun vauva huutaa suoraa huutoa. Itselläkin oli epäilyksiä imetyksen onnistumisesta, mutta neuvolasta sain tukea, mikä auttoikin.
Mietin siis, että osaatteko te keskustella keskenänne. Saman asian voi selvittää kauniisti tai rumasti. Imetys voi olla herkkä asia, jos sen kokee arvosteluna. Neuvolaan mies mukaan keskustelemaan, miten vauvaa hoidetaan.
Jos sairaalaan voi vauvan mukaan ottaa ja sitä suositellaan, ottaisin vauvan mukaan. Mies voi hoitaa vauvaa muulloin. Ehkä hän on voinut ajatella, että vauvan on helpompi olla kotona eikä sinua ole ajatellut varsinaisesti loukata?
Jos mies pilkkaa ja arvostelee kaikkea tekemistäsi, silloin miettisin uudelleen.Puhuisin muille läheisille myös miehestä.
mutta tuo mita kerroit imetyksesta kuullostaa pahalta, jopa sairaalta. Onko han lapsesta mustasukkainen?
Siis tuntuu pahalta se, että joutuisin nyt olemaan lapsesta ensimmäistä kertaa erossa, kun siis mies haluaa hoitaa häntä kotona.
Lisäksi huolestuttaa sekin, kun hän on joskus turhan suurpiirteinen hoidon suhteen. En myöskään ihan luota hänen kykyynsä ihan oikeasti hoitaa lasta, vaikka todennäköisesti loppujen lopuksi hän ihan ok häntä hoitaakin. Itse olen tarkempi ja haluaisin noudattaa virallisia ohjeistuksia vauvan hoidossa.
Sillä virallisella ohjeistuksella ei tee mitään.
Jos miehesi hoitaa lasta niin mikä on ongelma? Kohta sä valitat kun se Ei hoida lasta.
Eikai lasta minnekkään sairaalaan oteta mukaan jos sitä lasta ei tarvitse hoitaa. Sehän on ihan päivän selvä asia.
Kyllä mun mies myös epäillyt äidin maidon riittävyyttä ja ehdotellut korviketta lisänä. Esikoisen kanssa imetys ei heti onnistunut ja hiukan korviketta tuli kokeiltuakin, kun vauva oli kovin itkuinen. Ei vauva siitä pilalle mennyt. Lopulta kuitenkin se korvike jäi, kun imetys alkoi sujua. En mä kokenut kuitenkaan miehen puheita arvosteluna vaan epävarmuutena, miten vauvaa kuuluu hoitaa, kun vauva huutaa suoraa huutoa. Itselläkin oli epäilyksiä imetyksen onnistumisesta, mutta neuvolasta sain tukea, mikä auttoikin.
Mietin siis, että osaatteko te keskustella keskenänne. Saman asian voi selvittää kauniisti tai rumasti. Imetys voi olla herkkä asia, jos sen kokee arvosteluna. Neuvolaan mies mukaan keskustelemaan, miten vauvaa hoidetaan.
Jos sairaalaan voi vauvan mukaan ottaa ja sitä suositellaan, ottaisin vauvan mukaan. Mies voi hoitaa vauvaa muulloin. Ehkä hän on voinut ajatella, että vauvan on helpompi olla kotona eikä sinua ole ajatellut varsinaisesti loukata?
Jos mies pilkkaa ja arvostelee kaikkea tekemistäsi, silloin miettisin uudelleen.Puhuisin muille läheisille myös miehestä.
Vauva pitäisi ottaa mukaan sairaalaan? Eihän sitä vauvaa siellä hoideta. Sairaala suosittelee kaikkea muutakin. Heidän mielestään vain äiti voi hoitaa lasta. Samoin kuin sosiaaliviranomaisten mukaan vain äiti voi olla lasten huoltaja.
