Onko itsemurhan tehnyt heikko?
Edesmennyt miki liukkonen taisi kirjoittaa jäähyväiskirjeessä että on liian heikkon maailmaan. Mielestäni itsemurhan tehnyt ei ole heikko. Hän on vain kokenut vaikeita asioita ja masentunut.
Kommentit (56)
Ei. Uskoisin, että sietämättömän ahdistunut. Ei ehkä halua edes kuolla, vaan päästä siitä ahdistuksesta pois.
Ainakaan sen ei ole mitään väliä enää sitten onko/oliko liian heikko tai jotakin muuta.
Mitä sen on väliä oikeastaan muutenkaan?
Heikko ihminen ei mielestäni pysty olemaan itsensä tappaja. Tuollainen teko vaatii kylmäpäisyyttä ja tietynlaista kovuutta.
Ei itsemurhan tehneitä voi jakaa heikkoihin ja vahvoihin. Syyt noin lopullisen teon tekemiseen ovat jokaisella erilaiset ja varmaan useimmiten monen syyn summa.
Ei mutta tuska mikä lie liian suuri.
Itsekeskeisiä paskiaisia he ovat. Jättävät sukulaiset ja tuttavat kärsimään.
Olen yrittänyt itsemurhaa kaksi kertaa ja kyllä silloin ajattelin olevani liian heikko ja muutenkin epäkelpo selviytymään elämästä. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että kyse oli enemmänkin hoitamattomista mielenterveysongelmista kuin varsinaisesti heikkoudesta.
Itsemurha on pysyvä ratkaisu väliaikaisiin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se valitettavasti on. Itse olen joskus vaikeina hetkinä miettinyt tuotakin vaihtoehtoa, mutta en ikimaailmassa haluaisi aiheuttaa lapsilleni, vanhemmilleni ja sisaruksilleni sellaista tuskaa.
Itsemurhaan yllyttäminen on palstavakion päivätyö. Erittäin haitallinen yksilö
Ei ole. Eivät vaan näe elämässään olevan mitään hyvää odotettavissa. Toivottomuus.
Tämäkin on kulttuurisidonnaista, seppuku Japani.
Ehkä väsynyt ja uupumus ottaa vallan
Lisään vielä että jos on vaikka kuolemansairas, tietää kuolevansa syöpään tai on hermostosairaus joka veisi liikkumis ja puhekyvyn ja jättäisi järjen jäljelle tai olisi kaulasta alas halvaantunut niin avustettu itsemurha on ymmärrettävää ei heikkoutta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha on pysyvä ratkaisu väliaikaisiin ongelmiin.
Osalla voi olla noin. Osalla ne ongelmat eivät ole väliaikaisia, vaan niiden tiedetään lisääntyvän ja käyvän vaikeammiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun mieli on pimentynyt aivoissa ei kykene ajattelemaan muita.
Mitä väliä sillä on jos on kuollut?
Onhan se luovuttanut, eli siinä mielessä heikko.
Itsemurhan tehnyt ihminen on lähes poikkeuksetta sairas ihminen, ei heikko.