Työttömyys ei aina tarkoita että----
Ihminen on luuseri, suomalainen kulttuuri on jotenkin jännä siinä mielessä että täällä kaikki perustuu työhön. Ihminen kirjaimellisesti määritellään työnsä ja ammattinsa puolesta, ei niinkään minkälainen hän on ihmisenä.
Teeveessä näytetään työttömistä aina ne ääripäät, koska se myy. Tv ei koskaan näytä työtöntä kuka pitää itsestään huolta, on fiksu, treenaa yms koska se olisi "tylsää" katseltavaa. Eli siis normaalia ihmistä kellä ei vaan syystä tai toisesta ole työpaikkaa.
Monesti työttömästä on sellainen kuva että hän makaa sohvalla ja juo olutta, tämä ei pidä paikkaansa ollenkaan suurimmassa osassa työttömiä.
Ihmisillä on eri syitä työttömyyteen, ihminen ei aina ole "päämäärätiedoton" jos hänellä ei syystä tai toisesta ole työpaikkaa.
Koittakaa ymmärtääja nähdä välillä faktat, ja lopettakaa sen median luoman illuusion levittäminen.
Kommentit (43)
Ja aina töitä ei saa vaikka haluaisi. Me ei eletä enään 50 luvulla millon käveltiin vaan johonkin puljuun kysymään töitä. Se ei ole niin yksinkertaista enää, vaikka joku haluaakin sen niin kuvitella.
Olin työtön mielenterveysongelmien vuoksi alunperin. En kuitenkaan juonut alkoholia enkä muutakaan sekoillut. Olin kotiäitinä. Oli se silti ihan älyttömän raskas henkinen taakka. Yksikään päivä ei tuntunut levolliselta tai ollut oloa että nyt olisi aikaa toteuttaa unelmiaan tai muuta vastaavaa. Jokainen päivä mietti että miten helvetissä tästä epävarmuudesta ja arvottomuudesta pääsee pois.
Toisaalta nyt kun vihdoin pääsin töihin, huomaan, ettei se mun arvoni määräydy sen työn mukaan millään tavalla. En ole yhtään sen arvokkaampi tai arvottomampi kuin työttömänäkään. Tai ei mua arvosteta sen enempää työssä käyvänä. Ketään ei kiinnosta olenko töissä vai en.
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN
Ai sunnuntaina?
Työttöminä pidetään ihan tietoisesti myös ihmisiä jotka eivät kykene töitä tekemään. Joku kait siitäkin hyötyy. Turha näitäkään on syyllistää työttömyydestä jos kukaan ei halua asiaa korjata, ei ihmeparantumista useinkaan tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN
Ai sunnuntaina?
HUOMENNA. Tänään lähetät vähintään 5 huolellisesti tehtyä hakemusta.
Henk. koht. inhoan työttömänä olemista. Ei sillä, että pohtisin kenenkään työttömyyttä se kummemmin, mutta omalla kohdalla pelkkä kotona oleileminen ei tosiaankaan nosta mielialaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN
Ai sunnuntaina?
Niihin töihin joihin tahtoo kirjoittaa tietenkin huolellisemmin, mutta kiintiöhakemuksiin on ihan yks hailee mitä sepustaa.
Työtön ei ole luuseri, mutta elämäntapatyötön on.
En kyllä mitenkään pysty kuvittelemaan fiksua ja normaalia ihmistä, joka olisi pidempään työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on kuollessaan luuseri, oli sitten elänyt elämänsä miten tahansa.
Ihmisen arvo riippuu täällä vain ja ainoastaan työstä ja siitä että sitä voi tehdä. Jos sairastut ja joudut pois työelämästä, ketään ei kiinnosta. uusia korvaajia lötyy aina.
Tutulle sanoi esimies että "kannattaa miettä sopiiko tämä työ enää sinulle..." kun joutui ottamaan sairaslomaa odottaessaan lonkkaleikkaukseen pääsyä. Melkein eläkeikäinen ihminen joka tehnyt koko elämänsä samaa työtä. Mutta sairastuessaan ei ole enää minkään arvoinen, pois vaan.
Minulla on 6kk vuodesta keuhkoputkentulehdus ja ollut jo monta rajua koronaa. Töissä puhutaan pahaa selän takana ja esimies vihjailee että en sovi enää työhöni jota olen tehnyt tässä yrityksessä 15 vuotta. Lääkärit ei sano mikä minua vaivaa, on vain toivottava että loppuisi joskus. Tuntuu että olen kakkosluokan kansalainen, kun menin ja sairastuin. Toisinaan toivon että nuo haukkujat ja esimiehet saisi itse kokea tämän saman. Mutta eihän se mene niin...
Vierailija kirjoitti:
En kyllä mitenkään pysty kuvittelemaan fiksua ja normaalia ihmistä, joka olisi pidempään työttömänä.
Fiksut pystyvät kuvittelemaan, mutta eihän kaikilla riitä älykkyysosamäärä ymmärtämään ihan perusasioita elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN
Ai sunnuntaina?
Ai se on niin yksinkertaista että pääsen heti huomenna töihin kun tänään lähetän hakemuksen. No eihän siinä, huomenna sitten yllättyvät työpaikassa kun menen töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen arvo riippuu täällä vain ja ainoastaan työstä ja siitä että sitä voi tehdä. Jos sairastut ja joudut pois työelämästä, ketään ei kiinnosta. uusia korvaajia lötyy aina.
Tutulle sanoi esimies että "kannattaa miettä sopiiko tämä työ enää sinulle..." kun joutui ottamaan sairaslomaa odottaessaan lonkkaleikkaukseen pääsyä. Melkein eläkeikäinen ihminen joka tehnyt koko elämänsä samaa työtä. Mutta sairastuessaan ei ole enää minkään arvoinen, pois vaan.
Minulla on 6kk vuodesta keuhkoputkentulehdus ja ollut jo monta rajua koronaa. Töissä puhutaan pahaa selän takana ja esimies vihjailee että en sovi enää työhöni jota olen tehnyt tässä yrityksessä 15 vuotta. Lääkärit ei sano mikä minua vaivaa, on vain toivottava että loppuisi joskus. Tuntuu että olen kakkosluokan kansalainen, kun menin ja sairastuin. Toisinaan toivon että nuo haukkujat ja esimiehet saisi itse kokea tämän saman. Mutta eihän se mene niin...
Tämäpä tämä.
Jokaisen olisi hyvä muistaa, että kukaan ei tule onnittelemaan ahkeruudesta, kun raadat itsesi loppuun ja sairauslomalle.
Entinen pomoni huusi puhelimessa kurkku suorana, kun jouduin viikoksi sairaalaan keuhkokuumeen takia. Saikulla aloin katsella uutta työpaikkaa, koska minua karmii ihmiset, jotka eivät ymmärrä, ettei kaikki todellakaan ole aina itsestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän toisaalta myös työnantajan kannan jos sama ihminen koko ajan sairastaa ja joutuu työvuoroja säätämään jatkuvasti. Kyllä hekin, esimiehet, jossain vaiheessa sairastuvat, koska harva meistä terveenä kuolee. Sairastunut työntekijä ei ole minkään arvoinen joten luulisi sitten kaikkien ymmärtävän että eläkkeelle päästäisivät. Väkisellä roikotetaan työelämässä ja työttömänä työnhakijana ja kuvitellakaan että jollekin työnantajalle kelpaa ja haluavat tutkia ja hoitaa työkyvyttömät työterveydessä. Ei kait niin hölmöä yrittäjää löydy mistään. Kyllä se on yhteiskunnan tehtävä huolehtia sairastuneista ja niin että saa apua ja hoitoa. Onhan se yrityksen etu että tekijät pystyvät työnsä tekemään. Työkyvyttömän paikka ei ole työelämässä. Olen itsekin työkyvytön enkä saa tutkimuksia tai oikeaa hoitoa kipuihini. En suostu hakemaan töitä kun en työhön kykene enkä suostu myöskään valehtelemaan työnantajalle että kykenen työtä tekemään, kuten te-virkailijat vaatii.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen ihan normaali ja olen ollut 3v työtön.
Vierailija kirjoitti:
Olen elämäntapatyötön. Vapaa-aika on minulle tärkeämpää kuin raha.
Kumoan nyt muutaman naisten ennakkoluuloista:
1. Olen absolutisti
2. Olen hyvin koulutettu (peruskoulu, lukio, ammattikoulu)
3. Liikun päivittäin
4. Asun vuonna 2020 valmistuneessa luhtikerrostalossaMinä olen niin paljon enemmän kuin elämäntapatyötön.
Et ole työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elämäntapatyötön. Vapaa-aika on minulle tärkeämpää kuin raha.
Kumoan nyt muutaman naisten ennakkoluuloista:
1. Olen absolutisti
2. Olen hyvin koulutettu (peruskoulu, lukio, ammattikoulu)
3. Liikun päivittäin
4. Asun vuonna 2020 valmistuneessa luhtikerrostalossaMinä olen niin paljon enemmän kuin elämäntapatyötön.
Et ole työtön.
Haluatko nähdä paperini? Minä olen työtön. Aktiivimallin takia haen joka kuukausi kahta työpaikkaa. Hieman absurdia suominaiselta tulla väittämään miehelle, että hän ei ole työtön, kun mies on tasoltaan parempi kuin useampi mies, johon nainen on naurettavineen kriteereineen joutunut tapaamaan.
Kannattaisi antaa mahdollisuus myös työttömille miehille.
BTW, olen vapaaehtoisesti sinkku vela. Mies on onnellisin sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on kuollessaan luuseri, oli sitten elänyt elämänsä miten tahansa.
Ja kukaan tuskin kuolinvuoteellaan miettii, että kumpa olisin tehnyt enemmän töitä.
Tosi, minuu ärsyttää että minuu pietää jotenkin outona koska ei ole työpaikkaa. Ihan normaali olen, en juo en polta, urheilen jne