Mies päättää kaiken lapsen hoitoon liittyvän meillä
Olen tässä miettinyt, että onko normaalia, että mies päättää pääosin kaikesta lapsen hoitoon liittyvästä ja minulla äitinä ei ole juuri mitään sananvaltaa, jos sattuisin olemaan eri mieltä asioista. Esimerkiksi minun pitää mennä sairaalaan käymään ja sairaalasta ohjeistettiin, että lapsi kannattaa ottaa mukaan, sillä ei ole varmaa, kuinka pitkään joudun viipymään siellä. Isä on kuitenkin sitä mieltä, ettei anna lasta mukaani sairaalaan, vaan haluaa hoitaa häntä kotona sen ajan. En ole synnytyksen jälkeen ollut kertaakaan erossa lapsesta ja se tuntuukin pahalta.
Lisäksi isä haluaa syöttää lapsellemme pullosta äidinmaidonvastiketta, vaikka itse haluaisin täysimettää lapsemme ohjeistusten mukaisesti ja välttää korvikkeita, jos vain mahdollista. Ääritapauksessa hän kerran jopa tunki sen korvikepullonsa kanssa väliin, kun olin imettämässä hieman itkuista vauvaa ja sanoi ettei minun rintamaidostani ole mihinkään, kun vauva itkee syömisen lomassa. Toki jos oma maito ei millään riittäisi, olen korvikkeiden kannalla, mutta muuten teen kaikkeni voidakseni imettää lastamme.
Lastenhoidon lisäksikin kaikki hankinnat menevät hänen toiveiden mukaisesti ja esimerkiksi hän kielsi minua ostamasta uutta kännykkää vanhan rikkouduttua. Oikeasti jo hieman alkaa nyppiä tämä enkä tiedä, miten saisin pidettyä puoliani. Sinänsä hän hoitaa asiat ihan suhteellisen hyvin, mutta niin teen itsekin. Ärsyttää suunnattomasti se, ettei minulla ole minkäänlaista sananvaltaa kodin asioissa - ei edes lapsen hoidossa (mikä yleensä ainakin on edelleen jossain määrin naisten valtakuntaa hyvässä mielessä). Ja huom. tämä ei ole provo. :/
Kommentit (139)
On tärkeää, että isä saa luoda oman suhteen lapseen ja hoitaa häntä omalla tavallaan MUTTA jos äiti joutuu väkisin ja vastoin omaa tahtoaan olemaan erossa pienestä vauvasta, niin se voi olla oikeasti vahingollista äidin ja vauvan suhteelle. Erityisesti esikoisvauvan kanssa, kun tunteet ovat kenties voimakkaammat ja itse epävarmempi. Ei kaikilla ole näin, ja isompien lasten äidit ovat ehkä unohtaneetkin nämä tunteet, mutta monille tilanne on tämä. Esim. mulla oli näin, siitä huolimatta, että olen kohtuullisen normaalis ja tasapainoinen ihminen.Jos joku ihan täyspäisesti väittää, että yhden yön erossaolo on jotenkin vahingollinen äidin ja vauvan suhteelle, ei voi kutsua itseään mitenkään normaaliksi tai tasapainoiseksi ihmiseksi. Epätervettä riippuvuutta se on. Ei ihme, että täällä valitetaan kun isät eivät hoida lapsiaan....
Pienen vauvan äidille muutaman tunninkin ero voi olla raastavaa.
eihän siitä silloinkaan yhdessä sovita, eihän? Jos äiti menee useammaksi päiväksi sairaalaan ja vauva jää kotiin, niin kyllä se imetys silloin oli siinä.
Ymmärrän korvikkeen tarjoasmisen jos mies on huolissaan maidon riittävyydestä, mutta kyllä minä todellakin olisin pahoittanut mieleni jos mieheni olisi sanonut ettei maidostani ole mihinkään. Asiat voi esittää monella tavalla ja oikeasti minusta kuulostaa että tuossa mies yrittää kontrolloida ja mitätöidä Ap:ta. Ei kuulosta siltä että mies vain haluaisi osallistua lapsen hoitoon tasaveroisena.
Ei äiti päätä lapsen hoidosta YHTÄÄN enempää kuin mieskään koskaan. Eikä se imetys ole mikään ihmeellinen juttu. Lapsen voi ihan hyvin ruokkia korvikkeella
että mies päättää kaikesta vaikka esität puhuvasi tasa-arvon puolesta. Kyllä lapsi varmasti pärjää korvikkeellakin mutta minusta isällä ei ole oikeutta kieltää äitiä imettämästä jos äiti niin tahtoo tehdä.
Kuten jo sanoin, eihän silloin asiasta päätetä yhdessä vaan mies yksinään sanelee kuinka toimitaan.
Ensinnäkin, mun tietojen mukaan vauvan kehitykselle on elintärkeää, että hänellä on ainakin yksi kiinteä ihmissuhde, eli ainakin yksi ihminen, joka on lähes koko ajan vauvan kanssa ja poissa vain pieniä hetkiä.
Kun vauva kasvaa, erot voivat olla pitempiä. On hienoa jos näitä ihmisiä voi olla kaksi tai useampia, mutta pieni vauva tarvitsee ainakin yhden, joka ei häivy useiksi tunneiksi/päiviksi paikalta. Ja yleensä kahden vanhemman perheissä täksi henkilöksi muodostuu äiti, koska äiti jää vauvan kanssa kotiin ja isä käy töissä. Näin ollen vauvan takia äidin ei pitäisi olla kovin pitkiä aikoja erossa hänestä. Toki on sitä parempi, mitä enemmän isä on vauvan kanssa myös. Ja isä voi aivan yhtä hyvin muodostua täksi olennaiseksi hoivaajaksi, jos hän on vauvan kanssa syntymästä saakka jatkuvasti.
Tietysti jos kiistät koko nykykehityspsykologian tietovaraston niin se on sinun oikeutesi, itse kuitenkin pidän sitä ihan olennaisena.
Ja tuohon äidin tasapainoisuuteen: kuten sanottu, mä en kyennyt olemaan vauvasta erossa kuin tunnin-pari, ja jos olisin joutunut, niin uskon, että se olisi voinut vahingoittaa minun ja lapseni suhdetta. Olen kuitenkin pärjännyt elämässä mukavasti, en ole koskaan käyttänyt MT-palveluita, kaksikin tutkintoa on, saman miehen kanssa nyt 12 vuotta, 2 tervettä lasta, ystäviä, harrastuksia, työpaikka. Vastaavia tarinoita on lähipiirissä useita. Ja tosiaan mieheni on ollut pitkään hoitovapaalla molemmista lapsista, eli en ole ominut lapsia vaan elättänyt perhettä ja "antanut" mieheni olla kotona - muuhun hän ei olisi suostunutkaan.
Summa summarum: Kaikki havaintoni ja kokemukseni tukevat seuraavaa:
On normaalia, jos äiti ei henkisesti voi olla erossa vauvastaan. Se ei ole merkki mielenterveysongelmista. Isä voi tästä huolimatta luoda lapsiin kiinteän suhteen ja toteuttaa vanhemmuuttaan tasaveroisesti (ainakin ihan pikkuvauva-ajan jälkeen).
Jos isä ei saa nyt osallistua vauvan hoitoon, ei sellaista hetkeä tule myöhemminkään kun se "äiti tietää kaiken parhaiten" ja kaikki tehdään äidin tavalla tai ei ollenkaan.
Kyllä se hetki tuli meidän perheessä ja myös useissa tuntemissani perheissä, vaikka äidit ovat olleet päävastuussa vauvasta n. ensimmäiset 6-9 kk. Miehet (eivätkä kaikki naisetkaan) eivät voi tajuta, miten vaikeaa ja vahingollista tuoreelle äidille voi olla, jos muut puuttuvat koko ajan siihen, miten hän hoitaa vauvaa. Vauvasta erossa oleminen on myös monille todella vaikeaa. Normaali tasapainoinen aikuinen mies kykenee kyllä luomaan suhteen vauvaan, vaikkei saa päättää imetyksestä tai siitä, koska äiti on yön erossa vauvasta.
Laki ja moraali sanoo että mies on tasa-arvoinen vanhempi naisen kanssa ihan alusta asti. Jos se on naiselle vaikeaa niin oma ongelma.
"Ihan jo vauvan aivojen kehityksen kannalta pienet erot hoivan annossa kehittävät. Muutenkin lapselle on vain hyvä, jos hänellä on useampia turvallisia suhteita. On mahtavaa, jos toinen vanhempi voi astua remmiin erityisesti silloin, kun toisella vanhemmista on huono olla, väsymys painaa. Jos toinen ei huomaa tai myönnä väsymystään, tarvitaan hienotunteista ”vallankaappausta” hetkeksi."
Lainattu täältä: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/isy…
Mutta tietysti av-mamma tietää enemmän kuin joku foliohattupäinen Mannerheimin Lastensuojeluliitto.... :-D
En edelleenkään käsitä miten vaikka yhden yön erossa oleminen voisi vahingoittaa äidin ja vauvan suhdetta. Mites sitten sektioäidit? Sellaiset, jotka eivät ole edes nähneet lastaan ensimmäiseen vuorokauteen tai pariin. Entäpä keskosena syntyneet vauvat, jotka viettävät keskoskaapissa ensimmäiset kuukautensa?
Jotakin rajaa tuohon musta-tuntuu-juttuun! Kaikkea soopaa ei kannata uskoa.
Sikiön syke 120-160 levossa, liikkeessä suurempi. Aikuisen normaali syke levossa 60-80 per minuutti. Jos sikiöllä olisi kohdussa äidin syke, olisi aika huolestua melkoisesti.
Sen vauvan syke voi ottaa mallia myös isästä, ei se lapsiriepu tiedä onko äidin vaiko isän rinnalla. Kenguruhoitoa kun voi antaa isäkin. Tai ihan ventovieras hoitsukin.
sairaalaan, ties mitä pöpöjä sieltä saa.
Muuten minusta kyllä tuntuu ettei sulla ole ´´otetta´´ äitiyteen kun noin annat miehen olla päällepäsmärinä. SE taas ei ole hyvä asia, sillä luoja on kyllä luonut äidille tiettyjä ominaisuuksia hoitaa parhaiten omaa vauvaansa.
Muista, kun imetät lyö vauvasi sydän sun sydämen tahtiin kuten kohdussa ollessaan. Vauvan kannalta sillä on taatusti joku merkitys -kuten turvallisuus!!
Kymmeniä vuosia opetettiin imettämään 4-tunnin välein! Vain jotain mainitakseni:)
"Ihan jo vauvan aivojen kehityksen kannalta pienet erot hoivan annossa kehittävät. Muutenkin lapselle on vain hyvä, jos hänellä on useampia turvallisia suhteita. On mahtavaa, jos toinen vanhempi voi astua remmiin erityisesti silloin, kun toisella vanhemmista on huono olla, väsymys painaa. Jos toinen ei huomaa tai myönnä väsymystään, tarvitaan hienotunteista ”vallankaappausta” hetkeksi."
Lainattu täältä: <a href="http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/isy…" alt="http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/isy…">http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/isy…;
Mutta tietysti av-mamma tietää enemmän kuin joku foliohattupäinen Mannerheimin Lastensuojeluliitto.... :-D
En edelleenkään käsitä miten vaikka yhden yön erossa oleminen voisi vahingoittaa äidin ja vauvan suhdetta. Mites sitten sektioäidit? Sellaiset, jotka eivät ole edes nähneet lastaan ensimmäiseen vuorokauteen tai pariin. Entäpä keskosena syntyneet vauvat, jotka viettävät keskoskaapissa ensimmäiset kuukautensa?
Neuvolan terkkana toimin ja tietoja päivitetään tämän tästä. Just oli raskausdiabeteskoulutus. Mistä ihmeestä olet tällaisenkin tiedon kaivanut? :-) Täällä ei kukaan uskonut korviaan kun kerroin jonkun väittävän näin. Ei se vauvan syke imettäessä mihinkään synkronoidu. :-DDD
48 pitäiskö sun päivittää tietojasi?
Sikiön syke 120-160 levossa, liikkeessä suurempi. Aikuisen normaali syke levossa 60-80 per minuutti. Jos sikiöllä olisi kohdussa äidin syke, olisi aika huolestua melkoisesti.
Sen vauvan syke voi ottaa mallia myös isästä, ei se lapsiriepu tiedä onko äidin vaiko isän rinnalla. Kenguruhoitoa kun voi antaa isäkin. Tai ihan ventovieras hoitsukin.
Muuten minusta kyllä tuntuu ettei sulla ole ´´otetta´´ äitiyteen kun noin annat miehen olla päällepäsmärinä. SE taas ei ole hyvä asia, sillä luoja on kyllä luonut äidille tiettyjä ominaisuuksia hoitaa parhaiten omaa vauvaansa.
Muista, kun imetät lyö vauvasi sydän sun sydämen tahtiin kuten kohdussa ollessaan. Vauvan kannalta sillä on taatusti joku merkitys -kuten turvallisuus!!
tarkoita, että äidin kannattaisi lähteä yöksi pois vauvan luota. Tällä viitataan esim. siihen, että isän tapa seurustella vauvan kanssa voi olla erilainen kuin äidin.
(ap, sorry että menin mukaan tähän ja osaltani turmelin ketjusi...tsemppiä ja puhu miehesi kanssa ja yritä jaksaa tehdä itse päätöksiä ja pitää niistä kiinni. sulla on siihen oikeus.)
Lainattu täältä: <a href="http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/isy…" alt="http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/isy…">http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/isy…;
Ei kai siitä ole kyse? Mutta äidillä on erilaisia ominaisuuksia ja kykyjä kuin isällä vauva-aikaan nähden:imetys, tuoksu, kyky helliä, herkkyys ymmärtää itkun sävy...ja joku syyhän siihenkin on kun äidin kohtu supistelee imetettäessä. Se siis palautuu ennalleen jos et älyä!
Ja todellakin, niin kauan kun tiedemiehet eivät keksi mistä elämä sai alkunsa niin minä uskon ihmiskunnan älykkääseen luojaan!
Siis tuo, joka koko ajan vastaa eri viesteihin jauhamalla tasa-arvosta? Pelottavan oloinen kontrollifriikki joka tapauksessa. Ei näytä kykenevän normaaliin keskusteluun lainkaan, eikä kuuntele vastapuolen mielipidettä ollenkaan.
Ap, oletko vielä paikalla?
sinun mielipiteilläsi. Mitä jos isä haluaa olla henkisesti lapseen yhteydessä?
Lapsi ei todellakaan tarvitse että joku on koko ajan hänen luonaan.
Sä lässytät koko ajan ihan omiasi. Äidin suhde lapseen häiriintyy?!!!? Ei se ole sen erikoisempi kuin isän suhde lapseen. Lapsen hoidossa aikuisen tuntemuksella ei ole mitään merkitystä.
Yrität vaan vahvistaa jotain sekopäistä äiti myyttiä äidin ylivertaisuudesta ja siitä miten ainoa oikea tapa on että äiti hoitaa lasta.
Ei kai siitä ole kyse? Mutta äidillä on erilaisia ominaisuuksia ja kykyjä kuin isällä vauva-aikaan nähden:imetys, tuoksu, kyky helliä, herkkyys ymmärtää itkun sävy...ja joku syyhän siihenkin on kun äidin kohtu supistelee imetettäessä. Se siis palautuu ennalleen jos et älyä!
Ja todellakin, niin kauan kun tiedemiehet eivät keksi mistä elämä sai alkunsa niin minä uskon ihmiskunnan älykkääseen luojaan!
Viimeinen osa tekstistäsi kertoo kaiken. Olet uskontohihhuli. Eli sinun kanssasi on täysin hyödytöntä puhua mistääm. Jos ihminen uskoo että maailma on syntynyt jonkun "jumalan" tekemänä niin se kertoo kaiken tarpeellisen ihmisen älykkyydestä. Eikä se ole mairitteleva
Siis tuo, joka koko ajan vastaa eri viesteihin jauhamalla tasa-arvosta? Pelottavan oloinen kontrollifriikki joka tapauksessa. Ei näytä kykenevän normaaliin keskusteluun lainkaan, eikä kuuntele vastapuolen mielipidettä ollenkaan.
Ap, oletko vielä paikalla?
Ap, pidä puolesi, sinulla on oikeus päättää imetyksestä, sinulla ne tissit ovat. : ) Imetys on lisäksi ihan kaikkien kansainvälisten tutkimusten mukaan vauvalle erittäin hyödyllistä kaikin puolin, siihen ei kellään ole vastaansanomista! Korvikkeilla kasvaa myös terveitä lapsia, itsekin olen niitä syöttänyt yhdelle lapsistani, ei siinä mitään. Mutta tosiaan tutkimustulosten valossa imetys on paras tapa ruokkia ihmislapsi. jos se ei onnistu, sitten ei onnistu, mutta yrittää kannattaa.
Ap, avaa vähän, onko mies muutenkin kontrollifriikki? Onko suhteessa ollut joko fyysistä tai henkistä väkivaltaa? Millainen mies on ystävillesi ja sukulaisillesi?
Osaatko pitää puolesi ja olla jämäkkä, vaikka mies suuttuisikin vai pelkäätkö konflikteja?
naispuolinen auttaa hoidossa kun joudut olemaan poissa kotoa? Varmaan helpottaisi sun oloasikin.
Ihmettä tämä asiaan vaikuttaisi? Ei kai nyt siitä ole kyse ettei lapsi pärjäisi sitä aikaa ilman _naista_, vaan että isä jyrää äidin päätöksenteossa.
vauvan sydämenlyönneistä imetettäessä? Tutkimuksessa ei sanottu, että mukautuu myös isän sykkeeseen! Ja lepääkö se äiti kaiken aikaa?
Neuvolan terkkana toimin ja tietoja päivitetään tämän tästä. Just oli raskausdiabeteskoulutus. Mistä ihmeestä olet tällaisenkin tiedon kaivanut? :-) Täällä ei kukaan uskonut korviaan kun kerroin jonkun väittävän näin. Ei se vauvan syke imettäessä mihinkään synkronoidu. :-DDD
Ja sinäkö olet tyhjän päällä? Muutes, kyllä nämä isän ja äidin erot olen saanut ammattilaisilta vaikkakaan en heitäkään aina usko.
Viimeinen osa tekstistäsi kertoo kaiken. Olet uskontohihhuli. Eli sinun kanssasi on täysin hyödytöntä puhua mistääm. Jos ihminen uskoo että maailma on syntynyt jonkun "jumalan" tekemänä niin se kertoo kaiken tarpeellisen ihmisen älykkyydestä. Eikä se ole mairitteleva
vauvan sydämenlyönneistä imetettäessä? Tutkimuksessa ei sanottu, että mukautuu myös isän sykkeeseen! Ja lepääkö se äiti kaiken aikaa?
Ei miehen ja naisen sydämmenlyönneillä ole eroja? Kukaan ei voi tunnistaa sydämmenlyönneistä onko henkilö mies vai nainen?
Ja sinäkö olet tyhjän päällä? Muutes, kyllä nämä isän ja äidin erot olen saanut ammattilaisilta vaikkakaan en heitäkään aina usko.
enkä missään mielikuvitusmaailmassa. Ihminen on biologinen olento. Oikeastaan olemme vain kasa soluja. Emme mitään "jumalan" luomia "sielullisia" olentoja
naispuolinen auttaa hoidossa kun joudut olemaan poissa kotoa? Varmaan helpottaisi sun oloasikin.
Ihmettä tämä asiaan vaikuttaisi? Ei kai nyt siitä ole kyse ettei lapsi pärjäisi sitä aikaa ilman _naista_, vaan että isä jyrää äidin päätöksenteossa.
Just toisinpäinhän se on. Ei äiti voi sitä yksin päättää että ottaa lapsen mukaan sairaalaan. Sen enempää kuin sitä mitä lapsi syö. Miehellä on aivan saman verran oikeutta vaikuttaa lapsensa elämään kuin äidillä.
Jos joku ihan täyspäisesti väittää, että yhden yön erossaolo on jotenkin vahingollinen äidin ja vauvan suhteelle, ei voi kutsua itseään mitenkään normaaliksi tai tasapainoiseksi ihmiseksi. Epätervettä riippuvuutta se on. Ei ihme, että täällä valitetaan kun isät eivät hoida lapsiaan....