Menetko mukaan 8-luokkalaisen terveystarkastukseen?
Kommentit (25)
ja tietenkin jos itsellä ei ole jotain huolen aihetta lapsen terveyssä. Tosin jos on huolia, en odottele koulun terveystarkastusta,,,
en ollut mukana, vaan poikien isä.
Sitten kun tytöt tulevat tuohon ikään on minun vuoroni.
Onneksi mun mukaan ei tullut kukaan, 14v on herkässä tilassa muutosten ja murrosiän kanssa. Olisin kuollut häpeään, jos vanhemmat olis tullut mukaan. Älkää menkö, jos lapsi ei pyydä. Siellä lapsi voi puhua luottamuksellisesti mieltä painavista asioista lääkärin kanssa. Varatkaa erikseen oma aika, jos itsellänne on jotain huolta lapsesta.
syytä miksi sinne pitäisi kummankaan vanhemman mennä. Jotain yksityisyyttä olisi jo hyvä alkaa harjoittelemaan..
mutta lääkärintarkastukseen menin.
Kai sinne olisi saanut molemmatkin mennä, mutta lapseni tahtoi vain minut.
Kun mun lapset oli pieniä, yksi vanha viisas kasvattaja sanoi, että hän aina suree, kun kiinnostus lapsen elämänpiiriin lopahtaa tuossa 10-12 vuoden iässä. Että kyllä lasten elämään saa kuulua silloinkin kun ei ole enää pakko. Mulle jäi se mieleen syvästi ja tykkään käydä kaikissa kouluun ja harrastuksiin liittyvissä tapahtumissa. Parhaita nää, missä se oa lapsi on mukana, näkee millainen se on ihmisten ilmoilla ja tutustuu koulun väkeen.
jos jompikumpi vanhammistani olisi tuon ikäisenä mukaani tullut. Jotain rajaa sentäs.
No olinkin kyllä tuon ikäisenä jo hyvin omatoiminen enkä mikään uusavuton kädestä pidettävä, mitä tämä pullamössösukupolvi on pullollaan.
Onneksi mun mukaan ei tullut kukaan, 14v on herkässä tilassa muutosten ja murrosiän kanssa. Olisin kuollut häpeään, jos vanhemmat olis tullut mukaan. Älkää menkö, jos lapsi ei pyydä. Siellä lapsi voi puhua luottamuksellisesti mieltä painavista asioista lääkärin kanssa. Varatkaa erikseen oma aika, jos itsellänne on jotain huolta lapsesta.
jos on ongelmia hyväksyä se että lapsi kasvaa ja kehittyy ja ihan kaikessa ei itse tarvi olla enä mukana, ellei tämä välttämättä ole lapsen toive.
8-luokan lääkärintarkastus on juuri se paikka, missä lääkäri ja th näkee lapsen ja vanhemman yhdessä, ja vanhempi voi silloin puhua, ja lapsikin. Kiusallisuudesta, kyllä minut ainakin ohjattiin siksi aikaa odotustilaan, kun oli pojan kivekset tsekattu ja silloin oli muutama lause vaihdettu näistä intiimiasioista pojan kanssa. Minusta oli sitä paitsi kiva huomata, että vielä on tilanteita, joissa kelpaan tueksi lapselleni: ei se sillä hetkellä ollut kuolla häpeästä mun takia, vaikka usein julkisiilla paikoilla onkin niin :-)
Jos lapselle (tai no joo, nuorelle) jää asioita, joita ei siinä 'omalla' ajalla ehtinyt puhua taiei vanhemman kuullen kehdannut, niin käy sitten omin nokkineen. Vanhemmalle tuskin kovin herkästi koululääkärille keskusteluaikaa annetaan... Harmi sinänsä.
En terveydenhoitajalle mennyt, mutta lääkärintarkastukseen menin.
Kai sinne olisi saanut molemmatkin mennä, mutta lapseni tahtoi vain minut.
Kun mun lapset oli pieniä, yksi vanha viisas kasvattaja sanoi, että hän aina suree, kun kiinnostus lapsen elämänpiiriin lopahtaa tuossa 10-12 vuoden iässä. Että kyllä lasten elämään saa kuulua silloinkin kun ei ole enää pakko. Mulle jäi se mieleen syvästi ja tykkään käydä kaikissa kouluun ja harrastuksiin liittyvissä tapahtumissa. Parhaita nää, missä se oa lapsi on mukana, näkee millainen se on ihmisten ilmoilla ja tutustuu koulun väkeen.
mukaan terveydenhoitajalle, ja siellä lapsi oli ensin yksin, ja minä menin lopuksi juttelemaan. Lääkärintarkastukseen lapsi meni yksin.
viidesluokkalainen, ja aion mennä mukaan, jos kutsutaan. En ymmärrä miksi en menisi. Varmaan menen myös kahdeksasluokkalaisen terveystarkastukseen.
Poika haluaa vain iskän mukaan joten se riittänee.
Olin mukana terkkarin tarkastuksessa ja aion mennä myös lääkärintarkastukseen. Jos teini haluaa että poistun paikalta jossain vaiheessa niin sitten menen aulaan hetkeksi. Poika kyllä vastusti mukaantuloa jonkin verran. Haluan kuitenkin tietää että kaikki on ok, ja oli myös muutamia kysymyksia pojan terveyteen liittyen, joita ei olisi itse kuitenkaan muistanut kysyä. Olen sitä mieltä että nuorelle täytyy antaa signaali siitä että hänen asioistaan ollaan kiinnostuneita, vaikka yläkouluikäiset ihan periaatteesta pullikoivatkin vastaan vanhempien mukanaoloa. Näyttäytyinen äidin seurassa ei vaan ole kovin cool :)
enkä mene nykyisen kasiluokkalaisenkaan enkä nuoremman lapsen kanssa. 1. ja 5. lk tarkastuksissa olen ollut.
Täällä oli muutama viikko sitten ketju, jossa minut läksytettiin, kun en ollut mennyt mukaan. Siellä kun käydään läpi myös ammatinvalinta-asioita. Minä luulin, että ne hoidetaan opon kanssa. Nyt kuulemma koko lapseni tulevaisuus on pilalla kun en mennyt kasiluokan lääkärintarkastukseen mukaan. Lapseni opiskelee nyt lukiossa ja se oli palstalaisten mukaan väärä valinta. Siellä lääkärintarkastuksessa kun olisi selvinnyt ne terveydellsiet rajoitteet, jotka estävät lukio-opiskelun. Tätäkin uhmaten en aio mennä kahden muunkaan tarkastuksiin mukaan.
Luottamuksesta ei todellakaan voida puhua tässä yhteydessä!
Kaikki keskustelu ja lapsen sanomiset kirjataan ylös ja siellä ovat tiedoistoissa kaiken ja koko terveydenhuoltopiirin/ = Terveyskeskus ja koulun th ja lääkärit.)
Tiedot säilyvät siellä lopun ikää.
Siellä lapsi voi puhua luottamuksellisesti mieltä painavista asioista lääkärin kanssa.
En mennyt tytön terveystarkastukseen koska mitään erikoista ei ollut ja tyttö halusi muutenkin jo hoitaa asiat itse ilman äitiä.
Ja sieltähän tulee tieto kotiin jos jotain olisi vialla.
Meillä tyttö sai lähetteen verikokokeeseen mutta muuten kaikki ok.
Antakaa nyt nuorten hoitaa asioita jo itse ellei nyt ole kyse jostain erityislapsesta.
eli ne, jotka eivät mene, osoittavat (jälleen kerran) täydellisen tietämättömyytensä 8-luokkalaisten asioista. Tästä tarkastuksesta kerrottiin jo alkusyksyn vanhempainillassa, kerrottiin sen merkitys ja muistutettiin mieliin, miksi vanhempia/vanhempaa toivotaan mukaan. Minusta se on ihan yhtä pakollinen käynti kuin ensikäynti hammashoitajalla lapsen ollessa alle vuoden ikäinen.
En mennyt tytön terveystarkastukseen koska mitään erikoista ei ollut ja tyttö halusi muutenkin jo hoitaa asiat itse ilman äitiä. Ja sieltähän tulee tieto kotiin jos jotain olisi vialla. Meillä tyttö sai lähetteen verikokokeeseen mutta muuten kaikki ok. Antakaa nyt nuorten hoitaa asioita jo itse ellei nyt ole kyse jostain erityislapsesta.
sinne nimenomaan pyydetään vanhempaa mukaan. Jos jättää nuoren itse hoitamaan näinkin tärkeää asiaa ja puolustelemaan terkkarille sitä, että vanhempia ei asia kiinnosta, niin merkintähän siitä papereihin tulee ja seuraavana vuonna tiedetään, että tämä lapsi ei yhteisvalinnassa todennäköisesti saa vanhemmiltaan mitään tukea.
Tietenkin, ei kummoisia vaadsi mennä sovittuun aikaan sovittuun paikkaan ja vastata kysymyksiin.
Pointti oli mulla, että olen kiinnostunut lapseni asioista ja halusin olla paikalla, jos lääkärillä olisi ollut jotain kerrottavaa tai kysyttävää nimenomaan minulta vanhempana. Olisi takuulla osannut olla, mutta jälkikäteen myönsi, että oli ollut ihan kiva juttu, että olin paikalla.
mennä molempien vanhempien mukaan...