Lapsen paikka ei ole sairaalassa. Eikä AP:kään voi levätä ja rentoutua jos hänellä on lapsi mukana. Anna nyt miehen hoitaa lastaan.
tässä on taas yksi klassinen tyyppiesimerkki äidistä, joka ei anna isän hoitaa lastaan ollenkaan.
Moni äiti imettää hampaat irvessä eikä edes huomaa ettei maitoa tule tarpeeksi. Sivusta seuraamalla huomaa kyllä jos joku on pielessä. Tässä tapauksessa se sivullinen taitaa olla isä.
Unohda täysimetys ja kokeile korviketta, osittaisimetyskin on ihan hyvä vaihtoehto. Ja anna sen isän hoitaa lasta. Muuten olet täällä parin kuukauden päästä valittamassa kun ero tuli, eikä isää kiinnosta tavata ventovierasta lastaan ollenkaan.
Jos sinulla on synnytyksenjälkeinen masennus, hae siihen apua.
Aika hyvä, kun olet jo nyt huomannut, että tuo ei ole normaalia. Useimmilla naisilla siinä menee vuosiakausia, tai itse asiassa pikkuhiljaa tottuvat siihen, että heillä ei ole lainkaan omaa tahtoa.
Tee asialle jotain ja vaikka kuinka sinua pelottaa, että mies ei rakasta ja jättää sinut, niin tee selväksi rajat: sinua ei tarvitse moittia eikä rintamaitosi voi olla niin huonoa, että pitää muta maitoa tarjota. Sinä olet myös aivan yhtä täysivaltainen kansalainen kuin miehesi ja sinulla on oikeus tehdä omat päätöksesi.
Tässä tapauksessa voi hyvinkin olla pienin huoli se, että mies hoitaisi lasta kotona sinun sairaalakäyntisi ajan.
Onhan siinä rintamaidossa vikaa jos sitä ei tule tarpeeksi ja lapsi ei saa ruokaa. Maitoa pitää tulla niin paljon kuin lapsi vaan voi juoda. Sitä pitää myös tulla silloin kun lapsi sitä tarvitsee eikä silloin kun sitä tulee. Lapsi ei itke syödessä jos se saa tarpeeksi maitoa.
Suurimmassa osassa tapauksista korvike on parempaa kuin rintamaito. Kun harvalla naisella maitoa tarpeeksi tulee tai tarpeeksi helpolla.
Muista että imettäessä ei saa polttaa tupakkaa, juoda viinaa ja syödä terveellisesti.
Itse en vaarantaisi imetystä sillä, että jättäisin vauvan kotiin,jos joutuisin pidemmäksi aikaa sairaalaan ja sairaalasta sanottaisiin, että vauvan voi ottaa mukaan.
Minusta on myös röyhkeää ja törkeää, että mies syöttää salaa korviketta tai tunkee pulloa rinnalla olevalle vauvalle!
Vauvahan voi itkeä rinnalla monesta syystä ja maidon vähyys on varmaan se harvinaisin.
kuulostaa epänormaalilta, jopa sairaalloisen kontrolloivalta. Ei isä voi tunkea äidin ja vauvan väliin tuolla lailla, antelisin kyllä omalle ukolleni oikein olan takaa jos tulisi arvostelemaan imetystäni. Sano sille ukollesi, että nyt tehdään kuule näin, jos ei kelpaa niin alkaa kalppia. Jos sinä haluat imettää vauvaasi niin sinähän sitä sitten imetät ja otat sen sinne sairaalaan mukaan.
EN kyllä katselisi hetkeäkään tuollaista koska tuo ei ole normaalia!
Isä ja äiti ovat tasa-arvoisia. Ei äiti voi määrätä yksin miten lapsen kanssa toimitaan. Eikä äiti voi yksin päättää imetetäänkö lasta.
Jos ei niin sitten on ongelma. Tarvitsee asennemuutoksen.
Mutta niin sinakin, ap. Miehesi ei kunnioita sinua aitina ja tiimin jasenena. Vaadi ja ota paikkasi!
Voitaisko ottaa sellainen normaali suhtautuminen tuohon "pyhään imetykseen" ? Jos maitoa tulee reippaasti, lypsäen tuttipulloon josta isä voi sen vauvalle antaa. Lapsen ruokintapäätös kuuluu myös isälle, ei se lapsi yksin äidin ole.
Jos maitoa ei tule tarpeeksi, miksi isän pitäisi vain katsoa vierestä kun lapsi kärsii? Korvikkeet käyttöön nyt vain. Eiköhän se lapsi nälkäänsä yleensä itke, maidon vähyys on todella yleistä vaikka täällä palstailevat meijerihinkit eivät sitä myönnäkään.
Itse en vaarantaisi imetystä sillä, että jättäisin vauvan kotiin,jos joutuisin pidemmäksi aikaa sairaalaan ja sairaalasta sanottaisiin, että vauvan voi ottaa mukaan.
Minusta on myös röyhkeää ja törkeää, että mies syöttää salaa korviketta tai tunkee pulloa rinnalla olevalle vauvalle!
Vauvahan voi itkeä rinnalla monesta syystä ja maidon vähyys on varmaan se harvinaisin.
Imetys EI ole pyhää. Eikä äiti yksin päätä miten lapsen kanssa toimitaan. Isällä on aivan yhtä suuri oikeus päättää mitä lapselle syötetään kuin äidillä. Maidon puute ja laatu on suurimpia syitä sille että lapsi itkee syödessä.
Jos kerran ap haluat imettää ja sinulla on motivaatiota siihen, niin ilman muuta vsuva mukaan sairaalaan. Suurimmalla osalla naisista maitoa tulee riittävästi. Tottakai osalla voi olla alkuvaikeuksia, mutta jos kokee, että jaksaa niiden yli (ja vauva jaksaa), niin ilman muuta kannattaa imettää. Se, että isä tuputtaa korviketta haittaa imetyksen onnistumista jo sillä että isä tuottaa käytöksellään äidille stressiä.
Jos ei niin sitten on ongelma. Tarvitsee asennemuutoksen.
Mutta niin sinakin, ap. Miehesi ei kunnioita sinua aitina ja tiimin jasenena. Vaadi ja ota paikkasi!
Jos maitoa ei tule tarpeeksi niin miten pumppaat sitä pulloihin? Monesti lapsi tarvitsee monta kertaa enemmän maitoa kuin mitä äiti pystyy tuottamaan. On naurettavaa luulla että äidinmaito on jotenkin "pyhää" ja maailman vapauttavaa. Muista että äiti ei voi sanella miten lapsen kanssa tehdään. Isällä on aivan yhtä suuri oikeus päättää asioista
Jos kerran ap haluat imettää ja sinulla on motivaatiota siihen, niin ilman muuta vsuva mukaan sairaalaan. Suurimmalla osalla naisista maitoa tulee riittävästi. Tottakai osalla voi olla alkuvaikeuksia, mutta jos kokee, että jaksaa niiden yli (ja vauva jaksaa), niin ilman muuta kannattaa imettää. Se, että isä tuputtaa korviketta haittaa imetyksen onnistumista jo sillä että isä tuottaa käytöksellään äidille stressiä.
Suurimalla osalla naisista Ei tule tarpeeksi maitoa.
Lapsen Ei pidä kärsiä siitä että äiti ei voi tuottaa maitoa. Eikä lapsen tarvitse kestää. Jos ei tule maitoa niin korviketta sitten.
Stressiähän just vähentää se jos mies hoitaa lasta. Eikö sitä naiset huuda täälläkin kuorossa? Että miehet hoitaisivat lasta? Mutta nyt sitten mies onkin toisen luokan kansalainen kun "pyhä" äiti tekee "pyhää" imetystä vaikka se ei siihen kykenekkään.
Siis tuntuu pahalta se, että joutuisin nyt olemaan lapsesta ensimmäistä kertaa erossa, kun siis mies haluaa hoitaa häntä kotona.En myöskään ihan luota hänen kykyynsä ihan oikeasti hoitaa lasta, vaikka todennäköisesti loppujen lopuksi hän ihan ok häntä hoitaakin. Itse olen tarkempi ja haluaisin noudattaa virallisia ohjeistuksia vauvan hoidossa.
Äiti haluaa kontrolloida. Hän ei luota vauvan isään tasapuolisena vanhempana. Todennäköisesti isä on ehdottanut lisämaidon antamista ihan hyvällä, mutta äiti on kokenut isän tunkeutuvan hänen reviirilleen.
Tyypillinen nuori äiti, joka epävarmuuksissaan omii vauvan itselleen ja vuoden päästä valittaa kun mies ei ole kiinnostunut lapsesta.
Enkä todellakaan tajua miksi vauva pitäisi raahata sairaalaan, pahimpaan pöpöpesään tautien keskelle, kun hänellä on kotona rakastava vanhempi häntä hoitamassa.
Ap, sun on aika katsoa nyt peiliin.
Mieti turvallisuuttasi:
Onko mies mustasukkainen? Epäileekö hän sinua perusteettomasti?
Rajoittaako hän muuten elämääsi? Taloudellisesti, liikkumistasi, ystävien suhteen, sukulaisten? Muuten?
Seksuaalisesti: pakottaako sinua johonkin?
Uhkaileeko jollakin voimankäytöllä?
Vähätteleekö, nimittelee, pilkaa jne. henkistä kiusaamista?
Onko tahtosi hänen taskussaan?
Onko fyysistä väkivaltaa tai sen uhkaa?
Onko miehellä aiemmin ollut jotain yllä mainituista?
Onko miehellä mielenterveys tai päihdeongenlmia? Onko lapsuudessa ollut jotakin vakavasti pielessä?
Miltä sinusta tuntuu?
Onko hänellä harhaluuloja sinusta tai lapsesta?
Toinen akseli:
Ydinkysymys on kuitenkin vallasta ja kontrollista. Onko teillä ongelma kasvatus- ja hoivanäkemysten yhteensovittamisesta?
On tärkeää, että teillä olisi yhteinen linja. Siksi teidän täytyy jotenkin sovittaa yhteen näkemyksenne.
Mies ei saa estää sinun imettämistä ja olemista vauvan kanssa, jos sinä hänestä ensijaisesti hoidat. Sinulla on sanavaltaa näihin.
Miehellä on luonnollisesti isänä oikeus hoitaa lastaan ja yhdessä kanssasi päättää hänen hoivastaan.
Jos ette pääse yhteisymmärrykseen, kerro ongelmasta pikaisesti neuvolassa.
Meidän kulttuurissa on tapana, että äiti saa päättää vauvan hoitamisesta. Voisitteko esim. miettiä, miten pian tilanne muuttuu, kun vauva syö kiinteitä ja kiintyy isään? Miehelle voisi avata aikaperspektiiviä siihen, miten tilanne pian muuttuu luontevasti hänen edukseen: saa enemmän, kun imetyksen osuus pienenee luonnollisesti.
Kännykän ostokielto kuulosti erikoiselta, mutta millä tavoin mies päättää lasten hoidosta? Annatko miehen osallistua vauvan hoitoon? Jos et luota miehen hoitotaitoon, eihän kukaan sitä opikaan, jollei saa mahdollisuutta. Mitä virallisia ohjeita mies ei haluaisi noudattaa? Onko mies ollut neuvolassa mukana? Joskus neuvoja on helpompi kuulla ja uskoa ammattilaisen suusta kuin oman vaimon. Neuvot voivat olla myös suosituksia, joita ei aina voi noudattaa pilkun tarkasti vaan maalaisjärjellä soveltaen.