Rahojen riittävyydestä..Meidänkin perhettä aina ihmetellään.
Parikin kaveria on ihmetellyt, miksi meillä riittää rahat matkusteluun ja heillä ei. Tämä aihe tuli siis tuolta toisesta ketjusta mieleen, jossa valitettiin, että rahat ei riitä kuin pakollisiin menoihin.
Meillä on tulot nettona miehen kanssa yhteensä alle 3000 euroa. Sanotaan nyt vaikka että 2800€, en ihan tarkkaa summaa tiedä koska mun voi hiukan vaihdella kuukausittain. 1 auto ja lisäksi 1 kalliskustannuksinen harrasteauto. 1 lapsi. Matkustetaan yleensä 2 kertaa vuodessa, tai sitten tehdään 1 pidempi ja kalliimpi reissu. Lisäksi voidaan käydä laivalla, viettää hotelliöitä Suomessa jne. ilman suurempi rahaongelmia.
Syyt tulee tässä:
Käyttöautomme on maksanut meille 2 vuotta sitten 1000 euroa. Ihan siis käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Siitä maksetaan vero ja liikennevakuutus. Veron määrää en muista, liikennevakuutus on noin 100€ vuodessa. Huoltoja ei tehdä. Mies vaihtaa polttimot ja renkaat, lisäilee öljyt jne. mutta ei osaa korjata. Jos tulee isompi vika, tämä myydään nettiauton kautta muutamalla satkulla ja ostetaan uusi vastaava tilalle.
Aiemmin tarvitsimme kaksi autoa ja silloinkin tehtiin näin, eli tätä on tehty jo 10 vuotta. Ollaan säästetty tällä tavalla ihan varmasti tuhansia ja tuhansia euroja, verrattuna siis siihen että meillä olisi kallis autolaina, maksettais täyskaskoa ja käytettäisiin autoa hintavissa huolloissa.
Mun työmatka on 50km suuntaansa ja sen kuljen autolla, eikä kertaakaan ole nämä autot tielle jättäneet. Miehellä oli aiemmin 25km ja silloin oli kaksi autoa, nykyään hän pääsee pyörällä töihin.
Asuntolaina 600€ kuussa, yhtiövastike + sauna ja vesi on 300€/kk. Sähkö on kilpailutettu ja otettu Vaasan sähkösta vaikka asutaan Etelä-Suomessa. Sähkölasku siirtoinen ehkä noin 50€ kuussa.
Mun puhelimen maksaa työpaikka, miehen ja lapsen puhelinlaskut yhteensä noin 30€/kk. Nettimaksu 30€ kk.
Lehtiä ei tule, kanavapaketteja ei tarvita jne.
Lapsella on vain ilmaisia harrastuksia. Minä käyn salilla, mutta se maksaa vain 20€/kk kun en ottanut paikkakunnan kalleita saleja, vaan pienen yksityisen.
Kaupassa käydään kerran viikkoon, jolloin on suunniteltu etukäteen koko viikon ruuat. Täydennystä toki leivän, maidon ja vihannesten osalta viikolla, mutta isoimmat ostokset kerralla. Ja usein käydään esim. sunnuntaina klo 12 kun kauppa aukeaa, jolloin on 30% alennuksessa paljon lihaa ja kanaa. Näitä sitten pakastamme ja käytämme pakastimesta pois ja ostamme uutta aletuotetta tilalle.
Ruuaksi siis meillä ihan perusruokaa, lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/riisiä/pastaa ja jotain kastiketta ehkä. Salaattia/kasviksia on joka aterialla. Minä saan töistä lounarit eli syön niillä lounaan, mies ottaa joskus eväät töihin mutta läheskään aina ei syö mitään päivällä, lapsi syö päivällä koulussa.
Minä käyn kampaajalla, halvin jonka löysin (siis pl. kotiparturit, joille en mene) on 25€/kerta. Värjään hiukset itse, se on tosi helppoa oikeasti.
Mies ei tarvitse parturia, lapsen parturi maksaa 20€/kerta.
Vaatteita ostetaan alesta, ja monesti noilta ulkomaanmatkoiltamme (halpaketjut euroopassa C&A, Primark jne., joista saa kivoja vaatteita tosi halvalla). Ja vaatteita ei ole pakko olla järjetöntä määrää, vähemmälläkin pärjää!
Noilla säästökeinoilla siis pystymme maksamaan kalliit vakuutukset jne. tuohon harrasteautoon ja matkailemaan pari kertaa vuodessa, Euroopassa ja välillä kauempanakin.
Kommentit (253)
mitä säästöä kertyy muka siitä että ajaa vanhalla ja halvalla autolla? Ja etenkin jos on tehnyt näin kymmenen vuoden ajan niin ihan turha tulla väittämään ettei niissä muutaman sadan euron autoissa koskaan mitään vikoja ole ollut. Oletteko laskeneet paljonko on mennyt rahaa näihin kaikkiin pieniin ja isompiin vikoihin vuosien varrella? Verrattuna esim. joissain uudemmissa autoissa on jopa seitsemän vuoden takuu. Ja tuskin näitä vanhoja romuja (kuten ei autoja yleensäkään) voitolla eteenpäin myydään.
taloudellisesti järkevää olisi ajaa autolla joka kestää käytössä sen 10 vuotta, jos autoa joutuu vaihtamaan muutaman vuoden välein ja siitä tulee kuluja vaikka 500-1000 euroa laaki niin kymmenessä vuodessa sekin on jo tuntuva lovi kukkarossa, kaikki nyt ei tietty osaa ajatella mikä on järkevää pitkällä aikavälillä..
Aika paljon saa korjailla autoa siihen hintaan, mitä uudessa ja isommassa autossa menettää pelkästään arvonalennuksena.
Meillä ostettiin ennen uusi auto 2-3 vuoden välein, mutta kun tarvittiin kaksi autoa, siirryttiin käytettyihin. Nykyään kahden auton kulut ovat huomattavasti vähemmän, kuin yhden aikaisemmin.
kuin vaikka vaateiden kohdalla. Esimerkkinä vaikka hehkuttaisin kuinka ostan aina todella halvan toppatakin joka kestää käytössä pari talvea ja sitten ostan tilalle uuden yhtä halvan. Verrattuna siihen että ostaisin kalliimman takin joka kestää kymmenen talvea, kumpi tulee lopulta halvemmaksi? Sitten vielä väittäisin että ostamalla vain halpoja takkeja olen kymmenessä vuodessa säästänyt todella paljon, pyh.
joten turha ehkä siihen verrata tässä ap:n tapauksessa. Meillä ostetaan autot aina käytettynä juuri tuon arvon alenemisen takia, mutta melko uusia vuosimalliltaan kuitenkin ovat.
Niissä ne rempat vasta kalliita onkin kun mitään et saa tehdä itse vaan kaikki pitää tehdä merkkikorjaamossa. Joka ainoa lamppukin pitää vaihdattaa siellä, ettei takuu mene.
taloudellisesti järkevää olisi ajaa autolla joka kestää käytössä sen 10 vuotta, jos autoa joutuu vaihtamaan muutaman vuoden välein ja siitä tulee kuluja vaikka 500-1000 euroa laaki niin kymmenessä vuodessa sekin on jo tuntuva lovi kukkarossa, kaikki nyt ei tietty osaa ajatella mikä on järkevää pitkällä aikavälillä..
uudesta ja isommasta autosta on? Voi ostaa samankokoisen tai vaikkapa pienemmän auton vaikka olisikaan vuosimalliltaan uudempi.
kuin vaikka vaateiden kohdalla. Esimerkkinä vaikka hehkuttaisin kuinka ostan aina todella halvan toppatakin joka kestää käytössä pari talvea ja sitten ostan tilalle uuden yhtä halvan. Verrattuna siihen että ostaisin kalliimman takin joka kestää kymmenen talvea, kumpi tulee lopulta halvemmaksi? Sitten vielä väittäisin että ostamalla vain halpoja takkeja olen kymmenessä vuodessa säästänyt todella paljon, pyh.
Kuinka moni palstalainen mahtaa käyttää samaa talvitakkia enemmän, kuin kaksi talvea, saati kymmenen!
Mutta minä käytän, sitä halpaa perussiistiä talvitakkiani, nyt on neljäs talvi alkamassa, ja ainakin tämän talven vielä käytän sitä, maksoi kolme vuotta sitten 59 euroa.
ja korjauksen kalleushan riippuu monesta eri seikasta, voi mennä takuuseenkin. Eikä ne Peran korjaamolla teetetyt korjaukset siihen muutaman satasen relluun välttämättä halvaksi tule..
ei nyt ihan kirjaimellisesti pitäisi ottaa (olisihan se pitänyt arvata että joku ottaa) Jospa ajattelet asiaa vähän, ostat halvalla huonon tuotteen joka kestää pari vuotta tai ostat kalliimman tuotten joka kestää 10 vuotta, kumpi on mielestäsi järkevämpää?
