Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen riittävyydestä..Meidänkin perhettä aina ihmetellään.

Vierailija
30.10.2012 |

Parikin kaveria on ihmetellyt, miksi meillä riittää rahat matkusteluun ja heillä ei. Tämä aihe tuli siis tuolta toisesta ketjusta mieleen, jossa valitettiin, että rahat ei riitä kuin pakollisiin menoihin.

Meillä on tulot nettona miehen kanssa yhteensä alle 3000 euroa. Sanotaan nyt vaikka että 2800€, en ihan tarkkaa summaa tiedä koska mun voi hiukan vaihdella kuukausittain. 1 auto ja lisäksi 1 kalliskustannuksinen harrasteauto. 1 lapsi. Matkustetaan yleensä 2 kertaa vuodessa, tai sitten tehdään 1 pidempi ja kalliimpi reissu. Lisäksi voidaan käydä laivalla, viettää hotelliöitä Suomessa jne. ilman suurempi rahaongelmia.

Syyt tulee tässä:

Käyttöautomme on maksanut meille 2 vuotta sitten 1000 euroa. Ihan siis käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Siitä maksetaan vero ja liikennevakuutus. Veron määrää en muista, liikennevakuutus on noin 100€ vuodessa. Huoltoja ei tehdä. Mies vaihtaa polttimot ja renkaat, lisäilee öljyt jne. mutta ei osaa korjata. Jos tulee isompi vika, tämä myydään nettiauton kautta muutamalla satkulla ja ostetaan uusi vastaava tilalle.

Aiemmin tarvitsimme kaksi autoa ja silloinkin tehtiin näin, eli tätä on tehty jo 10 vuotta. Ollaan säästetty tällä tavalla ihan varmasti tuhansia ja tuhansia euroja, verrattuna siis siihen että meillä olisi kallis autolaina, maksettais täyskaskoa ja käytettäisiin autoa hintavissa huolloissa.

Mun työmatka on 50km suuntaansa ja sen kuljen autolla, eikä kertaakaan ole nämä autot tielle jättäneet. Miehellä oli aiemmin 25km ja silloin oli kaksi autoa, nykyään hän pääsee pyörällä töihin.

Asuntolaina 600€ kuussa, yhtiövastike + sauna ja vesi on 300€/kk. Sähkö on kilpailutettu ja otettu Vaasan sähkösta vaikka asutaan Etelä-Suomessa. Sähkölasku siirtoinen ehkä noin 50€ kuussa.

Mun puhelimen maksaa työpaikka, miehen ja lapsen puhelinlaskut yhteensä noin 30€/kk. Nettimaksu 30€ kk.

Lehtiä ei tule, kanavapaketteja ei tarvita jne.

Lapsella on vain ilmaisia harrastuksia. Minä käyn salilla, mutta se maksaa vain 20€/kk kun en ottanut paikkakunnan kalleita saleja, vaan pienen yksityisen.

Kaupassa käydään kerran viikkoon, jolloin on suunniteltu etukäteen koko viikon ruuat. Täydennystä toki leivän, maidon ja vihannesten osalta viikolla, mutta isoimmat ostokset kerralla. Ja usein käydään esim. sunnuntaina klo 12 kun kauppa aukeaa, jolloin on 30% alennuksessa paljon lihaa ja kanaa. Näitä sitten pakastamme ja käytämme pakastimesta pois ja ostamme uutta aletuotetta tilalle.

Ruuaksi siis meillä ihan perusruokaa, lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/riisiä/pastaa ja jotain kastiketta ehkä. Salaattia/kasviksia on joka aterialla. Minä saan töistä lounarit eli syön niillä lounaan, mies ottaa joskus eväät töihin mutta läheskään aina ei syö mitään päivällä, lapsi syö päivällä koulussa.

Minä käyn kampaajalla, halvin jonka löysin (siis pl. kotiparturit, joille en mene) on 25€/kerta. Värjään hiukset itse, se on tosi helppoa oikeasti.

Mies ei tarvitse parturia, lapsen parturi maksaa 20€/kerta.

Vaatteita ostetaan alesta, ja monesti noilta ulkomaanmatkoiltamme (halpaketjut euroopassa C&A, Primark jne., joista saa kivoja vaatteita tosi halvalla). Ja vaatteita ei ole pakko olla järjetöntä määrää, vähemmälläkin pärjää!

Noilla säästökeinoilla siis pystymme maksamaan kalliit vakuutukset jne. tuohon harrasteautoon ja matkailemaan pari kertaa vuodessa, Euroopassa ja välillä kauempanakin.

Kommentit (253)

Vierailija
1/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tosikaan :D

Suurimmalle osalle kuitenkin mies vaihtaa renkaat ja huoltaa ja on jopa ostanut ja valinnut sen auton, kun mamma ei tiedä siitä mitään. On vain lukenut jostain, että kun on airbäkit ja muut niin kyllä nyt saan ajaa ihan miten sattuu kun se on niin turvallista:D

Hahahaaaa, sain kyllä makeimmat naurut pitkiin aikoihin:D

Vierailija
2/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa vm 74 farmarivolvo päihittää kolaritilanteessa uuden vastaavan??

että volvon runko on rakennettu sellaiseksi, että se tunkeutuu toisen auton sisään. Eli sen verran terästä autossa, että se tappaa nokkakolarissa nokkaantulijan. Siksi sitä ei ole virallisesti voitu luokitella turvalliseksi autoksi, koska se tappaa vastaantulijan. Nykyautot ovat verrattuna 200-sarjan volvoon heppoisia sisältään ja leviävät kuin peltipurkki nokkakolarissa.

Tässä lainaus, joka sivuaa aihetta. Mobilististä lukemaani tietoa en löydä netistä, enkä jouda sitä etsimään.

200-sarjan Volvot olivat turvallisia ja jämäkköjä autoja. Niissä oli monia muissa merkeissä vasta myöhemmin yleistyneitä turvallisuusratkaisuja, kuten sivutörmäyspalkit, joustopuskurit ja kokoonpainuva ohjausakseli. Ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuus olivat melko hyvät. Kulutus oli hyvin suuri, ja suorituskyky heikko. 240-sarja oli hyvin ketterä auto kokoonsa nähden, mutta ohjaustehostin oli lisävaruste. Sisätilat sen sijaan olivat pienet ulkomittoihin nähden. Farmarimalli oli poikkeuksellisen suosittu. Sen osuus tuotannosta oli noin 30 %. 240 oli suosittu vetoautona.

t. vanhoja autoja harrastanut mamma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuli tänne antamaan säästövinkkejä, joita emme voi noudattaa.

Hirveesti ei säästä siinä, että sanoutuu irti duunista. Mä työskentelen alalla jossa töitä on lähinnä Helsingissä. Joo, olisi pitänyt varmaan 18 veenä osata valita joku muu ala:-D

jos on yksi lapsi ja asuu jossain maakunnassa.

Meillä on kolme ja asutaan Helsingissä.

Itse olette lapsenne tehneet ja asuinpaikkanne valnneet, joten teillä ei ole mitään oikeutta valittaa siitä, että rahaa ei jää säästöön.

Vierailija
4/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tyyli ei sopisi meille ja listaanpa vähän niitä eroja.

- Auto. Suzuki Alto on höyhen enkä todellakaan lähtisi kuljettamaan pieniä lapsiani tuollaisessa. Yksi 13-vuotias on tietysti eri asia, mutta ketju, johon ap viittasi puhui pikkulapsiperheistä (alle kouluikäisistä ja alakoululaisista), joten jo lähtöasetelma ontuu. Omistin Suzuki Alton opiskeluaikoina, vuosimalli vähän vanhempi, ja kun ajoin moottoritietä rekan ohi, niin tuntui, että lentoon lähtee koko auto. Edelleenkään auton iällä ei ole väliä, meillä on Volvo vm. 2000 ja oikein turvallinen auto onkin.

- Lapsimäärä. Meillä on kaksi lasta. Kyse on valinnasta. Itse olen kokenut sisarussuhteet rikkautena, samoin mieheni, ja kun on saattohoidettu jo yksi isovanhempi hautaan, en pysty sanoin kuvailemaan, miten tärkeää oli se, että sen surun ja työn pystyi jakamaan. Toki sitten lapset maksavat enemmän.

- Lasten ikä. Jo päivähoitomaksut maksavat meille sen 500 euroa kk. Taisi siinä ap:n vertailevassa jutussakin olla jotain päivähoitomaksuja eli ei oikein natsaa 13-vuotiaaseen.

- Harrastukset. Jos lapsi ei halua harrastaa, ok, mutta tajuathan, että kaikissa perheissä ei näin ole. Asumme seudulla, jossa lapset harrastavat paljon ja puhuvat harrastuksistaan, ja isompi lapsemme on aloittanut sekä jalkapallon että jääkiekon. MOlemmat tulevat olemaan hyvin kalliita harrastuksia, jos jatkaa niitä pidemmälle. Haluan tarjota lapselleni mahdollisuuksia kokeilla eri lajeja ja harrastuksia, jotta voi valita sen itselleen sopivimman, ja uskon, että aika monikin vanhempi toimii näin. Olet siis tuurilla onnekas, että lapsesi ei halua harrastaa. Jos kieltäisit harrastukset niiden kalleuden takia, ymmärtäisin aloituksesi pointin. Nyt joudut vain toteamaan, että et ole vertailukelpoinen tämän jutun osalta, koska joka tapauksessa olisit valmis maksamaan, jos lapsi haluaisi harrastaa. Pahimmillaan lapsesi harrastus voisi olla vuositasolla useamman tonnin.

- Asuinpaikka. Vain sossupummi voi väittää, että asuinpaikan voi valita. Tiettyjä asioita voi tietysti valita esim. pääkaupunkiseudulla on halvempia ja kalliita paikkoja tai kehyskuntiinkin voi muuttaa, jos on varaa pitää autoa. Pari asiaa kuitenkin määrittää sen asuinpaikan ja tärkein tietysti on se työ. KUkaan ei halua kuluttaa työmatkaan päivittäin yli kahta tuntia, se ei olis järkevää eikä taloudellistakaan. Lasten hoitopäivät venyisivät ja aikaa ei olisi juuri mihinkään. Kukaan ei uskalla lapsiperheenä asua myöskään missään sossulähiössä. Olemme asuneet kaupungin vuokratalossa narkkareiden ja alkoholistien keskellä enkä suosittele kenellekään. Ei ole kivaa löytää hiekkalaatikosta neuloja ja pelmahtaa lapsen kanssa paikalle, kun tehdään huumekauppoja tai juosta pakoon neulan kanssa hosuvaa hullua. Asuminen on pääkaupunkiseudulla kalliimpaa, jos ei suostu mihin tahansa muuttamaan eikä venytä työmatkojaan pitkiksi.

- Oma harrastamattomuus. Minäkään en harrasta tällä hetkellä kuin jumppaa, mutta kun lapset kasvavat, lisään harrastuksiani. Valita tämäkin. Haluan arkeen laatua enkä suostu sinnittelemään rahattomana suurinta osaa vuotta, jotta pääsen sinne kauan kaivatulle etelänmatkalle.

- Meillä on parin vuoden välein varaa matkustaa ulkomaille. Väliaikoina harrastamme, ajamme samalla turvallisella autolla ja mies huoltaa sen, minkä pystyy ja loput korjataan korjaamolla. Meille tulee Hesarin lisäksi miehen harrastelehti ja lapselle lahjana Aku Ankka. Emme säästä näistäkään. Ostamme monipuolista ruokaa, usein luomua. Käymme ravintoloissa, elokuvissa, teattereissa ja konserteissa kerran kuussa vähintään. SAtsaamme toki siihen elämiseen ihan arjessakin, koska se matka ei ole meidän taivaamme.

Vierailija
5/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa, että ap:n kirjoituksissa on perässä "ap" eli esimerkiksi Suzuki Alto ei ole ap:n auto. Täällä on siis kyllä muitakin keskustelijoita kuin ap.

Ap:n auto on vuodelta -99 eli eipä juuri vanhempi. Ihan tavallinen viisiovinen auto.

Ap ei myöskään sanonut sitä, että itse olette lapsenne ja asuinpaikkanne valinneet. Tottahan se on, mutta täysin turha "argumentti" tällaisessa keskustelussa.

Päivähoitomaksuja maksoimme mekin toki aikanaan lapsesta, ja kaikkien lapset kyllä ohittavat sen ajan jossain vaiheessa :) Ei se kuitenkaan mielestäni ole mikään jättimäinen säästö kun lapsi menee kouluun, silloin on kuitenkin muita hankintoja edessä.

Tottakai olisimme valmiita maksamaan jos lapsi haluaisi harrastaa. Mutta tajuat varmaan että harrastuksia on myös edullisempina, aina ei ole pakko harrastaa just sitä ratsastusta tai jääkiekkoa.

Minun harrastukseni ovat tosiaan tuo kuntosali ja lisäksi lenkkeily, lukeminen ym. Jos haluaisin harrastaa lisäksi jotain muuta, meillä kyllä riittäisi rahat siihen. En vain ole löytänyt mitään erityistä harrastusta johon haluaisin mennä. Eli kyse ei ole sinnittelemisestä, vaan ihan siitä, että mulle riittää kun käyn liikkumassa sen 4-5 kertaa viikossa, olen mielelläni lopun ajan kotona perheen kanssa.

ap

Vierailija
6/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikin kaveria on ihmetellyt, miksi meillä riittää rahat matkusteluun ja heillä ei. Tämä aihe tuli siis tuolta toisesta ketjusta mieleen, jossa valitettiin, että rahat ei riitä kuin pakollisiin menoihin.

Meillä on tulot nettona miehen kanssa yhteensä alle 3000 euroa. Sanotaan nyt vaikka että 2800€, en ihan tarkkaa summaa tiedä koska mun voi hiukan vaihdella kuukausittain. 1 auto ja lisäksi 1 kalliskustannuksinen harrasteauto. 1 lapsi. Matkustetaan yleensä 2 kertaa vuodessa, tai sitten tehdään 1 pidempi ja kalliimpi reissu. Lisäksi voidaan käydä laivalla, viettää hotelliöitä Suomessa jne. ilman suurempi rahaongelmia.

Syyt tulee tässä:

Käyttöautomme on maksanut meille 2 vuotta sitten 1000 euroa. Ihan siis käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Siitä maksetaan vero ja liikennevakuutus. Veron määrää en muista, liikennevakuutus on noin 100€ vuodessa. Huoltoja ei tehdä. Mies vaihtaa polttimot ja renkaat, lisäilee öljyt jne. mutta ei osaa korjata. Jos tulee isompi vika, tämä myydään nettiauton kautta muutamalla satkulla ja ostetaan uusi vastaava tilalle.

Aiemmin tarvitsimme kaksi autoa ja silloinkin tehtiin näin, eli tätä on tehty jo 10 vuotta. Ollaan säästetty tällä tavalla ihan varmasti tuhansia ja tuhansia euroja, verrattuna siis siihen että meillä olisi kallis autolaina, maksettais täyskaskoa ja käytettäisiin autoa hintavissa huolloissa.

Mun työmatka on 50km suuntaansa ja sen kuljen autolla, eikä kertaakaan ole nämä autot tielle jättäneet. Miehellä oli aiemmin 25km ja silloin oli kaksi autoa, nykyään hän pääsee pyörällä töihin.

Asuntolaina 600€ kuussa, yhtiövastike + sauna ja vesi on 300€/kk. Sähkö on kilpailutettu ja otettu Vaasan sähkösta vaikka asutaan Etelä-Suomessa. Sähkölasku siirtoinen ehkä noin 50€ kuussa.

Mun puhelimen maksaa työpaikka, miehen ja lapsen puhelinlaskut yhteensä noin 30€/kk. Nettimaksu 30€ kk.

Lehtiä ei tule, kanavapaketteja ei tarvita jne.

Lapsella on vain ilmaisia harrastuksia. Minä käyn salilla, mutta se maksaa vain 20€/kk kun en ottanut paikkakunnan kalleita saleja, vaan pienen yksityisen.

Kaupassa käydään kerran viikkoon, jolloin on suunniteltu etukäteen koko viikon ruuat. Täydennystä toki leivän, maidon ja vihannesten osalta viikolla, mutta isoimmat ostokset kerralla. Ja usein käydään esim. sunnuntaina klo 12 kun kauppa aukeaa, jolloin on 30% alennuksessa paljon lihaa ja kanaa. Näitä sitten pakastamme ja käytämme pakastimesta pois ja ostamme uutta aletuotetta tilalle.

Ruuaksi siis meillä ihan perusruokaa, lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/riisiä/pastaa ja jotain kastiketta ehkä. Salaattia/kasviksia on joka aterialla. Minä saan töistä lounarit eli syön niillä lounaan, mies ottaa joskus eväät töihin mutta läheskään aina ei syö mitään päivällä, lapsi syö päivällä koulussa.

Minä käyn kampaajalla, halvin jonka löysin (siis pl. kotiparturit, joille en mene) on 25€/kerta. Värjään hiukset itse, se on tosi helppoa oikeasti.

Mies ei tarvitse parturia, lapsen parturi maksaa 20€/kerta.

Vaatteita ostetaan alesta, ja monesti noilta ulkomaanmatkoiltamme (halpaketjut euroopassa C&A, Primark jne., joista saa kivoja vaatteita tosi halvalla). Ja vaatteita ei ole pakko olla järjetöntä määrää, vähemmälläkin pärjää!

Noilla säästökeinoilla siis pystymme maksamaan kalliit vakuutukset jne. tuohon harrasteautoon ja matkailemaan pari kertaa vuodessa, Euroopassa ja välillä kauempanakin.

Kiva teille jos olette tyytyväisiä. Sehän on jokaisen oma asia minkälaisen kulutustason valitsee.

Itse en halua ajella ja kuljettaa lastani vanhalla autolla. Eivät ole turvallisia. En halua käydä halvimmalla löytmälläni kampaajalla. Kampaajalla käyminen on ihana virkistyshetki kerran kuukaudessa. Itse värjätessä hiukset menee huonoksi ja sen kyllä näkee kuka värjää itse ja kuka käyttää ammattilaista. Vaatteiden ostaminen esim. Primarkista on kaikkea muuta kuin kestävää kulutusta. Ne hajoaa hetkessä, ei niillä vaatteilla myöskään kehtaa täällä Helsingissä toimistotyössä käydä. En halua käydä halvimmalla mahdollisella kälyisellä salilla, vaan sellaisessa paikassa jossa voin treenata salilla ja erilaisissa ohjatuissa ryhmäliikuntatunneilla pätevien ohjaajien ohjauksessa, haluan infrapunasaunan treenin jälkeen ja hierovan tuolin ja ilmaisen aamupalan salilla aamuisin. Ja kääks, en haluaisi sunnuntaisin klo 12 rynnätä kauppaan ale tuotteiden perässä =D. Tyylinsä jokaisella, mutta en haluaisi tuolla tavalla elää. Varmasti siinä säästää, mutta kerranhan täällä eletään niin kannattaisi vähän relata :)

Vierailija
7/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi kituuttaa Kiva teille jos olette tyytyväisiä. Sehän on jokaisen oma asia minkälaisen kulutustason valitsee.

Itse en halua ajella ja kuljettaa lastani vanhalla autolla. Eivät ole turvallisia. En halua käydä halvimmalla löytmälläni kampaajalla. Kampaajalla käyminen on ihana virkistyshetki kerran kuukaudessa. Itse värjätessä hiukset menee huonoksi ja sen kyllä näkee kuka värjää itse ja kuka käyttää ammattilaista. Vaatteiden ostaminen esim. Primarkista on kaikkea muuta kuin kestävää kulutusta. Ne hajoaa hetkessä, ei niillä vaatteilla myöskään kehtaa täällä Helsingissä toimistotyössä käydä. En halua käydä halvimmalla mahdollisella kälyisellä salilla, vaan sellaisessa paikassa jossa voin treenata salilla ja erilaisissa ohjatuissa ryhmäliikuntatunneilla pätevien ohjaajien ohjauksessa, haluan infrapunasaunan treenin jälkeen ja hierovan tuolin ja ilmaisen aamupalan salilla aamuisin. Ja kääks, en haluaisi sunnuntaisin klo 12 rynnätä kauppaan ale tuotteiden perässä =D. Tyylinsä jokaisella, mutta en haluaisi tuolla tavalla elää. Varmasti siinä säästää, mutta kerranhan täällä eletään niin kannattaisi vähän relata :)

Eihän siitä ole kyse, vaan valinnoista. Ketjun lähtökohta oli toinen ketju, jossa valitettiin, ettei rahat millään riitä.

Tässä on pelkästään kyse siitä, että kun johonkin käyttää vähemmän rahaa, sitä jää johonkin muuhun enemmän. Käytänkö siis esimerkiksi autoon 2-3.000 euroa enemmän vuodessa, vai matkustelenko tuolla rahalla.

Pienemmällä kulutuksella voi nimenomaan relata, voi vaikka lyhentää työaikaa, kun siihen on varaa, kun ei tarvitse pönkittää itsetuntoa statussymboleilla.

Vierailija
8/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää täällä puhuvan vain köyhät kateelliset joilla ei ole hienoilla autoilla varaa ajaa ;) Meillä ei ole autolainaa ollenkaan ja auto on vuosimallia 2011 ja takuuta siinä on monta vuotta jäljellä, mikäs siinä ajellessa ja kierrellessä pitkin eurooppaa.

Vierailija
9/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva teille jos olette tyytyväisiä. Sehän on jokaisen oma asia minkälaisen kulutustason valitsee.

Vaikka mulla olisi rahaa poltettavaksi, niin kampaajien värjäyshinnat on vaan mun mielestä niin kalliita, että en halua siitä maksaa. Mihinhän tuo perustuu, että itse värjäten menee hiukset huonompaan kuntoon? Ehkä vaaleissa hiuksissa voi olla totta kun aineet on erilaisia, mutta minun hiukseni eivät ole kyllä huonontuneet yhtään vaikka olen aina värjännyt itse.

En ole huomannut että nuo vaatteet hajoaisivat hetkessä, ihan normaalia kulutusta kesätävä kyllä.

En tykkää ryhmäliikuntatunneista, joten siksi en tarvitse sellaista salia. Niillä saleilla, joissa sitä tarjontaa on, on kalliimmat hinnat myös kuntosalikävijöille ja siksi valitsin pienemmän salin, jonka sai edullisemmin. Siellä on kaikki tarvitsemani laitteet ja painot, ja sauna + suihkut siistit.

Kaupassa pitää joka tapauksessa käydä, joten miksi siellä ei voisi käydä silloin kun tietää siellä olevan tarjouksia?

Kuten joku tuohon jo kommentoikin, ei kyse ole kituuttamisesta vaan oikeastaan aika simppeleistä valinnoista, joilla saa lisää rahaa muuhun elämiseen. Jostain syystä täällä on vain nyt päätetty, että meidän perhe kituuttaa, vaikka näin ei ole :)

ap

Vierailija
10/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 vuotta vanhalla autolla. Hyvin se siellä Euroopassakin kulkee!

Vierailija
11/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos on hyvää tuuria matkassa niin saatatte samalla autolla vielä kotiin asti päästä ;)

Vierailija
12/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kouluttaa itsensä, hankkia hyvä työ ja ei tarvitse miettiä mihin ne rahat riittää. Voit käyttää rahat sekä autoon että matkusteluun ja lyhentää työaikaa 4päivää/viikossa. Elämähän on aina kiinni valinnoista! Suomi on siitä kiva maa, että koulutus on kaikille ilmaista ja mahdollisuudet hyvään elämään myöskin kaikille avoinna.

Hyvä, turvallinen auto ei ole statussymboli. :) Myöskin merkkivaatteet ovat aikalailla pakollisia, jos työpaikalla on tietynlainen pukukoodi.

Vierailija
13/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos on hyvää tuuria matkassa niin saatatte samalla autolla vielä kotiin asti päästä ;)

Mutta saathan sinä niin luuleskella, jos haluat.

Vierailija
14/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin merkkivaatteet ovat aikalailla pakollisia, jos työpaikalla on tietynlainen pukukoodi.

varmaan vielä joskus 20 vuotta sitten, kun merkki oli jonkinlainen tae laadusta. Tänä päivänä se merkkituote tehdään samassa tehtaassa, kuin halpakaupankin tuote, tehdään vain joku tikkaus eri kohtaan, että saadaan vähän eri näköiseksi. Sitten toinen halpakauppaan myyntiin parillakympillä, ja toinen merkkituotteena erikoisliikkeeseen, jossa bimbot maksaa siitä samasta tuotteesta nelinkertaisen hinnan, tai enemmänkin, ja puhuu paremmasta laadusta.

Mutta valinta tämäkin, saahan sitä rahansa näinkin käyttää.

Vierailija
15/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tarkoitin ehkäpä hiukan erilaisia merkkivaatteita :)

Tuskin sinäkään sitä H&M:n ja Ivana Helsingin paitaa vertaat keskenään. Kyllä niissä on laadussa eroa :). Ja kyllä on eroa vaikkapa Hilfigerin vaatteissa ja H&M:n lumpuissa. Tosin ne Hilfigerit kannattaa ostaa sieltä reissusta puolet halvemmalla kuin Suomesta. Mutta kyllähän noihin kumpaankin saa saman summan kulumaan, jos ostat sen halvan niin saat ostaa joka viikko uuden kun se menee pesussa epäsiistin näköiseksi.

Vierailija
16/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sinäkään sitä H&M:n ja Ivana Helsingin paitaa vertaat keskenään. Kyllä niissä on laadussa eroa :). Ja kyllä on eroa vaikkapa Hilfigerin vaatteissa ja H&M:n lumpuissa. Tosin ne Hilfigerit kannattaa ostaa sieltä reissusta puolet halvemmalla kuin Suomesta. Mutta kyllähän noihin kumpaankin saa saman summan kulumaan, jos ostat sen halvan niin saat ostaa joka viikko uuden kun se menee pesussa epäsiistin näköiseksi.

kyllä vaatteiden laaduissa on eroja, mutta ei laadukkaan vaatteen tarvitse olla merkkituote. Merkkituotteessa poikkeuksetta maksetaan laadun lisäksi myös siitä merkistä, myös siinä Ivana Helsingissä ja Hilfigerissä.

Meillä elellään melko pienellä budjetilla, ja meillä se tarkoittaa myös sitä, että laadusta kannattaa maksaa vähän enemmän. Meillä ostetaan esimerkiksi nilkkasukkia, jotka maksavat 8-9 euroa/pari, mutta kestävät sitten vuosia. Tulee todellisuudessa edullisemmaksi, kuin euron sukat, joissa on toisen käyttökerran jälkeen isot reiät kantapään alla.

Vierailija
17/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitoa ajaa sitä autoa eri keleillä niin säästyttäisi niin monilta kolareilta.

Paitsi tietty jos törmää hirveen niin silloin auto on joko turva tai pahviaski. Minun tapauksessa auto oli turva kun ajelin satasta ja tuulilasiin pötkähti iso hirvi.

Meillä vaihdetaan auto vasta sitten kun se on järkevää eikä mieheni ego ole autosta kiinni!!

uudempi autokanta niin se säästäisi myös ihmishenkiä monissa kolaritilanteissa.

Vierailija
18/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitoa ajaa sitä autoa eri keleillä niin säästyttäisi niin monilta kolareilta.

Parkkihallit on täynnä mustia jälkiä tolpissa ja seinissä, joista näkee, ettei kuskilla esimerkiksi ole käsitystä oman autonsa ulottuvuuksista.

Ja varsinkin liukkailla keleillä vedetään motaria 120 km/h, vaikka tyhmemmänkin pitäisi käsittää, että jos mitään yllättävää tapahtuu, auto ei ole niillä nopeuksilla hallinnassa. Paljon enemmän edesautettaisiin turvallisuutta pelkästään suhteuttamalla oma nopeus olosuhteisiin.

Vierailija
19/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vaatteiden laaduissa on eroja, mutta ei laadukkaan vaatteen tarvitse olla merkkituote. Merkkituotteessa poikkeuksetta maksetaan laadun lisäksi myös siitä merkistä, myös siinä Ivana Helsingissä ja Hilfigerissä.

Meillä elellään melko pienellä budjetilla, ja meillä se tarkoittaa myös sitä, että laadusta kannattaa maksaa vähän enemmän. Meillä ostetaan esimerkiksi nilkkasukkia, jotka maksavat 8-9 euroa/pari, mutta kestävät sitten vuosia. Tulee todellisuudessa edullisemmaksi, kuin euron sukat, joissa on toisen käyttökerran jälkeen isot reiät kantapään alla.

No näinhän se aina on, että siitä merkistäkin joutuu maksamaan mutta eipä sitä voi välttääkään :) ehkä niissä 9 euron sukissakin on joku merkki, että tiedät seuraavallakin kerralla ostaa niitä samoja kun on hyväksi todettu...

Tällaisen säästmisen ymmärrän hyvin, että satsataan laatuun ja ostetaan harvemmin. Kannatan sitä itsekin. Halpaletjuista ostamista en vaan voi käsittää millään muotoa järkevänä. Vaatteet pitää mielestäni pystyä vielä kierrättämäänkin eteenpäin.

Vierailija
20/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ostaa tonnin auto joka ei koskaan jätä tielle? minkä merkkinen mitä vuosimallia, bensa/kiisseli mitä?

t eräs joka ajaa 10000€ autolla joka on alvariinsa kanttu vei...

Meidän auton "romuista" (huvittavaa nämä "romu"yleistykset jos auto ei ole maksanut vähintään 10000 euroa ) toinen on Ford,vm-00 ja toinen Passat, vm-93. Monta vuotta palvelleet, koskaan ei ole tielle jättäneet tai muutakaan isompaa tullut. Tosin mieheni onkin se autonasentajajamppa, joka osaa ostaa muuta kuin romuja =)

Meillä nettotulot 2500-3000 euroa, 4 henkeä ja juuri rakennutimme omakotitalon. Ei sen suuret tulot...=)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän