Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, joiden lapset ei syö koulussa juuri mitään?

Vierailija
30.11.2005 |

Meillä todella iloinen tokaluokkalainen. Syö kotona hyvin, varsinkin aamulla oikein tankkaa itsensä kouluun. Jaksaa leikkiä, on kavereita, liikkuu ja nukkuu hyvin. Koulussa syö vain leivän ja juo maitoa, lautaselle ottaa todella pienen annoksen ruokaa (ehkä pienen lusikallisen kokoisia kasoja eri ruokia). Koulun ruoka on hänestä niin pahaa, ettei saa sitä syötyä...:( Sanoo, että äidin ruoka on hyvää. Olen asiasta hänen kanssaan puhunut ja kertonut, että koulun ruoka on terveellistä ja aina ei tarvitse ruoan ollakkaan niin hyvää, silti pitäisi syödä. Tietää, että useasti pitää maistaa, ennenkuin tottuu yms. perusasioita. Nyt opettaja on todella kyllästynyt lapsemme huonoon syömiseen ja oli kiikuttanut lapsemme kouluterveydenhoitajalle....siellä lapsi oli sitten kovin itkenyt ja peloissaan sinne mennyt. Miksi ope ei puhunut vanhemmille ensin aikeistaan? Olen joskus aiemmin opelle itse asiasta soittanut ja kertonut, että kotona syö hyvin. Nyt sitten muut oppilaat olivat luokassa puhunut, että ope vei lapsemme terkkarille tiputukseen, koska syö huonosti. En todellakaan haluaisi, että lapsi leimataan joksikin ruokaongelmaiseksi ja hän syö vain koulussa huonosti. Lapsi on tähän asti käynyt aina innolla koulua ja tykännyt koulun käynnistä. Hän on kiltti, tunnollinen ja hyvä oppilas. Nyt ruokailusta on tullut suoritus ja kauhea jännitys mitä ruokaa koulussa mahtaa olla (meillä ruokalista, mutta ei se asiaa auta). En tiedä mitä nyt tekisi. Eikä tuollaisista asioista mun mielestä pitäisi puhua muiden oppilaiden kuullen. Kovasti toivon, että iän karttuessa koulun ruoka alkaisi maistua paremmin. Ope oli koulussa muutenkin puhunut lapseni ruokaongelmasta ja kysellyt samassa koulussa olevan sisaren ruokailusta hänen opeltaan. Sisar onkin oikein hyvä syömään. On tämäkin ongelma! Koulu sujuu muutoin kaikinpuolin mallikkaasti!Kotona meillä syödään monipuolisesti ja itsekin olen ravitsemusasioita opiskellut....Kertokaa kokemuksia.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoalla on tasoitettu sosiaalisia eroja ja huolehdittu lasten perusterveydestä. Lain mukaan aterian tulisi sisältää vähintään kolmannes lasten päivittäisestä energiatarpeesta ja ruokailun tulisi olla osa koulun terveys-, ravitsemus- ja tapakasvatusta sekä arvokas opetuksellinen ja sosiaalinen tapahtuma yhteisessä kasvatustyössä kotien kanssa.

Vierailija
22/24 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ei syö ku laadukasta ravintoa kotona.

Vierailija
24/24 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lapset syövät koulussa huonosti.

En tiedä, ehkä sillä on tekemistä, että nykyään monissa kodeissa ei syödä niinkään tavallista kotiruokaa, vaan haetaan paljon noutoruoka ja tehdään lasten lempiruokia. 

Kouluruoka on hyvin perusruokaa. On yleensä kahta pääruokaa, monia lisukkeita ja pari kertaa viikossa pehmeää leipää. On jotenkin muodikasta haukkua kouluruokaa. Ja mietin monta kertaa, että millaista ruokaa näiden haukkujien kotona oikein sitten tehdään. 

Mielestäni kouluruoka voisi olla vaikkapa puuroa ja leipää. Sillä saa pidettyä nälän sen muutaman tunnin ajan, kun koulupäivä kestää kun vain syö tuhdin aamupalan.  Jos se ei käy niin omien eväiden tai lounaan tuominen kouluun olisi vaihtoehto. 

Kyselyn mukaan 5.-6. Luokkalaista syö päivittäin koululounaan, isommista oppilaista vähemmän. Onhan se ihan hirveää rahan haaskaamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä