Rahojen riittävyydestä..Meidänkin perhettä aina ihmetellään.
Parikin kaveria on ihmetellyt, miksi meillä riittää rahat matkusteluun ja heillä ei. Tämä aihe tuli siis tuolta toisesta ketjusta mieleen, jossa valitettiin, että rahat ei riitä kuin pakollisiin menoihin.
Meillä on tulot nettona miehen kanssa yhteensä alle 3000 euroa. Sanotaan nyt vaikka että 2800€, en ihan tarkkaa summaa tiedä koska mun voi hiukan vaihdella kuukausittain. 1 auto ja lisäksi 1 kalliskustannuksinen harrasteauto. 1 lapsi. Matkustetaan yleensä 2 kertaa vuodessa, tai sitten tehdään 1 pidempi ja kalliimpi reissu. Lisäksi voidaan käydä laivalla, viettää hotelliöitä Suomessa jne. ilman suurempi rahaongelmia.
Syyt tulee tässä:
Käyttöautomme on maksanut meille 2 vuotta sitten 1000 euroa. Ihan siis käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Siitä maksetaan vero ja liikennevakuutus. Veron määrää en muista, liikennevakuutus on noin 100€ vuodessa. Huoltoja ei tehdä. Mies vaihtaa polttimot ja renkaat, lisäilee öljyt jne. mutta ei osaa korjata. Jos tulee isompi vika, tämä myydään nettiauton kautta muutamalla satkulla ja ostetaan uusi vastaava tilalle.
Aiemmin tarvitsimme kaksi autoa ja silloinkin tehtiin näin, eli tätä on tehty jo 10 vuotta. Ollaan säästetty tällä tavalla ihan varmasti tuhansia ja tuhansia euroja, verrattuna siis siihen että meillä olisi kallis autolaina, maksettais täyskaskoa ja käytettäisiin autoa hintavissa huolloissa.
Mun työmatka on 50km suuntaansa ja sen kuljen autolla, eikä kertaakaan ole nämä autot tielle jättäneet. Miehellä oli aiemmin 25km ja silloin oli kaksi autoa, nykyään hän pääsee pyörällä töihin.
Asuntolaina 600€ kuussa, yhtiövastike + sauna ja vesi on 300€/kk. Sähkö on kilpailutettu ja otettu Vaasan sähkösta vaikka asutaan Etelä-Suomessa. Sähkölasku siirtoinen ehkä noin 50€ kuussa.
Mun puhelimen maksaa työpaikka, miehen ja lapsen puhelinlaskut yhteensä noin 30€/kk. Nettimaksu 30€ kk.
Lehtiä ei tule, kanavapaketteja ei tarvita jne.
Lapsella on vain ilmaisia harrastuksia. Minä käyn salilla, mutta se maksaa vain 20€/kk kun en ottanut paikkakunnan kalleita saleja, vaan pienen yksityisen.
Kaupassa käydään kerran viikkoon, jolloin on suunniteltu etukäteen koko viikon ruuat. Täydennystä toki leivän, maidon ja vihannesten osalta viikolla, mutta isoimmat ostokset kerralla. Ja usein käydään esim. sunnuntaina klo 12 kun kauppa aukeaa, jolloin on 30% alennuksessa paljon lihaa ja kanaa. Näitä sitten pakastamme ja käytämme pakastimesta pois ja ostamme uutta aletuotetta tilalle.
Ruuaksi siis meillä ihan perusruokaa, lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/riisiä/pastaa ja jotain kastiketta ehkä. Salaattia/kasviksia on joka aterialla. Minä saan töistä lounarit eli syön niillä lounaan, mies ottaa joskus eväät töihin mutta läheskään aina ei syö mitään päivällä, lapsi syö päivällä koulussa.
Minä käyn kampaajalla, halvin jonka löysin (siis pl. kotiparturit, joille en mene) on 25€/kerta. Värjään hiukset itse, se on tosi helppoa oikeasti.
Mies ei tarvitse parturia, lapsen parturi maksaa 20€/kerta.
Vaatteita ostetaan alesta, ja monesti noilta ulkomaanmatkoiltamme (halpaketjut euroopassa C&A, Primark jne., joista saa kivoja vaatteita tosi halvalla). Ja vaatteita ei ole pakko olla järjetöntä määrää, vähemmälläkin pärjää!
Noilla säästökeinoilla siis pystymme maksamaan kalliit vakuutukset jne. tuohon harrasteautoon ja matkailemaan pari kertaa vuodessa, Euroopassa ja välillä kauempanakin.
Kommentit (253)
(luonto kiittää) ja polttoaineen kulutuksessa saisitte ihan tuntuvan säästön, nykyään monen auton nimessä on eco-liite, kannattaa tutustua mitä käytännössä tarkoittaa. Turvallisuus on myös yksi kriteeri, ei toki kaikille niin merkittävä.
(luonto kiittää) ja polttoaineen kulutuksessa saisitte ihan tuntuvan säästön, nykyään monen auton nimessä on eco-liite, kannattaa tutustua mitä käytännössä tarkoittaa. Turvallisuus on myös yksi kriteeri, ei toki kaikille niin merkittävä.
Vaikka se auto kuluttais 3 litraa satasella, niin säästö ei ole niin merkittävä, että se kattaisi autolainan korkoineen, huollot ja kaskon.
Ja edelleen, ME EMME HALUA UUTTA AUTOA! :) Mä voin aivan hyvin ajaa tällä nykyisellä niin kauan kuin se toimii. Siinä on abs ja airbagit, se riittää mulle.
ap
vaan vuosimalliltaan uudempi, siinä on vissi ero. Väitän, että uudempaa teknologiaa sisältävä auto erityisesti talvella tuo todella merkittäviä säästöjä, mutta te ette ole edes ottaneet asioista selvää joten ehkä turha jankata. Onnea ensi talveen autonne kanssa, sitä tulette tarvitsemaan.
vaan vuosimalliltaan uudempi, siinä on vissi ero. Väitän, että uudempaa teknologiaa sisältävä auto erityisesti talvella tuo todella merkittäviä säästöjä, mutta te ette ole edes ottaneet asioista selvää joten ehkä turha jankata. Onnea ensi talveen autonne kanssa, sitä tulette tarvitsemaan.
No kerro ihmeessä, miten se tuo talvella merkittäviä säästöjä?
Lohkolämppäri tuossa on, eli ei tarvitse kylmänä käynnistellä. Tuon kulutuksen olen itse laskenut, eli se pitää paikkaansa.
Mutta kerro sinä niistä säästöistä, niin ehkä olen viisaampi kohta.
ap
Onko siinä mitään järkee pihistää kaikesta 50 viikkoo vuodessa, että pääsee kahdeksi viikoksi reissuun vuodessa? Veikkaisin vielä, etteivät ap:n matkat ole mitään pistetään kaikki sileeksi luxus lomia vaan silloinkin pihistellään.
Mä mieluummin ajan kunnollisella (=turvallisella)autolla, ostan kaupasta mitä lystään, enkä vaan tarjouksia ja suon pientä luksusta itselleni viikottain. (kampaaja, kosmetolgi, teatteri, ravintolakäynti...)
vaikka ketjun alussa et tiennyt edes bensakuluja ;) Bensankulutus kasvaa talvella lohkolämppäristä huolimatta ja vanhoissa romuissa tämä kasvu on suurempi kuin uudemmissa. Edelleen kehotan tutustumaan eco-teknologiaa sisältäviin autoihin, näissä on kaikenlaisia kulutuksen säästämiskonsteja, mm. auto sammuu liikennevaloihin, toki siis hallitusti, ei niinkuin tonnin peltipurkit ;)
Onko siinä mitään järkee pihistää kaikesta 50 viikkoo vuodessa, että pääsee kahdeksi viikoksi reissuun vuodessa? Veikkaisin vielä, etteivät ap:n matkat ole mitään pistetään kaikki sileeksi luxus lomia vaan silloinkin pihistellään.
Mä mieluummin ajan kunnollisella (=turvallisella)autolla, ostan kaupasta mitä lystään, enkä vaan tarjouksia ja suon pientä luksusta itselleni viikottain. (kampaaja, kosmetolgi, teatteri, ravintolakäynti...)
Ei meillä pihistetä kaikesta. Meillä pihistetään autossa ja ei tilata esim lehtiä jne. Mutta kyllä meillä syödään hyvää ruokaa (sitä saa myös edullisesti vaikka täällä ei sitä koskaan uskota), käydään ravintolassa välillä, käydään elokuvissa jos on joku kiva mikä halutaan nähdä, käydään uimahallilla jne. Uimahallikaan ei täällä maksa meidän koko perheelle kuin alle kympin (mä saan liiton kautta puoleen hintaan kortin) eli ei näihin nyt älyttömiä summia kulu.
Mä en ole koskaan tykännyt käydä kosmetologilla, eli en kaipaa sellaista. Kampaajalla käyn kuten sanoinkin. Teatterista ei olla erityisen kiinnostuneita kumpikaan, lempibändien keikoilla tosin käydään pari kertaa vuodessa miehen kanssa.
Lomilla ei pihistellä, tosin ei me 5 tähden hotelleissa asuta mtta kuitenkin.
ap
vaikka ketjun alussa et tiennyt edes bensakuluja ;) Bensankulutus kasvaa talvella lohkolämppäristä huolimatta ja vanhoissa romuissa tämä kasvu on suurempi kuin uudemmissa. Edelleen kehotan tutustumaan eco-teknologiaa sisältäviin autoihin, näissä on kaikenlaisia kulutuksen säästämiskonsteja, mm. auto sammuu liikennevaloihin, toki siis hallitusti, ei niinkuin tonnin peltipurkit ;)
Kuten alussa sanoinkin noista bensakuluista, mulla ei ole mitään bensakorttia tms. eli ei ollut tullut laskettua mitä niihin tarkalleen kuukaudessa menee. Muutama kuukausi sitten laskin tuon auton kulutuksen, ihan siksi koska siitä oli juttua yhden kaverin kanssa. Siis laskin ihan silleen perinteisellä tyylillä eli tankkasin täyteen, ajoin tyhjäksi ja tankkasin uudelleen täyteen ja laskin siitä keskikulutuksen.
Nuo valoihin sammuvat ecoautot ovat just niitä kalliita autoja, joista en tosiaan ole kiinnostunut. Tonnin peltipurkkini on sammunut kerran valoihin kun nostin kytkimen vähän liian rivakasti ylös.
ap
ja tule sitten tänne kertomaan, palaillaan! :)
joiden harrastuksiin ja varusteisiin menee kuukaudesta riippuen 500-1000 euroa, mutta ihan mielelläni laitan rahaa lasteni hyvinvointiin joka on mielestäni jotain ihan muuta kuin pleikkapelit. Ap voisit ehdottaa että miehesi luopuu kalliista autoharrastuksestaan niin jäisi teilläkin matkustelun lisäksi varaa satsata myös lapseen.
ihme sekoilua
Ensin ei tiwnnyt bensan hintaa ja sitten se oli eurolleen selvillä ja sitten. Poika ei halunnut harrastaa ja sitten se harrastaakin.ja sitten isovanhemmat maksaa ja sitten ne ei maksaneetkaan
En tiennyt bensaan menevän rahan kokonaiskustannusta, mutta laskin sen ihan sillä kulutuksen perusteella teidän iloksenne. Siis päivässä ajan 100km, auto kuluttaa 8 litraa satasella ja työpäiviä laskin 23 kuukauteen ja siitä otin summan.
Poika harrastaa sitä helvetin sählyä minkä mainitsin jo ketjun alusta asti :)
Isovanhemmat maksoi puhelimesta puolet, siinä ei mielestäni myöskään ole mitään epäselvyyttä ollut missään vaiheessa. Täällä vain halutaan vääntää kaikki miten sattuu.ap
tarkemmin. Sanoin että muutama kuukausi sitten laskin kulutuksen. Siis paljonko kuluu bensaa per 100km. Se on eri asia kuin bensakulut kuukaudessa.
ap
Ja oikeesti, kuka ok-tuloinen haluaa ajaa jollain tonnin räppänällä?
ME! Minulle ei ole mitään väliä sillä, miltä auto näyttää tai mitä vuosimallia tai merkkiä se on, ja mies on samanlainen. Hän kyllä on osannut muutaman vian korjata, mitä tonnin räppänäämme on tullut, mutta koskaan se ei ole jättänyt tielle ja aina se on mennyt katsastuksestakin läpi. Räppänä on Opel, vuosimallia en luonnollisesti muista, mutta 90-luvulta se on.
Meillä on auto peräti 2000-luvulta, mutta se on meille vain kulkuväline eikä statussymboli. Luonnollisestikaan emme käytä autoa paljon, muuten varmaan pitäisi satsata nahkapenkkeihin.
Asentajan vaimo tässä kirjottelee..
Minä en ainakaan tekstissäni tarkoittanut että auton pitäisi olla joku leuhotusväline. Tarkoitin sitä ajomukavuutta, bensan kulutusta yms. Ja sitä että jos ap:lla on harrasteauto niin luulisi olevan myös kiinnostunut siitä autosta jolla ajaa enimmäkseen. Ja tonnilla ei varmasti saa "hyvää" autoa, sen eron huomaa kun ajaa pikkasen uudemmalla autolla. (Ellei sitten saa ostettua vaikka tutulta uutta autoa tonnilla ;)
Ja mitä tulee näihin eco autoihin jotka aina sammuttaa itsensä, ei nekään ole hyväksi, miettikääpä vähä! Enemmän vaan käynnistystä...
Mutta se jos ostaa auton joka käyttää re85 bensaa, niin se tulee yleensä halvemmaksi + on ympäristölle ystävällisempää. Joitain vanhojakin autoja saa ohjelmoitua tälle bensalle.
Ja ap, olit vastannut mulle siitä että liikennevakuutuksenne on sen 200e, minähän juuri kirjoitin että hyvinkin voi olla, en kyseenalaistanut sitä :)
Ja lopuksi vielä, tietenkin semmoset ihmiset jotka ei sillä autolla ajele kuin harvoin niin silloin kait on ihan sama mikä auto siellä parkissa ruostuu. Mutta tämmöset jotka ajelee jo työnsä takia useampia kilometrejä päivässä niin en ymmärrä miksei siihen "ajonautintoon" voi panostaa. :)
näitä kaikkia, mutta ihmeesti tuolla alussa provosoiduttiin ja puolusteltiin omia "parempia" tapoja elää.
Ap olisi voinut kirjoittaa meidän elämästä, ihan samalla tavalla siis menee. Tosin meillä kaksi lasta ja asumiskulut 1040e/kk, sis. autokatospaikan, netin ja veden. Sähkö tulee päälle n. 70e/kk (mies lämmittää saunan melkein joka päivä).
Miehellä on nyt työsuhdeauto (ei kuluja), aiemmin kulki polkupyörällä. Mulla työmatka 3,5km yhteen suuntaan, mutta arjen helpottamiseksi mulla on auto (mies paljon työmatkoilla, lasten kuljettamista). Kaksi vuotta sitten ostettu Opel Astra (-93). Maksoi kaksilla renkailla 800e. Ei ole huolettu tähän mennessä, lisätty öljyä ja bensaa (jota vie vähän). Katsastuksesta on mennyt läpi tähän mennessä. Lähtee aina hyvin käyntiin, ei ole koskaan jättänyt tielle.
Jos auto hajoaa, viedään romuttamolle ja ostetaan vastaava tilalle.
Asuntomme on eteläisessä Suomessa, suuren kaupungin kupeessa (suuren kaupungin keskustaan matkaa reilu 6km).
Matkustellaan ulkomailla 2xvuodessa. Mutta elellään muuten pihisti. Tämä on meidän valinta, tykkäämme koko perhe reissata ja hankkia uusia elämyksiä. Ei meidän elämänlaatua nosta jatkuva shoppailu tai uusi hieno auto. Näitäkin on nimittäin kokeiltu ja päädytty sitten tähän elämäntyyliin :)
lapsi ei saa harrastaa muuta kuin pleikalla pelaamista, ettei rahaa kulu.
näitä kaikkia, mutta ihmeesti tuolla alussa provosoiduttiin ja puolusteltiin omia "parempia" tapoja elää.
Ap olisi voinut kirjoittaa meidän elämästä, ihan samalla tavalla siis menee. Tosin meillä kaksi lasta ja asumiskulut 1040e/kk, sis. autokatospaikan, netin ja veden. Sähkö tulee päälle n. 70e/kk (mies lämmittää saunan melkein joka päivä).
Miehellä on nyt työsuhdeauto (ei kuluja), aiemmin kulki polkupyörällä. Mulla työmatka 3,5km yhteen suuntaan, mutta arjen helpottamiseksi mulla on auto (mies paljon työmatkoilla, lasten kuljettamista). Kaksi vuotta sitten ostettu Opel Astra (-93). Maksoi kaksilla renkailla 800e. Ei ole huolettu tähän mennessä, lisätty öljyä ja bensaa (jota vie vähän). Katsastuksesta on mennyt läpi tähän mennessä. Lähtee aina hyvin käyntiin, ei ole koskaan jättänyt tielle.
Jos auto hajoaa, viedään romuttamolle ja ostetaan vastaava tilalle.
Asuntomme on eteläisessä Suomessa, suuren kaupungin kupeessa (suuren kaupungin keskustaan matkaa reilu 6km).
Matkustellaan ulkomailla 2xvuodessa. Mutta elellään muuten pihisti. Tämä on meidän valinta, tykkäämme koko perhe reissata ja hankkia uusia elämyksiä. Ei meidän elämänlaatua nosta jatkuva shoppailu tai uusi hieno auto. Näitäkin on nimittäin kokeiltu ja päädytty sitten tähän elämäntyyliin :)
Pieni perhe mikä elää äärimmäisen pihisti -> tottakai teillä jää rahaa matkusteluun. Varsinkin omatoimimatkailu on niin halpaa että luulisi teillä olevan varaa useampaankin matkaan vuodessa.
Se on sitten eri asia että mihin kukakin haluaa rahansa laittaa.
Mekin matkustetaan kerran vuodessa, tähän menee rahaa n. 3500-4000€/v (meitä on 5). Lisäksi asumme pk-seudulla tilavasti, ajamme uudella autolla, tuhlaamme rahaa huvituksiin ja arkielämään. En olisi valmis tinkimään arjen luksuksesta matkustamisen vuoksi.
vai onko muka sellaisia työsuhdeautoja joista ei ole yhtään mitään kuluja kuukaudessa? Meillä työsuhdeauto maksaa 320 e/kk..
vain suotuisissa olosuhteissa, ei siis tietenkään kovalla pakkasella tai muuten jolloin siitä ei ole hyötyä, ei se euton tyhjäkäyntikään esim. liikennevaloissa kovin fiksua ole, miettikää vähä!
fiksu kiinnittää huomiota auton kulutukseen, kulutuksen pienenemisestä tulee helposti vuositasolla tuntuva säästö.
..ihmiset toisistaan..
olen käynyt Australiaa lukuunottamatta kaikissa maanosissa. Mitä siinä on niin ihanaa, että pitää arjessa nipistää elämisestään.