Autot tässä järjestyksess'
1999 600 euroa
2004 50 euroa
2006 100 euroa
2008 150 euroa
2010 300 euroa (huh kun oli kallis)
Nyt sitten ostin hiukan kalliimman ja uudemman. Eli kymmenen vuoden aikana meni 1200 euroa autoihin. Ja ei yhtään isompaa remppaa. Renkaat saatiin kaikkiin. Pariin olen ostanut renkaat uutena. Etuna toki mies, joka osaa korjata autot, mitä ei olisi voinut tehdä uusiin autoihin.
13 vuotta ilman todella isoja lisäkuluja.
jos on mies joka osaa autoja korjata, ap kertoi ettei heillä näin ole. Tällä tavalla voi autokaupoilla jopa voittoa tehdä jos ostaa halvalla, tekee itse vaadittavat korjaukset ja myy eteenpäin. Tämä on siis täysin eri tilanne kuin ap:n tapauksessa.
ei nyt ihan kirjaimellisesti pitäisi ottaa (olisihan se pitänyt arvata että joku ottaa) Jospa ajattelet asiaa vähän, ostat halvalla huonon tuotteen joka kestää pari vuotta tai ostat kalliimman tuotten joka kestää 10 vuotta, kumpi on mielestäsi järkevämpää?
Jos sillä on ajettu kohtalaisen vähän ja edellinen omistaja on huolehtinut huolloista, sillä voi olla käyttöikää se 10 vuotta. Meillä esim. ostettiin käytetty auto 1500:lla pari vuotta sitten, kertaakaan ei ole tarvinnut korjata, ensimmäinen renkaidenosto on edessä keväällä, huollot on olleet edulliset. Autolla on hyvää käyttöikää jäljellä arviolta 3-4 vuotta, ennen kuin kilometrit tulevat täyteen. Mielestäni tämä oli järkevämpi ostos, kuin laittaa 12-13.000 euroa uuteen vastaavaan autoon.
niin onko sittenkään järkevää, en usko. Ja edelleen ei kannata ostaa UUTTA autoa, mutta uudempi vastaava. Väitän kyllä että olisi ollut järkevämpi ostos sellaiseen satsata, näin usein on.
kumpi on mielestäsi järkevämpää?
ei juuri koskaan ole taloudellisesti järkevää.
kun ei näytä menevän perille. Kukaan ei ole väittänytkään eikä kehoittanut ostamaan UUTTA autoa, uskokaa jo. Autot kannattaa ostaa aina käytettynä, mutta käytettynä saa ostettua vaikka ihan tämänkin vuoden malleja eli "uusia" autoja.. meniköhän jo perille?
Te uusien autojen puolustajat, että halpoihin autoihin ei tehdä niitä remppoja! Niillä ajetaan sen aikaa, kun ilman huoltoja kulkevat. Myöskään kalliita vakuutusmaksuja ei ole. Kuukausikulut ovat siis niin olemattomat, ettei millään voi verrata uuteen autoon!
En ymmärrä tätä kinaamista, harmittaako mammoja kun eivät itse kehtaa ajaa vanhalla autolla ja sitten rahat ei riitä kuin siihen ajonautintoon. Vai mikä tässä mättää?
Jonka arvo ehkä 1000 €. Vakuutukset on pari sataa ja kaverini mies huoltaa, joten huoltokulut n. 100 euroa vuodessa. Aina mennyt ekalla yrittämällä katsastuksessa läpi eikä koskaan ole tielle jättänyt. Ja airbag ja ABS löytyy.
Tällä hetkellä meillä ei ole käynyt edes mielessä uuden/uudemman auton osto, vaikka nettotulomme ovat noin 4600 euroa. Käytämme rahat ennemmin matkusteluun, kodin sisustamiseen, laadukkaaseen ruokaan, ulkonasyömiseen ja harrastuksiin sekä sijoittamiseen.
Nämä tosiaan ovat arvovalintoja, meille auto ei tuo mitään lisäarvoa.
että olette yhtään mitään säästäneet kun olette 10 vuoden ajan ajaneet romuilla ja sitten tarvittaessa vaihtaneet ne uuteen romuun. Kerroit että jos autoon tulee isompi vika myytte sen muutamalla satasella pois, tuskin. Halpa auto tulee harvalle lopulta halvaksi kun siinä ilmenee kaikkea pikkuvikaa ennen kuin se lopullisesti kosahtaa. Kuinka monta kertaa olette autoa vaihtaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana?