Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko ikinä huomanneet vitamiinien tai luontaistuotteiden vaikuttaneen mihinkään itsessänne?

Vierailija
27.10.2012 |

Siis tuli mieleen, kun joka paikka pursuaa vitamiineja siihen ja luontaistuotteita tähän ja ota tätä niin saat kiiltävät hiukset ja tämä parantaa suorituskykyä ja tuo vähentää kipuja ja parantaa suorituskykyä, ym. ym. ym, lista on loputon.

Itse olen yleensä parantumaton skeptikko, mutta tottakai joitain luontaistuotteita ja vitamiinja on tullut kokeiltua. Luontaistuotteista en ole ikinä huomannut MINKÄÄNLAISIA vaikutuksia missään asiassa, en oikeastaan vitamiineistakaan. Ainoa, jolla on mielestäni ollut minkäänlaista vaikutusta on sinkki, jota anopin vinkistä kokeilin epäpuhtaaseen ihoon. Yksilöllisiä juttuja varmaan, ja varmasti johtuu paljon siitä, miten muuten päiväittäin syö ja millainen ruokavalio. Itse olen aina syönyt paljon kasviksia ja hedelmiä, ehken sitten sen takia ole koskaan huomannut mitään vaikutuksia mistään. Mutta miten te muut?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryptomax auttaa pms-ärtyisyyteen, sinkkisuihke flunssan yhteydessä

Vierailija
22/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautavalmiste auttaa väsymykseen jo parin viikon säännöllisen käytön jälkeen.

D- vitamiinin ottamista en lopeta, syön 50 mikgrorammaa/ vrk, on noin päivittäinen tarve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisesta asti olen ottanut minivitamiinia päivittäin, siis yli 40 vuotta. Välillä olen pitänyt taukoa monivitamiineista. Silloin yleensä haluan vain nukkua enkä jaksaisi tehdä mitään.

Maitohappobakteerit auttavat yleensä vatsavaivoihini.

Vierailija
24/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan säännöllisen ja ohjeidenmukaisen käytön jälkeen: en.

Itse en kyllä usko tuohon, että luontaistuotteita käyttävät ihmiset luulisivat, että ne vaikuttavat kuin särkylääke. Kaikki mun tuntemani luontaistuotteita käyttävät ihmiset tuntuvat päinvastoin olevan eksperttejä asiassa ja taatusti tietävät, miten niitä otetaan ja miten ne vaikuttavat.

Niin tai näin, ravitsemusterapeutin kanssa tästä just keskusteltiin, kun pojallan todettiin erinäisiä ruoka-allergioita ja piti saada vinkkejä täyspainoiseen ruokaan. Hänen mukaansa luontaistuotteet ovat ihan pääosin täysin turhia, jos ruokavalio muuten on kohdallaan ja terveellinen. Ainoastaan ne, joilla ruokavalio epäterveellinen, hyötyvät erilaisista luontaistuotteista, mutta muutenhan vaikutukset perustuvat ihan siihen placeboon.

D-vitamiinitasonsa voi ja kannattaa mittauttaa vuosittain helmikuussa. Sen perusteella tietää mikä oma imeytymisen taso on ja paljonko pitää purkista ottaa. Syön monipuolisesti, myös kalaa, mutta silti optimaalisen 100 nmol/l -D -vitamiinitason olen saavuttanut 100 mikrog/pv kapseleilla ympäri vuoden otettuna.

D-vitamiinin vaikutus aineenvaihduntaan ja immuniteettiin on valtava. En esim. sairasta kulkutauteja lainkaan.

Vierailija
25/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumsitraatti lopetti jalkojen suonenvedon. Ei varmaan auta kaikilla mutta minulla auttoi.

Vierailija
26/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautatabletit palautti hemoglobiinin hyvälle tasolle. Talviaikaan otan D-vitamiinilisän purkista. Kai nuo jotain ovat terveyteeni vaikuttaneet.

Vierailija
27/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana suonenvedot jäi pois, kun aloin käyttämään magnesiumia. Se on ainoa.

En usko vitamiinien vaikutukseen muuten. D-vitamiinia syön kun muistan eli kerran, pari kuussa talviaikaan. Silti en ikinä sairastele, edes pientä flunssaa ei ole ollut vuosikausiin. En edes syö erityisen terveellisesti, en tosin kovin epäterveellisestikään.

Vierailija
28/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entäs ne sellaiset lisäravinteet, mistä ei ole jokamiehentietoa, että mihin vaikuttaa, vaikuttaako vai pilaako maksan? Esim. tuttavani näytti minulle alfalipolihappoa tms., että sellaista pitäisi kuurina syödä aineenvaihdunnan ja maksan puhdistumisen takia. En ole ikinä kuullutkaan sellaisesta aineesta, ja suhtaudun skeptisesti, purkillinen sellaisia maksaa kuulemma . 25€ ja pari purkkia pitäisi vetää kuurina. Luontaistuotekaupoissa ja apteekkien hyllyillä on tällaisia mysteerituotteita paljon, onko ne pelkkää humpuukia, mielikuvamarkkinointia vai oikeasti tarpeellisia tai jopa tehokkaita?

Itse syön D-vitamiinia ympäri vuoden ja rautaa kuurina suunnilleen kerran vuodessa. Magnesiumia on myös kaapissa, mutta en muista milloin olisin syönyt, eikä suonenveto tai krampit ole vaivanneet.

Vierailija
29/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chia-siemenet ovat tehneet omituisen energiseksi. Näen unia hulluna, kun aikaisemmin en muista yhtään unia. Olen myös sairastanut masennusta muutaman vuosikymmenen. Tunnen olevani enemmän elossa. Chia-siemenissä on rasvahappoja ja E-vitamiinia.

Vierailija
30/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS suosittelee D-vitamiinilisää ikääntyneille ja erityisryhmille koronavirusepidemian aikana

https://www.hus.fi/ajankohtaista/hus-suosittelee-d-vitamiinilisaa-ikaan…

Vierailija
31/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beroccasta tuli keltaista pissaa. En huomannut muuta vaikutusta.

Vierailija
32/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No veren vitamiinitasot parani, mutta enpä ollut huomannut mitään puutosoireita (tasot oli noin puolet siitä mitä niiden olisi pitänyt olla) enkä huomannut mitään parannusta tilanteeseeni (väsymys ja kokoelma omituisia oireita joiden syytä etsitään edelleen), joten miten sen nyt ottaa.

Vierailija
33/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut.

Ferritiini alhainen, rautakuurit auttaneet.

C-vitamiini säännöllisesti (en saa tarpeeksi ravinnosta)

B-vitamiinit säännöllisesti vähentänyt voimattomuutta (en saa tarpeeksi ravinnosta kasvissyöjänä)

Olen vähävarainen kasvissyöjä, joten syön liian vähän, kun raha ei riitä ruokaan. Rahan menoa on muihin välttämättömiin asioihin, tulot 500e/kk. Ainakaan en ole ylipainoinen. Vitamiineja on hyvä olla jos aina ei riitä raha terveelliseen ruokaan, joten käytän niitä. Proteiinia tarvitsisin enemmän. Pyrin kyllä syömään kasviproteiineja. En ole vegaani.

Vierailija
34/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäravinteita kuten vitamiineja ja kalaöljyä käytän vaihtelevasti, mutta en luontaistuotteita. Ne ovat mun mielestä pelkkää kallista uskomuslääkintää joilla saa korkeintaan maksansa pilattua. Kaikenlaiset yrtti kapselit ja vastaavat, höpö höpö juttuja minusta.

Vierailija
35/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut.

Ferritiini alhainen, rautakuurit auttaneet.

C-vitamiini säännöllisesti (en saa tarpeeksi ravinnosta)

B-vitamiinit säännöllisesti vähentänyt voimattomuutta (en saa tarpeeksi ravinnosta kasvissyöjänä)

Olen vähävarainen kasvissyöjä, joten syön liian vähän, kun raha ei riitä ruokaan. Rahan menoa on muihin välttämättömiin asioihin, tulot 500e/kk. Ainakaan en ole ylipainoinen. Vitamiineja on hyvä olla jos aina ei riitä raha terveelliseen ruokaan, joten käytän niitä. Proteiinia tarvitsisin enemmän. Pyrin kyllä syömään kasviproteiineja. En ole vegaani.

Etelä-Euroopassakin on työttömän tuki yli 500e. Siellä ruoka on noin 40% halvempaa kuin Suomessa.

Vierailija
36/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain D-vitamiinia otan purkista, en ole huomannut vaikutusta enkä tiedä tosin, onko ollut puutostakaan. Jotenkin vain enempää ajattelematta olen törsännyt D-vitamiinipurkkeja kaupasta, "kun suomalaiset tarvitsevat D-vitamiinilisää". Voisihan tuon lähtötason varmaan jollain maksullisilla labrakokeella varmistaa ennen ylimääräisen vitamiinin popsimista, mutta en ole saanut aikaiseksi. 

Vierailija
37/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

D- ja C-vitamiinit on pitäneet flunssat poissa ja piristäneet. En jättäisi pois.

Biotiini vahvistaa ainakin mulla todella selkeästi kynsiä, ja hiukset vahvistuu sillä myös.

Vierailija
38/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan säännöllisen ja ohjeidenmukaisen käytön jälkeen: en.

Itse en kyllä usko tuohon, että luontaistuotteita käyttävät ihmiset luulisivat, että ne vaikuttavat kuin särkylääke. Kaikki mun tuntemani luontaistuotteita käyttävät ihmiset tuntuvat päinvastoin olevan eksperttejä asiassa ja taatusti tietävät, miten niitä otetaan ja miten ne vaikuttavat.

Niin tai näin, ravitsemusterapeutin kanssa tästä just keskusteltiin, kun pojallan todettiin erinäisiä ruoka-allergioita ja piti saada vinkkejä täyspainoiseen ruokaan. Hänen mukaansa luontaistuotteet ovat ihan pääosin täysin turhia, jos ruokavalio muuten on kohdallaan ja terveellinen. Ainoastaan ne, joilla ruokavalio epäterveellinen, hyötyvät erilaisista luontaistuotteista, mutta muutenhan vaikutukset perustuvat ihan siihen placeboon.

Ohis erikoinen kommentti ravitsemusterapeutilta. Ainakin jos on ruokarajoitteita kuten lapsellasi pilleri purkista on paikallaan.

Vierailija
39/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Useampi todistettu ontelosyylän hoito sillä jollain osterivinokkaalla. Uskomatonta. Siskoni hoiti lapsensa pahan syylä ongelman sillä viimeksi. Ei uskonut, kun hänelle oli sitä parikin ihmistä mainostanut, mutta epätoivoissaan tarttui siihenkin. Ja kyllä lähti syylät!

D-vitamiinia kannattaa popsia. Lähipiirissä rehotti viime talvena korona ja kukaan ei sairastunut vakavasti. Ei edes kasikymppinen isäni. D-vitamiinia 100mg päivässä vedetty kaikki. Olen varma, että se vaikutti koronan oireistoon.

Vierailija
40/71 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viime syksynä kaupanpäällisiksi pari pakettia jotain hiusten kasvuun vaikuttavia tabletteja. Olisko ollut perus biotiini + sinkki -yhdistelmää. Söin niitä sen neljä kuukautta kun kerran ilmaiseksi olin napit saanut. Keväällä huomasin, että tukka oli tehnyt hurjan kasvupyrähdyksen. Voihan olla, että johtui jostain muustakin, en tiedä. Nyt eilen ostin kaupasta uuden biotiinipurkin, saas nähdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi